Ik vind ook dat een paard dat niet lekker buiten wil lopen , een flinke knauw in zijn geestelijke gezondheid heeft gehad.
Zo'n beestje is zo opgevoed en gehuisvest dat hij veels te ver van zijn eigen natuur is geraakt , en dat vind ik echt een kwalijke zaak !
Het zit gewoon in de aard , in het wezen van ELK paard om lekker de vrijheid te willen hebben , lekker wat loom rond te lopen en grazen of gek te doen , deel uit te maken van een kuddetje...
Dat HOORT gewoon bij een paard.
Maarja , als je een paard al van jongs af aan in stal houdt , met de hele dag door wat te vreten voor z'n neus , lekker kuilgras of hooi , een simpele hap-klare-schuif-naar-binnen-brok , en de andere paarden staan ook de hele dag binnen...netjes opgepoetst en behandeld als een vorst , de hele dag door aandacht van mensen die langskomen... tja dan is hij dat gewend natuurlijk en is het niet zo raar dat hij het onprettig vind om daar buiten aan z'n lot overgelaten te worden.
HELEMAAL niet als het regent , hij niet in een fijne groep staat (als paard samen met 1 Shet...kan een heel leuk koppeltje zijn , maar ik kan me ook goed voorstellen dat die daar weinig binding mee heeft
) , of in een bak..ja dat ben je wel zat na een paar uur ja , dat rondgeschoffel in dat zand of die snippers.En al ligt er dan hooi bij : dat heb je op stal ook , en daar krijg je ook nog voer en aandacht !!!

IK WIL NAAR BINNEN !!!!!!!!!
Kan het me heel goed voorstellen !

IK (voor mezelf , een ander mag dat natuurlijk anders vinden) vind het enorm triest als je je paard zo gemaakt hebt , maar OOK als je je paard zo HOUDT.
Ik vind het onacceptabel als mijn paard niet buiten op de wei komt of zich daar niet lekker in z'n vel voelt.
Rena kocht ik in september , blijkbaar liep ze toen al met een dekentje op in de wei.
Ik wilde niet zo'n barbie , ze moest maar lekker vacht aanmaken en PAARD worden.
Als ik haar uit de wei of stal plukte zat er geen haartje scheef , geen modderspatje te zien , ze tilde zo heel truttig hoog haar voetjes op bij modder.
Dat vind ik ook niet normaal.
Na het rijden ook niet rollen... heb een paar keer na het rijden een vracht zand erop gekiept en dat was eerst eng , maar bleek later toch wel lekker

Nu is het gewoon een smeerkees en ze geniet ervan

Tegen oktober vond ik haar tijdens een dag met een temperatuur waarbij ik gewoon nog in een T-shirtje liep , en er een soort lief voorjaarsbuitje viel (stelde echt niks voor , was wel lekker verfrissend) aan de rand van de wei waar ze al zielig bibberend verkleumd stond , hoofd hangend , 1 zielig verder bewegingloos hoopje.
Heb haar een uurtje zo laten staan (ja jeetje , was echt niet koud ofzo , ik haal haar niet meteen bij elke scheet binnen
) maar toen stond ze nog steeds zo zielig te bibberen.Toch maar binnengehaald en even zweetdekentje erop , en toen kwamen de bibbers pas echt los !

Ze stond er enorm zielig bij , was erg ondersteboven ervan , mietje

Nouja een paar dagen later zelfde verhaal , als een heftig rillend hoopje ellende in die wei , en toen heb ik haar die winter maar gewoon met een regendekentje op laten lopen.
Het jaar daarna kon de kou haar niet deren , was al een beetje meer natuur-paard geworden met de wei als haar eigen domein *oortjes erop en gaan met die grasmaaier , lekker beetje rennen , rollen en snorken enzo* maar als het regende en ze een nat pakje kreeg dan was het foute boel.
Wat langer volgehouden maar toch maar weer het dekentje op gedaan omdat het nog wel een beetje snielig was.
Nu blijft ze gewoon de hele winter zonder dekentje buiten , maakt een veel betere (dikkere) vacht aan en heeft het prima naar haar zin in het kleine kuddetje waarin ze staat.
Zijn 2 grote paarden , een Fries en dochter van die Fries , Marena en een merrie ietsje kleiner dan haar , en een Shet waarvan het veulen nu verkocht is.
Leuk clubje (voor elk wat wils
) die samen kunnen stoeien / gek doen / kriebelen , maar de wei is ook groot genoeg om lekker allemaal hun eigen gangetje te gaan.'s Avonds gaan ze naar binnen en krijgen ze daar hun voer.
Daarom staan ze ook voor het draadje te etteren , ze willen die bak met vreten

Ik geef Rena nu het wat langer licht is , eigenlijk altijd haar voer al als we wat gedaan hebben , buiten de wei , waarna ze nog even terug de wei op gaat totdat ze naar binnen gaan , of als we niks doen die dag , gewoon OP de wei.
Dus die wil helemaal niet meer naar binnen toe nu , ze heeft d'r prakkie toch al binnen

Zou ik Rena niet wat meer "natuurlijk-paard" gemaakt hebben zo geleidelijk aan , en in een bak of niet-uitnodigend weiland zetten (qua weiland / qua maatjes) terwijl ze de hele dag op stal wel van alle gemakken voorzien is , ja , dan zou ze ook maar staan te draaien voor dat draadje nadat ze een keer gerold heeft , evt. een sprintje getrokken heeft , en wat gras gezocht....
In de zomer als het warm is ook , hebben we een gewoonte :
Ik spuit haar helemaal af (lekker verfrissend) en laat haar zo druipend en wel de wei in , waarvan het voorste stuk allemaal kaalgelopen zand is (omdat die grote paarden naar binnen willen tegen etenstijd
) , Rena waggeld snel het zand op , gaat liggen en paneert zich aan alle kanten , heeft een enorm genietend hoofd dan en zo met een anti-vliegen-harnas zet ik haar weer terug in de wei.Heerlijk vind ze het.
Voorheen kon je haar in een modderpoel van een wei zetten en lag er boven de knie geen haartje scheef na een dag op de wei , geen spatje modder.... tenzij er een ander paard langs gescheurd was dan

Het is gewoon ene kwestie van je omgang met dat paard.
Vind je het wel prima om het een stalbloempje te houden : nouja goed , moet je zelf weten als dat je goed uitkomt en je er geen probleem mee hebt dat je paard zo ver van z'n natuur afstaat.
Maar bedenk wel even : hij WIL het nu niet omdat hij zo GEMAAKT is....hij weet niet beter.
Zou je hem weer meer als PAARD gaan behandelen dan kan dat allemaal terugkomen en kan hij veel meer plezier hebben , veel lekkerder in zijn vel zitten nog dan dat hij nu al zit.
Ook al is je paard nu dik tevreden.