jaarling met een luizen leven,kan je al iets trainen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: jaarling met een luizen leven,kan je al iets trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:35

nicole1985 schreef:
een vriendin van mij had ook een jong paard(is nu al wat ouder en leert het echte werK)en die stond ook in de wei met andere paarden. maar ze leerde hem wel dingen. als op commando buigen, voetjes geven(als hond, niet om uit te krammen) en allemaal van dat soort dingen en dat vondt hij hartstikke leuk, kon je gewoon aan hem zien.
tuurlijk moet je niet teveel van hem vragen. maar kinderen van 4 zitten ook op school en leren spellenderwijs dingen. waarom zou je je veulen niet spellenderwijs dingen kunnen leren?is ook stukje opvoeding.

Buigen? Sorry dat is zeer zwaar belastend voor een beestje en niet goed
Niet tegen jou bedoeld, maar is wel heel erg gevaarlijk. Nu zul je er misschien weinig van merken, maar misschien later wel. VD is erg gevaarlijk omdat de spieren nog niet volgroeid zijn etc.

Weer op de TS enzo:

Ik heb een 2 jarige merrie en heb haar al sinds ze geboren is. Moeder heb ik ook. Dagelijks staat ze buiten met moeder en nog een 9 jarige hafburger. In de winter staat ze 's nachts op stal ook vorig jaar toen ze een jaarling was. Ze heeft nog nooit in een ander weiland gestaan (wat ik binnenkort wel eens wil proberen) Ik ben elke dag beetje met haar bezig niet echt intensief poetsen maar aandacht geven.
Ze is nu nergens bang voor een super beestje, luister nu al super goed.

Laatst had ik de trailer open staan en ik dacht waarom ook niet Nikita er in ze heeft het nog nooit gedaan. Wat denk je het vertrouwen is er en ze loopt er zo in.
Daarom heb ik het niet zo op opfok ivm weinig contact hebben met je paard. Ze hoeft van mij niet elke dag rare dingen te doen maar ga wel met haar om en probeer haar zo'n aangenaam mogelijk leven te laten hebben.
Ze vindt het prachtig en dat kan ik zien. Regelmatig speelt de 9 jarige merrie er mee.

Nu is de moeder drachtig en over anderhalve maand uitgerekend ik weet zeker dat ze zo'n klein veulentje prachtig vind ze vermaakt zich wel.

Zolang een paard niet alleen staat vermaakt die zich wel. Af en toe wat doen er ja je kunt hem laten wennen aan bijvoorbeeld plastic ofzo Lachen

Succes!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:44

Romeo_haffie schreef:
en nog iets wat zeur je nou als je het niet gelooft van die 2 veulens die er bij kwamen, pb nu mar meetje22 hier op bokt en xsuusx, en vraag of die bij romeo op stal hebben gestaan het antwoord zal ja wezen omdat ik niet ga liegen over iets wat niet zo is.

Dit verhaal klopt wel.
Ik heb Priscilla idd via Bokt een pb gestuurd en gevraagd of zij een leuke stal wist.
Na overleg hebben wij besloten om onze veulens samen in 1 stal te doen en dat kon ook want het zijn ruime stallen.
Na een maandje begon mijn veulen haar veulen te trappen en heb ik de keuze gemaakt haar alleen in een stal te zetten.
Ook klopt het dat Susan hier van Bokt ook bij ons op stal stond met haar veulen Fury.
Deze drie veulens speelde overdag samen maar ze konden niet zo lang naar buiten ( ongeveer 1-2 uurtjes per dag ) en dus hebben we allemaal de keuze gemaakt naar een andere stal te gaan.
We staan dus ook niet meer samen met de veulens.
Het probleem zit em denk ik in het feit dat Sun en Romeo heel erg aan elkaar plakte en een soort van verliefd waren.
Ik weet niet of het kan maar volgens mij missen ze elkaar want ook mijn veulen is nog steeds op zoek naar iets en ik denk toch dat dat Romeo is.
Ze is zo te zien wel gelukkig op haar nieuwe stal, ze eet goed, is vrolijk,speels, kortom een gezond veulen, maar toch mist ze iets.
Ik had ook het liefste gezien dat we samen hadden kunnen blijven staan maar Priscilla's stal is zo duur, dat kan ik gewoonweg niet missen, en het moet wel leuk blijven natuurlijk.
Dus Cilla, wat denk je ervan om naar mij te komen??????????

Groetjes Esme

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:52

Romeo_haffie schreef:
hij loopt met kloot shets van4 en van de week komt er weer een bij van zijnleeftijd, maar hij heeft het goed naar ze zin, hij loopt ruim4 uur los en daarna ff wandelene enz en daarna mag hij nog ff in de binnen bak spelen

dat hij met eleftijdsgenootjes buiten staat is goed, dan kunnen ze samen lekek jong zijn en elkaar beetje opvoeden enzo

maar 4 uur per dag buiten, dan wandelen en dan in de binnenbak(hoelang wandelen en hoelang in de binnenbak?) vind ik echt nergens over gaan...

beweging, vrije beweging dus niet opgejaagd of aan de hand meegenomen, is goed voor de ontwikkeling van de botten, pezen en spieren van zo'n jong ding, dat hebben ze dan ook echt nodig!

mijn jongste paard is nu 19 maanden oud, eind juli wordt ze dus 2, die staat 24/7 buiten met schuilstal en van 8-5/6 ongeveer staan er 3 anderen bij haar
in de zomer stikt het hier van de horzels, dan kunnen de paarden echt niet naar buiten overdag, daarom gaat ze deze zomer naar een opfok/zomerweide, ik wil een dan inmiddels 2 jarige, niet zo veel op stal zetten(overdag op stal eind vd avond+nacht+begin vd ochtend op de wei) dus ik snap al helemaal niet waarom je jouw jaarling zoveel opmstal zet

verder pluk ik haar nu 1 keer per week ongeveer uit de wei, al is ze er nu met de sneeuw etc al 2 weken niet uitgeweest, en dan zet ik haar ff vast, poetst haar een keertje en heb er een keer of 3 mee gewandeld buiten ons erf, verder heeft ze een keer een dekje op haar rug gehad en zijn haar voetjes afgespoten ivm een wond aan haar been

ik vind dat die van mij voor een ruim 1,5 jarige al genoeg kent, en doe er dus verder ook nix mee, en weet je wanneer die van mij zich vevreelt? als ze kanger dan een kwartier uit de wei is! ze vindt er niets aan als ik te lang ga poetsen en tutten etc en dan wordt ze wat vervelender, prima, gaat ze weer lekekr de wei in
verder lopen er nog hertjes+kippen in de wei bij haar dus ze is nooit helemaal alleen als de andere paarden 's nachts binnen staat, en ook dan verveelt ze zich niet.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:13

ik heb 2 twenters die blijven minstens t/m 3 jaar buiten op de wei.

Ze hebben elkaar maar lopen op 40 hectare land met nog 5 paarden. Nu staan ze vanaf half 9 t/m 17:00 uur buiten en dan worden ze naar binnen gehaald en staan ze op stal.

in de zomer staan ze lekker 24/7 buiten.

Mijn pap ik en mijn zus komen elke dag kijken of alles goed is en controleren. we doen er eigenlijk heeeel weinig mee.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker zo laten als hij maar genoeg land heeft en maatjes rond zich heen dan komt het goed.

Je kan wat bortselen, maar meer zou ik niet doen...

laat lekker kind zijn en geef hem de tijd...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 01:00

alsjeblieft geen VD met je veulentje.

Verder gewoon zo simpel mogelijk houden en idd niet te veel denken dat hij zich verveelt, wij mensen hebben de fout om de dieren (alle dieren) te vermenselijken wat voor hun natuurlijk on-natuurlijk is (snap je het nog?)

ik heb ook een hengstje van dezelfde leeftijd dus begrijp je enigszins wel, maar op wat gepoets af en toen (niet dagelijks) laat ik hem met rust.
De tijd dat ik elke dag ga leren/tutten etc komt over een paar jaar wel en tot die tijd krijgt hij vrijheid , blijheid.

Succes Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:01

Een jaarling hoort in mijn optiek niet op stal, maar buiten. In beweging en in een groep. Liefst een groep met paarden van alle leeftijden en speelmaatjes. In die groep leert je jaarling dat wat hij allereerst moet leren: paard zijn. Paardentaal begrijpen. Leren communiceren met zijn eigen soort. Leren in een groep sociaal gedrag te vertonen.

Dat kan een mens hem niet leren.

Mijn eigen paard is als moederloos veulen met de fles gevoerd en opgevoed door mensen. Mijn eigen paard was toen ze drie jaar oud was een lief maar zeer eigenwijs en niet te hanteren paard geworden, dat gewend was haar zin te krijgen en door mensen heen te denderen. Lan heeft er jaren over gedaan om te leren hoe het is om in een groep paarden te staan. Ze is nu 9 en kan eindelijk normaal in een kudde lopen. Ze begreep ze niet eens in het begin.

Los van wat een kudde je jaarling kan leren, is contante onbelaste beweging nodig. Alleen zo worden ze sterk. Longeren op een cirkel o.i.d. is het slechte wat je met zo'n jong ding kunt doen. Dat kunnen de pezen nog lang niet aan.

Er zijn een paar dingen die je een jaarling wel kunt leren, als je er maar rekening mee houdt dat een werkje van 5 minuten voor zo'n jong ding al behoorlijk veel concentratie vergt.

Maar goed om een idee te geven, dit is wat ik mijn jaarling (nu inmiddels 2) heb geleerd. Maximaal 2x per week vijf minuten werk.

- netjes meelopen aan een touw en stoppen als ik stop
- het hoofd naar beneden doen als ik met een halster kom
- niet gek op te kijken als ik op olievaten o.i.d. ga slaan
- op een eng ding (zoals een plastic zeiltje) staan
- over een paar balkjes lopen
- een pasje achterwaarts
- voeten geven
- vast staan aan één touw bij de wasplaats en water over zich heen krijgen
- ik heb de pensionhouder gevraagd de trekker een paar keer door de wei te rijden zodat dat niet eng is.

Dat was het dan. De rest komt later wel.

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:37

ik weet niet of dit nou op mij gericht is maar ik had ook liever een driejarige gehad
en ik loop er ook niet iedere dag mee hooguit 2 eer in de week en dan zon 10 minuten (soms ook gewoon buiten en dan natuurlijk langer)
poesten vind ik doodnormaal en dat niet urenlang maar gewoon een kwartier ofzo ( doe ik ook zon 3 keer in de week of nog minder)
ze vind het helemaal neit erg en staat ook de hele dag m,et een vriendje buiten

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:22

hahahaha nee meetje dat kan ik niet maken tegen over mij stal, ze zijn ontzettent goed voor mijn paardje, en hij mist denk ook heel erg sun, maar weetje ik sta nu zo goed, alles wordt perfect gedaan en duur valt wel mee heb alles all in, maar ik mis jou ook hoor meetje xxx

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:49

maar waarom zet je je veulen dan niet langer buiten?
dan vermaakt hij zich echt wel.

ik heb zelf ook 2 veulens en eentje staat dag en nacht buiten ( dat is een shet, die staat snachts met haar moeder buiten), en die andere (wels)gaat sochtens voor ik naar school ga naar buiten (7 uur),
en dan haal ik na het avond eten hem + moeder en vriendjes naar binnen.
en ze lijken zich altijd te vermaken! ( ook nu er sneeuw is).

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:37

skaay schreef:
maar waarom zet je je veulen dan niet langer buiten?
dan vermaakt hij zich echt wel.

ik heb zelf ook 2 veulens en eentje staat dag en nacht buiten ( dat is een shet, die staat snachts met haar moeder buiten), en die andere (wels)gaat sochtens voor ik naar school ga naar buiten (7 uur),
en dan haal ik na het avond eten hem + moeder en vriendjes naar binnen.
en ze lijken zich altijd te vermaken! ( ook nu er sneeuw is).

voor mij of niet
(zoja voor mij) ze staat heel de dag buiten alleen s'avonds niet (als dit niet vor mij was sorry)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:19

Ik heb ook een veulen van deze maand 1 word. Hij staat de hele dag en nacht op het land, met een schuilstal, met deurtje die altijd openstaat. en altijd hooi op zijn landje, omdat zijn land kaal is. Hij staat met een ruin van 3 jaar. En mijn veulentje verveelt zich echt niet, ik heb een speelappel en likit in de stal hangen en er lichen 2 jollyballen in de wei. Ik zet hem iedere dag even op het gras een half uur tot uurtje. en poets hem 1x per week. geef hem iedere dag zijn eten, halve kilo pavo veulenbrok, en krap iedere dag izjn hoefjes uit. In het weekend wandel ik meestal met hem, of soms doorde weeks.
Mijn veulen heeft ook zijn hengstenkuren maar verveelt zich zeker niet.

Als ik jou was zou ik je veulen lekker 24 uur per dag op het land zetten, en lekker met vriendje, waar hij kan spelen. en doen wat hij wilt. wat zal jij doen ? als je bijna de hele dag op stal staat op 4 uur na ? juist ja ook vervelen.

haal dat arme beestje uit die stal, en leer heb aub geen vd, want dat is zo slecht, wandel gewoon eens af en toe. of poets hem. was hem in de zomer. of. iets wat hem niets belast Lachen