Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Paulatjuh schreef:Ik snap niet waarom iedereen het over castreren heeft eigenlijk.
Ik heb precies hetzelfde gehad met m'n shet en die is gecastreerd alleen in dat gedrag heeft het castreren niet veel geholpen...alleen het bijten is daardoor over gegaan
Een shet van 1 is gewoon een erge puber willen alles anders doen enz. tuurlijk castreren zal hij wel rustiger van worden maar ik denk dat dat bij elke pony anders is.
Ik ben nu bezig met NH en dat is voor mij de oplossing om hem lekker rustig te krijgen.
Ik doe nog maar 2 weken aan NH, voor die twee weken was het wilde hij harder stijgeren bokken bijten enz. enz. Nu is het 30 cm achter me aan lopen. hij heeft z'n hoofd laag en loopt ontspannen te kouwen. En dat heb ik bereikt zonder geweld. Als hij nu zou stijgeren zou ik hem wel een goede schop geven maar als je de ene keer een schop geef en de andere keer niet als je elke keer een schop geeft weet de pony waar hij aantoe is en hoever hij kan gaan..dat is voor je pony veel makkelijker...anders snapt hij het niet meer

horsewisper schreef:Ben net even een klein stukje met hem gaan lopen, het ging heel goed flink door gestapt, maar hij wou wel steeds sneller en sneller, dus moesthem wel inhouden, waarom hij een beetje kwaad werd en ging happen, dat heb ik genegeerd,
niks negeren, happen mag niet, klaar.
en toen hij braaf was een paar brokjes gegeven
van beloningen uit de hand gaan veel hengsten juist bijten
en een aai over zijn koppie. hij heeft 1x gestijgerd, en 2 pogingen gedaan, hij ging vanuit draf stilstaan, en wou niet meer mee, hij deed poging tot stijgeren maar tik op zijn kont en verder lopen. verder ging het heel goed.
stef schreef:horsewisper schreef:Ben net even een klein stukje met hem gaan lopen, het ging heel goed flink door gestapt, maar hij wou wel steeds sneller en sneller, dus moesthem wel inhouden, waarom hij een beetje kwaad werd en ging happen, dat heb ik genegeerd,
niks negeren, happen mag niet, klaar.
en toen hij braaf was een paar brokjes gegeven
van beloningen uit de hand gaan veel hengsten juist bijten
en een aai over zijn koppie. hij heeft 1x gestijgerd, en 2 pogingen gedaan, hij ging vanuit draf stilstaan, en wou niet meer mee, hij deed poging tot stijgeren maar tik op zijn kont en verder lopen. verder ging het heel goed.
Saffierie schreef:Het gaat niet eens om het hengsten uiterlijk, maar ik las laatst ook dat je de groei belemmert en het beter is zo laat mogen te doen, tenzij het niet anders kan.
Hij heeft een maatje waar hij mee kan ravotten van 3
Hij staat ook geregeld in de bak met andere en hij scheurt de hele bak door, maar ook in zijn eentje doet hij het.
Paulatjuh schreef:Trouwens wat me opvalt ik heb even op de site van Teuntje gekeken en daar staat dat als je tijd heb elke dag met hem wandel en in het weekend lange wandelingen.
Je zei toch dat je maar 1 keer per week 10 min. wandelde?
wendiiY schreef:ja hy gata gwn probere hoever hy by jou kan gaan
tis nogh ene jong paardje moet nogh erg veel lere
en zyn hormonen spelen nu ook nogh is mee hy weet dnek ik gewoon niet hoe hy alles moet uiten en drm is hy zo druk dnek ik
kusjeeee
Brechtje schreef:Maar wanneer ga je hem nou castreren?
Want je dnekt dat het aan de pony ligt, maar dat is het niet.
Je moet gewoon strenger zijn, maar ook snappen dat het nog maar een veulentje is.
karoliena schreef:Het is inderdaad gewoon een fase waar je doorheen moet als je hem niet wil alter castereren. Mijn shet van nu 2,5 half had ook uitgevonden dat hij heel groot was als hij omhoog ging op die leeftijd. Ik geef hem gewoon verschikkelijk op zn lazer. Hij steigert nooit meer behalve als hij in zn uppie in de bak staat met spelen en dan heeft niemand er last van. Mijn veulen van 8 maanden ging vorige week zaterdag o zn achterbenen staan alleen wel gelijk met twee hoeven in mn rug. Hij heeft zo op zn lazer gehad dat hij vijf minuten nodig had voordat hij weer ging bewegen. En dan heb ik hem echt geen pijn gedaan hoor gewoon echt flink boos worden. Ik geef de oudste altijd gewoon een schop voor zn kont werkt heel goed. Zou de moeder ook doen als ze eht zat was, of andere paarden.
horsewisper schreef:Ik heb een veulen genomen omdat ik de achtergrondwil weten en hem zelf wil zien opgroeien, en als er dan wat fout gaat, je het zelf hebt gedaan. of verkeerd aangeleerd.
horsewisper schreef:Paulatjuh schreef:
Trouwens wat me opvalt ik heb even op de site van Teuntje gekeken en daar staat dat als je tijd heb elke dag met hem wandel en in het weekend lange wandelingen.
Je zei toch dat je maar 1 keer per week 10 min. wandelde?
1 a 2 x per week
en als je leest lees dan goed want er staat wat heeeeeeeeeeeeeell anders.
en jij banketstaaf met de rest mee op msn zeg je wat heel anders maarja
Ik banketstaaf niet met de rest mee ik vind het alleen raar dat je dat zei... en volgens mij stond het er eerst wel en is het nu verandert.. ik weet het niet zeker en als het er echt niet stond sorry dan.. Ik probeer je alleen te helpen hoor
horsewisper schreef:Ben net even een klein stukje met hem gaan lopen, het ging heel goed flink door gestapt, maar hij wou wel steeds sneller en sneller, dus moesthem wel inhouden, waarom hij een beetje kwaad werd en ging happen, dat heb ik genegeerd, en toen hij braaf was een paar brokjes gegeven en een aai over zijn koppie. hij heeft 1x gestijgerd, en 2 pogingen gedaan, hij ging vanuit draf stilstaan, en wou niet meer mee, hij deed poging tot stijgeren maar tik op zijn kont en verder lopen. verder ging het heel goed.
horsewisper schreef:Met lopen is hij wel voorwaarts, zelfs zo dat hij bijna niet te houden is vooral als hij een pony gezien heeft, hij gaat zichzelf dan zo lopen opfokken met zijn staartje hoog oren naar voren en geluid maken, je kanhem inhouden hij stapt en gaat weer trug waar die was, je houd hem weer in en hij schiet weer weg. ook weethij moeilijk zijn tempo te houden hij wil steeds harder, hij blijft trekken hem gewoon spierpijn in me arm. hoe zouden jullie dat aanpakken dan ?
even over die brokjes, dat doe ik niet vaak hoor, dat was toevallig nu even omdat ik ze nog bij me had. en even over dat happen, als je bijvoorbeeld met hem loopt en je loopt gewoon verder draait hij razend snel zijn kop naar je toe en doet zijn mond gemeen open. het is een beetje spelen..