nicole1985 schreef:een vriendin van mij had ook een jong paard(is nu al wat ouder en leert het echte werK)en die stond ook in de wei met andere paarden. maar ze leerde hem wel dingen. als op commando buigen, voetjes geven(als hond, niet om uit te krammen) en allemaal van dat soort dingen en dat vondt hij hartstikke leuk, kon je gewoon aan hem zien.
tuurlijk moet je niet teveel van hem vragen. maar kinderen van 4 zitten ook op school en leren spellenderwijs dingen. waarom zou je je veulen niet spellenderwijs dingen kunnen leren?is ook stukje opvoeding.
Buigen? Sorry dat is zeer zwaar belastend voor een beestje en niet goed

Niet tegen jou bedoeld, maar is wel heel erg gevaarlijk. Nu zul je er misschien weinig van merken, maar misschien later wel. VD is erg gevaarlijk omdat de spieren nog niet volgroeid zijn etc.
Weer op de TS enzo:
Ik heb een 2 jarige merrie en heb haar al sinds ze geboren is. Moeder heb ik ook. Dagelijks staat ze buiten met moeder en nog een 9 jarige hafburger. In de winter staat ze 's nachts op stal ook vorig jaar toen ze een jaarling was. Ze heeft nog nooit in een ander weiland gestaan (wat ik binnenkort wel eens wil proberen) Ik ben elke dag beetje met haar bezig niet echt intensief poetsen maar aandacht geven.
Ze is nu nergens bang voor een super beestje, luister nu al super goed.
Laatst had ik de trailer open staan en ik dacht waarom ook niet Nikita er in ze heeft het nog nooit gedaan. Wat denk je het vertrouwen is er en ze loopt er zo in.
Daarom heb ik het niet zo op opfok ivm weinig contact hebben met je paard. Ze hoeft van mij niet elke dag rare dingen te doen maar ga wel met haar om en probeer haar zo'n aangenaam mogelijk leven te laten hebben.
Ze vindt het prachtig en dat kan ik zien. Regelmatig speelt de 9 jarige merrie er mee.
Nu is de moeder drachtig en over anderhalve maand uitgerekend ik weet zeker dat ze zo'n klein veulentje prachtig vind ze vermaakt zich wel.
Zolang een paard niet alleen staat vermaakt die zich wel. Af en toe wat doen er ja je kunt hem laten wennen aan bijvoorbeeld plastic ofzo

Succes!