Blik op de weg, special over Ruiters..??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Blik op de weg, special over Ruiters..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:17

Ik zat te denken aan een "wat wel te doen" en "zo moet het dus niet" met voorbeeldsituaties.

Wel:
Gas loslaten, ruimte nemen om te passeren, paard en ruiter in de gaten houden of alles goed gaat en het paard niet schrikt en later pas weer gas geven. Zowel brommers als auto's en vrachtwagens helemaal.
Paard en ruiter de tijd geven om eventueel opzij te gaan.
Met sneeuw is het soms moeilijk om voor paard/ruiter te zien wat er in de berm ligt dus geef met sneeuw wat meer ruimte dan normaal en wat minder gauw gas
Bij een club motorrijders: even waarschuwen dat er hierna nog 20 achteraankomen graag en nog beter: elkaar ook even inseinen ofzo.
Ik ben vaak zat bijna voor mijn sokken gereden op een smalle weg omdat ik opzij ging voor een motorrijder en dat er ineens nog een hele club achteraan kwam terwijl ik dat niet verwachtte.

Niet:
Gas loslaten en náast het paard meteen weer gas geven Boos! dat doen best veel mensen.
Met hoge snelheid passeren op een smalle weg.
Stapvoets of met een gang van 1km per uur passeren is meestal ook niet nodig.
Toeteren of bellen.
Dingen gooien naar de paarden waardoor ze kunnen schrikken (sneeuwballen bijvoorbeeld of knallen van een buks).

De mensen erop attent maken dat hoe braaf een paard ook is, een paard kan altijd onverwachts schrikken of een rare beweging maken.
Dat is nieteens altijd de fout van de ruiter of dat het paard niet verkeersmak is.
Het paard kan tijdens het passeren nieteens onder de indruk zijn van de auto, maar schrikken van een plotseling opvliegende eend naast hem, bijvoorbeeld.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 15:23

Manuutje1990 schreef:
Die brief ziet er al heel goed uit! Ja
Misschien kun je nog wat meer voorbeelden geven van gevaarlijke verkeerssituaties met paarden. Bijvoorbeeld naar aanleiding van voorbeelden in dit topic.
Echt gaaf dat er nu actie word ondernomen! Haha! Vork

Haha, had ik niet voor niets een voldoende voor mijn Zakelijke brieven. Voorbeelden en ideeen heb ik expres nog niet gegeven, ze moeten dan wel bijna terug mailen om die te vragen.

@Mayohorses: Je kunt je mail gewoon versturen, zet m daarna hier neer.. Zoals ik net al zei, we zitten dan allemaal een beetje op 1 lijn en anderen kunnen hun ideeen uit onze mailtjes halen!

Dat wel - niet verhaal ziet er goed uit!!
Kom maar met meerdere ideeen zou ik zeggen: hoe meer, hoe liever, hoe overtuigender!...

(ik denk er net aan dat ik de link ben vergeten: vermelden jullie die wel in jullie mails?)
En aan de operator: Ben ik heel brutaal als ik een apart kopje op het begin van de site vraag, dan weet ik zeker dat iedereen het meteen ziet??

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:31

Geachte redactie van ‘Blik op de weg’,

Na aanleiding van het programma op 06-05-05 over het zicht van vrachtwagens is er op het paarden forum www.bokt.nl een actie gestart genaamt: “Paardenforum (www.bokt.nl) zet zich in voor de verkeersveiligheid” hierin worden ideeën en ervaringen verteld door ruiters in het verkeer.

Nu kwamen deze ruiters op het idee om een programma aan te vragen over het oogpunt van de ruiter aangezien er veel ongelukken gebeuren met ruiter en automobilist.

Aangezien er ook een campagne is gestart vanuit de KNHS genaamt: “Weet wat je doet, als je een paard ontmoet”, willen wij u dat vragen.

Onze vraag aan u is dus: Bent u bereid om aan dit initiatief van een groot deel van Paardrijdend Nederland mee te werken, zodat wij en andere verkeersdeelnemers veilig over straat kunnen.

Er staan veel ideeën in dit topic op www.bokt.nl : viewtopic.php?f=13&t=408059&st=0&sk=t&sd=a

In Afwachting,

Bij voorbaat dank,

je naam
Laatst bijgewerkt door _Mayo_ op 07-05-05 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:36

Wat hebben jullie in het onder werp van je mail geschreven? kunnen we allemaal het zelfde doen?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:37

Naar welk e-mailadres moet je die brief sturen? Of staat dat ergens op internet?

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:51

“Paardenforum (www.bokt.nl) zet zich in voor de verkeersveiligheid”

was mijn onderwerp

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:53

Manuutje1990 schreef:
Naar welk e-mailadres moet je die brief sturen? Of staat dat ergens op internet?

staat op de eerste pagina

redactie@blikopdeweg.nl

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:07

Ik heb me een beetje laten gaan, maar ja. Er moet iets ondernomen worden he.

Beste redactie,

Een fenomeen dat bij menig ruiter/amazone opvalt, is dat er steeds vaker verboden voor paarden bordjes komen op bospaden. Op zich niet erg maar de ruiterpaden, die we wel willen/mogen berijden zijn vaak verder weg en afwisseling is ook wel eens aangenaam. Dus we moeten steeds vaker de baan op (op transport, onder het zadel of voor een kar) en steeds vaker worden we geconfronteerd met onbegrip, onweten van automobilisten, brommerrijders en zelfs fietsers... wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Soms heb je geluk. Een jong paard kan rustig blijven. Een ervaren combinatie(paard en ruiter) dat getraint is, kan absoluut nog schrikken en een paard in paniek denkt niet meer na en dan heeft zelfs de beste ruiter niks meer te zeggen. Vaak genoeg zien we daar de resultaten van. Maar nog vaker zie je de problemen niet. De ruiter heeft de reactie kundig onder controle weten te houden of je hebt toevallig een zeer bomproof paardje. Wat ook kan gebeuren is dat het paard van iets stoms schrikt en een zijsprong maakt(leuk hoor als een vrachtwagen net aan het inhalen is.)

Natuurlijk spreek ik niet in naam van alle ruiters maar als je de weg gaat, heb je enigszinds het vertrouwen in je paard, maar het is en blijft paard met zijn eigen angstjes. Hier hou je, als goede ruiter, rekening mee en hier train je hem ook op, maar er is altijd het onverwachte. Goed zou het zijn om het effect van de beheersbare factoren te minimaliseren. Een automobilist kan je leren wat je moet doen, hoe hij moet reageren, naderen, passeren.

De houding van pestende brommerrijders wordt waarschijnlijk al moeilijker(even tussendoor een verkeersmak paardje dat niet onder de indruk is van brommers kan in zo'n situatie toch angstig worden als de ruiter zich bedreigd voelt) maar ik vrees dat deze stoere kerels als ze de onderkant van een hoef gevoeld hebben of de reactie gezien hebben alleen maar volharden in hun gedrag, in de trand van "zie je wel dat het rotbeesten zijn" terwijl ze het zelf uitlokken.

Een goede, serieuze ruiter zal in geen geval onnodig een medeweggebruiker hinderen, soms gaat het echter niet anders en soms heb je gewoon te maken met asociale kwallekoppen. Mijn wens is dat we niet over een kam geschoren worden. Een ruiter op het midden van de weg kan een paard hebben dat problemen geeft met het passeren of zo of hij kan vinden dat je te snel nadert (dit blijkt een stuk effectiever dan met je arm te zwaaien =>dit officiele teken wordt doorgaans genegeerd) en dan kan je beter het verkeer eventjes hinderen dan het risico lopen dat er iets gebeurt(een paard op je moterkap is schadelijk voor de gezondheid).

Doorgaans zijn het echter de alleen-op-de-wereld ruiters, die frustraties opwekken bij de medeweggebruiker. Maar daar ben je als normaaldenkend ruitertje de dupe van.

Nog iets wat verkeerd begrepen kan worden: Een ruiter zal zelden zijn hand opsteken zoals dit bij autorijden het geval is(verminderde controlemogelijkheid), vaak zijn we wel dankbaar en laten dit merken door een knikje van het hoofd (alleen heb ik gemerkt dat dit moeilijk te zien is vanuit een auto). Dit is te vergelijken met het uitsteken van een voet, dat wel eens gedaan wordt door motorrijders.(deze optie is echter verwarrend voor het paard en zal dus niet toegpast worden)

De point: Kunnen jullie hier geen aandacht aan besteden zodat het voor ons en de medeweggebruiker wat veiliger wordt.

Vele ruiters zullen bereid zijn, voor bewijs/videomateriaal te zorgen. Even kijken op het forum van www.bokt.nl zal je duidelijk maken dat heel wat paardenmensen met dit idee zitten en welke ervaringen we met het verkeer hebben.

Bedankt voor de tijd en de moeite

m.v.gr. Louise Brokking

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:35

Ja Hij is leuk, die brief

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:38

leuke brief alleen ff de link van dit topic ontbreekt

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:43

hoi hoi,

@ mayo-horses

Ik heb je brief als voorbeeld genomen en deze naar al mijn mail contacten gestuurd met de vraag of zij deze ok naar blik op de weg wilden sturen.
Miss een idee voor anderen?
Heb hem natuurlijk zelf ook verstuurd.

keep up the good work

groeten carla

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:49

is een goed iedee en misschien kunnen zij hun belevenissen er bij zetten
heb je trouwens me naam er wel afgehaald?

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:53

ja en heb mijn naam in de plaats gezet

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:55

ok gelukkig(ook naar wie je hem allemaal verzonden hebt he?)

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:59

dus allemaal dezelfde brief sturen? Tong uitsteken

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:01

@ mayo-horses
ja heb even een bijlage gemaakt voor het versturen en het veranderen van mijn naam in eigen naam

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:06

Ik wil ook graag een brief sturen! Ja
Maar ik ga eerst even iets aan school doen.. Tong uitsteken

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:10

een erg goed plan met z'n alle moet het lukken!! zodra ik tijd heb maak ik ook een brief

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:11

Ik vind het persoonlijk toch een beter idee om eerst alle medestanders te verzamelen in dit forum en dan gezamenlijk actie te ondernemen. Voordat iedereen alles dubbelop doet.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:12

pol013 schreef:
Ik vind het persoonlijk toch een beter idee om eerst alle medestanders te verzamelen in dit forum en dan gezamenlijk actie te ondernemen. Voordat iedereen alles dubbelop doet.

jah en dan gewoon dit topic doormailen ofzo..?? en niet allemaal hetzelfde onderwerp van je e-mail anders denken ze van oo daar heb je weer z'n brief van dat paardenforum.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:15

Goed bezig allemaal!! En Wizewo, goed dat je je gevoel hebt laten spreken! overtuigen die mensen!!

Mensen! Wij zijn goed bezig!! Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:23

Vind het echt een supergoed idee angela!!!

Heb zelf ook nog een ideetje.
Is het misschien geen idee om de knhs erbij te halen, omdat die die andere actie ook onderneemt.
Misschien dat die meer voor elkaar krijgen bij blik op de weg, maar natuurlijk wel met onze steun.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:33

ik zou eigenlijk niet echt dit topic doormailen want van die redactie is echt niemand zo gek om al die 3 pagina's door te gaan lezen! je kan denk ik beter een nieuw topic openen waar alles goed op een rijtje staat, te denken aan: -dingen die mensen al hebben meegemaakt met paard en verkeer, -dingen die het verkeer daar aan kan doen, -dat we het allemaal een goed idee vinden om het naar blik op de weg te sturen..
dan is het voor de redactie een stuk overzichtelijker en zullen ze er denk ik eerder werk van maken Ja maar ik vind het wel een superinitiatief! en die van de knhs is ook wel een goed idee Nagelbijten / Gniffelen
of bijvoorbeeld iets van het ruiterpaspoort erbij halen dan zien de kijkers van het programma ook dat zij niet de enige zijn die iets aan de veiligheid van de ruiters en paarden (moeten) doen..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:41

Okidoki, dan wil ik ook nog even een duit in het zakje doen door mijn ervaringen in het verkeer te paard hier neer te zetten.

In 2001 heb ik mijn paard, toen 4 jaar, samen met een vriendin verkeersmak gemaakt. Zij op haar verkeersmakke paard en ik op mijn 'groentje'.
De tweede keer dat we op pad waren, reden we door het dorp waar ik woon. Dat dorp (nou ja, mag eigenlijk geen naam hebben) heeft een hoofdstraat waar veel doorgaand verkeer langs gaat. Het is een 30km-zone waar 2 wegversmallingen in zitten.
Mijn vriendin reed voorop met haar paard, zij was in de wegversmalling, ik rijd er net in. Hoor ik van achterop een auto aankomen. Ik dacht nog, het is een groen paard, laat ik haar duidelijk midden in de wegversmalling zetten om te voorkomen dat er toch mensen omheen scheuren. Ik geef de hulpen aan mijn paard om haar middenin die wegversmalling te zetten, komt die auto met hoge snelheid ra-ke-lings langs mijn paard gescheurd. Ik schrok me kapot. Gelukkig dat mijn paard het type 'cool Jules' is, maar voor hetzelfde was het een dramatisch ongeluk geworden.

Of je rijd lekker op het fietspad (jawel, óp het fietspad, de gemeente heeft een dermate slechte berm aangelegd dat ik het niet aandurf om daarin te rijden) en ineens rijdt een tegemoet komende mobiele kraan zó naar de andere weghelft om daar werkzaamheden uit te voeren. Ik was blij dat er een grote berm tussen zat want we schrokken ons kapot!

En dan heb je die mensen die denken dat zíj niet 30 hoeven te rijden waar dat aangegeven staat (eigenlijk een meerderheid van het verkeer in mijn omgeving). Die rossen met dezelfde snelheid om je heen, zelfs als ze een onoverzichtelijke bocht in gaan.
Fijn, en bedankt hè! Ik dank soms de hemel op m'n blote knietjes dat ik zo'n braaf paard heb anders had ik hier misschien wel niet mijn ervaringen neer kunnen zetten.

Super zo'n initiatief. Míjn stem hebben jullie. En nu maar hopen dat er nu daadwerkelijk ook aandacht aan wordt besteedt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:45

Dat van die aparte forums is een goed idee.. Alleen wordt het dan lastig om alles bij elkaar te houden.. Ik begin dadelijk met idee, ervaringen etc te splitsen.. overzichtje volgt nog. het doorsturen van hele topic lijkt me een slecht idee gaan zeker neit hele topic doorlezen... Enne Marieke: Heb je niet toevallig kennisen bij het KNHS?? Knipoog