problemen met mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: problemen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:50

xsuusx leuk dat je het voor haar op wil nemen, maar ze heeft er niks aan, jij snapt het probleem ook niet, wat hij nu doet heeft ze zelf al veroorzaakt dat is niet van gisteren. Het is geen schande om naar meer ervaren mensen te luisteren en nog vele jaren te leren en het ooit later als ze het echt zo leuk vind nog eens te proberen met een jong paardje. Het is echt moeilijk genoeg, dat is de hele paardensport. omdat je met beesten bezig bent. En de reacties zijn om haar iets goed duidelijk maken en van mensen die het op zich ook goed bedoelen voor haar zodat zij ook weer lol erin krijgt en nog veel kan leren en omdat ze van paarden houden en weten dat dit zo niet goed gaat, dus eerst goed nadenken en lezen, ok?!Het beste

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 00:10

tja ik kan er meer echt niet aan doen wat ik geschreven heb,het veulen is niet van mij.Ik heb mij veulen verkocht door redenen omdat ik geen zin en tijd heb voor een veulen.Oke hij is niet goed terecht gekomen maar daar moet ik me maar over heen plaatsen.

Tja het is haar paardje en superpony ik neem niks voor der op.Ik heb uitgelegt hoe het op stal gaat en wat ze ermee doet.
Ik heb zelf de keuze met mij veulen genomen in die tijd.
ik kan hem nu terug kopen maar dat doe ik niet.

Ik verpest geen pony's zoals mensen wel denken.maar dat denken mensen vaak al over het i-net.Ik zal zeggen kom gerust langs..want via intetnet kan je amper beoordelen.

Ik snap haar probleem duidelijk wel,ik heb het idee dat jullie dat niet snappen.ik snap best dat ze het moeilijk vind etc.maar jullie vergeten dat..het is een veulen en geen pop die alles even doet bij een volwassenen.

En wie zegt dat ze niet naar anderen luisterd?als ze dat niet deed dan volgde ze geen raad op van de staleigenaar en dan moest ze van mij er ook niet goed overna denken hoe en wat ik erover denk hoe het eraan toe gaat.

Als jullie reacties voor haar zijn,waarom lezen jullie haar andwoord dan ook niet?als jullie iets duidelijk willen maken wil ze dat best alle snappen en opvolgen.Maar jullie wachten niet haar reactie af en gaan meteen weer veder kakkelen over wat al zo vaak is besproken.!!!

Dus mensen zet die opfok even uit je hoofd!

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 01:04

ah joh laat maar ik hoef ook geen tips meer want de pony is verkocht dus dicussi is gesloten ikkan hem nu ook nie meer mishandelen zoals jullie het zeggen jullie zeggen het miss inandere woorden maar ag zolang ikbeter weet suus laat maar want helpt niks

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:13

Romeo_haffie schreef:
ah joh laat maar ik hoef ook geen tips meer want de pony is verkocht dus dicussi is gesloten ikkan hem nu ook nie meer mishandelen zoals jullie het zeggen jullie zeggen het miss inandere woorden maar ag zolang ikbeter weet suus laat maar want helpt niks

Off topic... doe eens wat aan je schrijfstijl

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:40

cinny1 schreef:
Fsoudan: binnen no time respect voor jou, hmmmm en hoe had je dit willen doen? Door het beestje dusdanig in elkaar te timmeren( of met jouw eigen woorden : de pestpokke schoppen) dat hij nooit meer vertrouwen in de mens zal hebben.

Als hij op me af komt rennen en zich op me laat vallen dan JA. En anders nee... discipline! Stil staan als ik ook stil sta. Niet voor mij uit lopen. Dat soort kleine dingetjes helpen soms al genoeg. Na 1 x hem goed op zijn GVD te geven gelijk vetrouwen in de mens kwijt? Dan heb ik zeker 2 brave getraumatiseerde maar toch erg gelukkige paardjes Verward

door_ schreef:
Ja lekker is dat zeg!
Veronderstel dat jouw moeder dat steeds had gedaan toen je als baby een beetje dwars was!
Boos!
Met slaan los je alles op?
Dan heb je straks een mega-vals, kopschuw dier die voor de rest van zn leven verziekt is!

Nou, dan doe je het goed, mensen! Gestoord

Door te slaan in sommige gevallen dwing je toch respect af. Hij weet dan wel wat hij goed of fout doet. En hoevaak moet je slaan voordat een paard kopschuw is? Ik ga hem echt niet dagelijks tig keer slaan hoor. Als hij 1x goed op zn kl0te krijgt betekent dat echt niet dat hij de rest van zn leven kopschuw is en mensenangst heeft. Vind de reactie erg overdreven. We hebben het wel over 300 kilo wat over je heen walst geen klein baby wat in het wiegje ligt te brabbelen.

xSuusx schreef:
tja pris..ik had hem allang verkocht ook omdat je bang bent voor hem en je wel sterk houd.Maar hij heeft al zo vaak op je gesprongen door de bak gesleept bij wijze van.
Als je erover praat wil je hem weg doen,maar dan zie je hem staan en wil je het niet.
En petera zei het ook al.Maar die keuze moet jij maken en wij niet..
En pris je weet hoe ik erover denkt over een bepaald persoon..

Waarom heb jij Selina dan nog? Was ongeveer net zo erg als romeo nu is!!!
En het nut van een opfok?? Ga dan dit topic nog eens goed lezen.

Soms bereik je het punt dat je een paard wel een knal of een schop MOET verkopen. En alles daarvoor of daarna is corrigeren en leren.
Zoe heeft 2 volwassen mensen lelijk geschopt en raak geschopt. Ik heb haar bijna niet hoeven slaan of schoppen!! Vanaf dag 1 dat ik haar had heb ik haar op dr trepen gezet en daardoor respect afgedwongen. 1x heeft ze een poging gedaan haar kont op te tillen en toen heb ik geslagen...
Ik weet zeker dat als Pris nu gaat leren hoe het wel moet dat ze een goede kans maakt samen met Romeo.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:48

Romeo_haffie schreef:

Hey we gaan er aan werken Ach gut
Ik heb dit ook meegemaakt met mijn eerste paardje.. t was geen hengst maar wel een klier. Ik heb hem ook verkocht omdat het niet meer ging. Als ik toen had geweten wat ik nu wist had ik hem nog gehad. Met de juiste begeleiding lukt het wel pris. Sta open voor advies van andere.....
Het is niet binnen een week opgelost... het heeft even wat tijd nodig maar daarna heb je er een lief paardje aan Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:49

hoe kan je eraan gaan werken als ie verkocht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:50

je schrijft dat hij de andere pony aan blijf "vallen"

Daar moet je eens een dominant ander paard bij zetten, die leert hem wel ff dat dat niet altijd kan (vandaar opfok)

idem geld met uit de stal rennen.
Ik heb er ook gekend die met deur en al naar buiten kwamen omdat ze 10 cm opening zagen.
Dat doen ze geen 2 keer Whoosh! (en dan heb ik het over volwassen paarden van 1.75)

Maar zeg je foei mag niet of je geeft 1 te zachte tik, dan lacht een dominant paard je vierkant uit.
Die moet je durven aanpakken.

Met alles

Durf je dat niet, is he verkopen.

ik lees nu dat dat ineens gebeurt is. (ook al zo iets raars, zo maar ineens)
En dat is de beste keus ooit.

verder hoop ik dat je in de rest van je paardenleven wel eens wat dingen aan wilt nemen van ouderen, die niks anders gedaan hebben dan op africhtingsstallen gewerkt hebben, en die onopgevode knollen, net als die van jou, weer in het gareel moesten krijgen.
Want je gelijk halen bij een andere penny griet, daar schiet je niks mee op.
En dat bewijs heb je...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:56

fsoudan schreef:
cinny1 schreef:
Fsoudan: binnen no time respect voor jou, hmmmm en hoe had je dit willen doen? Door het beestje dusdanig in elkaar te timmeren( of met jouw eigen woorden : de pestpokke schoppen) dat hij nooit meer vertrouwen in de mens zal hebben.

Als hij op me af komt rennen en zich op me laat vallen dan JA. En anders nee... discipline! Stil staan als ik ook stil sta. Niet voor mij uit lopen. Dat soort kleine dingetjes helpen soms al genoeg. Na 1 x hem goed op zijn GVD te geven gelijk vetrouwen in de mens kwijt? Dan heb ik zeker 2 brave getraumatiseerde maar toch erg gelukkige paardjes Verward

door_ schreef:
Ja lekker is dat zeg!
Veronderstel dat jouw moeder dat steeds had gedaan toen je als baby een beetje dwars was!
Boos!
Met slaan los je alles op?
Dan heb je straks een mega-vals, kopschuw dier die voor de rest van zn leven verziekt is!

Nou, dan doe je het goed, mensen! Gestoord

Door te slaan in sommige gevallen dwing je toch respect af. Hij weet dan wel wat hij goed of fout doet. En hoevaak moet je slaan voordat een paard kopschuw is? Ik ga hem echt niet dagelijks tig keer slaan hoor. Als hij 1x goed op zn kl0te krijgt betekent dat echt niet dat hij de rest van zn leven kopschuw is en mensenangst heeft. Vind de reactie erg overdreven. We hebben het wel over 300 kilo wat over je heen walst geen klein baby wat in het wiegje ligt te brabbelen.

xSuusx schreef:
tja pris..ik had hem allang verkocht ook omdat je bang bent voor hem en je wel sterk houd.Maar hij heeft al zo vaak op je gesprongen door de bak gesleept bij wijze van.
Als je erover praat wil je hem weg doen,maar dan zie je hem staan en wil je het niet.
En petera zei het ook al.Maar die keuze moet jij maken en wij niet..
En pris je weet hoe ik erover denkt over een bepaald persoon..

Waarom heb jij Selina dan nog? Was ongeveer net zo erg als romeo nu is!!!
En het nut van een opfok?? Ga dan dit topic nog eens goed lezen.

Soms bereik je het punt dat je een paard wel een knal of een schop MOET verkopen. En alles daarvoor of daarna is corrigeren en leren.
Zoe heeft 2 volwassen mensen lelijk geschopt en raak geschopt. Ik heb haar bijna niet hoeven slaan of schoppen!! Vanaf dag 1 dat ik haar had heb ik haar op dr trepen gezet en daardoor respect afgedwongen. 1x heeft ze een poging gedaan haar kont op te tillen en toen heb ik geslagen...
Ik weet zeker dat als Pris nu gaat leren hoe het wel moet dat ze een goede kans maakt samen met Romeo.

Ben het helemaal met deze meningen eens! Als mijn paard pogingen gaat doen tot gevaarlijk of ongehoorzame acties dan krijgt die ook en tik...dat is geen onmacht, maar als het te ver gaat dan moet je weleens buiten mate optreden. Lees anders het topic gehoorzaamheid eens door, in Paardenpraat....

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:59

ja ik weet dat selina zo wasselina was nog wel wat erger.Maar als 11jarige heb ik geen gevaar in selina gezien..
En idd,selina gaat ook ooit eens de verkoop in..ik heb der zat..
ik ben nagaan denken sinds selina op mij gelegen heeft.en tuurlijk is selina geen aardig paardje wat alles toelaat.
maar ooit gaat selina weg binnen een jaar.ik wil toch veder en lukt die met deze ezel van mij Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:00

xSuusx schreef:
Ik snap haar probleem duidelijk wel,ik heb het idee dat jullie dat niet snappen.ik snap best dat ze het moeilijk vind etc.maar jullie vergeten dat..het is een veulen en geen pop die alles even doet bij een volwassenen.

Het is alleen zo jammer dat het veulen weer eens de dupe is omdat de eigenaar iets moet leren? Nee, een veulen is geen pop, maar heb je ons dat ooit horen beweren?

xSuusx schreef:
Als jullie reacties voor haar zijn,waarom lezen jullie haar andwoord dan ook niet?als jullie iets duidelijk willen maken wil ze dat best alle snappen en opvolgen.Maar jullie wachten niet haar reactie af en gaan meteen weer veder kakkelen over wat al zo vaak is besproken.!!!

Dus mensen zet die opfok even uit je hoofd!

TS vraagt advies en de opfok is het enige advies wat we kunnen geven, behalve dan idd het veulen op een gegeven moment met een eind hout te lijft te moeten gaan omdat het anders echt niet kan. Een jaarling, daarbij nog hengst, en twee shets gaan gewoon NIETsamen. Kan de staleigenaar advies geven wat hij wil, kan de TS luisteren naar wie ze wil, alles wat je buiten de opfok nog wilt doen is dweilen met de kraan open.

Iig een goede beslissing dat je het veulen verkocht hebt. Ik hoop voor het veulen dat hij in wat doortastendere handen terecht komt, dat het allemaal nog recht te breien valt, en dat hem dat enkeltje Manege Stegeman bewaard blijft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:03

WAAAT Als zo een tweeturver denkt door mij heen de stal uit te rennen....... he's got another thing comming!!

Tegen me opsteigeren? Das ongeveer gelijk aan minstens drie dagen beurse plekken op zn bil, is die helemaal besodemietert.

En weet je wat nou het gekke is, dat een hele berg paarden dit al instinctief aanvoelen en zich keurig netjes gedragen bij me. Die enkeling die dat dus niet aanvoelt heeft dat binnen 10 seconden door omdat hij al bij een verkeerd bewegend snorhaartje lik op stuk krijgt.

Ik heb dus weinig te maken met paarden die dat soort gedrag vertonen als ik met ze aan het werk ben. Ik wordt regelmatig bij dit soort dingen gehaald...... en de meeste eigenaren staan echt met hun mond vol tanden, en dan doe ik helemaal niks bijzonders.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:04

@ Hermesdeux mijn opmerkingen?

Suus met jou en selina is het ook goed gekomen al had niemand dat verwacht... dus met pris en romeo is er ook nog hoop.

selina kan genoeg... zie het er maar eens uit te krijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:04

De pop was meer het probleem van romeo zelf
Die dacht geloof ik een barbie paard gekocht te hebben, ipv een levend dier

Hoe vaak ze niet geschreven heeft elke dag van alles met hem te doen, leek het daar meer op.

Een pony van die leeftijd kan het geestelijk gewoon niet aan om elke dag, te lang te moeten luisteren.
En dt is niet 1 x verteld, maar 100 keer.

maar waarom zou je wat doen met dat advies?
Ze heeft immers zelf verstand van veulens

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:07

Ik heb een heleboel jonge paarden ingereden en beleerd. Ik heb nooit, maar dan ook nooit 1 van die veulens de pestpokke hoeven slaan.
Er is een wezenlijk verschil tussen een corrigerende tik of een paard/pony de pest pokke slaan zoals Fsoudan schrijft.
En sinds wanneer weegt een shetlanderveulen 300 kg?
Maar waar maken wij ons nog druk om, ze heeft 'm toch al verkocht..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:09

Denk je nu echt dat hij verkocht is? Dat is een opmerking van de TS om ons de mond te snoeren. Jaarlingen zijn zo snel niet verkocht op dit moment. Of ze moet hem echt hebben weggegeven (lees voor weinig hebben weggedaan)

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:10

tja dat ik ver gekomen ben met selina,oke heeft niemand verwacht.
Maar met pris en romeo kan best ook goed komen,heb je mij ook niet horen zeggen.Het is wel een keuze die zei zelf moet maken.Of zei ermee door wilt of dat ze ermee kapt.
Wij kunnen het eigelijk wel zeggen,maar de keuze ligt merendeels ook bij pricilla.

En Selina die schopt niet veder,ze is enkel nog normaal te berijden als ik alleen rij.

Ze heeft me naar mij weten wel echt verkocht,ze belde me gisteravond op.dat ze die keuze gemaakt hebt ik weet niet of ze terug is gekrabelt..

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:14

cinny1 schreef:
Ik heb een heleboel jonge paarden ingereden en beleerd. Ik heb nooit, maar dan ook nooit 1 van die veulens de pestpokke hoeven slaan.
Er is een wezenlijk verschil tussen een corrigerende tik of een paard/pony de pest pokke slaan zoals Fsoudan schrijft.
En sinds wanneer weegt een shetlanderveulen 300 kg?
Maar waar maken wij ons nog druk om, ze heeft 'm toch al verkocht..

Waaruit maak jij op dat het een shetveulen is? En als hij op me springt dan krijgt hij ze uitgemeten... zal even mooi worden als ik alleen foei zeg heb ik binnen no time hetzelfde probleem. En de paarden die jij hebt ingereden hebben waarschijnlijk een iets betere opvoeding gehad... neem aan dat die niet even op je steiderde en zich op je lieten vallen... want op zo'n moment sla net zo hard als ieder ander!

@cassidy ze heeft hem samen met een ander dus die betaald hem dan... Dus in die zin verkocht aan de mede eigenaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:22

Cinny1, het veulen is een Haflinger. En als jij met redelijk milde middelen een veulne of paard kunt corrigeren is hij nog niet zover heen dat hij je aanvalt en in hals en gezicht denkt te kunnen bijten (en daar nog in slaagt ook). Dit gedrag is echt hengstegedrag, en echt levensgevaarlijk, en als dit niet snel de kop in wordt gedrukt heeft hij binnenkort een halsslagader of het strottehoofd te pakken. En dan is het toch doorgaans einde oefening voor de persoon die daar toevallig stond, en het paard krijgt de stempel "misdadig", terwijl het allemaal had voorkomen kunnen worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:24

fsoudan schreef:
@cassidy ze heeft hem samen met een ander dus die betaald hem dan... Dus in die zin verkocht aan de mede eigenaar.

Dan zou ik als medeeigenaar en nu allenige eigenaar absoluut niet willen dat zij nog een vinger naar hem uitsteekt. Dus hoezo komt het nog goed tussen die twee?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:27

Ook een jaarling haflinger weegt geen 300 kilo, maar goed dat terzijde.
Nogmaals als ze niet met veulens en zeker hengsten om kan gaan dan moet ze er uit de buurt blijven. Wat dit veulen doet is puur haar eigen schuld. Ze heeft het zelf zover laten komen. En dan nu is het ineens een pokke paard. Sorry maar dan ben je voor mij dus echt geen paard waard.
Ik hoop voor 't beestje dat hij echt verkocht is.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:30

Ik weet niet hoe die er tegen over staat... ken haar ook niet echt.
Hij moet weten dat hij zich niet alleen bij de een maar ook bij de ander zich netjes moet gedragen. Straks wil iemand hem buiten zetten en die weet niet wat ie meemaakt...
En pris moet leren dat ze gedisciplineerd met paarden om moet gaan... dus voor beide kan het goed komen en misschien niet samen... maar dan wel individueel...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:39

Romeo_haffie schreef:
ik deel mijn veulen met een ander meisje, en er is het 1 en ander gebeurt waardoor ik het veulen niet meer kan houde rede kan via pb
dus pb me maar als je de exacte rede wil

komt uit dit topic: viewtopic.php?13&t=383479

dus ik hoop voor de pony dat de mede-eigenaar die nu helemaal eigenaar is, er WEL goed mee om kan gaan, en idd haar niet meer bij de pony laat!!

enne romeo_haffie, zoek mn vorige post maar eens op, je plaatst steeds weer andere berichten over de pony, dan weer kan je er niets eme beginnen, dan ineens heeft ie een luizenleven en doet ie alles braaf en wil je hem gaan trainen, dan ineens wordt ie verkocht ivm problemen met de mede-eigenaar, en vlakdaarna plaats je weer een topic dat je problemen met de pony hebt en tussendoor nog allerlei berichten over dat je opzoek bent naar een andere pony om te kopen Verward

de logica is dus een beeeetje zoek!

maargoed ik hoop dat de pony nu in goede handen is, en jij erbij uit de buurt blijft, en sowieso bij jongen aparden uit de buurt blijft!

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:43

ik ken de mede eigenaar ook aardig goed,Ik moet zeggen die komt dus absoluut niet.Pris was de enige die komt voor hem.
de anderen eigenaa laat hem zn lot over.Mest dus niet zn stal uit en laat hemdaar zo een week in staan.
pris is de enige die er wat mee deed.

fem,ben beniewd of je romeo op zn plaats kan zetten.
we zullen het snel genoeg merken Knipoog

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:48

Hij ging toch de wei op? In ieder geval van half8 tot half 8 en van 't voorjaar 24/7?
En waarom zou Fem hem op zn plaats moeten zetten als hij niet meer van Pris is?