Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sugarmiss schreef:Ik probeer te zeggen dat wat jij als westernrijden ziet (WN-zadel + losse teugel) dat dat geen westernrijden is, maar gewoon op een paard zitten wat toevallig een westernzadel op heeft, écht westernrijden is idd een serieuze bezigheid.
Manuutje1990 schreef:Sugarmiss schreef:Ik probeer te zeggen dat wat jij als westernrijden ziet (WN-zadel + losse teugel) dat dat geen westernrijden is, maar gewoon op een paard zitten wat toevallig een westernzadel op heeft, écht westernrijden is idd een serieuze bezigheid.
Dus dan rijd ik volgens jou ook niet serieus paard. Want ik rijd altijd buiten.
) geef mijn buitenbeen, en mijn paard moet dan wenden.
)

Cer schreef:Aangezien western rijden vaak gepromoot wordt als een ontspannen manier van paardrijden vind ik het helemaal niet raar dat de TS meent dat je western kan rijden en dan ontspannen buiten kan rijden.
Aan de ene kant wordt er dus gezegd: western = ontspannen
maar op het moment dat iemand zegt 'oh, dan wil ik buiten western rijden want daar wil ik ontspannen' zegt ze iets heel raars?
En de TS kan er imo ook niet veel aan doen dat ze in de eerste westernles wat rare dingen heeft geleerd. Je neemt les, dan mag je aannemen dat degene die je les geeft, weet wat ze doen.
Als ik de TS was, zou ik niet gaan westernrijden... lekker 'engels' blijven rijden. Blijkbaar is een beetje normale uitleg wat lastig in het 'westernwereldje'![]()
@stef: dat vierkant hoef je toch niet in de jog uit te gaan voeren

MightyMike schreef:De normale uitleg is prima uit bovenstaande antwoorden vanuit de westernwereld te vinden.
Citaat:Jouw uitleg is imo zelf een beetje raar.
Citaat:Dat westernrijden vaak geassocieerd wordt met ontspannen is waar, maar beduid wel op een misverstand.
Citaat:Er gaat nl ontzettend veel training aan vooraf om een paard zo ontspannen en van de hand af te rijden, dat leer je je paard niet even op een buitenrit. Om dat te bereiken gaat er hard werk in de bak aan vooraf.
Er zijn heus wel paarden die vanzelf ontspannen... niet alle paarden zijn springkikkers... En in hoeverre je het dan correct wil doen is aan jezelf toch?
Citaat:Wat versta je dan onder western rijden op een buitenrit? Wil je dan nog bepaalde oefeningen laten zien?
Citaat:Mijn buitenritten zien er vrijwel altijd hetzelfde uit, ontspannen open in de drie basisgangen en altijd alleen maar rechtuit, dan is de basis western en engels nog steeds hetzelfde, alleen het zadel verschilt en waarschijnlijk de lengte van de teugels, maar je kunt je engelse teugels net zo goed laten vieren als in de western![]()
Citaat:Dat wil niet zeggen dat Manuutje niet serieus rijdt, maar je kunt een paard op een buitenrit niet even engels of western trainen.
Citaat:Ga gewoon lekker engels naar buiten of koop een westernzadel als je dit lekker vindt zitten, maar western omscholen gebeurd toch echt in de rijbak...

Cer schreef:[Och...
Het ligt er helemaal aan hoe je zelf met je hulpen omgaat. Je kan een paard van alles laten doen op welke manier dan ook. Het is maar net hoe dat geleerd is.
Wat hierboven ook gezegd wordt, bijv het aanspringen in galop.
Engels is (volgens mij) binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter (maar dat weet ik niet precies)
Het western-kort-door-de-bocht is buitenbeen aanleggen.
Maar een kort-door-de-bocht ruiter komt dan wel in de problemen met zn zijgangen, voorw-zijwaarts, appuyeren, travers etc.
Dus ik, met mn westernpaarden, laat mn paarden wel degelijk aangalopperen met mn binnenbeen eraan... Schande
Wat ik hiermee wil zeggen is dat eigenlijk alles kan, als je zelf maar weet wat je aan het doen bent, dat is voor je paard zowieso het handigst.
Twee verschillende mensen met twee verschillende stijlen, ja , dat is bijna niet te doen....
[/quote]
)
) naar buiten valt dan corrigeer ik m weer 1 keer en daarna laat ik m weer los.
Ik lees dit hele topic door dat mensen volstrekt langs elkaar heen kletsen. Men heeft een beeld van het "engels rijden" of van het "western rijden", waarbij je je kunt afvragen hoeveel ze nou eigenlijk weten van de achtergronden van beide stijlen en hoe de "doelen" van die stijlen (kunnen) worden bereikt.