[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is fietsen met je paard gevaarlijk?

Ja, het is gevaarlijk want het paardenbeen kan bijv. in de spaken terechtkomen.
60 (32%)
Nee, het is juist heel gezond en afwisselend.
27 (14%)
Soms, als je een jong paard hebt is het gevaarlijk maar met een ouder paard kan het geen kwaad.
57 (31%)
Anders, namelijk...
38 (20%)

Totaal aantal stemmen: 182

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 07:18

Primula schreef:
Oh, daar mag ik nog niet aan denken hoor. Stel je voor: jij op de fiets, het paard naast je. Paard schrikt van iets en springt opzij, jij wordt van je fiets getrokken, paard schrikt nog meer en zet het op een lopen, en blijft misschien nog met het touw aan je fiets hangen . No way, vind ik veel te gevaarlijk. Te voet heb je tenminste nog controle; als je paard dan schrikt sta je tenminste met beide benen op de grond en kun je hem beter corrigeren.

Helemaal mee eens. En het verhaal wat je hierboven beschrijft heeft de buurvrouw van mijn paardje dus meegemaakt. Die pony hebben ze aan de andere kant van het dorp (en ze wonen daar al 1,5 km van af) gevangen met de fiets er nog achteraan. Gelukkig konden ze snel bellen en degene die ze gebeld hadden had al een trailer achter de auto, die hebben ze dwars op de weg gezet, de pony was al op weg naar een drukke provinciale weg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 07:58

als je een dood braaf paard hebt , humm miss

maar in de regel een paard is en blijft een vluchtdier en ALS hij/zij schrikt heb je op de fiets gewoon veel minder te vertellen

dus dan laat je los met alle gevolgen van dien of je word er achteraan gesleept ,

ik heb hier 4 paardjes waarvan 2 echt goed naar me luisteren op de stem en goed volgen maar ik zou het niet snel doen

vind het veel te eng

al moet ik zeggen soms zie ik ze iemand met fiets en paard en lijkt me toch wel handig ,leuk

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:08

Citaat:
dus dan laat je los met alle gevolgen van dien of je word er achteraan gesleept

hoe los je dat dan aan de hand op? Dan heb je toch precies hetzelfde probleem?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:18

ik fiets wel eens met mijn shetlander.
Mijn shet is te braaf naast de fiets, dus dan vertrouw ik het wel.
Maar het ligt wel echt aan het karakter van het paard of ik ermee zou gaan fietsen of niet.
Met mijn haflinger zou ik bv. nooit gaan fietsen

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:19

als je een beetje een kleine pony hebt dan zal dat nog wel meevallen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:53

Heel gevaarlijk.

Waar ik rijd doet iemand dat ook met een paard waar ze niet eens op durft te rijden, dat is echt wachten op ongelukken Verdrietig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:00

smurf schreef:

Op de fiets heb je veel meer te maken met de wet van traagheid. Als je paard een noodsprong naar voren neemt, dan is de kans groot dat je fiets dat niet leuk vind. Dan moet je wel erg goed kunnen fietsen wil je dat met 1 hand kunnen corrigeren.

Aan de hand of weet ik het hoe, rol je niet over de weg. Maar heb je houvast aan de weg. Je hebt geen last van een fiets die je ook nog mee moet nemen. Want als je paard vanuit galop dan ineens stilstaan rijdt je fiets weer door (wet van traagheid), dan snapt je paard er nog minder van.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:01

Nou, de meningen blijven verdeeld maar het overgrote deel gaat toch voor de keuze gevaarlijk. Ik zelf blijf het een moeilijke keus vinden. Er valt voor ieders keuze/motivatie wat te zeggen. Het is in ieder geval erg leuk om de diverse reacties te lezen Haha! en sommige toveren een glimlach op je gezicht omdat je je levendig kan voorstellen hoe het eruit gezien moet hebben... bijvoorbeeld het stuk van Francis... Bloos! ik zag het al helemaal voor me. Gelukkig is het goed afgelopen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:05

smurf schreef:
Citaat:
dus dan laat je los met alle gevolgen van dien of je word er achteraan gesleept

Ik dacht dat dat de rolwrijvingskracht ofzoiets noemde, weet het niet exact(is leerstof vorig jaar). Een fiets rolt verder over het asfalt als je paard trekt, aan de hand rol je niet, aangezien je geen wieltjes onder je voeten hebt. Daar kan je dus veel meer weerstand bieden.
Dit kan evengoed nog fout gaan, maar dan val je wel niet van je fiets en belandt je paard niet op je fiets en heb je nog kans dat je je paard beter kan houden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:11

de keren dat ik los heb moeten laten, had ik mijn paard (zware koudbloed) aan de hand, aan de fiets heb ik nog nooit los hoeven laten, maar dan draaft ie ook meestal en is ie dus "aan het werk"

Maar goed het zal wel anders liggen met een warmbloedig/heethoofdig paardje Haha! dan met een zware koudbloed

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:56

smurf schreef:
de keren dat ik los heb moeten laten, had ik mijn paard (zware koudbloed) aan de hand, aan de fiets heb ik nog nooit los hoeven laten, maar dan draaft ie ook meestal en is ie dus "aan het werk"

Maar goed het zal wel anders liggen met een warmbloedig/heethoofdig paardje Haha! dan met een zware koudbloed

ik kon het niet laten nog een keer te reageren Knipoog mijn warmboedig beest loopt prima naast mn fietsje.. ik fiets al 10 jaar met mn beesten.. Hardstikke leuk, alleen kijken de mensen in het dorp wat raar als je langskomt...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:04

Bacannie schreef:
bijvoorbeeld het stuk van Francis... Bloos! ik zag het al helemaal voor me. Gelukkig is het goed afgelopen.

Hoewel ik er nog steeds niet om kan lachen (ik woon midden op de veluwe en dat pad loopt echt door tot in Apeldoorn... ze had echt héél ver weg kunnen rennen. Daarnaast ligt naast dat pad een militair schietterrein, afgezet met prikkeldraad, dus ik heb gewoon echt geluk gehad dat er niks gebeurde) vond ik het achteraf wel héél speciaal dat zo echt min of meer in panier raakte toen ze merkte dat ik weg was... Ze hinnikte echt om me te roepen en was heel opgelucht toen ze me zag. Ik vond het toch wel erg leuk om te merken dat ze zo jong al zo'n band met me had. Maar dat was pas achteraf hoor... toen ze weer veilig op stal stond... Knipoog

Nee, ik zal het niet snel meer doen, maar een vriendin van mij echter, fietst met haar super brave ruin rustig hele rondjes door het dorp... die kijkt niet op of om en sjokt rustig naast haar mee...
Het hangt gewoon heel erg van je paard af, maar je moet wel een hele bomb-proof coole kikker hebben die, ookal schrikt 'ie wel, niet direct aan de kletter wil ofzo, wil het een beetje verantwoord zijn, vind ik.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:12

Hangt volgens mij erg van het paardje af. Met Amo zou het gerust kunnen, die sjokt vrolijk naast me mee, maar met Amica moet ik dat niet proberen Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:13

Hoe denken jullie over mennen dan ? ( ik doel op de mensen die het levensgevaarlijk vinden ) Dan ben je ook op wieltjes, niet ernaast maar erachter. Ookal heb je een tuig en eventueel de noodstop-handeling, als een paard blind gaat dan gaat ie
Ik heb vaker krantenberichten zien staan van ongelukken met een kar erachter dan met een fiets ernaast....

Nog even een toevoeging : Wanneer men onkundig bezig is, is het hele paardenverhaal levensgevaarlijk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:16

Mennen is een heel ander verhaal. Ik heb het idee dat je dan veel meer controle hebt, misschien omdat een wagen een stuk stabieler is dan een fietsje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:30

Met Honey wel, met jamaica niet. Niet omdat Jamaica groter is, maar die is gewoon wat feller, wat springeriger

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:44

Mijn paard is echt superbraaf en ik haalde hem vroeger dan ook vaak van de wei met de fiets (was 2 km lopen heen en 2 weer terug). Lopend wel te doen maar met de fiets een stuk sneller. Ging altijd goed maar op een keer stapte hij op het achterwiel van mijn net nieuwe fiets en moest er een nieuw wiel in. De fietsenmaker moest erg lachen want dat had hij nog nooit mee gemaakt, ik minder want de fiets was net nieuw. Mijn paard had overigens niets hoor...

Ik denk dat ieder voor zich maar moet bepalen of het wel of niet kan met je paard.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:46

Ligt er helemaal aan met welk paard. Met Pim zou ik het nooit doen, omdat hij veelste sterk is en als hij wegspringt ik zeker weet dat ik hem nooit kan houden en dan lig ik dus waarschijnlijk gestrekt op de weg. Maar met Pjotr kan je perfect fietsen, hij vindt het super leuk, luisterd haast beter dan wanneer je erop zit en je kan hem gewoon aan een halstertje naast je houden Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:51

Als een paard wegrent heb je op de fiets grote kans dat je uit evenwicht raakt en zelf van de fiets afvalt, met mennen val je niet zo makkelijk van de kar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:27

wendytjeG schreef:
Mennen is een heel ander verhaal. Ik heb het idee dat je dan veel meer controle hebt, misschien omdat een wagen een stuk stabieler is dan een fietsje.

Ben ik het niet mee eens. Een paard van een kennis is verongelukt voor de kar omdat ze schrok en aan de hol ging.

Ik denk net als Karin dat het ook een kwestie van wennen is. Een paard moet het ook leren. Het ene beestje is ook wat makker dan het andere.

Ik moet van de DA fietsen met mijn pony. Hij loopt zo gruwelijk hard dat ik hem niet bij kan houden. Hij moet wel 25 min gestapt worden per dag. Binnenkort mag ie onbelast draven. Gaat goed naast de fiets.
Touwtje vast manen vast en weinig trappen Haha!

Hij is trouwens geblesserd geraakt in een o zo veilige dressuurles.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:36

Als je het zelf te gevaarlijk vind geeft al aan dat je je paard en eigen fietskunst op dit gebied niet helemaal vertrouwd en dan moet je het idd niet doen. En is het gevaarlijk als je het toch gaat proberen.

Vertrouw je je paard en eigen fietskunst wel dan is het niet gevaarlijker dan andere takken van de paardensport.

Je kan het eigenlijk alleen voor jou zelf en je eigen paard bepalen, want ieder paard is anders en ieder mens fietst anders.
Sommige mensen kunnen met twee handen aan het stuur nog niet de andere kant op kijken zonder de bosjes in te rijden. Andere kunnen bijna alles op de fiets en nog precies daar rijden waar ze willen. Daar zit ook het verschil in.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:58

Het hangt allemaal van het paard af vind ik.
Als je een paard hebt wat echt superbraaf mee loopt, en reageert op jouw stem en jouw ophoudingen enzo, dan vind ik wel dat het moet kunnen.
Zelf heb ik nogal moeite om met Nadiem te lopen, laat staan fietsen. Daar begin ik dus voorlopig nog lang niet aan.
Wel heb ik hem achter de wagen gehad. Maar dan heb ik mijn ogen op Nadiem en hoef ik me geen zorgen te maken over het feit dat ik niet meer kan sturen, want dat deed ik niet.
Met Whoopy zou het wel kunnen, want die loopt netjes mee en is nergens bang van.
Maar ik zou het echt alleen doen als hij in de hand sowieso al rustig is, en daarna pas kijken of het fietsen evt. ook goed kan gaan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:03

mijn oom heeft t ook ooit gedaan, paard sloeg op hol, domme fout gemaakt door touw om de hand te wikkellen met alle gevaolgen van dien.
Ik zou het nooit doen, en als die onbelaste arbeid moet, of rechte stukken draven, dan maar rennen is nog goed voor mijn conditie ook. maar na stage gelopen te hebben bij een paardenkliniek, kun je bijna altijd wel erop als je langs de weg rechte stukken moet stappen of draven, gewicht is niet zo'n probleem (behalve bij rugblesures enzo).

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:16

Hmm, ik ben geloof ik de enige die met paard fietst. Vooral mijn moeder fietst regelmatig met mijn paard als ik niet kan. Een paar jaar geleden heb ik een poosje in Berlijn gezeten en toen fietste ze er zo onderhand iedere dag mee. Gewoon aan een halstertje. Tot zo'n 20 km per keer.

Ik heb wel zo'n kleine mountainbike zodat als er wat gebeurt je gelijk met beide voeten op de grond kan staan. Dat scheelt echt een hoop.

Verder is mijn paard goed opgevoed. Ho is ho en vooruit is vooruit. Ze is echte heel braaf naast de fiets.

Als het een keer mis gaat en ze schrikt springt ze eens weg of ze geeft een bok maar ze zet het nooit op een lopen. Ze blijft altijd braaf wachten tot ik haar weer op kom pikken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:18

Bij mij loopt alles naast de fiets.

Ik vind het een super manier om jonge pony's ervaring op te laten doen. Bij voorbeeld de eerste keer naar het dorp, zo'n eind lopen zie ik echt niet zitten en als je er naast sta of fiets hebben ze meer steun aan je dan waneer je er op zit.
En gewoon als af wisseling in de training, ze vinden het allemaal super om te doen.

Van ervaren hengst, tot jonge merrie. Alles mag van mij mee. Ik begin met jonge pony's ook eerder te fietsen dan te longeren omdat het minder belastend is omdat je bijna alleen maar rechtuit ga. Dan hebben ze al wat conditie en bespiering voor je er op stap.

Ik heb dus niet alleen maar shetlanders naast de fiets gehad, ook paarden.