IS een stapmolen goed voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stapmolen is voor een paard wel degelijk...

slecht, want
19 (40%)
goed, want
28 (59%)

Totaal aantal stemmen: 47

judithh

Re: IS een stapmolen goed voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:41

Lot schreef:
judithh schreef:
een stapmolen is voor luie mensen... Knipoog
ook zie ik vaak om me heen dat als er op een stal zo'n onding staat beetje bij beetje de paarden er steeds vaker in staan en de eigenaar er lekker bij gaat zitten.

Haha! Moet je toch eens bij ons komen kijken: daar staan de paarden in de molen van juist héél actieve mensen!! Juist van níét luie mensen die graag extra lopen om elkaars paard nog lekker een uurtje te laten stappen.

En waarom doet iedereen zo agressief als je je paard niet onder het zadel uitstapt..als of je daar aan af kan meten of iemand goed is voor zijn paard..Nogmaals, wat een vooroordelen zeg.

En als mijn paard dat half uur in of uitstapt sjouw ik dus met andersmans paarden, ruim mijn spullen op, maar slobber, fatsoeneer de stal, etc. etc. Als hij dan uit de molen komt heb ik tijd om andere dingen met hem te doen!!

ten eerste moet je eens goed lezen, ik zeg duidelijk wat "mijn"ervaring" is met mensen en stapmolens, hoe het er bij jullie aan toe gaat weet ik dus niet.
en agressief reageren???...quote mij eens waar ik agressief reageer dan??
en ik zie nergens dat ik maar uit één van mijn woorden dat ik suggereer dat jij of iemand anders niet goed voor zijn paard is!...dus vooroordelen?? waar dan...?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:59

Ik heb het geluk dat ik hier voldoende weiland heb voor alle dieren.
Had ik dat niet, dan was er zeker een stapmolen gekomen Ja
Ideaal om meerdere dieren tegelijk beweging te geven en ook meerdere keren per dag de stal uit te hebben naast de weidegang/paddock tijd en training.
Zeker met hengsten of met dieren die in keuringsconditie gebracht moeten worden is het erg handig.

Want je kan wel heel gezellig met je paard of pony willen gaan lopen, maar wat als je er 10 of meer hebt staan?
Dan houdt je per dag wel erg weinig tijd over voor andere dingen...

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:13

judithh schreef:
Lot schreef:

Haha! En waarom doet
iedereen

zo agressief als je je paard niet onder het zadel uitstapt..als of je daar aan af kan meten of iemand goed is voor zijn paard..Nogmaals, wat een vooroordelen zeg.

judithh schreef:
ten eerste moet je eens goed lezen, ik zeg duidelijk wat "mijn"ervaring" is met mensen en stapmolens, hoe het er bij jullie aan toe gaat weet ik dus niet.
en agressief reageren???...quote mij eens waar ik agressief reageer dan??
en ik zie nergens dat ik maar uit één van mijn woorden dat ik suggereer dat jij of iemand anders niet goed voor zijn paard is!...dus vooroordelen?? waar dan...?
[/quote="judithh"]

Ik heb het niet over jou in het bijzonder en als je wilt weten wat ik een vooroordeel vind dat is dat opmerking jij met een knipoog plaatste maar velen voor jou zonder knipoog: 'een stapmolen is voor luie mensen.' Dat noem ik een vooroordeel. En hoe je het ook went of keert, daarmee noem je mensen die hun paard in de stapmolen zetten lui. Niet dat dát mij een biet zal wezen, want laat iedereen maar lekker denken dat ik lui ben, maar het is jammer als mensen standaard daarmee de stapmolen - iets waar ik heel veel nut in zie - gelijk afdoen als iets wat slecht zou zijn voor je paard.

Ben ik zo subtiel genoeg geweest? Ach gut

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:17

ik vind het niet kloppen wat sommige zeggen. dat je je paard net zo goed in de paddock kan zetten. de mijne staat er met 3 andere paarden maar ze doet niks. ze blijft lekker stil staan op een plekje. maar ik denk dat de stapmolen idd te vergelijken is met longeren. in de stapmolen lopen ze ook rondjes in stap en draf. zowel links als rechtsom. net als het longeren dus!

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:26

vikki schreef:
CCCCorine schreef:
Voor extra beweging moet ik met mijn paard juist NIET in een paddock zijn, want daar beweegt ie namelijk echt niet Clown. Daarom komt hij ook nog dagelijks in de molen.

Die van mij staat overdag de hele dag met vriendjes in de paddock. Krijgt zo echt wel beweging genoeg hoor!

Maar ik weet dat er veel mensen zijn die het ideaal vinden, maar ik heb er dezelfde bewaren tegen als Cassidy. Er mankeert te vaak veel aan. Te klein, slechte bodem, gevaarlijke hekken en omheining, tempo is niet op je eigen paard aan te passen, maar is gemaakt op een gemiddeld paard, maar een gemiddeld paard bestaat niet. Laat iedereen vooral doen wat hij of zij graag wil, maar mijn paarden zal je er nooit in zien staan! Dat was de vraag van de TS en dat is mijn antwoord.

daar ben ik het weer niet mee eens!!! bij ons heeft de stapmolen wel een goede omheining een goede grond en wij kunnen het tempo wel aan passen aan de paarden. wij kunnen de stapmolen langzamer zetten en harder. zodat wij bepalen hoe hard ze lopen. staat de stapmolen te hard dan zetten we hem langzamer. dus niet iedere stapmolen is voor een gemiddeld paard!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:08

vikki schreef:
laat ik haar nu 's ochtends even in de trainingsmolen zetten... wat overigens een grote molen is, met beweegbare spijlen waar stroom op staat als tussenhekken (als een paard mocht vallen bewegen de spijlen er gewoon overheen, niet aangenaam met de evt. stroom die er op staat maar wel veilig)

ja,idd erg veilig... Lips are sealed Gestoord

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:03

Laten we hier wel wezen:
1.er zijn verschillende stapmolens die verschillen qua diameter, programma en ondergrond
2. er zijn verschillende gebruikers die om welke reden dan ook hun paard al dan niet in de molen zetten
Mijns inziens kun je dus niet per definitie zeggen dat een stapmolen al dan niet slecht is. Dit is zoals gezegd van vele factoren afhankelijk. Wil je deze enquête goed doen zul je dus per geval moeten specificeren. Lijkt mij een onmogelijke taak waar ik dus niet aan ga beginnen. Zonder iemand hier boos te willen maken lijkt mij dit dan ook een zinloze discussie.