Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Kieffer schreef:Citaat:Judithh
klinkt misschien flauw maar ik vind de manier van lesgeven daar vér beneden peil, heb je van Aad zelf les of van iemand anders?
ik heb er zelf in een grijs verleden gewerkt, en ben er nog niet zolang geleden nog geweest om te kijken..het zit namelijk om de hoek bij de stal waar ik gestaan heb, ik heb toen even staat te kijken bij een priveles, moet zeggen...er worden een hoop intressante woorden en termen gebruikt, maar alles behalve op het juiste moment en vaak ook als ze helemaal niet van toepassing zijn...
Van aad zelf niet, eerst van mylene, maar die is nu weg. Krijg nu les van Yvonne en dat bevalt me prima. Manier van les geven sluit bij mij goed aan. Ik ben het met je eens dat er iemand zit die allemaal van die geweldige "net-in-een-boek-gelezen" thermen gebruikt (zal geen namen noemen). Maar aangezien je bij een prive les zelf mag kiezen van wie je les wil kies is zo iemand ook niet...
Ohja, voor dat bedrag komt ze ook nog aan huis
Citaat:maar ik neem aan dat dit bedrag incl. een paard huur is?? het is toch niet een bedrag wat je kwijt bent op een eigen paard?
Kieffer schreef:Citaat:maar ik neem aan dat dit bedrag incl. een paard huur is?? het is toch niet een bedrag wat je kwijt bent op een eigen paard?
Is inclusief huur van het paard ja.
Met eigen paard is het goedkoper, maar de mijne staat er wel een eindje vandaan en ik vind het ook goed om op andere paarden te rijden, anders word je zo "eenkennig" ook van manegepaarden kan je wat leren en ik vind de paarden daar super. Zitten echt hele goede bij.
Citaat:Eigenlijk gek dat het met een manege paard duurder is, want als je met je eigen paard rijdt, dan leert ie er ook nog eens van. Dat gevoel had ik tenminste toen ik nog op een manege ree, dat je betaald zodat die paarden zelf ook nog eens wat leren. Ik vind priveles op eigen paard toch nog het fijnste
Kieffer schreef:Citaat:Eigenlijk gek dat het met een manege paard duurder is, want als je met je eigen paard rijdt, dan leert ie er ook nog eens van. Dat gevoel had ik tenminste toen ik nog op een manege ree, dat je betaald zodat die paarden zelf ook nog eens wat leren. Ik vind priveles op eigen paard toch nog het fijnste
Het is duurder omdat de huur van het paard erbij zit.
Met eigen paard is het inderdaad wel fijn, maar die van mij heeft Copd, dus een intensieve priveles is niet voor hem weggelegd, en ik vind het zonde van het geld om maar half gebruik te maken van die priveles.
En ik vidn eht leerzaam om op andere paarden te rijden, maar ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is
Voor een eigen paard heeft je lesgever geen kosten voor voer en stalling, voor een manegepaard wel.
. Maar je moet dan ook idd voor het paard zijn voer en al meebetalen. daar hebben jullie ook gelijk bij bij een manege paard, maar je eigen paard leerd er ook nog van
. Maar maakt niet uit
) een priveles gereden bij lowara.
haha..
). Maar als de balans tussen instructeur en paard niet goed is, verknal je je paardje. Dat is echt zonde, want ieder paard heeft zijn eigen talent. Een instructeur moet kunnen aanvoelen wel talent.
). Citaat:
Black_White
Ik betaal nu 10 euro per uur. Voor een gediplomeerd iemand.
Maar eigenlijk vind ik dat gediplomeerd nergens op slaan, het moet klikken met de manier van les geven, en jou paard. Heel vroeger had ik namelijk les van iemand die gediplomeerd was, maar die gaf te rustig les. Toen nam ik les van iemand die niet gediplmeerd was, maar minstens net zoveel van paarden wist, én de rijstijl van Alex van Silfhout een beetje over nam (daar kreeg zij les van). Dit werkte weer super bij mijn vorige pony. Toen kreeg ik een ander paard, en zij bleef op de zelfde manier les geven, klikte niet. Nu krijg ik van weer iemand anders les, wel orun gediplomeerd, en dit klikt weer wel.
Maar de fout die werd gemaakt door de niet orun gediplomeerde, word minstens net zo vaak gemaakt bij wél orun gediplmeerde. Ik ken er genoeg. Het gaat om het balans tusen instructeur, en je paard. Wat jij er van denkt maakt geen bal uit, tenzei je er natuurlijk geen plezier in hebt (haha, heb ik ook een keer gehad, die had het zwaar te voor duren in dat uurtje dat ze mij les gaf ). Maar als de balans tussen instructeur en paard niet goed is, verknal je je paardje. Dat is echt zonde, want ieder paard heeft zijn eigen talent. Een instructeur moet kunnen aanvoelen wel talent.
Kieffer schreef:Citaat:
Black_White
Ik betaal nu 10 euro per uur. Voor een gediplomeerd iemand.
Maar eigenlijk vind ik dat gediplomeerd nergens op slaan, het moet klikken met de manier van les geven, en jou paard. Heel vroeger had ik namelijk les van iemand die gediplomeerd was, maar die gaf te rustig les. Toen nam ik les van iemand die niet gediplmeerd was, maar minstens net zoveel van paarden wist, én de rijstijl van Alex van Silfhout een beetje over nam (daar kreeg zij les van). Dit werkte weer super bij mijn vorige pony. Toen kreeg ik een ander paard, en zij bleef op de zelfde manier les geven, klikte niet. Nu krijg ik van weer iemand anders les, wel orun gediplomeerd, en dit klikt weer wel.
Maar de fout die werd gemaakt door de niet orun gediplomeerde, word minstens net zo vaak gemaakt bij wél orun gediplmeerde. Ik ken er genoeg. Het gaat om het balans tusen instructeur, en je paard. Wat jij er van denkt maakt geen bal uit, tenzei je er natuurlijk geen plezier in hebt (haha, heb ik ook een keer gehad, die had het zwaar te voor duren in dat uurtje dat ze mij les gaf ). Maar als de balans tussen instructeur en paard niet goed is, verknal je je paardje. Dat is echt zonde, want ieder paard heeft zijn eigen talent. Een instructeur moet kunnen aanvoelen wel talent.
Dat de manier van les geven moet klikken met jezelf en met je paard ben ik 200% met je eens, maar ik vind het gediplomeerde wel ergens op slaan. Er zijn ook beginnende mensen die privé lessen nemen bij een instructeur. Diegene kan die beginner en paard een totaal verkeerde basis leren (meestal geeneens expres) en de desbetreffende beginner heeft dat meestal niet door.
Dit kan natuurlijk ook voorkomen bij verder gevorderde ruiters. De ongediplomeerde instructeur hoeft het geeneens verkeerd te bedoelen, maar kan soms schadelijk bezig zijn. En een aangeleerde houding, of beweging is hardstikke moeilijk af te leren.
Bij iemand met de diploma's voor het lesgeven heb je toch dat kleine beetje zekerheid dat de basis goed is en dat hij/zij weet waar die mee bezig is.
Ik heb het zelf ook meegemaakt (en ben echt geen beginner, heb 11 jaar rijervaring) en het heeft mij heel veel tijd gekost om de verkeerde dingen weer af te leren. De instructrice kostte me veel geld en heeft me alleen maar slechter gemaakt. Gelukkig is de "schade" inmiddels herstelt met behulp van een andere (gediplomeerde) instructrice.
Kijk dus allemaal goed uit voordat je les van iemand neemt, neem 1 of meerdere proeflessen en laat een kennis van je die er verstand van heeft kijken naar een aantal lessen die ze geeft. Dit kan een hoop problemen voorkomen. Wees ook eelrijk tegen de instructeur/instructrice als de manier van lesgeven niet klikt, of als je je niet op je gemak voelt.
Citaat:Black_White
Ik heb hetzelfde probleem gehad, mij werden verkeerde dingen aangeleerd. Maar wel te verstaan bij een gediplomeerde instructrice, bij een FNRS-erkende manege met 2 sterren. Nou zijn 2 sterren niet zoveel, maar erkend bij de FNRS én bij een gediplomeerde instructrice. Ik werd met mijn eigen pony bij een (groepsles) beginnersles gezet, tewijl wij al makkelijk L1 konden. Er werden mij dingen aangeleerd die niet juist waren. Toen ben ik naar een andere stal gegaan, én een nieuwe (privé)instructrice die ook gediplomeerd was, die mij met moeite een paar dingetjes heeft afgeleerd. Maar vrolijk heel veel nieuwe verkeerde dingen heeft aangeleerd. Daarna ben ik naar die instructrice gegaan die hierboven staat omschreven (de eerste, en dus ook gediplomeerd) die heeft mij een hoop goede dingen aangeleerd, maar de finishing touch deed de ongediplomeerde. Ik heb nog steeds baad bij wat zij mij heeft geleerd, ook al klikte haar manier niet met die van mijn nieuwe paard. Kleine dingetjes passen er toch goed tussen.
Vervelend he, dat dingen als dat gebeuren...