Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:25

Er is denk ik maar 1 manier om te zorgen dat die kleine kindjes geen gevaar lopen, ze er simpelweg niet bij te laten.
Ik vind het echt erg onverantwoord om kleine kinderen bij een jaarling hengst te laten om te aaien ofzo, dan vraag je bijna om problemen.
Mijn hengsten hoe braaf ze ook waren en hoe goed opgevoed ook, (want dat waren ze) mochten niet bij kleine kinderen komen of beter gezegt andersom.
Ze mochten achter het hekje kijken en dan waarschuwde ik de ouders dat het om een hengst ging en dat die soms wat onverwachts kunnen reageren. en wat fel in hun reactie kunnen zijn. oa wat happeriger en wel eens willen slaan met het voorbeen niet dat dat bij mij mocht maar bij mensen die ze niet kenen weet je maar nooit, ze kunnen ineens eens vet uit gaan proberen dat kan gewoon niet bij kleine kids die hebben gelijk een trap in het gezichtje te pakken of een hap uit het hoofd.

Je moet teun niet behandelen als een schattig klein pluizebolletje met, maar als een jonge ondeugende pony die naar mijn idee schreeuwd om duidelijkheid maar het steeds niet krijgt.
Casteren heb je in gedachten, je kunt bij de DA (of casterateur)gaan informeren ernaar, die zal je er veel over kunnen vertellen.
Maar wij hebben verschillende hengsten gehad, maar er was er geeneen die zo lastig was dat we eraan gedacht hebben om deze op zon toch vroege leeftijd te laten helpen (en reken maar dat een shetlander gekruisd met een mini arabier geen makkelijke veulens kriijgt wbt het opvoeden) daar heb je je handen vol aan, dat geeft ook niks want daar kies je voor en het is heel erg leuk.
We hebben ze opgevoed en rond hun 2e a 3e werden ze behoorlijk fel naar merries en andere hengsten toen de 2e opvoedfase ingegaan.
Ik heb mijn hengst die ik nu nog heb want de rest heb ik verkocht pas op zn 4e jr laten ruinen omdat hij toen een aantal gedekt had bij ons wat ook mocht, maar om inteeld en verder heftige ruzies tussen hem en mijn KWPN-er te voorkomen toch laten helpen.

Fijn voor mij denk je wellicht, maar opvoeden gaat niet altijd zonder problemen dan loop je af en toe tegen dingen aan dat je denkt wat moet ik hier nu weer mee, je door andere laten helpen en veel lezen en met andere hengstenhouders erover praten kan nooit kwaad.
(daar ben ik tenminste wijzer van geworden).
Mocht je er echt niet uitkomen of het gedrag wordt zo heftig dat het echt gevaarlijke situaties opleverd is castereren zeker een optie, want als het negatieve gedrag van hem eewn gewoonte wordt heb je pas echt een probleem, als opvoeden al lastig is wordt Heropvoeden zeker een onmogelijke taak voor jou, dan kun je dat dmv een casteratie misschien beter voorkomen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:31

Paulatjuh schreef:
Ik snap niet waarom iedereen het over castreren heeft eigenlijk.
Ik heb precies hetzelfde gehad met m'n shet en die is gecastreerd alleen in dat gedrag heeft het castreren niet veel geholpen...alleen het bijten is daardoor over gegaan
Een shet van 1 is gewoon een erge puber willen alles anders doen enz. tuurlijk castreren zal hij wel rustiger van worden maar ik denk dat dat bij elke pony anders is.
Ik ben nu bezig met NH en dat is voor mij de oplossing om hem lekker rustig te krijgen.
Ik doe nog maar 2 weken aan NH, voor die twee weken was het wilde hij harder stijgeren bokken bijten enz. enz. Nu is het 30 cm achter me aan lopen. hij heeft z'n hoofd laag en loopt ontspannen te kouwen. En dat heb ik bereikt zonder geweld. Als hij nu zou stijgeren zou ik hem wel een goede schop geven maar als je de ene keer een schop geef en de andere keer niet als je elke keer een schop geeft weet de pony waar hij aantoe is en hoever hij kan gaan..dat is voor je pony veel makkelijker...anders snapt hij het niet meer

Dat ben ik met je eens, het is vaak ook nog afwachten in hoeverre het gedrag er positief door beinvloed wordt vaak neemt het de scherpe kantjes weg, maar zoals ik al eerder zei je ontkomt niet aan het opvoeden.

Iedere keer schoppen/meppen vind ik geen doen dat is niet goed voor niemand niet, 1 keer goed van je laten horen, en een goede timing hebben dat is zeker zo belangrijk, je bereikt met veulens en jonge paarden veel mee door snel en alert te handelen en ze proberen VOOR te zijn, dan met slaan of schoppen dan ben jij op een gegeven moment de boze boeman en dat is een normale reactie van een paard.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 13:54

Ben net even een klein stukje met hem gaan lopen, het ging heel goed flink door gestapt, maar hij wou wel steeds sneller en sneller, dus moesthem wel inhouden, waarom hij een beetje kwaad werd en ging happen, dat heb ik genegeerd, en toen hij braaf was een paar brokjes gegeven en een aai over zijn koppie. hij heeft 1x gestijgerd, en 2 pogingen gedaan, hij ging vanuit draf stilstaan, en wou niet meer mee, hij deed poging tot stijgeren maar tik op zijn kont en verder lopen. verder ging het heel goed.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:09

Ik zou vooral nu hij nog zo jong is nog niet gaan draven.. dan willen ze in stap ook altijd harder en later als hij dan sterker is vlieg je achter je pony aan..
Misschien helpt het ook als je geen voerbeloningen geef?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:11

Trouwens wat me opvalt ik heb even op de site van Teuntje gekeken en daar staat dat als je tijd heb elke dag met hem wandel en in het weekend lange wandelingen. Verward
Je zei toch dat je maar 1 keer per week 10 min. wandelde?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:07

horsewisper schreef:
Ben net even een klein stukje met hem gaan lopen, het ging heel goed flink door gestapt, maar hij wou wel steeds sneller en sneller, dus moesthem wel inhouden, waarom hij een beetje kwaad werd en ging happen, dat heb ik genegeerd,
niks negeren, happen mag niet, klaar.
en toen hij braaf was een paar brokjes gegeven
van beloningen uit de hand gaan veel hengsten juist bijten
en een aai over zijn koppie. hij heeft 1x gestijgerd, en 2 pogingen gedaan, hij ging vanuit draf stilstaan, en wou niet meer mee, hij deed poging tot stijgeren maar tik op zijn kont en verder lopen. verder ging het heel goed.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:22

stef schreef:
horsewisper schreef:
Ben net even een klein stukje met hem gaan lopen, het ging heel goed flink door gestapt, maar hij wou wel steeds sneller en sneller, dus moesthem wel inhouden, waarom hij een beetje kwaad werd en ging happen, dat heb ik genegeerd,
niks negeren, happen mag niet, klaar.
en toen hij braaf was een paar brokjes gegeven
van beloningen uit de hand gaan veel hengsten juist bijten
en een aai over zijn koppie. hij heeft 1x gestijgerd, en 2 pogingen gedaan, hij ging vanuit draf stilstaan, en wou niet meer mee, hij deed poging tot stijgeren maar tik op zijn kont en verder lopen. verder ging het heel goed.

Ja dat bedoel ik ook

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:51

Saffierie schreef:
Het gaat niet eens om het hengsten uiterlijk, maar ik las laatst ook dat je de groei belemmert en het beter is zo laat mogen te doen, tenzij het niet anders kan.

Hij heeft een maatje waar hij mee kan ravotten van 3

Hij staat ook geregeld in de bak met andere en hij scheurt de hele bak door, maar ook in zijn eentje doet hij het.

ik zal hem laten crastreren... onze hengsten worden ook altijd al behoorlijk vroeg gecrastreerd & er zitten hele joekels tussen... & de echte mooie hengstenhalsen onstaan toch echt door trainen Bloos

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:55

ja hy gata gwn probere hoever hy by jou kan gaan
tis nogh ene jong paardje moet nogh erg veel lere
en zyn hormonen spelen nu ook nogh is mee hy weet dnek ik gewoon niet hoe hy alles moet uiten en drm is hy zo druk dnek ik

kusjeeee

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:58

WendiiY kun je meschien iets duidelijker typen? Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:08

Paulatjuh schreef:
Trouwens wat me opvalt ik heb even op de site van Teuntje gekeken en daar staat dat als je tijd heb elke dag met hem wandel en in het weekend lange wandelingen. Verward

1 a 2 x per week
en als je leest lees dan goed want er staat wat heeeeeeeeeeeeeell anders.

en jij banketstaaf met de rest mee op msn zeg je wat heel anders maarja

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:08

wendiiY schreef:
ja hy gata gwn probere hoever hy by jou kan gaan
tis nogh ene jong paardje moet nogh erg veel lere
en zyn hormonen spelen nu ook nogh is mee hy weet dnek ik gewoon niet hoe hy alles moet uiten en drm is hy zo druk dnek ik

kusjeeee

uuuuuuuuuhhh ?? ff nederlands graag Lachen

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:09

Maar wanneer ga je hem nou castreren?
Want je dnekt dat het aan de pony ligt, maar dat is het niet.
Je moet gewoon strenger zijn, maar ook snappen dat het nog maar een veulentje is.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 17:31

Brechtje schreef:
Maar wanneer ga je hem nou castreren?
Want je dnekt dat het aan de pony ligt, maar dat is het niet.
Je moet gewoon strenger zijn, maar ook snappen dat het nog maar een veulentje is.

Tuurlijk snap ik wel dat hij nog een veulentje is, hij mag vanalles, maar stijgeren en bijten, mag absoluut niet.

Het zal ook niet alleen aan hem lichen, ook aan mij natuurlijk dat geef ik toe, maar ik ben wel streng, en als hij stijgerd echt boos op hem.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:55

Het is inderdaad gewoon een fase waar je doorheen moet als je hem niet wil alter castereren. Mijn shet van nu 2,5 half had ook uitgevonden dat hij heel groot was als hij omhoog ging op die leeftijd. Ik geef hem gewoon verschikkelijk op zn lazer. Hij steigert nooit meer behalve als hij in zn uppie in de bak staat met spelen en dan heeft niemand er last van. Mijn veulen van 8 maanden ging vorige week zaterdag o zn achterbenen staan alleen wel gelijk met twee hoeven in mn rug. Hij heeft zo op zn lazer gehad dat hij vijf minuten nodig had voordat hij weer ging bewegen. En dan heb ik hem echt geen pijn gedaan hoor gewoon echt flink boos worden. Ik geef de oudste altijd gewoon een schop voor zn kont werkt heel goed. Zou de moeder ook doen als ze eht zat was, of andere paarden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:15

karoliena schreef:
Het is inderdaad gewoon een fase waar je doorheen moet als je hem niet wil alter castereren. Mijn shet van nu 2,5 half had ook uitgevonden dat hij heel groot was als hij omhoog ging op die leeftijd. Ik geef hem gewoon verschikkelijk op zn lazer. Hij steigert nooit meer behalve als hij in zn uppie in de bak staat met spelen en dan heeft niemand er last van. Mijn veulen van 8 maanden ging vorige week zaterdag o zn achterbenen staan alleen wel gelijk met twee hoeven in mn rug. Hij heeft zo op zn lazer gehad dat hij vijf minuten nodig had voordat hij weer ging bewegen. En dan heb ik hem echt geen pijn gedaan hoor gewoon echt flink boos worden. Ik geef de oudste altijd gewoon een schop voor zn kont werkt heel goed. Zou de moeder ook doen als ze eht zat was, of andere paarden.

ja idd hoe heb jij je veulen gestraft dna ?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:23

horsewisper schreef:
Ik heb een veulen genomen omdat ik de achtergrondwil weten en hem zelf wil zien opgroeien, en als er dan wat fout gaat, je het zelf hebt gedaan. of verkeerd aangeleerd.

En nu gaat het dus verkeerd en is hij nog maar 1 jaar..Mss moet je toch iemand erbij halen want je reageert niet goed op zijn kuren en nu is hij nog maar 1 jaar.Je zegt hier dat je het negeert als hij je bijt je moet dat niet toelaten en altijd je pony hiervoor straffen.Castreren is niet de oplossing hij zal best rustiger worden maar als jij geen duidelijke grenzen aan geeft blijft hij je uit proberen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:41

Toen ik zijn hoeven in mijn rug voelde moet ik eerlijk zeggen dat ik moeite had om mijn zelfbeheersing te houden hoor. Mijn 2,5 jarige hengst heeft dit zelfs nog nooit gedaan. Maar omdat mijn veulen nog nooit heel erg op zijn lazer heeft gehad (het is ook een engeltje) heb ik geprobeerd om zo rustig mogelijk te blijven.

Ik heb me omgedraaid en ik had alleen een halstertouw binnen handbereik. Ik heb een stuk of vijf keer een flinke tik gegevens en heel boos tegen hem geprat. Hij was er ook wel van onder de indruk het duurde weer even vorodat hij durfde te bewegen. Maar goed verder geen problemen meer gehad.

Ligt er ook aan of ze het zeg maar expres doen of niet. Mijn veulen wist niet dat het niet mocht. Als mijn oudere hengst omhoog gaat kan een op zijn minst een rake schop verwachten voor zijn kont.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:41

horsewisper schreef:
Paulatjuh schreef:
Trouwens wat me opvalt ik heb even op de site van Teuntje gekeken en daar staat dat als je tijd heb elke dag met hem wandel en in het weekend lange wandelingen.

1 a 2 x per week
en als je leest lees dan goed want er staat wat heeeeeeeeeeeeeell anders.

en jij banketstaaf met de rest mee op msn zeg je wat heel anders maarja

Verward Ik banketstaaf niet met de rest mee ik vind het alleen raar dat je dat zei... en volgens mij stond het er eerst wel en is het nu verandert.. ik weet het niet zeker en als het er echt niet stond sorry dan.. Ik probeer je alleen te helpen hoor Verward

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:44

horsewisper schreef:
Ben net even een klein stukje met hem gaan lopen, het ging heel goed flink door gestapt, maar hij wou wel steeds sneller en sneller, dus moesthem wel inhouden, waarom hij een beetje kwaad werd en ging happen, dat heb ik genegeerd, en toen hij braaf was een paar brokjes gegeven en een aai over zijn koppie. hij heeft 1x gestijgerd, en 2 pogingen gedaan, hij ging vanuit draf stilstaan, en wou niet meer mee, hij deed poging tot stijgeren maar tik op zijn kont en verder lopen. verder ging het heel goed.

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe en wat je met hem doet, maar belonen met brokjes zou zeker niet mijn manier zijn.
Waarom belonen omdat ie een paar meter goed meeloopt? een schouderklopje of met je stem hem belonen is veel meer waard naar mijn idee, belonen dmv voer en vooral bij jonge ponys lijkt me onverstandig, waarom? omdat je er een schooi pony van krijgt die als hij op een gegeven moment niks van jou krijgt op de rem gaat, daarnaast gaan ze meestal je handen en jaszakken nazoeken, na lekker dan happerige pony die op zoek is naar snoep/brok.

Ik zou eerst je nu bezig gaan houden met een goede voorwaardtse stap en halthouden meer niet, alleen stappen en stilstaan laat hem en jij ook trouwens dat eerst maar eens goed onder de knie hebben.
Geef hem ook wat ruimte met lopen en GEEN brokjes, ik begin steeds meer te snappen waarom hij zo happerig is.
Hij mag niet uit zichzelf stil gaan staan alleen als jij dat aangeeft en ook niet uit zichzelf aan de wandel gaan jij bepaald wanneer en hoe hard er gelopen wordt, omdat dit juist zo moeilijk is voor zo'n jonge pony, moet je dit nooit lang doen, gewoon heel kort 10 min of 15 min. Das lang zat en dat kun je in de loop vd tijd rustig uitbreidden.
Je kunt er naar mijn ervaring beter wel regelmaat in houden dus bv niet de eerste weekl 2 keer wandelen en de weken daarna helemaal niet of 1 keertje ofzo.
Als je het niet vertrouwd, vragen of er iemand mee wilt, dat is sowieso prettiger, ook voor de pony zodat hij van achteren evt voorwaardts gehouden kan worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:50

Belonen met eten is inderdaad niet handig en al helemaal niet met een hengst. Hengsten zijn altijd al wat vlotter met bijten. Hij hoort gewoon met je mee te lopen en je kan hem inderdaad af en toe een klopje geven of gewoon met je stem belonen. Dat doe ik ook altijd en die van mij vind dat super als hij hoort dat hij braaf is.

Ik denk wel dat je aan jezelf een hoop moet veranderen als je hem hengst wilt houden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:21

Met lopen is hij wel voorwaarts, zelfs zo dat hij bijna niet te houden is vooral als hij een pony gezien heeft, hij gaat zichzelf dan zo lopen opfokken met zijn staartje hoog oren naar voren en geluid maken, je kanhem inhouden hij stapt en gaat weer trug waar die was, je houd hem weer in en hij schiet weer weg. ook weethij moeilijk zijn tempo te houden hij wil steeds harder, hij blijft trekken hem gewoon spierpijn in me arm. hoe zouden jullie dat aanpakken dan ?

even over die brokjes, dat doe ik niet vaak hoor, dat was toevallig nu even omdat ik ze nog bij me had. en even over dat happen, als je bijvoorbeeld met hem loopt en je loopt gewoon verder draait hij razend snel zijn kop naar je toe en doet zijn mond gemeen open. het is een beetje spelen..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:26

Nou sorry hoor maar dat is echt geen spelen hoor.

Hij word gewoon pissig omdat hij iets moet doen wat hij niet wilt.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:35

Ja maar ik bedoel hoe hij het vanmiddag deed leek echt speels

hij heeft ook onderbijt en hij bijt ook gemeen als die bijt en dan krijgt ie ook flink op zijn mieter.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:06

horsewisper schreef:
Met lopen is hij wel voorwaarts, zelfs zo dat hij bijna niet te houden is vooral als hij een pony gezien heeft, hij gaat zichzelf dan zo lopen opfokken met zijn staartje hoog oren naar voren en geluid maken, je kanhem inhouden hij stapt en gaat weer trug waar die was, je houd hem weer in en hij schiet weer weg. ook weethij moeilijk zijn tempo te houden hij wil steeds harder, hij blijft trekken hem gewoon spierpijn in me arm. hoe zouden jullie dat aanpakken dan ?

even over die brokjes, dat doe ik niet vaak hoor, dat was toevallig nu even omdat ik ze nog bij me had. en even over dat happen, als je bijvoorbeeld met hem loopt en je loopt gewoon verder draait hij razend snel zijn kop naar je toe en doet zijn mond gemeen open. het is een beetje spelen..

Hij kan best zich even groter maken dan dat ie is als hij langs andere ponys op komt dat geeft in mijn ogen niet zoveel, ik bedoel hij mag even laten merken dat ie langskomt.
Maar daarna moet ie zich ook wel weer gedeist houden en rustig met je mee lopen, als ie wat ouder wordt en meer gewent is moet ie zich ook gedragen als je langs andere paarden komt, maar als ze zo jong zijn, vind ik dat je ze niet gelijk alles in 1 keer moet opleggen maar in fases.
Je kunt niet alles in 1 keer verwachten van zo'n jong beestje dat heeft tijd en oefening nodig.
Als ik aan het wandelen ben en een jonge pony zou aanstalten maken om mij te bijten, houid ik zn hoofdje bij me vandaan even wat korter vastpakken en hup doorlopen geen gezeur.
Mocht dat niet baten en flikt ie het nog eens krijgt en ram voor zn knar, ja sorry maar ik heb hem 1 waarschuwing gegeven en zelfs hem door het weg duwen van zn hoofdje en korter vast te pakken duidelijk proberen te maken dat ik daar niet van gediend ben, dan krijgt ie hem ook en behoorlijk dat zeg ik er eerlijk bij, hij heeft echt wel even nodig om bij te komen.
Ach wat zielig hoor ik sommige denken, tja het is maar wat je zielig vind 1 keer een knal voor zn kop of iedere dag een paar tikken omdat het hem nog niet duidelijk is.

Dat voor je uit willen rennen is ook een teken van zijn willetje doordrijven of het nog niet echt snappen wat er nu van hem verlangt wordt dan gaan paarden ook vaak harder lopen in de hoop van het voor hun vreemde of onplezierige weg te komen.
Blijf zelf altijd rustig en ga niet mee in zijn 'spel' sta daar boven, jij bent de persoon die hij zeker niet gek krijgt en waar hij naar te luisteren heeft.
Je moet in het begin heel duidelijk je grenzen aangeven nee is ook nee en geen tussenweg of uitzondering die kun je later als ie ouder is misschien eens maken, maar zolang die volop in zn leerfase zit niet.
Als jij vind dat ie te snel loopt en hij rukt zichzelf bijna los uit je hand om sneller te kunnen lopen, dan kun je misschien een korte ruk terug geven maar dan wel heel kort en hevig het moet indruk maken. en daarbij evt een stemhulp bv 'kalm aan', zodat hij een link gaat leggen tussen het woord 'kalm aan' en zich gedeisd houden.
Maar dan moet je op dat moment ook wel wat doen, en heel duidelijk ook, anders snapt ie er geen bal van.
Daarna als ie wat rustiger is en wel braaf meeloopt hem ook wat ruimte geven niet constant een strakke lijn met veel druk, op een geven moment weet ie niet beter en dan moet er een zwaargewicht aan te pas komen om hem mee te kunnen nemen en op een geven moment is dat niet voldoende meer.
Het mag niks met kracht te maken hebben (want dat hou je niet lang vol en win je uiteindelijk toch niet) maar met continuiteit en slimheid.
hem voor zijn en er op voorbereid zijn, laat je nooit overvallen door zijn uitingen of gedragingen, dat maakt het voor hem zo'n leuk spelletje.

IK zou hem niet belonen dmv brokjes of aaien maar door, het bieden van RUIMTE aan de lijn, als ie rustig een braaf is krijgt hij ruimte, dan heeft ie misschien ook wat sneller door dat dat de fijnste manier en dat hij ruimte kan krijgen door zoch gedeisd te houden tenminste dat werkt bij mijn shets erg goed.