horselover23 schreef:wat is de definitie van goed rijden?
Dat is de vraag !!
goeie post HL!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Okkie1 schreef:Kort maar krachtig, je kunt pas goed rijden wanneer al je vingers even lang zijn gegroeid.
ikke schreef:Mwah, dit gaat dus helemaal nergens over. Ik ken mensen die geweldig kunnen rijden, maar nog nooit een wedstrijdring van binnen hebben bekeken, en rampzalige prutsers (bijna dierenmishandeling) maar wel in de M of Z uitkomen. Het maakt ook niet uit welke wedstrijddisipline je bekijkt, het geclaimde niveau zegt niks over de kennis en kunde van de ruiter.
. Ik heb op een wedstrijd eens een Z ruiter meegemaakt die buiten niet eens normaal kon opstijgen (haar paard draaide en rende weg) En toen ze zat ging hij direct aan de kletter en met inrijden zat ze te schoppen en te zagen en in de proef bleef ze dat eigenlijk doen maar omdat het bruin was en 1.70 en waarschijnlijk een bekende vader behaalde ze toch veel punten (maar dat is weer een andere discussie die van de juryleden
)
Ga eens bij wedstrijden kijken van allerlei takken kijk eens op een manege rond. Neem eens een les bij iemand anders dan normaal En kies dan wat jij het beste vind en als jij dat een Z ruiter vind dan vind jij dat.
over het algemeen goed rijden en die rijden geen wedstrijden en zijn dus niet in een hokje te proppen. Maar de vraag is of je dat wilt kijk naar het plaatje en als je dat mooi vindt dan vindt je dat mooi dat is het mooie van een eigen mening die heb je zelf en die kan je altijd bijstellen
(en ik rijd ECHT niet goed of netjes
)
). runningkawa schreef:Z zegt niks
Vroeger keek ik er ook tegen op, nu ik het ben geweest, weet ik dat het niks voorstelt.
Redlijk goed rijden is imo, op een ontspannen manier een paard wat bij kunnen brengen in training, of een paard dat al nivo had, niet te laten verslechteren.
En dat niet met 1 paard, maar op verschillende.
Miss_Petit schreef:Als ieder paard Z kon lopen liepen er wel meer in het Z rond... En verder vind ik het erg ruiter afhankelijk. Er moet een klik zijn, ruiter en paard moeten elkaar passen.
Verder denk ik dat je aardig moet kunnen sturen wil je het Z behalen en in het Z presteren op de juiste manier.
Dan bedoel ik niet, spanning, en inelkaar getrokken met een S&T
craz schreef:runningkawa schreef:Z zegt niks
Vroeger keek ik er ook tegen op, nu ik het ben geweest, weet ik dat het niks voorstelt.
Redlijk goed rijden is imo, op een ontspannen manier een paard wat bij kunnen brengen in training, of een paard dat al nivo had, niet te laten verslechteren.
Hier ben ik het mee eens. Z rijden zegt iets maar niet alles.Miss_Petit schreef:Als ieder paard Z kon lopen liepen er wel meer in het Z rond... En verder vind ik het erg ruiter afhankelijk. Er moet een klik zijn, ruiter en paard moeten elkaar passen.
Verder denk ik dat je aardig moet kunnen sturen wil je het Z behalen en in het Z presteren op de juiste manier.
Dan bedoel ik niet, spanning, en inelkaar getrokken met een S&T
Volgens mij kan ieder paard wel Z rijden maar kan niet iedere ruiter Z rijden.
Maar met de juiste instructie, veel doorzettingsvermogen en een fijn paard, komt elke ruiter denk ik een heel end! Alleen krijgen niet alle mensen die kans, en zij worden niet officieel Z geklasseerd, maar zijn misschien wel veel 'talentvoller' en misschien zelfs beter dan de ruiters/amazones die dat wel zijn.. (Bovendien hebben zij meestal niet last van die arrogantie, waar sommigen mensen die Z rijden wel last van hebben..
) Riant schreef:Dit vind ik nou altijd zo grappig..
Voor springen heb je dus lef nodig en voor dressuur moet je kunnen rijden.
m.a.w. als je M spingen bent heb je een goed paard en veel lef maar hoef je niet te kunnen rijden??
Springen minder natuurlijk dan Dressuur..????? ik zie wilde paarden toch echt vaker een sprongetje maken dan een pirouette galloperen hoor....
Nee zo bedoelde ik het echt niet!
sas00 schreef:Riant schreef:Dit vind ik nou altijd zo grappig..
Voor springen heb je dus lef nodig en voor dressuur moet je kunnen rijden.
m.a.w. als je M spingen bent heb je een goed paard en veel lef maar hoef je niet te kunnen rijden??
Springen minder natuurlijk dan Dressuur..????? ik zie wilde paarden toch echt vaker een sprongetje maken dan een pirouette galloperen hoor....
Oo...Nee zo bedoelde ik het echt niet!
Tuurlijk moet je goed kunnen rijden met M springen -schaam-
Het is me wel altijd geleerd dat springen minder natuurlijk is dan dressuur> niet dat ze nooit springen in het wild.
Misschien komt dat ook wel omdat ik voornamelijk met de dressuur typjes op stal sta
En je komt niet zo snel wel met een reputatie of flitsend gangwerk.
ook 2 paardjes, 1 op Z2 thuis en de andere Z1 thuis/wedstrijd. Sam was Z2 ik weet nog dat iedereen altijd ongelooflijk veel commentaar gaf op hem omdat hij perfect liep en altijd goed en ontspannen en "braaf" was en dat het net een automaat was en dat iedereen er mee zou kunnen wegrijden (je begrijpt wat ik bedoel) nu ging ik een week op vakantie en laat (denk ik) 1 van de beste ruiters op stal er mee rijden voor een week vond ze fantastisch, ze dacht eindelijk een paard waar de knopjes opstaan... nu moet je horen, ze is er de eerste dag afgevallen, hebben ze er ff iemand anders op gezet kwam die er superzwetend vanaf... dus hiermee wil ik duidelijk maken dat niet elk paard waar voor het zicht de knopjes erop zitten, dat dit ook zo is in het echt!!! want ik kan je verzekeren dat dat niet bij elk paard zo is!!! marije1987 schreef:Ik heb hier niet echt een duidelijk mening over, maar ik vind Z niet sowieso knap. Het scheelt natuurlijk of je je pony/paard er zelf naar toe hebt gereden of hem/haar al op dat niveau hebt gekocht..
) runningkawa schreef:Z zegt niks

PureLovely schreef:Ik vind niet dat een Z-ruiter per definitie goed kan rijden.
Een andere ruiter kan misschien even goed of nog wel beter rijden, maar blijft steken in de B/L doordat het paard bijvoorbeeld gewoon niet de aanleg heeft om op een hoger niveau te kunnen presteren...
Wedstrijden en niveau's is een kwestie van een goede wedstrijd combinatie te (kunnen) zijn en ook te kunnen presteren.
En nee, sorry hoor, maar niet iedere Z-ruiter kan elk paard naar de M1/2 rijden
Ik ken iemand die haar paard naar de M2 heeft gereden, maar het jonge paard waar ze nu mee rijdt werkt nog steeds niet mee...

runningkawa schreef:Als ik het kan worden, kan iedereen het
Maar je moet idd wel eens streng naar jezelf durven kijken ..