chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:25

cadmaddie schreef:
ikke schreef:

Op dit moment voldoet een paspoort voor transport over de weg!!!
Voor eind 2006 moeten alle paarden geregistreerd zijn d.m.v. chip, DNA of elke andere goed bevonden methode. Tot die tijd mag jij dus met alleen je paspoort overal komen en geen hond die jou opschrijft (als ze je al controleren).
De koppeling tussen paspoort en chip bestaat alleen in de hoofden van de NHS-bobo's die dat zo graag zien. Juridisch is deze koppeling er niet, sterker nog, die chip heeft op dit moment helemaal geen juridische waarde, je kunt er geen enkel (!) recht aan ontlenen.

Oke dat is duidelijk dan.. Maar een paspoort is dus wel iets anders als stamboekpapieren? En ik kan wel een paspoort aanvragen zonder dna/chip registratie? nogmaals ik weet er gewoon weinig van...

Inderdaad, paspoort is niet hetzelfde als stamboekpapier.
Je kunt nog steeds een paspoort aanvragen, zonder chip of DNA. Je zult wel even flink moeten doorzagen daarvoor, ze proberen je die koppeling graag te verkopen, vooral die chip, maar het hoeft dus niet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:28

Beste Ikke

Dan zou ik mijn huiswerk maar wat beter maken want al via de website van productschap voor vee, vlees en eieren kom je er al achter dat stamboekpaarden en paarden aangesloten bij een sportorganisatie VERPLICHT een chip dienen te hebben!

Als je kosten kunt besparen beste mensen dan sta ik ook in de rij, maar feit is dat het verplicht is en je een boete kunt krijgen.

Zie www.pve.nl

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:56

Mmm, ik kan mij hier niet geheel in vinden. Mijn pony is NRPS geregistreerd, staat in het bejaardentehuis en ik heb nog de tijd tot 1 januari 2006... tot die tijd hoeft zij niet gechipt te zijn. Niettemin loopt er al een ontheffingsprocedure maar dit doe ik louter omdat dat toen maar mogelijk was tot 1 februari 2005. Vandaar mijn snelle beslissing. Gelukkig geldt de ontheffingstermijn nog steeds.

Maar het komt er op neer dat alle paarden geboren vóór 2004 uitstel van chipverplichting hebben tót 1 jan. 2006. Paarden geboren in 2004 moesten vanaf 1 juni 2004 verplicht gechipt worden. Zo zit het in elkaar...

Áls de chipverplichting al verplicht gesteld is dan is het EIGEN initiatief van stamboek en sportorganisaties. Maar het is pas (wettelijk verplicht) officieel vanaf 1 jan. 2006.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:12

Nee dat is het hem nou juist, dat klopt niet!
Jouw paard staat geregistreert en dan geldt de regel voor jou vanaf 2005!!!!

Het is een document, dus kan ik hem niet plaatsen hier op Bokt!
Let op wat ik zeg!!!

Op de site van PVE staat dat elke pony/paard van paspoort+chip moet zijn voorzien vanaf 1 januari 2005 als je bij een stamboek of sportorganisatie bent aangesloten!

Paarden zonder enige vorm van registratie hebben tot 1 januari 2006 om zich te voorzien van paspoort+chip!

Dus vanaf 1 januari 2006 is IEDEREEN VERPLICHT zijn pony of paard te hebben voorzien van paspoort+chip!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:39

Heb het even gelezen en het klopt inderdaad wat je zegt. Niettemin heeft het bejaardenhuis ondanks deze regel tot 2006 om de paarden en pony's te laten chippen. Misschien omdat deze paarden het erf toch nooit meer afkomen. Dit staat op de site van het PVE:

Citaat:
Chipverplichting

Sectorinfo Paardenhouderij, nummer 15, 6 december 2004

Chipverplichting
Op 18 september 2004 is de verplichting om paarden te identificeren met een chip officieel in werking getreden. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering daarvan.
Ook vóór 18 september zijn al veel paarden en pony’s gechipt op het moment dat voor hen een paspoort werd aangevraagd.
Nu de chipverplichting formeel een feit is moeten alle veulens die na 1 januari 2004 geboren zijn een paspoort en chip hebben.
Paspoortuitgevende instanties mogen geen paspoorten meer uitgeven voor paarden die niet gechipt zijn, behalve in de volgende gevallen:

Als het gaat om paarden geboren voor 1 januari 2004 die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en daardoor onder de overgangsregeling vallen.
Voor deze paarden geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze wél gechipt moeten zijn. Ook als de dieren behandeld worden met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan moeten ze gechipt worden.
Uiterlijk op 31 december 2006 moeten ook al deze paarden gechipt zijn.
Als het gaat om paarden geboren voor 1 januari 2004 die wel bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en onder de overgangsregeling vallen.
Voor deze paarden geldt dat ze vanaf 1 januari 2005, gechipt moeten zijn. Niet alleen bij vervoer, maar ook om ze te mogen houden.
Alle paarden geboren voor 1 februari 2005 waarvan de eigenaar bij het productschap heeft aangegeven ernstige ethische of godsdienstige bezwaren te hebben tegen het chippen en die ontheffing van deze verplichting gekregen heeft.
Voor meer informatie: www.nl-paardenpaspoort.nl

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:45

Bacannie schreef:
Heb het even gelezen en het klopt inderdaad wat je zegt. Niettemin heeft het bejaardenhuis ondanks deze regel tot 2006 om de paarden en pony's te laten chippen. Misschien omdat deze paarden het erf toch nooit meer afkomen. Dit staat op de site van het PVE:

Citaat:
Chipverplichting

Sectorinfo Paardenhouderij, nummer 15, 6 december 2004

Chipverplichting
Op 18 september 2004 is de verplichting om paarden te identificeren met een chip officieel in werking getreden. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering daarvan.
Ook vóór 18 september zijn al veel paarden en pony’s gechipt op het moment dat voor hen een paspoort werd aangevraagd.
Nu de chipverplichting formeel een feit is moeten alle veulens die na 1 januari 2004 geboren zijn een paspoort en chip hebben.
Paspoortuitgevende instanties mogen geen paspoorten meer uitgeven voor paarden die niet gechipt zijn, behalve in de volgende gevallen:

Als het gaat om paarden geboren voor 1 januari 2004 die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en daardoor onder de overgangsregeling vallen.
Voor deze paarden geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze wél gechipt moeten zijn. Ook als de dieren behandeld worden met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan moeten ze gechipt worden.
Uiterlijk op 31 december 2006 moeten ook al deze paarden gechipt zijn.

Als het gaat om paarden geboren voor 1 januari 2004 die wel bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en onder de overgangsregeling vallen.
Voor deze paarden geldt dat ze vanaf 1 januari 2005, gechipt moeten zijn. Niet alleen bij vervoer, maar ook om ze te mogen houden.

Alle paarden geboren voor 1 februari 2005 waarvan de eigenaar bij het productschap heeft aangegeven ernstige ethische of godsdienstige bezwaren te hebben tegen het chippen en die ontheffing van deze verplichting gekregen heeft.
Voor meer informatie: www.nl-paardenpaspoort.nl

Dat bedoel ik, maar dan omschreven in een mooie overzichtelijk tabel!
Die krijg ik er echt NIET op!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:47

Overigens vind ik het wel B*LLSHIT om bejaarden nog te moeten chippen zeg!!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:04

Tja, regels zijn regels... en waar trek je dan de grens? Mijn pony is 32. Vanaf welke leeftijd zou je dan ontheffing moeten geven? Als je die grens bijvoorbeeld zet op 30 jaar dan stoot je diegenen voor het hoofd die een paard hebben van 29 jaar die bijna 30 is. Dus wat dat betreft begrijp ik het wel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:32

Bacannie schreef:
Tja, regels zijn regels... en waar trek je dan de grens? Mijn pony is 32. Vanaf welke leeftijd zou je dan ontheffing moeten geven? Als je die grens bijvoorbeeld zet op 30 jaar dan stoot je diegenen voor het hoofd die een paard hebben van 29 jaar die bijna 30 is. Dus wat dat betreft begrijp ik het wel.

Ja begrijp het wel, we zijn allen gelijk en er mag geen verdeeldheid wezen! Maar toch....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:27

Kaja schreef:
Nee dat is het hem nou juist, dat klopt niet!
Jouw paard staat geregistreert en dan geldt de regel voor jou vanaf 2005!!!!

Het is een document, dus kan ik hem niet plaatsen hier op Bokt!
Let op wat ik zeg!!!

Op de site van PVE staat dat elke pony/paard van paspoort+chip moet zijn voorzien vanaf 1 januari 2005 als je bij een stamboek of sportorganisatie bent aangesloten!

Paarden zonder enige vorm van registratie hebben tot 1 januari 2006 om zich te voorzien van paspoort+chip!

Dus vanaf 1 januari 2006 is IEDEREEN VERPLICHT zijn pony of paard te hebben voorzien van paspoort+chip!

Dus dan zijn er nu 350.000 paardeneigenaren in overtreding? Immers als alle ingeschreven paarden nu een chip of DNA moeten hebben, dan zijn al die eigenaren nu strafbaar; dat is mooi binnenlopen voor de staat.
Ik zou me eens verdiepen in wat je zelf zegt over de verplichting, nog afgezien van het feit dat je structureel "vergeet" te melden dat DNA gelijk staat aan chip.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:53

ikke schreef:
Dus dan zijn er nu 350.000 paardeneigenaren in overtreding?

Ja dat durf ik met recht te zeggn ja...

Citaat:
Immers als alle ingeschreven paarden nu een chip of DNA moeten hebben, dan zijn al die eigenaren nu strafbaar; dat is mooi binnenlopen voor de staat.

Je bent toch niet zo goedgelovig dat de staat jou een plezier gaat doen om je paarden te chippen, jij en alle paardeneigenaren worden er bijna niet beter van....
De staatskas wordt behoorlijk gespekt hoor....

Citaat:
Ik zou me eens verdiepen in wat je zelf zegt over de verplichting, nog afgezien van het feit dat je structureel "vergeet" te melden dat DNA gelijk staat aan chip

Dan moet je maar beter lezen, ikke.
Want in mijn eerdere posts staat duidelijk vermeldt dat DNA tot 1 januari 2006 ook voldoet! Maar dan moet je wel lezen en niet jezelf beledigd voelen omdat je het bij het verkeerde eind hebt... OK dan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:46

Ikke..????