MarijeR schreef:Als hier een blind veulen geboren zou worden, zou ie meteen een spuitje krijgen.
Ik ga namelijk geen andere mensen met die ellende opzadelen.
Want waarom doen die fokkers zo'n veulen weg? Gratis nog wel?
Zou dat soms zijn omdat ze er zelf ook geen toekomst in zien? En dan maar hopen op iemand die zo'n diertje zielig vindt want normaal verkopen zit er ook niet in.
Stuur hem dan maar de handel in...
Nee, dan zou ik als fokker mijn verantwoordelijkheid wel nemen.
Een spuitje dus.
De fokker geeft het weg omdat niemand zo´n dier wil kopen omdat ze , lees ook hier, er nogal rare iedeeën over hebben.
Ook is het niet wenselijk te fokken met een blind dier als het een genetische kwestie is, dus kan hij het ook niet houden om zelf weer mee te fokken. Gewone logica.
Het is wel belangrijk om te weten waarom het veulen blind is. Er kan best meer achter zitten waardoor het bv pijn lijdt en toch niet oud wordt.
In dit verband wil ik ook noemen dat tweelingen ongewenst zijn omdat eentje meestal zwakker is en zelfs als het geholpen wordt met pleegmoeder of de fles, er vaak 1 voor het vierde jaar sterft aan een hartaanval of zoiets. Dus ook daar is niet echt een markt voor...

) werkt het niet zo. Jaarlijks worden er ontiegelijk veel veulens gefokt die allemaal naar de eeuwige weiden gaan. Dit omdat de markt compleet verzadigd is, en niemand zit te wachten op dat schattige veulentje met iets te kromme benen en wat achterstand.
) maar deze staat nog bij de moeder, het gaat mij dus echt om een afgespeend veulen.