Hippotha schreef:guusje schreef:ik heb ook een goede hoefsmid gehad en toch ging mijn paard wel kreupel.....
de kreupele paarden die bij adb op training komen zijn altijd scheve paarden (en een goede hoefsmid kan nou eenmaal geen scheve paarden helpen)
Nu vertelde mijn zadelmaker (een paar jaar gelden al) dat mijn paard ook enorm scheef is. Het zadel drukte links heel erg op zijn schoft en had rechts ruimte over. Hij heeft ook foto's van zijn schouderpartij genomen van achteren gezien en je zag het verschil in ontwikkeling!
Maar hij heeft er nooit onregelmatig door gelopen en ik ben ook nog nooit bezig geweest met rechtrichten.....ik zit denk ik scheef, want mijn ene beugel is altijd korter dan mijn andere, terwijl ze voor mijn gevoel even lang zijn.
Hoe is dit dan te verklaren?
Of hoeft niet ieder paard er last van te hebben?
niet elk paard gaat onregelmatig door de scheefheid. Het hangt ervan af hoe scheef het paard is, hoe de rijstijl van de ruiter is en met wat voor een soort paard je te maken hebt. Hele soepele (en vaak bloederige) paarden gaan bijv. veel sneller onregelmatig dan wat stijvere paarden die wat minder gemakkelijk te buigen zijn.
Maar als ik jou was zou ik die scheefheid wel in de gaten houden. het kan zich op den duur gaan opbreken. Bovendien zijn de dressuuroefeningen veel gemakkelijker met een recht paard, maar misschien rij je wel geen dressuur, dat weet ik niet.