Wat vind jij van een dubbelgebroken trens/ kinketting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minou

Re: Wat vind jij van een dubbelgebroken trens/ kinketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:38

Lielle schreef:
Maar ik weet nou nog steeds niet waarom je een pelham verkiest boven een gewone trens Haha! Ik heb zelf ervaring met pelham, vond het toen een goede manier om over te gaan van liverpool naar een gewone trens maar voor mij (en mss omdat ik wedstrijden rijd Pling ) is het dus wel een tijdelijke oplossing. Ik vind een gewone trens (ongebroken of dubbel dus) een stuk rustiger rijden dan een pelham, en als ik echt wil ga verfijnen komt er een stang en trens.

Overigens waren de tegenstanders in dat topic wel mensen die er ook ervaring mee hadden Knipoog

ik heb het hierboven toch allemaal uitgelegd, en ik heb stang en trens nog niet uitgeprobeerd. Maar heb in het begin wel met dubbelgebroken trens gereden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:40

Minou schreef:

Dan zullen supertje en ik we de enige van de 500 zijn die ermee kunnen rijden. ik ben het helemaal met je eens dat alleen een ervaren ruiter hiermee kan rijden, en ik was er ook niet mee begonnen als me dit geadviseerd was door mijn instructrice. Mijn paardjes zijn nogal schrikachtig en sprinterig en heb niet veel behoefte eraan om elke keer door de bak te vliegen.
Maar goed ik rij die twee hengsten van drie met een gewoon dubbelgebroken bit.

was dit de reden? Dan kan ik niet erg onder de indruk zijn, dat kun je - zeker in de bak - ook wel gewoon oplossen Haha!

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:41

Lielle schreef:
Minou schreef:

Dan zullen supertje en ik we de enige van de 500 zijn die ermee kunnen rijden. ik ben het helemaal met je eens dat alleen een ervaren ruiter hiermee kan rijden, en ik was er ook niet mee begonnen als me dit geadviseerd was door mijn instructrice. Mijn paardjes zijn nogal schrikachtig en sprinterig en heb niet veel behoefte eraan om elke keer door de bak te vliegen.
Maar goed ik rij die twee hengsten van drie met een gewoon dubbelgebroken bit.

was dit de reden? Dan kan ik niet erg onder de indruk zijn, dat kun je - zeker in de bak - ook wel gewoon oplossen Haha!

nee ik heb een bericht geplaats na dit antwoord misschien moet je die eens lezen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:43

spijt me, ik zie niets anders meer dan het feit dat je het een prettig bit vindt, een opmerking over de fokker van je paard, wat quotes en verwijzingen en that's it.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:45

Lielle schreef:
spijt me, ik zie niets anders meer dan het feit dat je het een prettig bit vindt, een opmerking over de fokker van je paard, wat quotes en verwijzingen en that's it.

tuurlijk pag. 2 bijna helemaal onderaan. de quote begint met waarom?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:53

Minou schreef:
waarom? ik heb een paard gehad die na 3 jaar lessen nog niet naar beneden wou en ontspannen rijden was er gewoon niet bij en ik ben geen persoon die hulpmiddelen constant gebruikt. Aan de slof enz. was ze heel ontspannen, en gaf ze zich helemaal. Zonder hulp middel en in dit geval pelham loopt ze met haar hoofd grotendeels van de rit omhoog in elk geval heel onrustig (ligt niet aan mij doet ze aan de longe ook) en ze concentreert zich niet. Nadat ik haar dit bitje had ingedaan, ging het super. En dat is tot op de dag van vandaag nog niet verandert, het is een super paard geworden om op te rijden. Heerlijk ontspannen en nageefelijk. Buiten rij ik overigens met de teugels los ( western) ze loopt dan niet nageefelijk maar ze is wel rustiger. ..

sorry, die had ik over het hoofd gezien.

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je nu weer met een gewoon bit rijdt? Ik zou me nl persoonlijk afvragen waarom ze met een pelham wel ontspant en een gewone trens niet.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:02

Lielle schreef:
Minou schreef:
waarom? ik heb een paard gehad die na 3 jaar lessen nog niet naar beneden wou en ontspannen rijden was er gewoon niet bij en ik ben geen persoon die hulpmiddelen constant gebruikt. Aan de slof enz. was ze heel ontspannen, en gaf ze zich helemaal. Zonder hulp middel en in dit geval pelham loopt ze met haar hoofd grotendeels van de rit omhoog in elk geval heel onrustig (ligt niet aan mij doet ze aan de longe ook) en ze concentreert zich niet. Nadat ik haar dit bitje had ingedaan, ging het super. En dat is tot op de dag van vandaag nog niet verandert, het is een super paard geworden om op te rijden. Heerlijk ontspannen en nageefelijk. Buiten rij ik overigens met de teugels los ( western) ze loopt dan niet nageefelijk maar ze is wel rustiger. ..

sorry, die had ik over het hoofd gezien.

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je nu weer met een gewoon bit rijdt? Ik zou me nl persoonlijk afvragen waarom ze met een pelham wel ontspant en een gewone trens niet.

op een of andere manier vindt ze het niet fijn. ik probeer het regelmatig nog eens opnieuw met een trens. We hebben haar ook al bijna binnenste buiten gekeerd door een dierenarts, fysiotherapeut en manueel therapeut maar die konden niets anders dan verzet zeggen en probeer eens een anderbit.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:42

Misschien ben jij wel 1 van de 2 van de 500, ik zeg ook niet dat het niet zo is. Maar de ketting knelt wel degelijk als je een halve ophouding oid maakt. Leg je vingers er maar eens tussen en laat een ander aan de teugels trekken, wedden dat het knelt.

Je kan ook de ketting eraf halen, dan merk je het verschil, het paard zal minder fijn lopen.

Ik heb ook de Pelham gebruikt en ik denk om dezelfde reden.
Paard was bang met een gewoon bit, maakt niet uit welk bit.
Het ging zegmaar schuiven in de mond.
Op de pelham was hij idd relaxed. Lees geconcentreerd.

Dit paard was niet op een normaal bit te rijden, pas veel later begreep ik waarom...............paard had verschrikkelijk veel pijn in zijn rug !!! Liep al 3 jaar met Kissing Spines, ik had hem net een half jaar.

Ik zeg niet dat de jouwe iets mankeerd, maar om maar gewoon voor het gemak met een Pelham te rijden, daar ben ik wel op tegen.
Je mag er niet voor niet pas in het Z mee rijden.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:25

Nou ik ben er OOK een voorstander van, alleen als je hem correct gebruikt, een stille hand hebt, en een grote hoop ervaring natuurlijk Haha!

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik bij de dubbelgebroken pelham nou te veel bewegende delen vindt of niet. Maar aangezien hij er super op loopt ga ik er van uit dat het wel goed zit. Tis puur en alleen op je eigen gevoel afgaand het idee: als die stukjes, is dat dan niet wiebelig? Haha!

In de bak pakte ik die pelham ook wel eens met springen, dan kon ik mijn paardje beter bij me houden als hij heet werd. Waarom zou ik met blaren in mijn handen en rugpijn van mijn paard afkomen als het ook anders kan? Bovendien lijkt het me ook voor het paard fijner dat hij geen geruk en gepluk in zijn mond krijgt, maar 1x een ophouding en het is klaar.

Wb de stang en trens: vergeet niet dat dat een hoop ijzerwaren in de mond van een paard is! Voor paarden met een korte mondspleet of een laag gehemelte zit dat vaak helemaal niet prettig. Andere paarden hebben niet genoeg plek tussen de snijtanden en kiezen. Ook bij hen kan een pelham een goede oplossing zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:40

DinkeyGirl schreef:
In de bak pakte ik die pelham ook wel eens met springen, dan kon ik mijn paardje beter bij me houden als hij heet werd. Waarom zou ik met blaren in mijn handen en rugpijn van mijn paard afkomen als het ook anders kan? Bovendien lijkt het me ook voor het paard fijner dat hij geen geruk en gepluk in zijn mond krijgt, maar 1x een ophouding en het is klaar.

aleen kun je dat ook oplossen met wat meer dressuurwerk, en daarom blijf ik dus geen voorstander van dit soort bitten voor langere tijd.

Citaat:
Wb de stang en trens: vergeet niet dat dat een hoop ijzerwaren in de mond van een paard is! Voor paarden met een korte mondspleet of een laag gehemelte zit dat vaak helemaal niet prettig. Andere paarden hebben niet genoeg plek tussen de snijtanden en kiezen. Ook bij hen kan een pelham een goede oplossing zijn.

s&t heeft IMO alleen zin om je hulpen te verfijnen, en dat kun je niet met een pelham. Als het echt geen doen is om s&t te gebruiken door fysiologische redenen, bleef ik gewoon met trens rijden.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:36

Lielle schreef:
DinkeyGirl schreef:

Citaat:
aleen kun je dat ook oplossen met wat meer dressuurwerk, en daarom blijf ik dus geen voorstander van dit soort bitten voor langere tijd.

Dat is normaalgesproken ook zo maar dit kan je niet altijd zomaar en bij elk paard zeggen en toepassen Knipoog