bitloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

POLLO

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:57

heb je nagedacht waarom je paard niet reageerd en wegloopt heeft hij niet ergens last van
ik heb mijn paard ingereden met een touw halster maar je moet eerst grond oefeningen doen om hem voor te bereiden koop is een boek over de natural horsemanship. Daar heb ik veel aan gehad.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:57

POLLO schreef:
heb je nagedacht waarom je paard niet reageerd en wegloopt heeft hij niet ergens last van
ik heb mijn paard ingereden met een touw halster maar je moet eerst grond oefeningen doen om hem voor te bereiden koop is een boek over de natural horsemanship. Daar heb ik veel aan gehad.

was deze vraag aan mij of niet??
mijn idee was dus dat ze last had van het bit (ze kon namelijk ook niet tegen druk op het bit, daar ging ze als een gek tegenin) dus vandaar dat ik bitloos wilde Haha! Bloos

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 15:27

vandaag voor 't eerste ECHT gereden met 't gekruisde touwhalster...
ze was echt heerlijk ontspannen, de hele tijd briesen en hoofdje lekker laten hangen.
ze is voorwaarts en nu nog steeds, maar ze was wel goed te houden! wel moest ik haar na het zien van een man in het weiland van de buren even laten merken dat ik er ook nog was (zij liep bijna met haar neus op mijn knie om naar die man te kijken Tong uitsteken ).
maar echt ik ben hier zo super blij mee... ze loopt ontspannen, rustig en ze is te houden! jiehoeh!!! ik merk ook dat 't sturen voor mij en haar gewoon een kwestie van wennen is, je stuurt nu veel meer met je hele lichaam.

ik ben blij Haha!

ps. nu ga ik wel ff handschoentjes kopen die niet zo warm zijn, het touw is namelijk niet echt zacht in je handen.... vooral niet als idris in zo'n bui is van: huh wat loopt daaaar???? dus als iemand nog wat heeft liggen Knipoog Clown ?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:07

Yes OK dan! . Nog heel veel rijplezier gewenst.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:23

@ hamadryada en de andere die vroegeren of je ook dressuur kunt rijden met een bitloze optoming.
Ik moet momenteel mijn paard noodgedwongen een paar dagen rijden zonder hoofdstel vanwege een behandeling van de tandarts. Ik rij M2 en kan alle oefeningen gewoon doen: wijken, schouderbinnenwaart, travers en appyement. Ook de verzameling gaat prima op een halstertje. Alleen dat laatste stukje afbuigen gaat wat lastiger. Met een halster zit je toch een stuk hoger aan het hoofd te 'trekken' en daarmee kan ik nhem net iets minder goed 'rond' vragen. Het gaat wel maar als ik een lastige oefening inrij moet ik hem corrigeren.
Ook tijdens de buitenrit vandaag heeft mijn paard er geen misbruik van gemaakt dat hij geen bit in heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:37

kun je dan de bakstukken van je halster niet iets langer werken, dat je een paar cm lager inwerkt?
met dat je zegt dat je te hoog op zen hoofd inwerkt?
(natuurlijk niet op het zchte stuk van zen neus, maar opde plek net boven waar het bit noraal zit

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:44

dan krijg je al snel een schuivend en draaiend halster. Een hoe laag je het ook hangt. Je komt nooit op dezelfde hoogte als op het bit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:33

ja, dat is wel waar
was maar een gedacht Knipoog

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:08

Ik rij nu zelf 2 jaar bitloos. Ik heb met vanalles gereden, en dit is de perfecte oplossing. Ik had het probleem dat lasagna op geen enkel bit reageerde, en dus vanalles met me kon uithalen. Ook was in de verkeerde galop aanspringen een van de favorieten. Ik ehb toen een hackamore gekocht, ben hiermee gaan rijden en vanaf dag 1. ging het echt stukken beter! Sindsdien heb ik nog 2x geprobeerd om met bit te rijden, dit ging absoluut niet. Ze was niet ontspannen, liep te klieren, was geen land mee te bezeilen.

Hackamore was voor mij de perfecte oplossing, misschien ook wel voor jou? Lachen

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:21

Haffielover schreef:
Ik rij nu zelf 2 jaar bitloos. Ik heb met vanalles gereden, en dit is de perfecte oplossing. Ik had het probleem dat lasagna op geen enkel bit reageerde, en dus vanalles met me kon uithalen. Ook was in de verkeerde galop aanspringen een van de favorieten. Ik ehb toen een hackamore gekocht, ben hiermee gaan rijden en vanaf dag 1. ging het echt stukken beter! Sindsdien heb ik nog 2x geprobeerd om met bit te rijden, dit ging absoluut niet. Ze was niet ontspannen, liep te klieren, was geen land mee te bezeilen.

Hackamore was voor mij de perfecte oplossing, misschien ook wel voor jou? Lachen

ze zeggen dat een hackamore net zo hard is als een trens. omdat idris nogal omstuimig is en ik dan dus teveel inwerkte vond ik het te hard. ik kan jou ook aanraden om met een touwhalster te rijden! echt lekker ontspannen joh!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:36

nou ik weet 't nu echt niet meer hoor... 2e keer dat ik echt serieus ging rijden met idris zonder bit... en weer was ze helemaal gek in d'r hoofd... wat is dit toch? in heb er echt geen zin meer in, want telkens heb ik hoop en dan gaat 't toch weer mis.... als iemand nog een oplossing heeft voor een paard wat gek in d'r hoofd is hoor ik 't graag....

voor mensen die fotos wilden zien van zo'n halster hier heb ik er 2:
Afbeelding

Afbeelding

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:47

ik raad ene hackemore aan..
ryd erg fyn paard luisterd goed
aleen je moet wle ff wete hoe t ding werk
aangezien je ene neus ermee kan breken al kom t byna nii voor
maar ik raa dhet aan tis een fyn ding Tong uitsteken

kusjeee

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:00

Ik vrees dat het probleem met jou paardje hem niet in de mond zit maar in een medisch of rijtechnisch probleem.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:49

pol013 schreef:
Ik vrees dat het probleem met jou paardje hem niet in de mond zit maar in een medisch of rijtechnisch probleem.

rijtechnisch kan 't eigelijk niet zijn, want ze doet 't echt bij iedereen=S
en medisch... ja ik ben bang van wel... ik ga binnekort aan 'r eigenaar voorstellen om er eens een fysio naar te laten kijken. als dat niet werkt ben ik bang dat 't in 'r hoofd zit, ze heeft geen vriendelijk karakter, maar kan 'n paard zo "gek in z'n hoofd" zijn dat ie gewoon geen respect of wat dan ook voor de ruiter?
bestaat dat eigelijk? paarden die geestelijk niet helemaal in orde zijn? of juist zo slim zijn dat ze er nix aan vinden?