Wel:
Gas loslaten, ruimte nemen om te passeren, paard en ruiter in de gaten houden of alles goed gaat en het paard niet schrikt en later pas weer gas geven. Zowel brommers als auto's en vrachtwagens helemaal.
Paard en ruiter de tijd geven om eventueel opzij te gaan.
Met sneeuw is het soms moeilijk om voor paard/ruiter te zien wat er in de berm ligt dus geef met sneeuw wat meer ruimte dan normaal en wat minder gauw gas
Bij een club motorrijders: even waarschuwen dat er hierna nog 20 achteraankomen graag en nog beter: elkaar ook even inseinen ofzo.
Ik ben vaak zat bijna voor mijn sokken gereden op een smalle weg omdat ik opzij ging voor een motorrijder en dat er ineens nog een hele club achteraan kwam terwijl ik dat niet verwachtte.
Niet:
Gas loslaten en náast het paard meteen weer gas geven

Met hoge snelheid passeren op een smalle weg.
Stapvoets of met een gang van 1km per uur passeren is meestal ook niet nodig.
Toeteren of bellen.
Dingen gooien naar de paarden waardoor ze kunnen schrikken (sneeuwballen bijvoorbeeld of knallen van een buks).
De mensen erop attent maken dat hoe braaf een paard ook is, een paard kan altijd onverwachts schrikken of een rare beweging maken.
Dat is nieteens altijd de fout van de ruiter of dat het paard niet verkeersmak is.
Het paard kan tijdens het passeren nieteens onder de indruk zijn van de auto, maar schrikken van een plotseling opvliegende eend naast hem, bijvoorbeeld.