Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:28

horselover23 schreef:
wat is de definitie van goed rijden?

Dat is de vraag !!

goeie post HL!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:29

Okkie1 schreef:
Kort maar krachtig, je kunt pas goed rijden wanneer al je vingers even lang zijn gegroeid.

Precies en onder hetzelfde motto schrijf ik hier: de beste stuurlui staan aan wal.

Het gaat imo niet om het labeltje Z, noch in de de dressuur, noch in het springen. Het gaat erom of je een paard in alle (relatief) ongedwongen ontspanning dingen kan laten doen die jij van hem vraagt. Of dat nu een B, Z of GP oefening is of een M parcours springen of een reining stop.

Lukt je dat, onder diverse omstandigheden (kijk, dat komt het concours-aspect toch wel weer even om de hoek kijken), dan kan je goed rijden. Neemt niet weg, dat er altijd mensen zijn die dingen beter kunnen doen. Jijzelf bent nooit uitgeleerd. Is niet erg.
Wat wel hinderlijk is, zijn de mensen die MENEN het beter te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:59

Z zegt niks
Vroeger keek ik er ook tegen op, nu ik het ben geweest, weet ik dat het niks voorstelt.

Redlijk goed rijden is imo, op een ontspannen manier een paard wat bij kunnen brengen in training, of een paard dat al nivo had, niet te laten verslechteren.
En dat niet met 1 paard, maar op verschillende.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:08

zegt inderdaad helemaal niets.

Heb weel eens so called Z-ruiters meegemaakt op een stevige buitenrit.

Mwah, dat bleek toch iets heel anders te zijn. We hebben het tempo maar aan hun, naar beneden aangepast. Ziek

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:22

Als ieder paard Z kon lopen liepen er wel meer in het Z rond... En verder vind ik het erg ruiter afhankelijk. Er moet een klik zijn, ruiter en paard moeten elkaar passen.

Verder denk ik dat je aardig moet kunnen sturen wil je het Z behalen en in het Z presteren op de juiste manier.

Dan bedoel ik niet, spanning, en inelkaar getrokken met een S&T Clown

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:41

Ik heb hier niet echt een duidelijk mening over, maar ik vind Z niet sowieso knap. Het scheelt natuurlijk of je je pony/paard er zelf naar toe hebt gereden of hem/haar al op dat niveau hebt gekocht.. Clown

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:52

ikke schreef:
Mwah, dit gaat dus helemaal nergens over. Ik ken mensen die geweldig kunnen rijden, maar nog nooit een wedstrijdring van binnen hebben bekeken, en rampzalige prutsers (bijna dierenmishandeling) maar wel in de M of Z uitkomen. Het maakt ook niet uit welke wedstrijddisipline je bekijkt, het geclaimde niveau zegt niks over de kennis en kunde van de ruiter.

Daar kan ik me ook wel in vinden.

De vraag blijft: Wat is goed rijden? Wat verstaan we daaronder? Ik heb eens een z-dressuur amazone mee gehad op een buitenrit. ( Ik = begeleiding) en toen de paarden een beetje pittig begonnen te doen had ze het echt niet in de hand. Ik had haar niet een slome duikelaar mee gegeven maar gewoon een leuk paard dat tot in de M2 uitgebracht is geweest. Die kan je heus goed rijden. Maar met haar ging het niet zo goed... Mij zegt zo'n niveau niet alles.

Goed rijden is denk ik zo ongeveer dat je met je paard een team bent en in allerhande omstandigheden samen het beste uit jullie beiden kunt halen, of dat nou in het verkeer, in het bos of in de bak is.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:27

horselover23 schreef:
wat is de definitie van goed rijden?

Thats the question Tong uitsteken

Voor sommige mensen is iemand in de Z goed en voor sommige is iemand die op een ontspannen manier buiten kan rijden goed.

Ik vind lang niet alle Z ruiters goed . Ik heb op een wedstrijd eens een Z ruiter meegemaakt die buiten niet eens normaal kon opstijgen (haar paard draaide en rende weg) En toen ze zat ging hij direct aan de kletter en met inrijden zat ze te schoppen en te zagen en in de proef bleef ze dat eigenlijk doen maar omdat het bruin was en 1.70 en waarschijnlijk een bekende vader behaalde ze toch veel punten (maar dat is weer een andere discussie die van de juryleden Boos! )

En om een beslissing te maken Wat vindt jij goed? Verward Ga eens bij wedstrijden kijken van allerlei takken kijk eens op een manege rond. Neem eens een les bij iemand anders dan normaal En kies dan wat jij het beste vind en als jij dat een Z ruiter vind dan vind jij dat.

Persoonlijk vind ik de Portugese ruiters Ja over het algemeen goed rijden en die rijden geen wedstrijden en zijn dus niet in een hokje te proppen. Maar de vraag is of je dat wilt kijk naar het plaatje en als je dat mooi vindt dan vindt je dat mooi dat is het mooie van een eigen mening die heb je zelf en die kan je altijd bijstellen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:51

ik vind zeker niet elke m of z ruiter goed,

ik vind zelfs dat er iest te wijnig gekeken word naar wat goed is en naar wat netjes is
, ik vind somige namelijk erg netjes rijden, maar ik zou ze nooit op mijn paard laten omdat ze daar volgens mij nix van bakken Clown

Netjes is voor de wedstrijd sport goed, en goed is dat je bijna elk paard kunt rijden, en ja daar twijvel ik wel degelijk aan bij somige wedstrijd ruiters, kijk een goed braaf beleerd paard die alle kunstjes al kent kan iedereen bijna wel rijden, dan hoef je alleen nog maar netjes te zitten en hij loopt wel Dromen

Een ruiter die goed kan rijden, die kan gewoon ook op een moeilijker paard stappen, mischien zit die dan niet even netjes recht op maar rijd wel het paard goed, dat vind ik zelf belangerijker als dat 'netjes' rijden.

Dus ja sommige Z dressuur ruiters kunnen elk paard aan, maar somige zou in nog niet eens op mijn fjord laten Clown (en ik rijd ECHT niet goed of netjes Tong uitsteken)
Maar er zijn ook genoeg ruiters die geen wedstrijden rijden, maar wel goed kunnen rijden, en die ik dus wel op mijn paardje zou laten.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:59

De definitie van iemand die goed kan rijden is voor mij:

iemand die (zonder het betere ruk, schop en mep werk) het beste uit het paard kan halen, ongeacht het niveau van het paard.

Iemand dus die een paard (ongeacht zijn niveau) goed en ontspannen kan laten lopen en daarbij zelf ook relaxt en netjes in het zadel zit (ook niet onbelangrijk Knipoog ).

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:22

runningkawa schreef:
Z zegt niks
Vroeger keek ik er ook tegen op, nu ik het ben geweest, weet ik dat het niks voorstelt.

Redlijk goed rijden is imo, op een ontspannen manier een paard wat bij kunnen brengen in training, of een paard dat al nivo had, niet te laten verslechteren.

Hier ben ik het mee eens. Z rijden zegt iets maar niet alles.

Miss_Petit schreef:
Als ieder paard Z kon lopen liepen er wel meer in het Z rond... En verder vind ik het erg ruiter afhankelijk. Er moet een klik zijn, ruiter en paard moeten elkaar passen.

Verder denk ik dat je aardig moet kunnen sturen wil je het Z behalen en in het Z presteren op de juiste manier.

Dan bedoel ik niet, spanning, en inelkaar getrokken met een S&T

Volgens mij kan ieder paard wel Z rijden maar kan niet iedere ruiter Z rijden.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:34

craz schreef:
runningkawa schreef:
Z zegt niks

Hier ben ik het mee eens. Z rijden zegt iets maar niet alles.

Miss_Petit schreef:

Dan bedoel ik niet, spanning, en inelkaar getrokken met een S&T

Volgens mij kan ieder paard wel Z rijden maar kan niet iedere ruiter Z rijden.

Ieder paard, is denk ik wel wat veel van het goede.. Clown Maar met de juiste instructie, veel doorzettingsvermogen en een fijn paard, komt elke ruiter denk ik een heel end! Alleen krijgen niet alle mensen die kans, en zij worden niet officieel Z geklasseerd, maar zijn misschien wel veel 'talentvoller' en misschien zelfs beter dan de ruiters/amazones die dat wel zijn.. (Bovendien hebben zij meestal niet last van die arrogantie, waar sommigen mensen die Z rijden wel last van hebben.. Nagelbijten / Gniffelen )

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:18

Riant schreef:
Dit vind ik nou altijd zo grappig..

Voor springen heb je dus lef nodig en voor dressuur moet je kunnen rijden.

m.a.w. als je M spingen bent heb je een goed paard en veel lef maar hoef je niet te kunnen rijden??

Haha!

Springen minder natuurlijk dan Dressuur..????? ik zie wilde paarden toch echt vaker een sprongetje maken dan een pirouette galloperen hoor....

Oo... Bloos Nee zo bedoelde ik het echt niet!
Tuurlijk moet je goed kunnen rijden met M springen -schaam-

Het is me wel altijd geleerd dat springen minder natuurlijk is dan dressuur> niet dat ze nooit springen in het wild.
Misschien komt dat ook wel omdat ik voornamelijk met de dressuur typjes op stal sta Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:35

sas00 schreef:
Riant schreef:
Dit vind ik nou altijd zo grappig..

Voor springen heb je dus lef nodig en voor dressuur moet je kunnen rijden.

m.a.w. als je M spingen bent heb je een goed paard en veel lef maar hoef je niet te kunnen rijden??

Haha!

Springen minder natuurlijk dan Dressuur..????? ik zie wilde paarden toch echt vaker een sprongetje maken dan een pirouette galloperen hoor....

Oo... Bloos Nee zo bedoelde ik het echt niet!
Tuurlijk moet je goed kunnen rijden met M springen -schaam-

Het is me wel altijd geleerd dat springen minder natuurlijk is dan dressuur> niet dat ze nooit springen in het wild.
Misschien komt dat ook wel omdat ik voornamelijk met de dressuur typjes op stal sta Knipoog

hahah geeft niks hoor!

ik denk dat paarden in het wild alleen springen als er iets in de weg ligt en darnaast denk ik dat ze even zo weinig Appuyeren en piafferen als het niet noodzakelijk is.
Hengsten willen nog wel een gaan showen als het moet maar doorgaans denk ik dat beide even natuurlijk is.

Het is niet persoonlijk naar jou hoor maar dit soort topics zijn meer op bokt geweest .. echter de vraag "kan je goed rijden als je ZZ kan springen" wordt niet gesteld.
Geeft ook niks maar het valt me op dat "men" rijkunst vaker aan dressuur meet dan aan springen.
Mijn mening is dat je voor het Z springen toch wel erg aardig moet kunnen sturen Haha! En je komt niet zo snel wel met een reputatie of flitsend gangwerk.

Je kan met springen wel als een spetterkanon met een draf waarbij een paard zijn voorbeen voorbij zijn neus kan strekken binnen komen maar ja .. en balk blijft en balk.. en de tijd blijft de tijd.

In dressuur kan het wel uimaken of je met een fjord of en "swingende Grib" de ring in komt.. (we weten allemaal dat de Fjord techinisch wel beter kan zijn maar dat van de 10 keer "de Grib" de punten mee naar huis neemt). En met springen moet je toch echt alle balken laten liggen binnen de tijd.. al rijd je bij wijze van spreken op een kameel.

maar goed dan komen we weer bij de vraag "wat is precies goed rijden??"

dat betekent voor de een iets anders dan voor de ander.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:12

Riant, dit is echt een topic voor jou.. Haha!

"wat is precies goed rijden??"
Dat is in ieder zijn oog anders..
Ik denk: Als je op elk paard kan stappen en er minstens 10min de bak mee door kan rijden zonder protest..
Maar dan moet dit paard wel correct beleerd zijn.. En zonder protest bedoel ik niet de kleine misverstanden.. Een Z ruiter/amazone hoeft dit niet te kunnen..
Ik ken er zat die hoog rijden of hebben gereden met een paard, maar die dit met een ander paard echt niet kunnen..

Ik heb trouwens verder het topic niet echt doorgelezen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:20

imo kan je redelijk sturen als je op vreemde paarden en verschillende paarden op een redelijke manier weg kan rijden.

het Z is over het algemeen wel een graadmeter, als je ECHT niks kan dan kom je daar ook niet, maar je hoeft geen natuurtalent te zijn om in het Z te mogen starten.

Als je een paard aan kan voelen, dan ben je imo al een hele beste ruiter.... ook al kan hij geen pas rechtuit lopen

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:15

Dat is geen gemakkelijke vraag... vind ik, en je stelt ze aan mensen die in alle uithoeken van de sport zitten, ik denk dat je het over dressuur hebt.

Vele mensen zeggen dat er veel Z ruiters zijn die niet kunnen rijden, dat vind ik BULLSHIT, want uiteindelijk dan kan bijna niemand rijden denk ik zo dan... niemand doet het perfect, en in de ring hebben ze hun paard wel onder controle, ik zeg niet dat ze GOED rijden!!! Maar ze kunnen het wel!

Er zijn trouwens ook Z ruiters die goed kunnen rijden... en ook mensen die thuis gewoon op PSG nivo of hoger staan maar niet graag op wedstrijd gaan... mijn vader bijvoorbeeld, rijdt makkelijk op elk paard weg, hem bewonder ik echt... maar nee hem zal je niet snel meer op wedstrijd zien, en veel rijden doet ie momenteel ook niet meer door zn rug.

Ik heb wel ooit iets grappigs meegemaakt, had voor ik het aan mn rug kreeg en spijtig genoeg mn paardjes heb moeten verkope Huilen ook 2 paardjes, 1 op Z2 thuis en de andere Z1 thuis/wedstrijd. Sam was Z2 ik weet nog dat iedereen altijd ongelooflijk veel commentaar gaf op hem omdat hij perfect liep en altijd goed en ontspannen en "braaf" was en dat het net een automaat was en dat iedereen er mee zou kunnen wegrijden (je begrijpt wat ik bedoel) nu ging ik een week op vakantie en laat (denk ik) 1 van de beste ruiters op stal er mee rijden voor een week vond ze fantastisch, ze dacht eindelijk een paard waar de knopjes opstaan... nu moet je horen, ze is er de eerste dag afgevallen, hebben ze er ff iemand anders op gezet kwam die er superzwetend vanaf... dus hiermee wil ik duidelijk maken dat niet elk paard waar voor het zicht de knopjes erop zitten, dat dit ook zo is in het echt!!! want ik kan je verzekeren dat dat niet bij elk paard zo is!!!

XXX

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:54

marije1987 schreef:
Ik heb hier niet echt een duidelijk mening over, maar ik vind Z niet sowieso knap. Het scheelt natuurlijk of je je pony/paard er zelf naar toe hebt gereden of hem/haar al op dat niveau hebt gekocht.. Clown

Oh, dus als jij een Z paard koopt en er een groene ruiter op zet, kan diegene ook zo Z starten?
Ik vind dit zo'n onzin!
Ik ben dit zinnetje al meerdere keren tegen gekomen.
Als je een pony/paard zelf naar de Z toe rijdt, dan heb je hem helemaal zelf getraind en weet je dus moeiteloos alle knoppen te vinden.
Een paard wat al op hoog niveau gelopen heeft kent alle oefeningen, maar is door iemand anders beleerd, en helaas geldt dan ook nog wel eens dat hij door iemand anders verknooid is.
Het kan nog wel eens moeilijker zijn om zo'n paard weer terug naar een hoog niveau te rijden.

En om nog even antwoord te geven op de vraag:
Ik vind dat iemand goed kan rijden als hij/zij het paard moeiteloos aanvoelt en respect voor het paard heeft, in harmonie met het paard kan werken.
Want goed rijden gaat voor mij om harmonie, gevoel en respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:47

toch is het een heel verschil zelf de knopjs erop te maken, of een paard dat ze al heeft.
Dan hoef je ze alleen maar te vinden en als je een beetje kunt sturen is dat meestal gezien een stuk sneller gebeurt als ze erop zetten.

Maar als b ruiter zul je het vast niet makkelijk hebben de goede knopjes in te drukken, maar ga ze er maar opzetten bij een paard, denk dat vele dan nog langer in de B en L blijven.

(heb ik het eigenlijk over een computer, knopje hier, knopje daar Haha! )

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:55

Ja ik ben het met RK eens er is een groot verschil tussen een Z paard kunnen rijden en een Z paard kunnen opleiden.

En dan durf ik daar zelf bij te zeggen dat je met een Z paard in de B (en een wat stuurmanskunsten), toch vaak gemakkelijker naar het Z kan rijden dan als je een groen paard hebt die alles nog moet leren.
Hier wordt niet gezegd dat iedere gek op een Z paard een Z proef kan rijden, maar wel dat het makkelijker gaat met een getraind paard dan met een goen paard voor de meeste mensen.

Dat zijn wel twee verschillende dingen. Wat ik al eerder schreef als je mij een doorgetraind paard geeft met alle knoppen en je geeft me twee weken de tijd om de knoppen te vinden dan zal ik er (waarschijnlijk) best mee uit de voeten kunnen ook om dat ik wel eerder hooger niveau heb gereden.

maar ik heb zelf nog geen jong paard het Z in gereden hoor. Trainen tot M niveau en een wisseltje ofzo dat gaat prima, nou is dat mijn ambitie toevallig niet maar dat terzijde..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:30

runningkawa schreef:
Z zegt niks

Ik ben het grotendeels met je eens RK (en met Yokie), alleen om te zeggen dat Z niets zegt en niets voorstelt, vind ik niet. Anders reed iedereen er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:56

Als ik het kan worden, kan iedereen het Lachen

Maar je moet idd wel eens streng naar jezelf durven kijken ..

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:02

PureLovely schreef:
Ik vind niet dat een Z-ruiter per definitie goed kan rijden.
Een andere ruiter kan misschien even goed of nog wel beter rijden, maar blijft steken in de B/L doordat het paard bijvoorbeeld gewoon niet de aanleg heeft om op een hoger niveau te kunnen presteren...

Wedstrijden en niveau's is een kwestie van een goede wedstrijd combinatie te (kunnen) zijn en ook te kunnen presteren.

En nee, sorry hoor, maar niet iedere Z-ruiter kan elk paard naar de M1/2 rijden

Ik ken iemand die haar paard naar de M2 heeft gereden, maar het jonge paard waar ze nu mee rijdt werkt nog steeds niet mee...

ben ik het helemaal mee eens!! vooral dat niet elk paard het Z aankan. mijn paardje zal het waarschijnlijk gewoon niet in zich hebben.
maar sommige mensen vergeten volgens mij dat niet iedereen zomaar €5000 kunnen neertellen voor een paard en het met iets minder zullen moeten doen.

ook vind ik dat er veel mensen zijn die een '100% rijpaardtype' wel tot de hogere klasses kunnen rijden, maar zodra het geen '100% rijpaardtype' is, zijn ze de weg totaal kwijt en krijgen ze er nog geen B proefje uit. een meidje bij mij op de club heeft met haar 'rijpaardtype' paard Z gereden maar met mijn haflinger weet ze geen raad omdat ze gewoon alleen het standaard-type is gewend. mijn haflinger kan zeker het M1 aan over een tijdje, dus het is niet zo dat het een echte boerenknol is, maar dan moeten ze iets meer moeite doen en dan zien ze door de bomen het bos niet meer en geven ze het enorm snel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:04

Mijn springknollie heeft dat in guldens niet eens gekost Lachen

En niet elke wpn-er heeft lekkere dressuur gangen, dat is ook vaak zo'n groot misverstand.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:31

runningkawa schreef:
Als ik het kan worden, kan iedereen het Lachen
Maar je moet idd wel eens streng naar jezelf durven kijken ..

Zo zie ik het idd ook, ben eigenlijk best verbaasd dat er zo weinig Z-ruiters hier in de omgeving zijn, het is eigenlijk altijd de kleinste rubriek die verreden wordt. Ik ben zelf geen geweldig ruiter en patos is geen superdeluxe dressuurpaard en zelfs wij hebben het op onze sloffen gered. En dat heeft voornamelijk te maken met heel hard trainen en doorzetten.
Over een groene ruiter op een Z paard en vica versa gesproken: in die gevallen heeft een van de twee de kennis in huis, maar bij een groene ruiter op een groen paard zullen beiden het nog moeten leren.