Waar halen jullie het geld vandaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

hallo mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 15:05

even een vraagje hoor misschien is het een domme vraag maar wat houdt heraca precies in??
heb wel intresse

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 15:10

hihi, ik denk dat het een typefout was en het zal horeca zijn geweest. Onder de horeca vallen cafe's, restaurants en hotels. En meestal komt dat dan neer op beroepen om te bedienen of in de keuken.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 15:12

annefloor schreef:
jongens jongens ik ben pa s14 weeten jullie daar ook nog een baantje voor?

kranten/folder wijk
meer echt niet!
ik heb me op me 14e ook kapot zitten te zoeken Haha!
Ik ben nu 15 en ik zoek nog steeds een baantje (ben veel eisend: GEEN supermarkt - GEEN patatzaak - enz..)

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:39

Nog iets belangrijks waar ik ineens aan dacht:
Stel een meisje zit op de Havo of Mavo, of nog iets anders, en heeft er een bijbaantje bij om haar pony te financieren.
Op een dag is ze geslaagd, en gaat ze een beroepsopleiding doen.
Deze zit niet in het stadje waar ze woont, dus 'meer uren kwijt aan reizen voor school', en het studeren wordt zwaarder, meer tijd kwijt aan huiswerk... geen tijd meer voor bijbaantje!
Geen extra geld meer of niet genoeg kunnen verdienen door gebrek aan tijd, dan moet het paard weg...
Kortom, als je nog geen beroepsopleiding doet, denk dan goed na of je, als je een paardje koopt, deze over twee jaar nog steeds kan betalen.
Beter wel een beroepsopleiding doen zodat je later (als je zélf huur of hypotheek moet betalen) ook een paard kan kopen, dan stoppen met studeren en nu een paard, en dan later het weer weg moeten doen.
Is je eigen keuze.

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 18:02

het annefloor je kunt natuurlijk beginnen met krantewijkje
als je oud genoeg bent rekken vullen of kassa Verward

annefloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:22

jongens denk je dat ik het met 400 gulden redt per maand?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:27

Nee, tenminste..ik heb niet de hele topic gelezen, maar neem aan dat je 400 hebt voor één paard...en meer niet? Dat gaat je niet lukken. En zou het wel lukken dan ben je net uit de kosten en stel dat er dan iets met je paardje gebeurt? Dan heb je geen geld om je paard te laten behandelen...nee 400 is naar mijn idee te krap...

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:37

Mijn moeder betaald het meest, ze is zelf ook gek op paarden.
Ik ben nog maar 11 dus anders zou ik het toch alleen van zakgeld of zo kunnen betalen.
Ik koop soms wel zelf dingen van mijn zakgeld van de ruitershop.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:45

Polly schreef:
Ik werk 9 uur per week in een supermarkt en daar betaal ik alles van.
Stalling, voer, wormenkuren, stro, hooi, entingen...

Ja, maar zie ik het goed dat je een shetlander hebt??
Een shetlander kost wel wat minder als een pony/paard!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 09:24

Ik snapte al niet hoe Polly het rond kon breien, maar ja, met een shettie kan iedereen het. Overigens kunnen sommige mensen het best redden met f 400,- per maand hoor. Als ze zeg maar voor f 300,- per maand op stal staan. Dan gaat het wel, maar dan gaat het wel net. Je moet de mogelijkheid hebben om naast het paard te kunnen sparen, mocht er onverhoopt iets gebeuren.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 10:54

Klopt Desiree.
Voor 400,- gulden bedoel ik dus:
300,- gulden stalgeld
100,- gulden gemiddeld kwijt aan 1 goedkope verenigingsles, ontwormen en hoefsmid en enten.
De rest van de kosten (onverwachts hoofdstel, zadel of iets anders moeten kopen) zal toch echt van je 'spaargeld' moeten.
Nog iets:
Ik heb mijn paardje verzekerd, ook voor eventuele DA-kosten.
Natuurlijk niet super-uitgebreid omdat ik geen paard van 25.000 euro heb, hoewel...? *LOL*
Die verzekering kost wel wat, maar dan kan ik mijn paardje ook gewoon naar de kliniek doen voor een operatie bijv. als dit nodig is.
Natuurlijk dekt zo'n verzekering niet alles, maar sommige dingen die je onverwachts overkomen... je zult dan maar net het geld niet hebben.
Mijn ouders willen me nog wel eens wat voorschieten, maar jah... zoveel?
Denk het toch echt niet, ook al kijk ik nog zo lief Knipoog ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 11:10

Deed ik eerst ook Dorine. maar ik zet dat premiegeld liever op mijn spaarrekening en uiteindelijk ben je dan evenveel kwijt. Ik vind verzekeren niet zo gunstig. Ik wil baas blijven over mijn eigen paard. Als jouw paard nu bijvoorbeeld koliek zou krijgen en een operatie nodig heeft, en je hebt haar verzekerd voor f 4000,-, dan zullen ze haar niet laten opereren, omdat dat f 6000,- kost. En dan zeggen ze, kom maar hier met dat paard, hier heb je f 4000,- en dan brengen wel je paard wel even naar de slacht in Belgie, dan vangen we er nog goed wat geld voor. Nou, daar sta je dan!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 11:49

Desiree, geheel met je eens, maar jah, ik ken mijn manneke... beetje enthousiast met nieuwe dingen kopen af en toe.
Dus dan is de spaarrekening gauw op he... *LOL*
Ik doe het liever zo, en heb haar zo verzekerd dat ze dan wel naar de kliniek gaat. Dus extra ziektekosten-verzekering zeg maar, alleen niet te uitgebreid, je kon het ook nóg duurder doen maar dat is echt alleen voor superpaardjes hihi.
Hoewel ik die van mij super vind hoor, maar dat dachten jullie vast al wel... *LOL*

annefloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 19:23

Hoeveel kost het dan per maand?

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:26

Annefloor, misschien kun je even neerzetten wat je precies wilt.
Hoe duur is de stal waar je je paardje neer wilt zetten?
Wat voor soort paard of pony wil je?
Wat ga je er mee doen (fanatiek sporten betekent ook lid worden van de vereniging, wedstrijden betalen, spullen ervoor, etc. en soms ook meer geld voor hoefsmid i.v.m. ijzers)
Je zou je paard op een eenvoudige pensionstal kunnen stallen, waar je zelf moet mesten, en die niet zoveel luxe heeft zodat je niet zoveel kwijt bent per maand.
Maar ik weet niet hoeveel zoiets in jouw omgeving kost, dat verschilt per provincie, soms zelfs per streek.
Dus ga eens om je heen vragen aan mensen met eigen paarden of pony's hoeveel hun stal kost per maand, en hoeveel ze in totaal ongeveer kwijt zijn aan hun paardje per maand.
Zijn er nog mensen uit de omgeving van Annefloor hier op Bokt, die hier antwoord op kunnen geven?

annefloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 06:41

Ik zou graag eenn fjord willen
en ik ga er alleen buitenriten mee maken ik hoef niet wedstijden mee te doen en ik het al genoeg ervaring om geen lessen meer te nemen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 08:58

Goh, dan heb jij meer ervaring dan Anky van grunsven dat je geen les nodig hebt, want die traint zelfs nog bij Jef Jansen. MAar afgezien daarvan, met een fjord kun je al snel vooruit. Als je hem op een wei met schuilstal zet, of ergens bij een boer hoeft het eigenlijk niet meer dan f 200,- aan stalling te kosten, incl. voer. uiteraard moet hij geent worden, maar dat hoeft maar 1x per jaar. Daarnaast hoefsmidkosten. Kom je veel op de verharde weg, dan zul je hem moeten laten beslaan om minimaal 8 weken. Kosten altijd een f 150,-. Maar als je alleen bekapt omdat je op het zand of gras komt, kom je met een f 60,- al een heel eind. Bezint echter voordat je begint. Weet 100% zeker dat je het waar kunt maken. Geen paard kunnen kopen is niet zo heel erg, maar een paard moeten verkopen omdat je het niet meer kunt bolwerken is nog veel erger en frustrerender! Je kunt gemakkelijk wachten totdat je meer zekerheid hebt, als je bijvoorbeeld van school af bent en werkt.

Barbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 09:28

Waar ik mijn paard van betaal? Ik heb een fulltime baan en s'avonds zit ik bij Max. Gelukkig werkt mijn vriend ook veel 's avonds dus die hoor je er niet over. Zolang hij er maar niet op hoeft vindt ie alles best. *LOL*

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:04

Desiree schreef:
tja Loulou, ik lees zo dat je ouders er niet vierkant achter staan, en dat is wel noodzakelijk hoor. Ik had dat vroeger ook niet. Ik denk dat je dan beter je kans kunt afwachten totdat je volwassen bent, werkt en niet meer afhankelijk bent van wie dan ook. Dan kun je in een keer goed beginnen.

m'n ouders staan er wel achter als ik school ook maar in de gaten hou en ik kan niet meer afwachten want ik heb hem al gekocht (ik heb de helf al betaald en in maart de 2e helf en dan neem ik hem mee) en het scheelt veel dat ik hem bij mijn tante neer kan zetten dan hoef ik geen duur stalgeld te betalen Koe Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:09

auto's wassen, oppassen, krantjes bezorgen etc. Vanaf 15 de ochtendkrant.

Zo ben ik aan mijn "Immetjeshoeve" gekomen!

Maar je moet het wel ECHT willen, want het is flink hard werken om alles bij elkaar te verdienen.

Succes ermee

Groetjes Anke

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:12

Loulou, als je ouders je niet een beetje financieel tegemoet komen, geven ze je niet de nodige steun. Je kunt op jouw leeftijd dat allemaal niet in je eentje doen. HEb je mijn verhaal niet gelezen van dat 15 jarige meisje hier ergens boven geschreven?

xxFiekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:19

van mijn pappie en mammie *LOL*
m'n moeder is nl. ook helemaal gek van paarden, vandaar Pling