Paarden zonder weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shana

Re: Paarden zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:01

dit is inderdaad waar ! tussen 10 en 15 u zijn er geen vliegjes en als je je paard met een speciaal boettdeken zet dan kan je het schuren voorkomen ![/quote]

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:06

Mijn merrie heeft geen weidegang. Als ze op de wei staat eet ze een aantal uur en dan gaat ze donderen

Toen ze bevallen was heeft ze 4 maanden op de wei gestaan en ze heeft gevochten met een ander paard (ze stonden al ruim 2 maanden bij elkaar op de wei) en mijn paard heeft een jaar nodig gehad op te revalideren (moest geopereerd worden aan het griffelbeentje die gebroken was). We hebben het zonder veulen geprobeerd ze is enkel maar aan het jagen en donderen. Ze moet en zal de baas zijn als ze dat is dan is het goed maar ze vecht anders enkel maar.
En elke keer naar DA gaan doen we niet meer. We hebben het nog alleen geprobeerd dan at ze 2 uur en daarna stond ze bij het hek te heen en weer te rennen en te gillen. Dat was ook geen succes.

Dus met deze merrie eis ik niet echt een weide.

We hebben dan nog 2 twenters en die laten we tot ruim 3 jaar op de wei staan in de zomer hele dagen en in de winter van 9uur tot 17:00 uur. En dan lekker op stal.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:17

Mijn paard komt van maart tm oktober/november op de wei, daar tussenin zijn de weides gesloten en worden ze opnieuw ingezaaid geloof ik...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:16

Dit jaar staan de paarden in de winter ook een paar uur in de wei maar of ze dat nou beter vinden dan in de bak?? (waar ze normaal stonden) Mijn knol vind dat wintergras toch niet te vreten. Hij heeft veel liever hooi, stro, bieten en brokken. Zo komt hij ook wel een zijn uurtjes kauwen met het hoofd naar beneden.
De wei is leuk maar als ik dan moet kiezen bewaar ik hem liever voor het voorjaar zodat er dan ook nog gras op staat.
Trouwens een erg leuk tijdverdrijf als je op zand staat blijkt toch wel graven te zijn dus ik zie geen probleem.
Voor mij zijn in een paddoch alle randvoorwaarden voor een waardig paardenleven aanwezig: frisse lucht, soortgenoten, daglicht en mogelijkheid tot strekken van de benen en rollen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:30

simonsgek schreef:
Mijn paard heeft dus zomerexzeem en die kan niet in het land,paddock of de bak.

Je denkt misschien ah wat zielig maar weet je wat pas zielig is. Een paard rondjes zien rennen door het land omdat hij zo'n jeuk heeft. Speciale deken heeft hij opgehad maar het maakt niets uit.

Hij staat liever op stal met een zomerdeken en zo'n machine die 16 uur per dag aan staat om de vliegen, muggen etc te doden in zijn stal.

Zodra je zijn deken afdoet omdat het zo warm is gaat hij meteen rondjes lopen en zich tegen het schot gooien.

Dat is uiteraard erg sneu en vervelend voor het paard als hij deze aandoening heeft, er is bijna overal een oplossing of middenweg voor denk ik (nee niet voor alles).
Zo'n paard zou misschien savonds na zonsondergang of snachts buiten kunnen lopen, of bv deel vd avond.
Het paard verkopen aan iemand aan de kust wil soms ook helpen, dan ben je misschien je lieveling kwijt maar bij mij gaat het welzijn van m n paard erg ver ik weet het.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:38

Een hoop reacties, maar laat ik het zo zeggen...

Wat zou jij er van vinden als je de hele dag in je kamer moest blijven?

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:27

Mijn paard staat op een 'simpele' boerderij maar gaat wel de hele winter, mits het weer dit toelaat een aantal uur per dag naar buiten. s'Zomers staat op een enorm, groot land.
Bij ons in de buurt is een hele dure stal, daar is slechts 1 paddock en niets eens zo heel groot. Daar staan de paarden om beurten in en zij hebben geen land.

Nou, geef mij onze boerderij dan maar want ik vind het prettig dat mijn paard de gelegenheid heeft om een sprintje te trekken en niet staat weg te kwijnen in een paddock van bij wijze van spreken 3x3

Liefs saskia

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:26

Weidegang vind ik eigelijk wel noodzaak, maar paddock en voldoende sociale contacten wel zeer belangrijk.
Mijn paardje is gek op andere paarden. Alleen is het land in de winter vaak nogal glad.
Hij komt elke dag buiten maar wel alleen op zijn landje, naast andere paarden.
Hij mag zomers wel met ander paarden in het land maar, glad land en het is zo'n malloot dus geen gedonder in de winter. Mij teveel risico en de eigenaresse van zn weidegenootje ook)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:16

[/quote]Of om hun paard binnen de wei te houden.[quote]

Wij hebben ook stroomdraad om de wei om ze erin te houden Haha!

Ik bedoelde de mensen met een paard met zomereczeem. Haha!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:27

Ik vind weiland wel noodzaak!

Mijn paard staat op een stal met 100 paarden die zijn verdeeld in 7 kuddes. Er zijn 7 lappen grond waarover de paarden in kuddes zijn verdeeld. 12 paarden per kudde en de shetlanders in een kudde! Ze staan 7 uur per dag buiten in weer en wind. En dit gaat al jaren zo en zomers zijn de weides weer zo goed als nieuw dus wat ik niet begrijp is dat sommige paarden niet de wei op mogen omdat het weiland dan stuk gaat? Bij ons zijn ze zomers namelijk weer als nieuw. En het kan altijd beter maar een paard in kudde lekker buiten....Ik zou dit mijn paarden niet meer afnemen!

En nee er is nooit een ernstig ongeluk gebeurd. De ongelukken gebeuren juist met de paarden die een deken om hebben in de wei.....