Je pony/paard een schop geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Je pony/paard een schop geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:29

Belli schreef:
Ik weet gewoon dat ik respect krijg van mn dieren en ik geef hun dat respect ook terug. Hoe dat jij je uitleg gaf, leek het niet dat je hem is 1 keer om de 25 jaar een schop geeft, maar veel meer, dus was mijn reactie op dat vlak wel correct denk ik. Ik ben er persoonlijk gewoon erg tegen, want zou zelf ook niet graag een trap onder mn kont krijge (heel eerlijk dan he Koe ) maar ja, ieder zn mening he. En ik ben tege schoppe, het kan idd zijn dat meppen ook heel erg is, maar dat doe ik dan ook maar 1 keer in de 25 jaar Haha! !
xxx

Mag ik vragen waar jij dat uit opgemaakt hebt? want ik heb naar mijn idee nooit nergens deze indruk gewekt omdat ik Juist niet zo ben!
Dat heb ik in eerder reacties binnen dit topic ook wel heel erg duidelijk aangegeven, dacht ik zo.

Ik krijg liever een schop tegen mn kont dan een klap in mn gezicht bij dat laatste voel ik me pas echt beledigd.

En een paard schopPEN is wat anders dan een paard heel zelden 1 schop te geven, vind ik dan he...

Als jij je paard eens in de 25 jr een mep geef en ik eens in de 25 jaar mijn paard een schop zijn we allbei net zo slecht volgens jou opvattingen en allebei net zo goed als mijn opvattingen Knipoog

En dat Penny was als grapje bedoeld, maar je vatte hem helaas anders op, als ik voor penny uitgemaakt vind ik dat funny, maar dat komt misschien omdat ik al zo oud ben dat het ook echt alleen ls grapje bedoeld kan worden Tong uitsteken

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:31

Pattyrex schreef:
Ik wijs alleen naar hem, of kijk alleen in zijn richting, met evt een Nee!, maar verder niets. Hem zal ik ook echt geen trap geven, omdat hij vroeger mishandeld geweest is, en hij nu gewoon niet trapt. (althans, niet naar mij).. snap je dit of neit?

Ja dat begrijp ik volledig!
xxx

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:32

beautylover schreef:
. als iemand beauty zou slaan omdat ze gebeten heeft,sla ik die persoon persoonlijk ook terug!
hij/zij aait toch beauty dus dan loop je risico's...

Wat is de reden dat beauty wel mag bijten en een ander paard niet?
Dat snap ik niet, misschien wil je dat uitleggen?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:36

Mag ik vragen waar jij dat uit opgemaakt hebt?

Omdat je er zo normaal over deed dat schoppen helemaal niet erg was, sry daarvoor als ik dat verkeerd heb opgevat... blame tha braine

Ik krijg liever een schop tegen mn kont dan een klap in mn gezicht bij dat laatste voel ik me pas echt beledigd.

ik zeg niet persé tegen je kont he }> , maar kweetni... zou me bij beide even beledigd voelen, al zou ik er wel smakelijk om moeten lachen dat ze dat gewoon doen (of het moet heel veel pijn doen, dan gaa het eerder de huile-kant op

En een paard schopPEN is wat anders dan een paard heel zelden 1 schop te geven, vind ik dan he...

dat vind ik ook Haha!, das wat ik onderandere probeer te zeggen

Als jij je paard eens in de 25 jr een mep geef en ik eens in de 25 jaar mijn paard een schop zijn we allbei net zo slecht volgens jou opvattingen en allebei net zo goed als mijn opvattingen Knipoog

en omgekeerd Haha!, ik vind je helemaal niet slecht, maar door de verkeerde opvatting...

En dat Penny was als grapje bedoeld, maar je vatte hem helaas anders op, als ik voor penny uitgemaakt vind ik dat funny, maar dat komt misschien omdat ik al zo oud ben dat het ook echt alleen ls grapje bedoeld kan worden Tong uitsteken

Ik ben de jongste bij ons op handelstal dus bij mij is het gerust mogelijk... al ben je op mijn leeftijd dan tog nog heel erg als je dat bent, mrja
[/quote]

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:36

cissie schreef:
beautylover schreef:
. als iemand beauty zou slaan omdat ze gebeten heeft,sla ik die persoon persoonlijk ook terug!
hij/zij aait toch beauty dus dan loop je risico's...

Wat is de reden dat beauty wel mag bijten en een ander paard niet?
Dat snap ik niet, misschien wil je dat uitleggen?

beauty is het vertrouwen verloren in andere mensen Lachen
je mag er dus niet echt in de buurt komen...en ja als mensen dat weten maar toch doen,hebben ze pecht ik had ze gewaarschuwd
en dan nog zouden ze het recht niet hebben om mijn pony te slaan!
Laatst bijgewerkt door Chrissetje op 12-03-05 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:37

Als mijn paard naar mij trapt, krijgt ze een trap terug, simpel..
Kan je zeggen "respect", maar als zij naar mij trapt, heeft zij geen respect voor mij en ik op dat moment ook niet voor haar.
Op het moment dat op de wei een paard trapt naar een paard dat hoger in de rangorde staat dan hij, krijgt hij ook een trap terug.
Op de wei heeft ze er geen last van dat ze trappen krijgt, aangezien mevrouw de baas is en als ze die wel krijgt, trapt ze zelf ook hard terug, en aangezien ik de baas ben over haar, hoef ik ook geen trappen van haar te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:39

Belli schreef:
Als je vanaf het begin consequent bent dan kan er geen enkel probleem ontstaan. Ben je dat niet geweest... tja dan moet jet op jezelf steken!

Tot je, zoals ik, een pony in handen krijgt die denkt dat hij alles kan uithalen wat hem goeddunkt. Eentje die jarenlang "zijn mens" de baas is geweest.
Die moet toch leren dat ik de baas ben en niet hij en met lieve woordjes kom je er dan niet. Dan liever op de manier die paarden kennen: actie is meteen reactie. Ook met schoppen, schopt hij mij dan krijgt hij één verbale uitbrander, maar probeert hij direct daarna weer een schop te geven dan krijgt hij er één terug.
Zodra de regels bekend waren en de rangorde bepaalt was hij meteen een stuk makkelijker in de omgang.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:43

@Marreke Haha!at is dan wel een heel ander verhaal, en een verbale uitbrander heb ik ook nix op tegen hoor...dit hele topic hangt trouwens ook af van paard tot paard. En believe me... kweet dat je er ni komt met lieve woordjes ,maar heb ik dat ooit gezegd dan Clown !

xxx

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:43

[quote="beautylover]beauty is het vertrouwen verloren in andere mensen Lachen
je mag er dus niet echt in de buurt komen...en ja als mensen dat weten maar toch doen,hebben ze pecht ik had ze gewaarschuwd
en dan nog zouden ze het recht niet hebben om mijn pony te slaan![/quote]

Nee daar zou ik niet blij mee zijn, vooral niet als andere dat weten waarom de pony zo doet dan heeft de pony al een heel verleden en hoop nare dingen megemaakt, dan kun je beter aan de vetrouwensband werken proberen de pony weer te leren dat de mens niet zo slecht is en dat er hele leuke mensen zijn.
Dat kost tijd, maar als andere dan vervolgens wel haar een mep geven is dat triest. en voor jou een bijna onmogelijke opgave om dat eruit te krijgen, kun je je pony niet ergens anders stallen of is dat te rigoeus gedacht van mij?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:44

Mijn merrie heb ik nu in totaal 3 x een schop verkocht; da's toch eens in de 4 jaar. Haha! Vaker was niet nodig maar de keren dat ik haar geraakt heb was het wel nodig. De pony van mijn dochter heeft er gisteren nog een van me gehad. Die wou de staart niet optillen terwijl ik dat wel wou. Haar onvrede uitte ze door een trap in mijn richting. Die heeft dus van mij een beste trap gehad. Vervolgens kon ik probleemloos de staart optillen dus ik denk dat de boodschap wel overgekomen was. Vandaag nog even weer de staart opgetild maar dat gaf nu ook geen probleem meer. Les geleerd dus. Slaan met de vlakke hand doe ik nooit, ik sla dan met de vuist. Ik heb nog nooit een paard een ander paard zien slaan met de vlakke hand terwijl een vuist meer een hoef van een ander paard immiteerd. Imo moet je communiceren met je paard op een manier dat een paard dat begrijpt; en soms kan daar een schop aan te pas komen. Slaan met een zweep vind ik dus ook geen goede oplossing. Een zweep gebruik je als aanwijsstokje en niet als dwangmiddel.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:49

cissie schreef:
[

het is nog nooit echt gebeurd,ze hebben het wel geprobeerd,maar ik stond erbij dus hebben ze het niet gedaan.
we staan nu al op een andere stal maar niet vanwege dit probleem.
hier begrijpen de mensen dat heel goed,en aaien heel voorzichtig enzo.
je kan nu ook al een beetje aaien,maar erop rijden of erbij komen als we aan het rijden zijn,gaat nog helemaal niet.
maar aan dat aaien word aan gewerkt Ja
andere mensen hoeven er toch niet op te rijden,dus dat is dan ook helemaal geen ramp gelukkig Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 01:31

schoppen? nee, daar doe ik nu eens niet aan mee. elke keer wanneer ik iemand dat zie doen, denk ik van, ok, er is een reden, maar je hoeft het niet zo op te lossen. ik zal wel een mep verkopen of een ruk geven aan het halstertouw of eens roepen, maar schoppen.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 07:18

Mijn shetlander heeft mij 2 keer achter elkaar geschopt. Bij de 1e dacht ik van jeetje ongelukje?? Maar toen hij een aantal seconden daarna opnieuw schopte heb ik hem terug geschopt. En ook niet 1 keer.

Doordat ik de 1e keer niet reageerde had hij kunnen gaan denken van o, dit mag? De 2e keer heb ik hem dus duidelijk laten voelen dat dit niet normaal is. Hij doet het nu ook niet meer.

Dus 1 keer goed corrigeren lijkt me niet erg. Zodra je het regelmatig gaat doen heeft het naar mijn idee ook niet zo veel effect meer.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:00

nee, idd. als je regelmatig gaat trappen (zonder reden of bij ieder wissewasje) dan reageert het paard er niet meer op..

Ik snap iedereen die niet wil trappen hoor, maar soms is het gewoon nodig naar mijn idee!! lees bovenstaande argumenten enz. maar!

het is wel per paard verschillend!!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:11

Ik had vroeger een dominante hengst (inmiddels gecastreerd)
En het losgooi bakje was in verbouwing, dus ik ging oefenen met wandelen. Hele klus voor hem maar toen hij nog jonger was kon hij prima meelopen, en toen 5 mnd later was het een ramp. Steigeren, bokken, bijten, probereen plots op hol te slaan. Ik ben hem daarmee als is verloren en dat wil ik niet nog een keer meemaken. Dus als hij schopte of stijgerde of iets anders gaf ik hem gewoon een harde schop en een grote bek. En dat hielp goed!

Nu is het niet meer nodig.

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:28

Belli schreef:
Schoppen???? dat vind ik volledig verkeerd. Terecht straffen niet , maar dat kan ook op andere manieren.

Helenmaal mee eens!!! ik heb ook veel mensen paarden zien slaan, trappen enz. ( nu nog steeds) en telkens denk ik weer asl je dat nou op een andere manier aanpakt krijg je het misschien net iets beter voor elkaar bij je paard. Want paarden begrijpen het waarschijnlijk niet eens als ze jou net een trap hebben verkocht en jij ze dan terug gaat trappen... of ze vatten het anders op...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:49

Ik heb gelukkig een heel braaf verzorgpaard wat ik nooit zal hoeven schoppen.Heel af en toen krijgt ze een pets op de hals als ze aan het klieren is, maar dat is dan al genoeg Knipoog Ik hoef haar ook niet met zweepje te rijden, ze is erg goed opgevoed.

Maar afgezien daarvan, als een paard gericht zou schoppen, ja dan zou hij van mij een fikse schop terug kunnen krijgen!! Haha!
Dat is natuurlijk gedrag, en ook het beste te begrijpen voor een paard.
Natuurlijk doe je zoiets niet bij schuwe paarden, maar die schoppen dan ook uit angst inplaats van "ik heb schijt aan jou"-gedrag.

Maar, als je paard niet stil blijft staan, dan is schoppen een veel te harde manier.Dan moet je het met een tik af kunnen, na een waarschuwing.
Ik snap ook wel dat mensen niet willen dat hun paard door anderen gecorrigeerd wordt.Bij mij zou het eraan liggen wie hem corrigeerde, of ik diegene ken.In elk geval geen penny's die constant aan het beest lopen te frunniken en hem dan klap geven als ie t zat wordt >;)
Daar zou ik ook boos om worden als ik eigenaar was Boos!

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:02

Als een paard gericht na mij trapt kan die een goeie terug verwachten....

Ik heb ook een jaarlingmerrie en die bijt en trapt, die is in dr eerste jaar niet opgevoed... Als ze mij bijt krijgt ze ook een flinke mep en met trappen netzo.. Als ze gericht na mij trapt trap ik terug.

Het heeft wel geholpen want na mij trapt ze niet meer en ze bijt zelden nog na mij. En andere mensen moeten er mee oppassen want daar bijt ze nog wel geregeld na.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:00

Als (is nog nooit gebeurd gelukkig) een paard trapt om mij echt te raken krijg ie een schop terug. Bij paarden onderling gaat het immers precies hetzelfde. Een paard dat word geschopt door een ander paard geeft heus wel een schop terug. Maar gaat het per ongeluk zoals ik las aan het begin van dit topic zou ik geen schop geven..

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:03

Clips zal nooit schoppen, maar als een paard mij zou schoppen krijgt hij wel een mep, maar schoppen niet.
Ik denk dat een paard meer onder de indruk is als je met je stem hem duidelijk dat het niet mag dan een schop te geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:12

Die van mij heeft net nog een rotschop gehad omdat ze het verdomde om stil te staan met opstijgen. Allemaal maf hupsen, paar x gecorrigeerd, geen reactie, dan kan ze hem krijgen ook....

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:37

kyk als t erOm ga dat je paard je aan valt of iest dna vin ik het wel kunne, tenminste niet met stale neuze of in zyn borst ofzow

maar je heb dus mensen die hun paard schoppe Omdat hy byv. niet stilstaan met pOetse nou vin ik dta nii kunne
ik ken namelyk paarden die gwn inkrimpen als je je been omhoog doet ik vin t zielig..

kusjeeeee!!

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:40

de helft zeg ene schop onder hun kont maar hoe zou je t vinden in je maag?
veel mensen trappen hun paard onder hun buik..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:50

Tja, ik ben het toch een met de meesten hier. als een paard mij schopt kan ie er een terug krijgen, en ook als ie alleen maar nadenkt om me te schoppen. Ik werk op een kliniek, en heb te vaak te maken met paarden die niet opgevoed zijn.. daarom zijn de paarden waar ik mee werk allemaal opgevoed, en als ze niet luisteren of niet doen wat ik ze vraag kunnen ze een opvoedende schop tegen dr flikker krijgen Tong uitsteken..
met paarden van anderen ben ik natuurlijk voorzichtiger.. die paarden kunne er ook niets aan doen dat ze bij de eigenaar veel tot alles mogen..

En het gebekvecht hier in dit forum vind ik beetje kinderachtig. we vragen om elkaars mening, respecteer deze dan Knipoog

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:56

met je handen afstraffen is niet goed!
handen zij om te belonen Vork
wil je je paard gaan aaien, denk ie dat je gaat slaan!
het best is om ene trap tegen ze ribben te geven Huilen
daar voelen ze het pas echt Ach gut