wat te doen met een 1-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

Re: wat te doen met een 1-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:23

Ik ben het helemaal met de rest eens. Een veulen hoort lekker in de wei en niet aan de longeerlijn. ook niet om te proberen want dat heeft nog geen enkel nut. wacht daar mee tot hij 2,5/3 jaar is. als je hier geen geduld voor hebt, had je ook geen pony moeten kopen. Zoals je nu doorgaat heb je binnenkort gewoon een verpeste pony waar je HELEMAAL niets meer mee kunt doen. Je hebt gewoon een verschrikkelijke grote ijzerfabriek voor je kop. Als je toch al weet dat je je eigen zin doordrijft, waarom vraag je het hier dan nog??

Tip: gooi dat beestje lekker op de wei met andere pony's en laat hem met rust. Als je je verveelt, dan ga je toch lekker wat anders doen?

Bijv. die site van je bijhouden en alle paardenfoto's verwijderen die je zonder toestemming van andere gebruikt. Hamer

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:27

Citaat:
Noeki: zeverende kaaskoppen Lachen => for u ladyluna

Nee wat heeft een kaaskop hier nou weer mee de maken jij bent toevallig zo dom en zo koppig als een ezel dat je niet luistert

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:02

looniej schreef:
iik heb een bijna 1-jarige shet
ik poets haar 1 keer in de week
en loop er mee buiten en in de bak
soms gewoon los laten rennen want in de wei speelt ze niet zoveel

o ik weer met een serieus antwoord
had pagina 2 niet gelezen Schijnheilig

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:54

Het is bij het longeren niet het werken wat niet goed is voor de pezen en botten. Maar het constant rondjes een kant op lopen. Dit kunnen de jonge pezen en botten van een jaarling nog niet aan en dat kan zorgen voor artrose OC(D) en ga zo maar door. Dit zijn aandoeningen waar weinig is aan te doen als ze het eenmaal hebben, en het enige wat je dan nog met je paard kan doen is hem als grasmaaier gebruiken.

Dus als jij zo met je paardje om blijft gaan kun je er beter gelijk een zadel opleggen. Kan je in ieder geval nog even rijden voordat je hem naar de slager kunt brengen. Anders heb je hem helemaal voor niks gekocht en verveel je je zo. Boos!

Ik hoop dat je nog even goed nadenkt of dit wel is wat jij wil. Het is of nog 2 jaar wachten en dan lekker de rest van je paard zijn leven lekker rijden. Of je gaat zo door en dan kan die met 3 jaar gelijk met pensioen, of gelijk door naar de slager.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:20

Als je je veulen zo graag wilt laten lopen aan een lijntje, loop dan in ieder geval de hele bak mee rond is ook nog goed voor je eigen conditie en het houd je bezig (voordat je het longeren ook saai gaat vinden) of nog veel beter: ga het bos in, kunnen jullie samen genieten van al het moois de natuur heeft te bieden. misschien ga jij dan ook inzien dat je veulen een waardevol dier is waar heel erg veel mensen graag voor zouden willen zorgen!

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:27

En dan te bedenken dat bij mij op stal iemand staat die een paardenopleiding volgt en nu haar veulen van 9 maanden oud af en toe longeert en haar 1e pony met 2,5 jaar heeft ingereden; deze pony ging met zijn 6e met pensioen..... ze heeft ZZ met 'm gereden en nu geeft ze nog af en toe een lesje met 'm door er een beginner op te zetten.... arm beest.... 'hij is al op z'n hoogtepunt geweest en mag daarom met pensioen' zegt ze dan....

zielig.... en dat rijdt dan al jaren en doet een paardenopleiding...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:42

Wat doe jij in hemelsnaam met een paard???? Ik heb ook een jaarling, maar ik zal het nooit van zijn leven proberen om daar ook maar een longeerlijn aan te hangen hoor. Ik krab haar hoefjes uit. Strooi haar stal op en overdag staat ze lekker de hele dag op de wei!! Zou jij ook eens moeten doen. Ik wil mijn paard ook voor mijn plezier. Maar nu heb ik er al plezier van door er alleen maar al naar te kijken, over 2,5 jaar. Ja, dan is ze al 3,5 (!!) zal ik pas met haar beginnen...
Sjongejonge, hoe stom kan je zijn!!!! Jeeses... Koe

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:47

Stacey schreef:
Wat doe jij in hemelsnaam met een paard???? Ik heb ook een jaarling, maar ik zal het nooit van zijn leven proberen om daar ook maar een longeerlijn aan te hangen hoor. Ik krab haar hoefjes uit. Strooi haar stal op en overdag staat ze lekker de hele dag op de wei!! Zou jij ook eens moeten doen. Ik wil mijn paard ook voor mijn plezier. Maar nu heb ik er al plezier van door er alleen maar al naar te kijken, over 2,5 jaar. Ja, dan is ze al 3,5 (!!) zal ik pas met haar beginnen...
Sjongejonge, hoe stom kan je zijn!!!! Jeeses... Koe

Dit meisje wil een paard waar ze wat mee kan doen..

Maar dan had ze maar een ouder paard moeten vragen aan haar pappie en mammie..

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:42

hoi noeki, mischien is het wat op parelli met je paardje te gaan doen.dat is dan gewoon lekker speletjes zoals een lang tou aan het halster en dan loop je naar de andere kant tot op de hoogte van haar vlank en dan laat je haar naar je toe komen dan laat je zien dat als ze het tou volgd dat ze bij jou komt en zo zijn er nog meer leuke speletjes die je met je paardje kunt doen.
mischien iets voor jou.
ook kun je natuurlijk ook zelf leuke speletjes bedenken.
als je je paardje goed aanvoelt geeft ze van zelf wel aan of ze het leuk vind of dat ze het niet aan kan.
zolang je paardje niet voor je weg loopt heeft ze het leuk met je.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 10:43

angela88 dat deed ik
Olympia : de reden wrm ik der gekocht heb gaak niet aan je neus hangen en zeker niet aan je dikke nek twas ofwel maya ofwel geen beestje en ik ben super blij met dr zou geen ander beest willen

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:57

Noeki schreef:
angela88 dat deed ik
Olympia : de reden wrm ik der gekocht heb gaak niet aan je neus hangen en zeker niet aan je dikke nek twas ofwel maya ofwel geen beestje en ik ben super blij met dr zou geen ander beest willen

als het geen pony was of maya. had dan voor maya gekozen en dan 3 jaar geduld hebben tot je met haar aan de gang kon.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 10:58

nouja wat denk je dak doe ?

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:12

Noeki, ik heb zelf ook een jaarling, die op de weide staat, het enige wat ik met hem doe is hem al eens vastzetten om te poetsen, zijn hoeven doen, en als hij van weide moet veranderen moet hij langs de straat aan het halster, dus in mijn ogen kan hij genoeg om er over 2 jaar stilaan verder mee te beginnen werken, waarom zou je je veulen nu al willen longeren, heb je daar een gegronde reden voor ?

Joeptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:21

LadyLuna schreef:
Noeki schreef:
Hierbij verlaat ik bokt

Er is een soort van 'spreekwoord' belgen zijn dom, nou bij jou kunnen we dit dus zeker wel toepassen! Ik heb echt medelijden met dat ponytje ik hoop dat je beseft hoe erg je hem kunt verknallen als je zo door blijft gaan, en ik vind het ook uitermate zwak dat je niet met je commentaar/reacties die je krijg mee om kunt gaan Hamer

Ja zeg laten we het erop houden dat dit een uitzondering is ajb en niet alle Belgen hun jaarling longeren Clown

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:32

Noukie: hoe oud ben je en is dit je eerste paard?
En is je veulen een hengst of een merrie?
Hoeveel jaar rijd je al?
En hoeveel jaar ga je al met paarden om?
En hebben je ouders of zus oid ervaring met paarden?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:28

haha ga je me opsporen nee nee grapje
Ik word 13 ja dit is me eerst paardje
Merrie
5
5
NEEEEEEEEEEEEEEEEE

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:30

maaar weet je ik kan der nu tog niet longeeren (niet dat ik dat nog vanplan was) k heb me handen vol :p dat voelt me nek nu ook Maar k wust echt niet dat het ZOOO erg kon zijn ...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:30

Noeki schreef:
angela88 dat deed ik

Ik zou zo zeggen leer eerst is normaal tikken..

En als je zo blij met haar bent, waarom laat je haar dan niet lekker spelen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:34

Een 1 jarige liet ik lekker in de wei staan. En af en toe een keer poesten en een eindje wandelen. Maar verder nog gewoon laten staan.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:49

Noeki schreef:
angela88 dat deed ik

zou zij dan wel zo blij met jou zijn? Tong uitsteken

Als je nu gewoon uitlegde wat je met dat 'longeren' bedoelde, zonder zo erg te reageren...dan was het zo'n ramp niet hoor!

Je kan echt best wel veel met een jaarling doen hoor! Ik ging vroeger vooral veel wandelingetje maken, in het bos, eens een keertje op straat (maar dat hangt af of je hem aankan en of je in een drukke omgeving woont of niet).
Gewoon lekker in de wei spelen: hem wat in de gaten houden en beetje nadoen, als je een speels beestje hebt, kan je zo nog veel plezier maken!
je kan mooie foto's maken ENZ ENZ.

je vraag had alleen moeten zijn, want kan ik doen om MIJZELF bezig te houden, want je paardje verveelt zich echt niet op de wei hoor!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 20:13

ze is verkeersmak
uhh we gaan het niet zo spelen he meisie ik kan me eigen wel bezig houde k wil plezier met dr en ja ze is blij met me als ik aan kom hinnikt ze altijd

en ja dit is men vraag hoe kan ik der spelletjes aan leren en welke enz antwoord hier maar eens op mensies jullie gelul moet ik niet

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:36

Een beetje minder mag ook wel Noekie. Als je geen 'gelul' wil, raad ik je aan om in het vervolg maar geen topics meer te openen op Bokt. Als je om commentaar vraagt, zal je dat nou eenmaal krijgen.

En ik raad je aan om in het vervolg met iets meer respect op advies van andere bokkers te reageren, dit is níet de manier om op Bokt met mensen om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Eline op 07-05-05 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:47

Ik sluit me bij degenen aan die zeggen dat je een jaarling lekker met rust moet laten als je niet weet wat je aan het doen bent. En dat ben je duidelijk niet. De concentratietijd van een veulen is maximaal een kwartier, weet jij hoe kort dat is? Alles wat je daarna doet, kan ze niet meer opnemen, en kan zelfs tegen je werken.

Ga haar iig niet meer longeren (heb de longeerfoto's niet gezien) maar neem haar mee op wandelingen, laat haar de omgeving zien. Verder kun je haar ook in de bak met allerlei dingen bekend maken, leg een plastic zeiltje op de grond en laat haar er overheen lopen, leg wat balkjes op de grond en laat haar er overheen lopen, laat haar wennen aan ritselend plastic, aan wapperende flappen plastic. Leg een handdoek op haar rug om haar zo al aan dekens te laten wennen. Leer haar te wijken voor druk. Zet haar achterwaarts aan de hand, duw haar een paar pasjes zijwaarts.
Als er een trailer ter beschikking staat, en je er in mag, zou ik haar ook een paar keer in en uit de trailer zetten, als er mensen zijn die met die trailer kunnen rijden zou je daar een rondje mee kunnen doen.

En nogmaals, alles niet langer dan tien minuten tot een kwartier. En een kwartier is heel snel om.

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:25

heey ik heb thuis ook een shet jaarling ik borstel af en toe en loop er beetje mee aan het halster... in de wei speel ik ermee dat vind hij (het is een hengstje Tong uitsteken ) echt heel leuk Haha! en ik dus ook Haha! gewoon een beetje mee stoeien enzo dan krijg je meteen goede band met je veulen Knipoog Maar je moet niet teveel serieuse dingen met je veulen willen gewoon lkkr mee spelen maar wel afstraffen als hij/zijn bijv. bijt verder met rust laten gewoon consequent zijn Knipoog
Haha! mzzzl kitty

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:50

Met een jaarling kan je gewoon nog niet zoveel, maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk is!
Je kan borstelen, stukje wandelen enz.
Maar hou het zo dat het beestje het ziet als spelen.
Longeren zou ik niet doen met een 1jarige, het is nogal belastend voor de benen omdat hij op een volte moet lopen. En of zo'n 1jarige dat nou leuk vind, steeds rondjes lopen..