CrOsSgIrL schreef:eeejj,, ik kom ook ff me mening geven ook al weet ik zeker dat ik hier veel commentaar op ga krijgen.
Wíj (mijn vader en ik) leven met de regel rust roest. Hiermee bedoelen we dat een paard van dagen niks doen alleen maar stijf wordt en blessures op kan lopen. Veel mensen zeggen: Ja, mijn paard heeft hard gewerkt gister dus moet ze een dagje rust,, maar eigenlijk slaat het nergens op want paarden hebben dan 1 uurtje hard gewerkt en hebben daarna weer 23 uur om uit te rusten.
Wij vergelijken het dan altijd met een mens en een wc. Zou jij het leuk vinden als je de hele dag opgesloten zat in een wc hokje en dat er alleen drie keer per dag voer onder je deur door wordt geschoven en je misschien als je een fijn baasje hebt een half uurtje deruit mag om rondjes te lopen in een stapmolen?? nou klinkt niet zo leuk hea??
paarden zijn kudde en tevens loopdieren. In het wild lopen ze de hele dag,en daar gaan ze echt niet dood aan hoor. Naar mijn mening heeft een paard gewoon elke dag minimaal een uur hard trainen nodig, anders krijgt die alleen maar opgekropte energie.
Ik weet dat de meningen hierover altijd erg verdeelt liggen dus ik heb bij mij op de manege wel is paarden vergeleken. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de mensen die zo ´tuttig´met hun paarden doen het eerst een blessure oplopen, terwijl de manege ponys die het 20x slechter hebben als de eigen paarden 20 jaar elke dag 4 uur lopen, en vaak nooit een blessure hebben.
Ik moet ook toegeven dat ik crossruiter ben , dus mijn pony heeft sowieso een goede conditie nodig. Ik rij der dus ook elke dag een uur zwaar en ga meestal 1x in de week meer dan een uur buiten rijden, voor conditie training. Volgens mij is het beter dat wat je doet je goed afwisseld, als een paard vrij geven. Ik bedoel een paard houdt van afwisseling. Ga in een week niet elke dag dressuren, springen of buiten rijden. Je moet het afwisselen zo blijft je paard er zin in houden, en hebben ze dat ene rustdagje helemaal niet nodig. Vaak is het meer de ruiter die graag een rustdagje heeft, en die krijgen ze met de smoes dat hun paard ze nodig heeft.
nou van mij geen negatief commentaar hoor!! ik kan me er goed in vinden. Rust roest inderdaad!! Veel afwiselend werk om het leuk te houden voor je paard.

Komt ie wel weer overheen
. Natuurlijk is afwisseling goed voor een paard. Maar je kunt een paard ook