blind veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: blind veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:22

MarijeR schreef:
Als hier een blind veulen geboren zou worden, zou ie meteen een spuitje krijgen.
Ik ga namelijk geen andere mensen met die ellende opzadelen.

Want waarom doen die fokkers zo'n veulen weg? Gratis nog wel?
Zou dat soms zijn omdat ze er zelf ook geen toekomst in zien? En dan maar hopen op iemand die zo'n diertje zielig vindt want normaal verkopen zit er ook niet in.
Stuur hem dan maar de handel in...
Nee, dan zou ik als fokker mijn verantwoordelijkheid wel nemen.
Een spuitje dus.

De fokker geeft het weg omdat niemand zo´n dier wil kopen omdat ze , lees ook hier, er nogal rare iedeeën over hebben.
Ook is het niet wenselijk te fokken met een blind dier als het een genetische kwestie is, dus kan hij het ook niet houden om zelf weer mee te fokken. Gewone logica.
Het is wel belangrijk om te weten waarom het veulen blind is. Er kan best meer achter zitten waardoor het bv pijn lijdt en toch niet oud wordt.
In dit verband wil ik ook noemen dat tweelingen ongewenst zijn omdat eentje meestal zwakker is en zelfs als het geholpen wordt met pleegmoeder of de fles, er vaak 1 voor het vierde jaar sterft aan een hartaanval of zoiets. Dus ook daar is niet echt een markt voor...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:42

Lusitana schreef:
MarijeR schreef:
Als hier een blind veulen geboren zou worden, zou ie meteen een spuitje krijgen.
Ik ga namelijk geen andere mensen met die ellende opzadelen.

Want waarom doen die fokkers zo'n veulen weg? Gratis nog wel?
Zou dat soms zijn omdat ze er zelf ook geen toekomst in zien? En dan maar hopen op iemand die zo'n diertje zielig vindt want normaal verkopen zit er ook niet in.
Stuur hem dan maar de handel in...
Nee, dan zou ik als fokker mijn verantwoordelijkheid wel nemen.
Een spuitje dus.

De fokker geeft het weg omdat niemand zo´n dier wil kopen omdat ze , lees ook hier, er nogal rare iedeeën over hebben.
Ook is het niet wenselijk te fokken met een blind dier als het een genetische kwestie is, dus kan hij het ook niet houden om zelf weer mee te fokken. Gewone logica.
Het is wel belangrijk om te weten waarom het veulen blind is. Er kan best meer achter zitten waardoor het bv pijn lijdt en toch niet oud wordt.
In dit verband wil ik ook noemen dat tweelingen ongewenst zijn omdat eentje meestal zwakker is en zelfs als het geholpen wordt met pleegmoeder of de fles, er vaak 1 voor het vierde jaar sterft aan een hartaanval of zoiets. Dus ook daar is niet echt een markt voor...

En dus geef je zo'n veulen maar gratis weg?
Ben je er wel vanaf ja... Rolleyes
Dit klinkt meer als er zo makkelijk mogelijk vanaf komen zonder dat het je geld kost.
IMO hoort een fokker zijn veulens een zo goed mogelijke toekomst proberen te geven.
En heb je dan een keer pech dat er een veulen met afwijkingen wordt geboren, help je imo het veulen er niet mee om hem gratis weg te geven aan iemand die het veulentje zo zielig vindt.
Dat is imo de verantwoordelijkheid van je afschuiven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:58

Het topic is niet gestart om te vragen wat we van die fokker vinden.
Misschien is het trouwens wel gewoon bij een particulier geboren, die geen ruimte heeft voor twee? Van plan was het veulen te verkopen en nu is het blind, vind het zielig om het naar de slacht te brengen? We kennen het verhaal niet...
TS wil weten of het verstandig is aan zo´n dier te beginnen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-04-05 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:04

Een blind paard kan zich goed redden, alleen zou jij dan zijn ogen zijn...
Het voordeel is dat hij al vanaf veulen af aan blind is, en daarmee leert leven, en dus niet anders is gewend.
Wat ik wel zou doen is een ander paardje, desnoods een shetje of zo erbij zetten, kan ook van dezelfde leeftijd, zodat die zijn ogen kan waarnemen zeg maar.

Ik denk dat je zo'n veulen een heel goed leven kan geven hoor, en ik denk dat inderdaad je band sterker word dan met een paard dat wel ziet, omdat hij heel erg afhankelijk is van jouw.

En van dat slachten, waar slaat dat op, als jij blind bent, slachten ze jouw dan ook???

mirnatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:10

ik weet het niet mijn moeder had vroeger een paard met een blind oog. ze heeft er wedstrijden mee gereden enzo en er veel prijzen mee gewonnen! ik zal hem wel kopen denk ik... Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:07

Mijn paard is blind en leidt een totaal paardwaardig bestaan. Het is dus niet zo dat een blind veulen gedoemd is tot een paardonvriendelijk bestaan.

Een blind veulen laten leven is in mijn ogen geen daad van verantwoordelijkheden afschuiven. Er ZIJN mensen die er plezier in scheppen juist zo'n dier een gelukkig leven te bezorgen. Wel denk ik dat je als fokker dan wel verplicht bent zo iemand te zoeken voor het veulen.

Mijn paard is door de tussenhandelaar gered van de dood en ik ben de goede man/vrouw nog elke dag dankbaar dat hij zijn opdracht (laten slachten) niet heeft uitgevoerd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:48

Ik zou hetzelf nooit aannemen en als ik er eentje zou fokken zou het hoogstwaarschijnlijk een spuitje krijgen.

We moeten gewoon met 2 benen op de grond blijven en niet elk paard willen redden.
In de natuur zou dit dier ook binnen de kortste keren sterven.

Een paard moet gewoon gezond zijn om te kunnen leven.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:54

Is de mijne dood dan? Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:59

Die van jou is vast niet ergens in een natuurgebied geboren of op de prairie.

Ik heb mijn paarden op een natuurgebied lopen en ben er van overtuigd dat als in een van die kuddes een blind veulen wordt geboren dat het door de hele groep afgestoten wordt.

Ik denk ook niet dat zonder enig hulp het diertje het uier van de merrie zal vinden. Dus gaat ie gewoon dood. Zo simpel en triest is dat.

Sinds mijn paarden daar lopen heb ik gewoon een andere veel nuchtere kijk op het houden van paarden en hoe paarden zich gedragen als geen mens er tussen staat.
En dat is totaal anders dan thuis in de stal en op de wei.

Een blind paard kan niet normaal functioneren.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:04

In een natuurreservaat niet nee, dat ben ik helemaal met je eens.

Maar bij een paard dat op stal en/of de weide wordt gehouden kunnen ze zich kennelijk prima redden.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:43

Ik vind dat dit veulen recht heeft op een leven!
Desnoods als een gezelschapspaard!
Als ik het geld zou hebben voor nog een paard, zou ik zeker een eventueel blind paard willen kopen, maar ik heb er al 2, dat is wel even genoeg

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:17

gina2003 schreef:
Als ik het geld zou hebben voor nog een paard, zou ik zeker een eventueel blind paard willen kopen, maar ik heb er al 2, dat is wel even genoeg

Applaus! Dat vind ik nou ook! Maar ik heb al een blind paard en geen geld voor een tweede.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:05

Cowgirl schreef:
Die van jou is vast niet ergens in een natuurgebied geboren of op de prairie.

Ik heb mijn paarden op een natuurgebied lopen en ben er van overtuigd dat als in een van die kuddes een blind veulen wordt geboren dat het door de hele groep afgestoten wordt.

Ik denk ook niet dat zonder enig hulp het diertje het uier van de merrie zal vinden. Dus gaat ie gewoon dood. Zo simpel en triest is dat.

Sinds mijn paarden daar lopen heb ik gewoon een andere veel nuchtere kijk op het houden van paarden en hoe paarden zich gedragen als geen mens er tussen staat.
En dat is totaal anders dan thuis in de stal en op de wei.

Een blind paard kan niet normaal functioneren.

Je zult misschien verteld staan, maar elk veulen vindt de uier op de tast en ziet toch al slecht de eerste tijd. Hij blijft dicht bij de moeder, die hem beschermd. Een paard GAAT NIET OP ZIJN OGEN AF. Ik weet niet hoe vaak ik dit moet herhalen, maar de ogen zijn helemaal niet zo belangrijk als wij denken en zo´n veulen wordt helemaal niet verstoten want hoe weten andere paarden nu dat hij blind is?
Het enige wat kan gebeuren is dat de blindheid komt door een genetisch foutje dat ook andere delen in het lichaam treft en het DAARAAN sterft.
Het heeft niks met zielig te maken, een blind veulen IS NIET ZIELIG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:05

gina2003 schreef:

Heel lief en leuk geschreven en gedacht. Maar in de harde mensenwereld ( Vork ) werkt het niet zo. Jaarlijks worden er ontiegelijk veel veulens gefokt die allemaal naar de eeuwige weiden gaan. Dit omdat de markt compleet verzadigd is, en niemand zit te wachten op dat schattige veulentje met iets te kromme benen en wat achterstand.

Zo ook met dit veulentje. Ik zou als fokker, wanneer ik het geld had, en het veulen me echt aansprak het heel misschien houden. Anders zou het veulen naar de slacht gaan.
Dit veulen gaat nu de handel in, wordt ´gekocht´door een weldoenster. Die weldoenster komt er na een jaar achter dat het wel heel veel werk is, en tada dan toch maar de slacht. Bespaar dit dier die lange weg, aub.
Ik ben gek op dieren, maar vergelijk ze nooit met mensen. Dat zouden in mijn ogen meer mensen, en vooral paardeneigenaren eens moeten doen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:16

Die redenatie volg ik niet helemaal. Je stelt dat 'weldoensters' (ik vind iemand die zo'n paard koopt of 'neemt' niet per se een weldoenster) dus niet weten hoeveel werk het is en het dier dan alsnog naar de slacht zouden brengen.

Dat vind ik wat kort door de bocht. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik een blind paard echt niet teveel werk vind. Ten eerste is er praktisch niets dat ik anders doe dan andere paardeneigenaren en ten tweede heeft het blindzijn zoveel goede kanten dat ik die kleine extra moeite die ik wel moet doen (zoals het recht door een opening sturen) meer dan graag lever omdat ik die dubbel en dwars terug krijg.

Mijn paard is gevoelig, sociaal en vertrouwend en wil graag bij me zijn. De band die je met een blind paard hebt is net even iets hechter, een heel mooi iets als je het mij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:21

Ik vind dat het feit dat het veulen gratis is, genoeg reden om te zeggen dat er best veel weldoensters voor te vinden zijn. Veel jonge meiden of oudere idealisten die graag hun best willen doen. Maar die simpelweg geen flauw benul hebben van het houden van paarden en al helemaal niet van het houden van blinde paarden.

Hartstikke leuk dat die mensen er zijn, maar helaas is dit voor zo´n paard maar een tijdelijke oplossing.
Bij ons op stal stond ook zo´n weldoenster. Had een vreselijk mager paard met ocd gekocht van de manege. Ze zou hem echt waar beter maken. Nu is hij verkocht...naar...je raadt het al. Toch zonde dat zo´n paard eerst nog een jaar afgejakkerd moet worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:30

Inderdaad.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:32

Hm, jouw voorbeeld van dat paard met ocd vind ik inderdaad triest (er van uit gaande dat het dier pijn had en geen aangenaam leven meer kon leiden door de aandoening) Ik ben het helemaal met je eens: paarden zijn geen mensen en je moet ze niet gaan vergelijken. Een dier dat pijn lijdt en geen prettig leven meer heeft moet je de genade schenken door het in te laten slapen/slachten.

Maar blind zijn is heel iets anders dan pijn lijden of ziek zijn. Ik ben zelf ook geen ervaren paardenmens en heb best een en ander moeten leren toen ik mijn paard kocht. Maar dat waren de dingen die elke eerstepaardeneigenaar moet leren en niet manieren om om te gaan met zijn blindheid. Hij redt zich prima, daar hoef ik niets voor te doen. Misschien klinkt het ongeloofwaardig, maar toch is het zo.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:52

Ik mis nog iets in deze discussie.
Ik ben zo'n soort van "weldoenster" heb 2 paarden en 5 pony's staan waarvan 3 pony's en de 2 paarden een soort van opvangertjes zijn voor mij (die overigens gewoon gekocht zijn hoor) dat zijn paarden/pony's die allemaal wel wat hebben, lichamelijk maar ook geestelijk.
Voor ik zo'n dier opneem bedenk ik altijd eerst heel goed of het dier wel een redelijk en paardwaardig bestaan kan hebben.
Als ik de verhalen hoor van de mensen hier die zelf een blind paard hebben zeg ik meteen volmondig ja! opnemen dat dier maar alleen als je zelf zeker weet dat je het aankan.
Maar wat ik nu mis, het gaat hier om een veulen, een veulen hoort in mijn ogen niet op stal maar lekker buiten te ravotten en rennen en bokken en alles wat een veulen doet, dit hoort bij het leven en hoort ook bij de groei en lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van een veulen.
Hoe los je dat op als het dier blind is? hij kan toch niet lekker even de beentjes gaan strekken en even goed uit zijn dak gaan.

Ik ben het met iedereen eens dat een blind paard heel goed aan te leren is waar de omheining loopt of de rand van de bak/paddock, de muren van de stal heeft hij ook zo door, maar een veulen dan? Die kan je toch niet in een stal op laten groeien? Dat dier krijgt binnen de kortste keren beenproblemen en alles wat daar nog bij kan komen.

Kan iemand (het liefst iemand die zelf een blind paard heeft) mij ervan overtuigen dat een blind veulen wél lekker veulen kan zijn en goed door de groei kan komen en dus later geen been/hoef en rug problemen eraan over houd?
Ik zou nl. zo zeggen ja, aannemen dat veulen mits je weet wat je doet, maar dit is toch een punt waar ik mij zorgen om maak.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:56

Tanja, kijk voor foto's van een blind veulen in de wei in de links in mijn onderschrift. Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:58

Mijn paard heb ik op zijn zesde gekocht dus zelf heb ik niet gezien hoe hij als veulen was. Ik heb wel de fokker gesproken en die heeft m naar de slacht gestuurd omdat hij geen zin had in geroddel van andere fokkers (het veulen kwam uit een van zijn beste merries). Dus niet omdat hij de sloot in liep of door de draden liep.

Ik denk dat het wennen aan draad en sloten hetzelfde werkt als bij ziende veulens, behalve dan dat hij bij blinde veulens op gehoor, tast, gevoel en smaak gaat. Ieder veulen loopt een keer tegen het schrikdraad en leert dan heeeel snel dat ie dat niet nogeens moet doen. Een blind veulen leert dan dus om uit de buurt te blijven van dat tikkende elctrodraad, een ziend veulen om die witte strips te vermijden (die ook tikken)

Water en hout ruiken ze enz.

Ik las even hiervoor van Lusitana dat ze door haar merrie is thuisgebracht toen ze zelf de weg was kwijtgeraakt in een gebied waar ze pas 1 dag waren. Dat zegt wel wat over het orientatievermogen van zo'n dier....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:11

Precies en dit paard liep in de wei met SLOTEN aan twee kanten en schrikdraad aan de andere twee kanten. Eerst bleef ze heel dicht bij haar eveneens bejaarde maatje en toen ze het weiland eenmaal kende galoppeerde ze ook rustig in het rond.
Ik blijf het zeggen, een paard gaat niet op zijn ogen af, anders had hij bv ook niet die tastharen op zijn snoet en rond de ogen nodig, die daar zitten om te voorkomen dat hij zijn gevoelige neus en ogen stoot!
Oja, wil ik ook nog kwijt, ik merkte wel dat de smid de hoeven wat langer moest houden, het "leven" zat erg aan de oppervakte, de tastzin van de voeten was dus ook ontwikkeld!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:12

Ik geloof ook zeer zeker dat alle zintuigen (ik vergelijk dieren nooit met een mens maar in dit geval dan weer wel even) net als bij de blinde mens, veel sterker worden.
Het verhaal van Lusitana is ook geweldig en spreekt absoluut in het voordeel van een blind paard.
Ik kan me heel goed vinden ook in de afbakening van land e.d. schrikdraad horen ze met gemak en wat jij ook zegt (had ik nog niet eens bij doorgedacht) hout enz. zullen ze goed kunnen ruiken.

De foto's van Horselover 23 even bekeken (wat een geweldig leuk en mooi dier trouwens Kwijl ) maar deze staat nog bij de moeder, het gaat mij dus echt om een afgespeend veulen.
Ik denk persoonlijk dat het met genoeg tijd én iemand die absoluut weet waar hij/zij aan begint wel te doen is maar ben pas echt helemaal overtuigd als ik foto's zie van een blind veulen/jaarling, niet meer bij moeders die helemaal alleen (ehm, wel met een maatje dan) uit zijn dak gaat en even lekker jong is. Ik denk dat het makkelijk kan maar ik wil het graag zien.
Zou bijna gaan zeggen breng het veulen maar hier Haha!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:26

Wat Coby schreef, ben ik het ook niet mee eens, hoezo een weldoener?
Ik vond, zo en zo bij alle paarden, ook bij de "gezonde" die neem je omdat je van zo'n dier houd en nie tvoor de lol, dus ik heb mijn 2 paarden nou ja bijna 2 jarige en mijn shetlander ook tot hun dood hoor, niet voor even.

Als er iets met ze is, dan hou ik ze ook, zelfs al zou ik nooit meer op ze kunnen rijden, dat ben ik ze verplicht, hun zouden ook niet kiezen voor zo'n bestaan, dus zou ik alles, maar dan ook echt alles doen om ze gelukkig te maken, zolang hun aangeven dit te willen, dit heeft helemaal niks met een blind veulen te maken!

Wat is nou het verschil met een blind paard of een paard dat wel ziet?
Ze ontwikkelen andere zintuigen, die het gezichtsveld opvangen, ik zie hier totaal geen problemen hoor!

En de slacht vind ik wel heel makkelijk gezegt, dan zou je nie tmoeten kiezen om een veulen te nemen, is er iets mee aan de hand, dat is dan jammer, maar jij hebt een keuze gemaakt om een veulen te nemen, dus dan moet je ook daar de gevolgen van inzien, het veulen kiest er niet voor!
Je doet je kind toch ook niet weg als het blind is of zo?

Mijn dieren zijn alles voor me, die gaan ook never nooit meer bij me weg, onder welke omstandigheden ook!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:29

T@nj@, je bent altijd welkom om dit veulen in het echt te komen bewonderen.

Daarnaast weten we nog niet wat we met dit veulen gaan doen, dus als je heel veel interesse hebt ... Knipoog

Mij lijkt het grootste probleem het moment dat ze daadwerkelijk afgespeend gaat worden, ik kan me voorstellen dat ze dan het gevoel heeft dat haar wereld instort.