smurf schreef:Citaat:Doe je het dan niet? Dan gaat het toch ontsteken, als je het niet goed schoon houdt?
ik doe het ook niet, een paard dat ik vroeger reed had een eigenares die het regelmatig schoonmaakte ne het beest had er altijd ontstekingen aan, ik maak nooit iets schoon, de enkele keer dat ik hem eruit zie hangen, zit ie vol met lellen en vellen, maar ik blijf eraf!
Er lopen hier al veel topics over dat reinigen, ik heb daar dan ook al mijn mening bijgezet.
Bovenstaande quote is dan ook van belang.
Juist al die behoefte om te reinigen maakt je paard vatbaar voor infecties.
Je hoort er niet aan te komen en paarden vinden het helemaal niet leuk als je er aan komt ( daarom trekken ze die ook snel in )
En om zomaar sedatie toe te gaan passen omdat je je niet kunt beheersen je poetswoede uit te leven is onzin.
Met alle middelen die je gebruikt haal je de bescherming van zijn penis af, die hem beschermd tegen allerhande bacterien, vliegen enz.
En helemaal te zot voor woorden is 'de velletjes er af trekken' want heb je al ontdekt dat het dan gaat bloeden.
Infecties krijgen dan volop kans en op een dag zul je dan met recht het vuil en smerigheid zien zitten, daar heb je dan zelf aan mee gedaan.
In de natuur komt er dus ook geen poetsvrouwtje langs om het te reinigen.
Alleen de dekhengsten worden voor het dekken schoongemaakt en dat is dan nog aan de eigenaar van beide partijen om dat te willen.
Aan een merrie kun je niet veel meer doen dan de buitenkant, daar zit je toch ook niet in te rommelen hoop ik.
Terwijl ze in een weiland constant gedekt worden door de ruinen.
Gelukkig zie ik hier al meer reageren die het nooit doen en ook niet zullen doen.
het gaat ook stinken h000r tjonguh jonguh t moet gewoon schoon hengst merry of ruin !!!!!!!
en daarom sedeer ik hem 1 x per jaar, om vooral de viezigheid uit de koker te wassen
.
Denk ook niet dat het nodig is...het zal zichzelf wl reiningen....