Quizzz: Wat vind jij van het doden van zieke of oude Paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Quizzz: Wat vind jij van het doden van zieke of oude Paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:36

Wij hebben op dit moment een 20 jarige hackney staan, kerngezond, maar hij gaat een dezer dagen naar de slacht. Pony is 15 jaar mee geweest naar de wedstrijden, is zelfs enkele keren Nederlands Kampioen geweest en ook enkele keren NKB-kampioen, maar hij is nu te oud voor de wedstrijden. We hebben hem nu 2 jaar stil staan, en hij is doodongelukkig. Het beste voor hem zou zijn dat ie nog werk verricht, maar wij hebben meerdere pony's op stal staan en al tijd te kort. Voor recreatie is hij niet geschikt, hij is bloedlink voor de kar en iemand anders zou er mee verongelukken. Voor gezelsschapspaard ie ie ook niet geschikt, hij is zeer dominant en agressief naar andere paarden. En dat laatste is ook de reden dat we hem niet kunnen houden. We hebben al te weinig stallen, 2 weilanden, waarvan hij er eentje heeft en 6 anderen in de andere staan. De weilanden kunnen nu niet meer herstellen, alleen maar omdat hij niet bij anderen kan staan. Hij is zo doodongelukkig en staat weg te kwijnen. Hij gaat voor het begin van het voorjaar naar de slacht. Inslapen of slacht maakt niks uit, alleen het eerste betaal je voor, en voor het tweede krijg je nog wat geld.......zo'n oude pony gaat in worst of in hondenvoer, en ja, wij hebben ook honden die graag een stukkie vlees hebben!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:19

Citaat:
Bij mij op stal staat tussen alle chique Friesen een 2 jarige (zonder papier) die luchtzuigt... hij staat achteraan op stand, niemand verzorgt hem, en hij komt er nooit uit. Ik vroeg de boer wat er met 'm gaat gebeuren... naar de slager dus, aan het einde van de zomer... Dat vind ik heel erg. Als dat beestje buitenstaat zuigt hij vast geen lucht... maar hij heeft dus ook geen papier en helemaal geen doel... echt zonde, en mensen willen altijd maar fokken.

ik ken ook een jonge merrie die lucht zuigt, maar die doet het buiten ook hoor! Zuigt zich gewoon vast aan een paal.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:32

Ik zou mijn paardje niet zo naar de slacht laten brengen. Ik denk dat ik een spuitje zou kiezen. Uiteindelijk gebeurt hetzelfde, maar toch is het idee anders. Maargoed, even waar het topic nou om draait. Oude paarden kun je gerust laten leven. Wanneer deze geen pijn hebben, en een beetje fatsoenlijk kunnen leven, zie ik geen probleem. Een ziek paard vind ik iets anders. Als dit paard pijn heeft, niet normaal kan leven, verminkt is en daar last van heeft of wat dan ook, is het in mijn ogen veel eerlijker om het paard te laten gaan.

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:28

Ik rijd zelf op een rijschool waar veel van de paarden van het slachthuis komen. Echt onverstelbaar wat sommige mensen daar naar toe brengen: ex renpaarden, springpaarden, raspaarden met stamboek en zo. Vaak afgedaan als 'onhandelbaar'. Vaak zijn het met een beetje trainen fantastische dieren.

Aan de andere kant heeft het geen zin een paard dat uitzichtloos lijdt te laten leven. Slacht of inslapen...ik denk dat je zo'n dier meer helpt door hem uit zijn lijden te verlossen. Hierbij zou ik geen schuldgevoelens hebben.