Dazen in Brabant? Wat is de waarheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Re: Dazen in Brabant? Wat is de waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 16:22

Als ik bij Wageningen ofzo zou werken Slim zou ik het ultime anti dazen spul uitvinden en dan op een kraampje in Brabant gaan staan. Volgens mij ben je zo rijk... hihi

OK dan! voor de man/vrouw die ons gaat redden!!

(die buigende en pompom smiley doet het opeens niet meer...)

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:46

Gamier schreef:
Als advies kan ik wel geven om je zelf in te spuiten met veerust..... Oke het is niet lekker maar als je een shirt met lange mouwen aan doet valt het mee. De paarden worden nog wel gestoken maar mijn ervaring is dat je zelf minder steken heb. Ik kan je zeggen dat dazensteken geen pretje zijn. (en die van een horzel al helemaal niet!)

waar mijn paarden staan precies langs het bos Boos! daar hebben we ook last van dazen en veerust werkt goed alleen niet heel erg lang Schijnheilig en als ik ga rijden dan zpuit ik mezelf ook in met veerust Haha! dat scheelt voor jezelf en ook weer voor je paardje en zo weinig mogelijk de manen doen (geen optie voor de wedstrijdruiter natuurlijk) maar het scheelt wel alleen voor onze fjord niet want die heb zn manen omhoog Clown maar het blijven rotbeesten Boos!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:09

Oscar schreef:
Daarvoor stond hij een stukje noordelijker (nog steeds in Brabant, maar dan vlakbij de rivier de Maas) en daar waren geen dazen.

Helaas geldt dit dus niet overal. Ik woon echt aan de maas, en hier stikt het ook van de dazen.
Meestal rijd ik om 6 uur s`ochtends. Dan moet ik zorgen dat ik om 7 uur klaar ben, en dus uitgestapt heb, anders is alle moeite nog voor niks geweest......

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:32

Ik woon ook inde Buurt van Breda, omgeving Zundert
En hier hebben we ook enorm veel last van die stomme irritante dazen!! Hamer
We wonen precies in het bos, daarom verplaats ik mijn paarden in de zomer meestal naar een open weide waar geen bomen staan! maar ook alleen zonder paarden is het niet te doen in het bos hoor!

Middeltje wat wel tot ongeveer 1 tot 2 uur werkt ( dus voor als je gaat rijden! )(geen Veerust, schijnt weer heel slecht te zijn voor paarden!)
is:
*LOL* Anti Horzel spray , Van de Silverlinde! *LOL*

Als ik dat opspuit zijn er er wel even van verlost, maar niet voor uren..!
Helaas..

Succes!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:48

In mei verhuis ik ook naar breda met mijn 2 shetlanders. Waarschijnlijk staan ze dan in de haagse beemden is het daar ook zo erg?
Ik kan toch moeilijk mijn shetten op stal gaan houden in de zomer die breken heel de stal af :S

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:49

Toch vraag ik me af of ze niet kunnen ruiken want we hebben er veel minder last van wanneer we de vliegendekens volspuiten. Anti-dazenspul blijft zo veel langer werken en ze zwermen dan nog wel er omheen maar landen niet meer. We zijn ook heel handig geworden in het spuiten vanaf de bok Haha!
Onze paarden staan in Chaam. Op stal en in de weilanden valt het nog wel mee, in sommige stukken van het bos is het heel erg, in andere delen weer wat minder.

Als oorspronkelijke Hagenees was ik ook onaangenaam verrast door de dazenpopulatie alhoewel ik ooit in de jaren '80 al eens had kennisgemaakt met die krengen toen ik gezellig met mijn paard een weekje naar Veldhoven was gegaan. Eerst was ik stomverbaasd over al die sprays van mijn tijdelijke stalgenoten, na het eerste buitenritje ben ik ook in gaan slaan.

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:02

Peachy schreef:
In mei verhuis ik ook naar breda met mijn 2 shetlanders. Waarschijnlijk staan ze dan in de haagse beemden is het daar ook zo erg?
Ik kan toch moeilijk mijn shetten op stal gaan houden in de zomer die breken heel de stal af :S

Is inderdaad misschien niet te doen! ik ken het heb ook twee shets Haha!
maar had al dekentjes gekocht en ingespoten maar het mocht niet baten! Verdrietig

Maar een geluk! De Silverlinde zit ook in de Haagse Beemden! dus kun je mooi een flesje kopen daar! Knipoog

Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:53

In de omgeving Eersel is het inderdaad verschrikkelijk. Mijn paardje staat in Riethoven, en ze worden daar in de zomer letterlijk lek gestoken. Las hier een verhaal van 40 op een buitenrit doodslaan, nou, dan heb je hier een ontspannen "dazenvrije" buitenrit. Ze zitten er met 40 tegelijk op te steken gewoon. Meestal zit ik ook helemaal onder het bloed van al die dazen die ik kapotgeslagen heb.
Mijn eigen paardje heeft er gelukkig niet al te veel last van. Ze zwermen er wel omheen maar steken niet echt veel. Of het komt omdat ze hoofdzakelijk wit is? Feit is dat de donkerbruine/zwarte pony's bij ons er meer last van hebben.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:47

dat verhaal van warmte zou dan goed kunnen kloppen. Wit is in de zomer koeler dan de donkere kleuren...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:38

Mmm, die van mij is ook zwart..
Maar hij zweet heel weinig, hopelijk helpt dat.

Heb de website van de silverlinde bekeken. Ze hebben horzelspray en horzelspray plus. Die eerste is in een 5000ml hoeveelheid. Zou je daar een dagje mee doorkomen? Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:42

volgens mij is het eerder lichaamsgeur dan kleur. Mijn paard heeft er tensotte ook super veel last van en echt veel witter kan je ze niet hebben... Met mensen hetzlefde. De een heeft er meer last van dan de ander. Bij ons is het tenslotte ook niet de kleur. Ik ben zo melkfleswit als maar zijn kan en ik heb er persoonlijk ook erg veel last van...

@rivano: denk dat dat net genoeg moet zijn Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:45

Bij ons op stal staan twee mensen die een opleiding volgen bij de Silverlinde. Ik zal eens vragen wat hun ervaringen zijn met die spray. Ik heb ze er in elk geval nog nooit over gehoord.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:53

PriscaZ schreef:
volgens mij is het eerder lichaamsgeur dan kleur. Mijn paard heeft er tensotte ook super veel last van en echt veel witter kan je ze niet hebben...

Ojee, dan kom je vast terug met een gespikkeld paard. (wit met rode stippen..) Als je die horzels stuk slaat blijft er altijd zo'n vieze rode plek achter. Vroeger hadden we ze in Heumen ook, maar dan 2 per rit ofzo.
Met 40 vermoorde horzels op je schimmel moet het een appaloosa worden.

PriscaZ schreef:
Ik zal eens vragen wat hun ervaringen zijn met die spray. Ik heb ze er in elk geval nog nooit over gehoord.

Graag!
En zodra ik er woon wil ik me wel aanbieden als testcase.
Dan doe je links met hun spray en rechts met veerust, en dan kijken welke kant de horzels het meest oninteressant vinden.
Als iedereen van Bokt Brabant dat nou doet met weer andere sprays dan weten we zo welke de gat in de markt is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:16

Die laatste quote was er één van mij Knipoog

Ik weet niet meer hoe het spul heet wat wij gebruiken maar dat werkt ook vrij aardig. Ooit had ik een appaloosa met bruine stippen maar dat paard had vrij weinig last van de dazen, gelukkig weinig rode erbij dus Haha! Mijn arme bruine pony daarentegen kreeg de hele zwerm altijd om zich heen.

Waar ga je je paard zetten als je in Breda woont?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:23

Het klopt...............helaas zoals velen zeggen. Ik zet mijn paard pas als het echt donker is buiten en binnen het liefst als het donker is maar anders echt voor 7 uur!!!

Verder geen wedstrijden in juli/aug.........helaas pindakaas. Het ene paard is sowieso gevoeliger, mijn paard kan er absoluut NIET tegen.

Verder is het bull oliebol dat er in eindhoven geen zitten. Het ligt eraan hoe het erf ligt........tegen bos of wat dan ook. Maar ze zitten inprincipe overal.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:37

helaas helaas alles is waar, rot beesten!! Hamer

zullen we gewoon met z`n alle alle dazen/ horzels/ bauwen die we zien kapot slaan en ze uitroeien Knipoog Haha!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:24

hey percy ik wil ook wel testmiepje zijn Haha! ik ben trouwens maar gewoon op het allergoedkoopste spul overgegaan. Al die dure middeltjes gaan even lang mee als de goedkopere en je blijft je een breuk slepen met dat spul. Idd een 5liter jarrycan (hmm hoe schrijf je zoiets?) is echt handig hoor! sponsje/spuitbusje derbij en je bent een tijdje zoet. Laat trouwens zijn manen en staart goed groeien, kan je paardje de meeste zelf al op een afstandje houden.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:56

In eindhoven zitten er geen?? Nou, kom dan voor de grap ff 5 km verderop kijken, bij ons is t zo erg dat je als je met je hand voor je in de lucht grijpt dat je echt gewoon een stuk of 6 van die beesten hebt, echt gewoon zo';n zwevende wolk die om je heen hangt. Jeg, haat die beesten echt.
Probleem is alleen dat wij vorig jaar een best goede manier hadden bedacht om er minder last van te hebben, maar dat ik die nu dus weer vergeten ben Slapen , hoe stom, kan ik t weer overnieuw gaan bedenken wat dat ookweer was.... Hoe saai...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:20

orionneke schreef:
Het klopt...............helaas zoals velen zeggen. Ik zet mijn paard pas als het echt donker is buiten en binnen het liefst als het donker is maar anders echt voor 7 uur!!!

Verder geen wedstrijden in juli/aug.........helaas pindakaas. Het ene paard is sowieso gevoeliger, mijn paard kan er absoluut NIET tegen.

Verder is het bull oliebol dat er in eindhoven geen zitten. Het ligt eraan hoe het erf ligt........tegen bos of wat dan ook. Maar ze zitten inprincipe overal.

idd wedstrijden in juli+aug schreef ik meestal ook maar niet in, behalve als eht een groot concours is waarvan ik weet dat er weinig loofbomen staan en paardjes snachtas buiten, 's avonds pas rijden als t donker is, en dus de bak lamp maar weer aandoen(waardoor de buren gaan klagen Clown )

al heb ik bij v. Dongen tegenover de kunstijsdbaan gestaan in Eindhoven, 0 horzels gezien daar, paardjes lekker heel de dag in de wei, alleen vele last van die zwarte vliegen die op t hoofd gaan zitten, maar geen horzels!
en de bossen bij het gat van Waalre konden we ook altijd gewoon rijden in de zomer, behalve als je 1 bos verder ging, ook bij waalre, daar was t dan wel weer erger Verward

Ow wat schrok ik toen ik daarna in hoogeloon stond en helemaal lekgeprikt werd door hele zwermen dazen Lips are sealed

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:26

Mijn paard staat zowiezo overdag binnen vanwege steekvliegen, waar hij heel erg last van heeft. Niet omdat er zoveel dazen, maar hij is er panisch van... maar zoek eens naar de oorzaak van die onzin dazen... boeren en tuinders mogen niet meer tegen ongedierte spuiten. Dan krijg je hetzelfde als je zwerfkatten niet helpt: die dingen fokken maar door. Complete plagen van vliegen, dazen, wespen e.d. worden verwacht. Zeker omdat het al vroeg warm is komen die dingen snel uit en blijven lang in leven.

Mijn mening is, dat als je wat aan die plagen wilt doen, je de koe bij de hoorns moet vatten en eens flink moet gaan spuiten met het hardnekkigste gif wat er is...en vooral die sjappies in Den-Haag eens vertellen dat dit zo niet langer kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:27

idd
Idem met processie rups, teken, enzo

maar niks mag meer, geen slootkanten branden enz
En zo komt er alleen maar meer rommel
En het zou dan gaan om meer vlinders te zien?
Die zie ik er geen 1 bijkomen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:33

runningkawa schreef:
idd
Idem met processie rups, teken, enzo

maar niks mag meer, geen slootkanten branden enz
En zo komt er alleen maar meer rommel
En het zou dan gaan om meer vlinders te zien?
Die zie ik er geen 1 bijkomen

Ja daarom, je kunt wel blijven spuiten met veerust e.d. maar als je nou 1x de oorzaak wegneemt, scheelt dat nog in gebruik van chemische rotzooi ook. Of 1 boer behandelt zijn gebied of 20 eigenaren behandelen hun paarden...scheelt wel een hoop... maar boeren en tuinders willen wel, maar worden gewoon tegengehouden door die binnenhofchinezen... is toch ongelooflijk... geen enkele binding met de werkelijkheid van het buitenleven iig...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:10

Renske20 schreef:

al heb ik bij v. Dongen tegenover de kunstijsdbaan gestaan in Eindhoven, 0 horzels gezien daar, paardjes lekker heel de dag in de wei, alleen vele last van die zwarte vliegen die op t hoofd gaan zitten, maar geen horzels!
en de bossen bij het gat van Waalre konden we ook altijd gewoon rijden in de zomer, behalve als je 1 bos verder ging, ook bij waalre, daar was t dan wel weer erger Verward

Van dongen is ook behoorlijk bebouwde kom he....met weinig bomen in de buurt.

Ze zitten er echt wel, zoals ik zei per locatie (dus ook huis) kan het wat schelen.

Verder indd als het een super groot concours is valt het wel mee! Maar de gewone kleine wedstrijden bij maneges, nope.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:05

idd klopt helemala Lachen
net zoals t bos in waalre, zo rij je relaxed zonder horzels, ben je een stuk verder hangen dr hele grijze zwermen om je heen(zoals in hoogeloon overal...)

flink gis spuiten zodat die processierupsen en vooral de horzels wegzijn!!!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:14

Wij staan in chaam en ik vind het eigenlijk wel meevallen.
Ze staan bij ons zomers gewoon dag en nacht buiten, en ze worden niet helemaal lek gestoken. Ook in het bos vind ik het wel meevallen, gewoon vliegenspul op en rijden Haha!