Stappend passeren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Re: Stappend passeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:34

idd faniek

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:51

Ik vind ook dat je elkaar stappend moet passeren. Je weet nooit hoe andermans paard reageerd, ook al ziet hij/zij er nog zo kalm uit. (en idd metertje of 10/15 van te voren in stap overgaan vind ik prima)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:06

Als jij mij naderd met een pony voor een kar en je gaat pas 5 meter van te voren stappen, dan vrees ik dat mijn paard redelijk gaat staan flippen, 5 meter is wel erg kort, 100 redelijk lang, maar liever te vroeg dan te laat.

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:30

inhalen of passeren in stap doe je niet alleen voor de veiligheid van de ander maar ook voor de veiligheid van jezelf.
ik heb een tijd een hengst gereden en als je die in draf of galop in haalde dan had je hem achterop zitten. voor mij geen probleem ik zou wel blijven zitten, maar een hengst in je nek is denk ik niet echt lekker.
dus mensen denk aljeblieft even na voordat je ondoordacht door blijft draven of galloperen omdat je toevallig te lui bent (of geen zin heb of wat voor reden dan ook) om te gaan stappen.

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:05

Ja, vergeten jullie niet dat er nog een kar achter de pony zat?

Misschien zijn die paarden er eerder vandoor gegaan toen een paard met wagen hun dravend inhaalde.

Hun stopte netjes in de berm om jou stappend voorbij te laten gaan.
Als hun daar nou een veiliger gevoel bij hebben kan je dat toch best ff doen?
En als je het zo koud hebt, moet je wat minder lang gaan of een jas aantrekken Lachen

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:46

Nou, ik hoop dat ik veel van de mensen hier op Bokt nooit tegen ga komen in het bos. Als ik in draf of galop gepasseerd wordt, vlieg ik door dat bos heen en zeker als er dan ook nog een kar achter zit dan valt er helemaal niks meer te redden. Ze is nog jong en moet het allemaal nog leren en snap dan ook niet dat het voor sommige mensen teveel moeite is om ruim van te voren te gaan stappen en pas na een paar meter weer te gaan draven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:50

Sjonniej schreef:
Alet; Dat die vrouwen het enger vonden is een feit. Die paarden hebben ons volgens mij niet eens gezien.

Nou en! Wat maakt het uit dat die vrouwen het enger vonden dan hun paarden. Ik ben ook wel eens met een jong paard naar buiten, en dan ben ik ook super allert (en misschien wel eens een beetje bangig), maar moet ik daarom maar binnen blijven? De regel is gewoon; je passeert elkaar in stap, en dat doe je vanaf een redelijke afstand (ik zou zeggen een meter of 25-50). Jij kan vanaf een afstandje op jouw paard nooit inschatten wat een ander paard gaat doen. Je kent dat paard namelijk niet!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:10

Je passeert een andere ruiter vanaf achter in stap,als je elkaar tegemoet komt ga je over in stap.
Dat heet fatsoen(heb ik geen ruiterbewijs voor nodig)....je weet nooit hoe een paard reageerd.
Als ik in galop ben en een ruiter komt me tegemoet ga ik in stap(meters weet ik niet maar ruim op tijd) en tijdens het passeren vraag ik diegene of hij/zij er bezwaar tegen heeft dat ik weer overga tot galop.....
Ik vind het ronduit asociaal om iemand in galop/draf voor bij te gaan.
Dit geld ook voor de aanspanningen.
Valt me op dat veel mensen hier als ze elkaar tegen komen dat als een soort irritatie zien......wat maakt het nu uit om even te stappen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:45

Ik passeer anderen ook altijd in stap, dat lijkt met niet meer dan normaal, fatsoen heet dat. Mijn paard is geen karren gewend en ik weet zeker dat ze niet braaf blijft staan als iemand mij in draf passeert als er ook nog eens een kar achteraan komt!! Is het zo'n groot probleem om even een stukje in stap te gaan? Afbeelding

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:26

Als iemand me tegemoet komt met paard passeer ik altijd in stap. Als ik weer aandraaf kijk ik altijd achterom of het paard niet raar gaat doen o.i.d. Zelfde met honden.

Als ik iemand van achter wil passeren roep ik of ik kan passeren en dan rij ik meestal in een sukkeldrafje langs. Die van mij stapt namelijk heel langzaam en dan kom ik er nooit langs. Als ik langs ben draaf ik weer normaal verder.

Tja en altijd even in de gaten houden hoe het andere paard reageert. Als er iets mis gaat gelijk stoppen.

Overige weggebruikers passeer ik alleen in stap als er weinig ruimte tussen mij en hen is. Ik heb een keer meegemaakt dat iemand van angst bijna in de sloot liep ondanks dat ik in stap passeerde.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:52

Ik ben zelf nog nooit een paard en wagen buiten tegengekomen terwijl ik zelf buitenreed, dus ik heb géén idee hoe mijn paard hierop zou reageren.
Maar misschien zou ik hetzelfde reageren als de dames van de TS; gewoon op tijd vragen om over te gaan in stap, ook al zou mijn paard in de eerste instantie niet reageren op de combi.

Misschien hebben deze dames eerdere negatieve ervaringen gehad met passerende paarden (en wagens) en wilden ze er dit keer op tijd bij zijn?

M.a.w. ik snap het probleem niet zo, ik heb altijd liever dat alle weggebruikers die ik tegenkom gewoon netjes en voorzichtig zijn als ik daar ook loop met mijn paard, dan dat ze langs komen sjezen.
Zeker als het gaat om een smalle weg of weinig ruimte.
Buitenrijden doe je toch voor je plezier en ontspanning?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:12

Citaat:
Ik heb nu al een paar keer bijna ruzie gehad met een meisje op een ijslander,

Wat is er nou toch altijd aan de hand met die ijsland ruiters Schijnheilig

Ik passeer altijd in stap.

Op het strand wel eens in draf maar dan rijd de een meestal in het water en de ander aan de kant van het duin(bij wijze van).
Op het strand is ook meer ruimte dus een mooie gelegnheid om je paard daar aan te laten wennen, dus ook aan de sulky's.

Op de weg of op een smal bospad vind ik het anders.

Ik probeer altijd goed oog contact te krijgen en de andere ruiter in te schatten.

Hier in Bergen is bv een ruiter(ja hoe kan het ook anders met een isjlander) die ik nooit in stap passeer want zij kan dat kennelijk ook niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:22

Ja, die Ijslander problematiek... Haha!
Er zijn toch nog mensen die een fikse tölt zien als een stap. "Het is toch ook een viertakt? Verward "

*zucht*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:32

Zo komen de vooroordelen in de wereld... het blijkt toch duidelijk uit dit topic dat genoeg niet-IJslanders wel draven, en wel-IJslanders in stap gaan. Misschien heeft het niet met het ras te maken, maar zijn er gewoon te veel mensen zonder fatsoen?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:39

Voetgangers vinden het hier inde omgeving juist leuk als je voorbijdraaft...sommige zeggen zelfs dat je best in galop mag gaan van hun Clown

Maar ik passeer iedereen in stap. Ik heb er namelijk zelf ook een hekel aan als iemand me inhaalt of passeerd in draf (ook een keer gehad dat iemand in galop langs kwam vliegen...dan willen die van ons ook natuurlijk Boos! )

Ik heb ook wel een hekel aan aangespannen rijders in het bos, die draven vaak gewoon door, die wagen is soms ook nog eens lekker rammelig en daar gaan we dan....jihaa, bok, weg.
D'r zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste draven gewoon vrolijk langs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:46

Ik kan je zeggen, dat als je een paar jaar geleden mij tegemoet was gekomen met kar, dat ik er al moeite mee had Kawa er in stap langs te krijgen, zou jij draven, dan zou hij er zeker weten van door gaan.
Hij vind karren helemaal niks.
waarom geen idee, maar hij vind ze mega eng
Dus ik moet dan maar binnen blijven omdat de ander geen fatsoen op wil brengen?

Ik vind overgangen maken in het bos juist goed, dan leren ze ten aller tijden te luisteren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:34

zo ik wist niet dat hier zown discussie over ging?
Ik vindt het heel normaal dat je als je andere paarden tegenkomt je gaat stappen? Dat is toch logisch? Ik ken het niet anders..
Nou is het alleen zo dat ik in frankrijk altijd buitenrij, maar ik ben nog nooit een ander paard tegen gekomen... Voor honden stap ik ook, en mochten ze echt gaan happen of blaffen ga ik stil staan. Maar een keer haalde die eigenaar die hond maar niet op, toen ben ik in galop weggesprint, en toen was zij haar hond kwijt. Tja, moet je maar niet lachend toe kijken als je hond aggressief tegen mijn pony aan springt. (en ik hou van honden, heb er zelf ook een)

Maar als ik andere paarden zou zien, dan is mijn eerste reactie terugnemen in stap.. en dan kijken naar mijn pony en de ander, mocht er naar mijn mening iets mis zijn dan sta ik er ook zo naast en ga ik stil staan in de berm. Ik zou niet weten hoe hij reageert op andere paarden....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:01

Ik heb geleerd altijd ruimschoots van te voren te gaan stappen, kwestie van fatsoen. Voor voetgangers en paarden ga dus netjes stappen, tenzij het voetpad ruimschoots van het ruiterpad afligt.
Kleine moeite en voor ieders veiligheid goed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:59

Nu maken jullie ervan dat ik helemaal niet ging stappen. Ik ging 10 meter van tevoren stappen, maar ik ga écht niet 100 meter van te voren al stappen. Nu ben ik waarschijnlijk heel vervelend, maar ik heb een degelijke kar die je niet hoort, dus dat is het probleem niet op die 100 meter.

Elady; Nee het waren er 2 bij Christien vandaan die al jaren hier in de rondten rijden met die paarden.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:08

Toch vind ik het niet netjes van je. Je werd notabene gevraagd!
Dan doe je dat toch? Wat is het voor moeite?
Je kunt excuses verzinnen, maar geldige zijn er niet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:09

Dan vind jij van niet. Maar als er eerst nog 3 auto's langs komen geraced in die 100 meter dan maakt het voor een jong paard niets uit of ik in die periode nog een stukje draaf.
Daarbij werd het niet netjes gevraagt maar werd er geschreeuwd; HALLO GA STAPPEN!!!! Als ze het dan nog netjes vragen is het alsnog een ander verhaal...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:14

Het zullen de zenuwen geweest zijn misschien. Als ik erg angstig ben, ben ik ook niet altijd even netjes. Beetje inlevingsvermogen Knipoog

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:15

Je hebt soms mensen die flink hard langs scheuren, en als je dan net een paard onder je kont hebt die daar sterk op reageert is dat niet zo fijn

Ik maak eigenlijk altijd een overgang naar stap (behalve als ze zo fel zijn dat ik niet meer kan stappen Tong uitsteken ) een stukje voordat ik lang de andere ruiters kom, dan stap ik een paar meter en draaf weer aan.

100 meter vind ik wel een beetje overdreven, maar ik vind het wel fatsoenlijk ruim van tevoren even naar stap te gaan, dat is toch geen moeite?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:57

Ik ga altijd stappen, en vraag meestal ook of het geen probleem is als ik daarna weer verder draaf. (Dat is het eigenlijk nooit)
We moeten als ruiters nou eenmaal een beetje rekening met elkaar houden, en het is weinig moeite om het zo te doen. Je kunt er toch nooit helemaal zeker van zijn hoe een ander paard zal reageren.
Honderd meter is wel veel, maar daarvandaan kun jij volgens mij ook nooit zien hoe die paarden staan Knipoog
Wie weet is er eentje net onder het zadel? Als ze het dan vragen (misschien op een beetje lompe manier, maar ze zullen dan wel wat zenuwachtig zijn geweest) vind ik dat je het dan maar gewoon moet doen, ook al heb je dan een `gruwelijke hekel` aan stappen.
(Als ik weer denk aan die twee banketstaven die keihard langs me gallopeerden terwijl ik een pony vast had die net een peesblessure had gehad, begin ik weer woest te worden...)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:02

Elanor; Ik ben ook gaan stappen. Maar op die afstand is echt wel duidelijk te zien of dat paard onder spanning om zch heen staat te koekeloeren of niet. Ik kende ze ook en ze rijden hier al jaren in de rondte met die paarden, niet echt onervaren paarden dus...