Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:50

CrOsSgIrL schreef:
eeejj,, ik kom ook ff me mening geven ook al weet ik zeker dat ik hier veel commentaar op ga krijgen.

Wíj (mijn vader en ik) leven met de regel rust roest. Hiermee bedoelen we dat een paard van dagen niks doen alleen maar stijf wordt en blessures op kan lopen. Veel mensen zeggen: Ja, mijn paard heeft hard gewerkt gister dus moet ze een dagje rust,, maar eigenlijk slaat het nergens op want paarden hebben dan 1 uurtje hard gewerkt en hebben daarna weer 23 uur om uit te rusten.
Wij vergelijken het dan altijd met een mens en een wc. Zou jij het leuk vinden als je de hele dag opgesloten zat in een wc hokje en dat er alleen drie keer per dag voer onder je deur door wordt geschoven en je misschien als je een fijn baasje hebt een half uurtje deruit mag om rondjes te lopen in een stapmolen?? nou klinkt niet zo leuk hea??
paarden zijn kudde en tevens loopdieren. In het wild lopen ze de hele dag,en daar gaan ze echt niet dood aan hoor. Naar mijn mening heeft een paard gewoon elke dag minimaal een uur hard trainen nodig, anders krijgt die alleen maar opgekropte energie.
Ik weet dat de meningen hierover altijd erg verdeelt liggen dus ik heb bij mij op de manege wel is paarden vergeleken. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de mensen die zo ´tuttig´met hun paarden doen het eerst een blessure oplopen, terwijl de manege ponys die het 20x slechter hebben als de eigen paarden 20 jaar elke dag 4 uur lopen, en vaak nooit een blessure hebben.

Ik moet ook toegeven dat ik crossruiter ben , dus mijn pony heeft sowieso een goede conditie nodig. Ik rij der dus ook elke dag een uur zwaar en ga meestal 1x in de week meer dan een uur buiten rijden, voor conditie training. Volgens mij is het beter dat wat je doet je goed afwisseld, als een paard vrij geven. Ik bedoel een paard houdt van afwisseling. Ga in een week niet elke dag dressuren, springen of buiten rijden. Je moet het afwisselen zo blijft je paard er zin in houden, en hebben ze dat ene rustdagje helemaal niet nodig. Vaak is het meer de ruiter die graag een rustdagje heeft, en die krijgen ze met de smoes dat hun paard ze nodig heeft.

nou van mij geen negatief commentaar hoor!! ik kan me er goed in vinden. Rust roest inderdaad!! Veel afwiselend werk om het leuk te houden voor je paard. Knipoog

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:55

die van mij wordt 4 dagen in de week gerden en de rest gelongeerd gewandeld of los gegooit . ook gaat die ongeveer 3 dagen in de week in de wei. hij is pas drie dus doe ik nog rustig aan

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:33

Net zoals meer mensen hier rij ik de mijne ook niet elke dag, maar hij komt wel elke dag zijn stal uit. Op de stal waarop hij staat controleren ze daarop, ze weten het echt wel als je een dagje niet geweest ben, maar ik wil het ook zelf. Als we zelf niet kunnen, zoeken we een vervanger, maar we gooien hem ook vaak los in de bak. En in de zomer of in de winter als de grond niet te hard is zoveel mogelijk naar buiten!

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:56

Onze paarden hebben 2 "plekken" waar ze staan.
In de winter blijven ze gewoon bij ons thuis en staan ze van 10 tot 6 buiten in de bak. 's Nachts staan ze gewoon op stal en ik rijd dan meestal elke dag, maar als ik een x geen zin heb om te rijden ofzo dan ga ik een rustig buitenritje maken, een stukje wandelen, longeren of ik laat der gewoon staan. In de zomer staan ze de dagen dat ik geen les heb bij mijn tante in de wei met een paddock en een schuilstal en dan poets ik ze wel elke dag maar ik ga niet rijden ofzo en als we op vakantie gaan dan gaan ze ook gewoon de wei in, dus ik vind gewoon dat je gewoon elke dag kan rijden.

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:58

Ik rijd/longeer/losgooien/vrij springen/buitenrit 4 dagen in de week met mijn paard. en woensdag,vrijdag&zondag is ze vrij!
Ze loopt iedere dag minimaal 2 uur buiten en op de dagen dat ik er niet ben krijgt ze voer & speelbal van mijn vriendin of van de manege-eigenaar.
Als ik nu een keer op een dag kom dat ze normaal vrij is, omdat dat evt. beter uitkomt dan staat ze echt te kijken van wat kom je doen?
Ik merk aan mijn paard dat ze het prettig vind om een aantal dagen vrij te zijn!!!!!!!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:02

1x per week heeft ze vrij..
Maar ze heeft iig elke dag beweging,
Ze staat elke dag een paar uurtjes in de wei Lachen

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:22

Dankjjewel sandrO!!
naja ik heb nu de reacties op het topic bekeken en kon iig wel zien dat ik geen ongelijk heb met mijn argumenten. Sommige mensen na mij hebben zelfs toegegeven hun paard vrij te geven, omdat ze der zelf geen zin in hebben om elke dag te rijden,, weetjj dat is nou dierenmishandeling. Ik bedoel koop dan geen paard maar ga een paar keer in de week op een manege knol.
Volgens mij hebben die paarden trouwens ook heleeemaal geen conditie, zielig hoor... Verdrietig

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:19

Volgens mij is het helemaal niet erg om je paard elke dag te rijden. Hoezo zouden ze een dagje vrij moeten? Wat ik wel heel belangrijk vind is dat je het werk wel afwisseld want elke dag die rondjes in de bak...daar zou je tuureluurs van worden.
Zelf rijd ik niet elke dag. Ik sta op een plek waar ik niet makkelijk bij het bos kom. Dit betekend dus dat ik alleen in het weekend het bos in kan want dan pakken we de trailer (ga liever niet alleen op pad met trailer en paard en dan is mijn vriend vrij). Om elke dag in de bak te rijden, vind ik en mijn paard saai. Het is niet een kwestie van dat ik geen zin heb maar mijn paard wordt tuureluurs van die rondjes elke dag.
Manegepaarden hebben een superconditie. Als je die 1 dag vrij geeft, gaat het niet goed..die moet je ook aan het lopen houden. Mijn paard heeft een mindere conditie en ik vind het prima zo. Ze komt elke dag een paar uur buiten in de paddock en 's zomers in het weiland de hele dag.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:42

ik rij me paard 4 keer per week
meerdere dagen vrij in de week vind ik belangrijk voor een paard en voor de herstelling van de spieren zeg maar Knipoog
ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van je paard Haha!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:20

Op de manege waar ik rijdt hebben de paarden/pony's 3 dagen (dinsdag, donderdag en zondag vrij) Een aantal worden er dan wel gereden maar dat is niet altijd zo.

Ze worden dan vaak los gelaten in de bak of als het mooi weer is in de wei zodat ze wel voldoende beweging krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:26

mijn paarden hebben zeker wel twee dagen in de week vrij..en dan vrij in de zin dat ze niet hoeven te werken.ik laat ze nooit de heledag op stal ook niet als ik het druk dan kom ik soms wel laat in de avond of juist heel vroeg in de ochtent.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:45

CrOsSgIrL schreef:
eeejj,, ik kom ook ff me mening geven ook al weet ik zeker dat ik hier veel commentaar op ga krijgen.

Wíj (mijn vader en ik) leven met de regel rust roest. Hiermee bedoelen we dat een paard van dagen niks doen alleen maar stijf wordt en blessures op kan lopen. Veel mensen zeggen: Ja, mijn paard heeft hard gewerkt gister dus moet ze een dagje rust,, maar eigenlijk slaat het nergens op want paarden hebben dan 1 uurtje hard gewerkt en hebben daarna weer 23 uur om uit te rusten.
Wij vergelijken het dan altijd met een mens en een wc. Zou jij het leuk vinden als je de hele dag opgesloten zat in een wc hokje en dat er alleen drie keer per dag voer onder je deur door wordt geschoven en je misschien als je een fijn baasje hebt een half uurtje deruit mag om rondjes te lopen in een stapmolen?? nou klinkt niet zo leuk hea??
paarden zijn kudde en tevens loopdieren. In het wild lopen ze de hele dag,en daar gaan ze echt niet dood aan hoor. Naar mijn mening heeft een paard gewoon elke dag minimaal een uur hard trainen nodig, anders krijgt die alleen maar opgekropte energie.
Ik weet dat de meningen hierover altijd erg verdeelt liggen dus ik heb bij mij op de manege wel is paarden vergeleken. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de mensen die zo ´tuttig´met hun paarden doen het eerst een blessure oplopen, terwijl de manege ponys die het 20x slechter hebben als de eigen paarden 20 jaar elke dag 4 uur lopen, en vaak nooit een blessure hebben.

Ik moet ook toegeven dat ik crossruiter ben , dus mijn pony heeft sowieso een goede conditie nodig. Ik rij der dus ook elke dag een uur zwaar en ga meestal 1x in de week meer dan een uur buiten rijden, voor conditie training. Volgens mij is het beter dat wat je doet je goed afwisseld, als een paard vrij geven. Ik bedoel een paard houdt van afwisseling. Ga in een week niet elke dag dressuren, springen of buiten rijden. Je moet het afwisselen zo blijft je paard er zin in houden, en hebben ze dat ene rustdagje helemaal niet nodig. Vaak is het meer de ruiter die graag een rustdagje heeft, en die krijgen ze met de smoes dat hun paard ze nodig heeft.

Hier ben ik het opzich wel mee eens, maar mijn paardje is 20, is het dan eerlijk om elke dag zo intensief te rijden? Ik vind van niet, hij werd ook mager. Sinds die tijd zijn we ong. 2x zo weinig gaan rijden. Resultaat: veel vrolijker paardje! Hij lest nu 2x in de week een uur, 3x in de week rijdt hij 1/2 uur a een uur en 2 dagen in de week heeft hij 'rustdag' Hij gaat trouwens wel uren op de wei/in de paddock met zijn vriendjes, jaag m wat op en wandel. Zo kan hij zijn energie wel kwijt toch?

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 08:17

CrOsSgIrL schreef:
Dankjjewel sandrO!!
naja ik heb nu de reacties op het topic bekeken en kon iig wel zien dat ik geen ongelijk heb met mijn argumenten. Sommige mensen na mij hebben zelfs toegegeven hun paard vrij te geven, omdat ze der zelf geen zin in hebben om elke dag te rijden,, weetjj dat is nou dierenmishandeling. Ik bedoel koop dan geen paard maar ga een paar keer in de week op een manege knol.
Volgens mij hebben die paarden trouwens ook heleeemaal geen conditie, zielig hoor... Verdrietig

Wat is daar nou zielig aan?Ik heb wel eens een week niet gereden omdat ik gewoon geen zin heb,daarna weer opgestapt en gewoon hetzelfde paard hoor.Elk paard is iets anders gewend.Hoe kun je nou vanuit de computer zeggen dat iemand zijn of haar pony mishandeld,omdat hij of zij er niet op rijd? Koe

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:31

Een paard moet wel degelijk "vrij" hebben.. En dan bedoel ik niet in de zin van lekker op stal laten staan, maar een dagje alleen maar los en spelen met zijn maatje(s).. Afwisseling vind ik ook belangrijk, maar op een constante manier..
Ik merk heel erg bij mijn eigen paard, dat als ik een paar dagen achter elkaar hetzelfde doe.. Alleen rijden of longeren of los.. Dat hij de lol er vanaf gaat zien.. Wissel ik veel af, blijft hij wakker en vrolijk, doe ik dan niet dan wordt hij suf en duf..

CrOsSgIrL.. Ik ben er ook zo eentje, maar mijn paard ziet er echt niet slecht en mishandeld uit, zo gedraagt hij zich ook totaal niet.. Ik vind je reactie een beetje raar en ondoordacht..

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:52

CrOsSgIrL schreef:
Sommige mensen na mij hebben zelfs toegegeven hun paard vrij te geven, omdat ze der zelf geen zin in hebben om elke dag te rijden,, weetjj dat is nou dierenmishandeling. Ik bedoel koop dan geen paard maar ga een paar keer in de week op een manege knol.

Dit lijkt me een beetje overdreven. Je hebt goede argumenten waar ik me best in kan vinden alleen is elk paard weer anders en ook elke ruiter. Het is niet goed om andere bokkers dierenmishandelaars te noemen. Je weet niet de reden waarom deze mensen minder rijden. En inderdaad, ik heb ook weleens geen zin..so what. Het blijft een hobby. En ik ben ervan overtuigd dat veel mensen hier op Bokt uitstekend voor hun eigen paard zorgen ook al rijden ze niet elke dag.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:09

ik probeer mijn paard om de dag te rijden.
hij is 3,5 en ruim een half jaar onder het zadel.

maar met dit weer rijd ik hem 2 maal in de week, ik moet dan nl naar een binnenbak aangezien ik alleen een buitenbak heb.

ik meot zeggen dat het hem helemaal niet uitmaakt, maar er zijn natuurlijk paarden die wel meer bewging nodig hebben.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:09

Anouar15 schreef:
Een paard heeft geen vrij in de zin van de hele dag niks doen nodig. Dit is zelfs slecht, het zijn bewegingsdieren en in verhouding met wat wat ze in de natuur doen is een uurtje rijden per dag al weinig. In de natuur leggen ze al grazend hele kilometers af en dit 23 uur per dag.

Het kan wel goed zijn voor een paard om eens een dagje wat rustiger te doen. Dus geen zware training, maar een lekkere buitenrit ofzo. Dit is zeker goed om overbelasting te voorkomen en ook heel goed voor het geestelijke welzijn van het paard.

Het is dus maar net wat je onder een "dagje vrij" verstaat. Een dag op stal laten staan is dus NIET goed.

Amen _/-o_

Paarden kunnen beter werken dan een dag op stal staan.
Een dag vrij is helemaal niet erg, maar zet ze dan in het land, paddock, stapmolen enz.
Een paard heeft op een 'werkdag' immers al 23 uren per dag vrij. Knipoog

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:34

Ik rij ong 4/5 x per week. Hij staat wel elke dag de hele dag buiten. Nu heeft ie al bijna 2 weken vakantie omdat ik ziek ben Verdrietig Achja een beetje lamballen met zn vriendje op de wei vind ie echt niet erg Lovers Komt ie wel weer overheen Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:30

CrOsSgIrL schreef:
Dankjjewel sandrO!!

Jij bekijkt het IMO wel heel zwart/wit allemaal en nu heb je het ineens over mensen die geen zin hebben om te rijden Verward. Natuurlijk is afwisseling goed voor een paard. Maar je kunt een paard ook overbelasten door iedere dag zwaar te trainen en hem na een wedstrijd geen herstelperiode te gunnen.

Die van mij krijgt de eerste dagen na een endurancewedstrijd geen zadel op zijn rug (alleen de eerste dag een half uurtje omdat ik even wil controleren hoe hij aanvoelt) en ik longeer hem ook niet. Hij mag los buiten lopen en ik ga met hem aan een touwtje wandelen. Na een dag of 5 ga ik weer rustig aan met hem aan de gang richting een volgende wedstrijd.

Pezen en spieren moeten IMO gewoon kunnen herstellen van een rit van 60-80 km - pezen en spieren zijn namelijk niet tot in het oneindige rekbaar. In de hogere klassen (tot 160 km) krijgen de paarden nog langer rust na een wedstrijd en dat is niet voor niets. En oh wat een slechte conditie hebben zulke paarden... Haha!

Major

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:47

ik geef mijn paardje altijd op zondag vrij.. maar hij gaat dan altijd wel een poosje met een vriendje in de bak spelen..

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:57

mijn verzorgpony's hebben eigenlijk altijd vakantie Haha!
ik moet er 7 verzorgen (er zijn verder geen andere mensen die er veel mee doen, alleen af en toe de eigenaresse zelf)
ik kan niet elke dag komen en 7 pony's berijden op een dag dat kan gewoon niet
als ik kom worden er minimaal 2 bereden, de rest heeft dan gewoon lekker vrij Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:57

ooit wel, maar of mijn paard er nou beter van wordt, volgens mij niet. ooit kan ik mijn paard een paar dagen geen beweging geven en gaat hij alleen op de wei, ik kan nou niet zeggen dat hij er vrolijker van wordt, hij wordt er ververlend en nukkig van en ook nog een beetje stijf.

dus als het even kan longeer ik hem of maak een kort buitenritje of train hem heel ligt.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:15

ik denk dat het heel erg aan de situatie ligt of je een paard vrij kan geven. ( leeftijd, weidegang, wat je wilt bereiken en ga zo maar door)
lin heeft soms een "rustdag" , maar dan longeer ik hem even aan de longeerlijn zonder touwtjes of een half uur stappen. Echt niets qua beweging doen werkt niet, dan is ie de volgende dag stijf en druk.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:24

eewj,,
ten eerste wil ik reageren op een van jullie reacties. Ik vind het niet eerlijk mij te verwijten dat ik mensen beschuldig van 'dierenmishandeling' als ze hun paard teweinig rijden, terwijl als je het goed hebt gelezen een aantal berichten voor mijn bericht iemand degene die wel altijd zijn paard rijdt beschuldigd van dierenmishandeling. Ik bedoel pak die dan ook aan en het is van ons beide onze mening.

Ten tweede wil ik reageren op het verhaal van dat meisje met dat paardje van 20. In dat geval ben ik het er zeker mee eens dat je niet elke dag rijdt. Ik bedoel dat is een heel ander geval. Een hoogzwanger paard kan je ook niet dagelijks rijden, maar dat is iets heel anders als dat je een gezond, normale leeftijd enz. rijpaard vrij geeft.
Afwisseling is waar het om gaat, niet die vrije dagen, dan vervelen ze zich alleen maar te pletter,, maja dat is mijn mening.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:32

elke dag erop?

wat vind jij van elke dag school of werken?

nee,hoor,mijn paarden hebben minimaal 2/3 dagen rijvrij!
dat betekent longe,los,fietsen,weidegang,vd of wandelen..