Bijna paard gekocht, mag het niet meer van ouders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Bijna paard gekocht, mag het niet meer van ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:15

Anoniem schreef:
Marjolein heeft schriftelijk bevestigd het paard te kopen.
Dan vind ik het logisch een aantal zaken op te zeggen etc.
Ook was de eigenarese bezig met contact op te nemen met de ouders van Marjolein en toen ging de koop in ene niet meer door.
Toen de eigenarese de vader van Marjolein aan de telefoon had bleek hij totaal NIET ingelicht te zijn geweest over het feit dat zijn dochter een paard aan het kopen was.
Ook vermelde de vader dat de moeder dit ook niet wist.
Ze wisten zelfs niet dat ze was wezen kijken bij het paard.
De ouders waren zeer blij dat de eigenarese contact op wou nemen met hun want hun hadden nooit toestemming gegeven aan Marjolein om het paard te kopen en als ze dat wel had gedaan had ze hem terug mogen brengen.

Als het paard niet goedgekeurd zou worden was ook rekening mee gehouden qua stalling opzegging.

Ten eerste. Het kan dan wel mondeling en schriftelijk zijn bevestigd, maar zoals je al eerder gelezen hebt is een minder jarige niet verplicht om hem dan als nog te kopen want haar ouders hebben het niet bevestigd en zit ze dus helemaal nergens aan vast.

En ten 2e. of nou de koop niet door gaat of dat het paard afgekeurd word, in beide gevallen zou hij op stal moeten blijven staan dus snap niet waarom je met het verhaal komt dat de eigenaresse al allerlei zaken had afgezegt zoals de stalling, want nu geef je zelf aan dat het geen probleem is met de stalling als hij word afgekeurd, dan heb je dus ook geen probleem als hij niet verkocht is.

En verder snap ik de 17 jarige ook wel. Ik heb preccies het zelfde gedaan alleen was ik 18 en heb ik hem wel gekocht. Ben alweer bijna een jaar de trotse eigenaar van mijn paardje dus in die zin snap ik haar wel.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:02

Valt het jullie ook op dat de topicstarter al enige tijd niet meer gereageerd heeft.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:04

waarschijnlijk een internetverbod gekregen wegens praatjes rondstrooien

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:23

Haha Amondi, eindelijk een beetje humor in dit toch wel trieste verhaal... Haha!

Vaak wordt er handgeld gegeven, meestal 10% van het aankoopbedrag. Dat is hier niet gebeurd en verandert niets aan de situatie. Dat handgeld is bedoeld om de kosten te dekken die de verkoper gemaakt heeft als de koop toch niet doorgaat, je krijgt het dus als koper alleen terug als er afgesproken is dat het paard voor aankoop gekeurd zou worden, en niet door de keuring komt of als de verkoper zich ergens niet aan houdt.
En het wordt gebruikt om dit soort lichtzinnige kopers tegen te houden.
Wellicht kunnen koper en verkoper overeenkomen dat dat handgeld alsnog betaald wordt als onkostenvergoeding, en dat daarmee verder de kous af is.
Ben overigens blij voor het paard dat de koop niet door gaat, gezien de vele vaagheden in de verklaring. Stel je voor dat pa&ma over een maand hadden besloten dat knollie alsnog moest verdwijnen, of pa&ma weigeren de kosten van stalling en veearts te betalen, dan was het beestje misschien echt slecht terecht gekomen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:18

Jij bent 17, dus is er helemaal niets bindend en kun je eigenlijk niets kopen zonder toestemming van je ouders......

Pas 18+ is alles bindend!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:53

Ik vind het een behoorlijk vaag verhaal.. Ook omdat de topicstarter niet meer reageerd... Hmmm...

Ik zelf ben 16, en mijn ouders zijn gescheiden, ze wisten dat ik bij een pony ging kijken. Mijn vader zou mn pony betalen, en mn moeder is mee geweest bij het kijken. Ondanks mijn vader wat moeilijk deed over geld, heb ik gezegd, waarbij mijn moeder was, dat ik het diertje kocht. Dit thuis vertelt aan mijn vader, na veel gepraat was het in orde. Ik had besloten hem dus te kopen, de dag erna ben ik terug gegaan om hand geld te betalen en verdere kosten, omdat hij daar nog 2,5 maand bleef staan. Dus zo kan het ook als minderjarige Knipoog

Suc6 er mee iig..

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 21:55

sorry hoor maar nu biginnen meer mensen ermee te bemoeien en komen er steeds andere verhalen bij.

Voor de zoveelste maal, mijn ouders wisten donders goed waarmee ik bezig was.

Ik vraag naar een oplossing en niet naar commetaar.

Denk je dat ik dit leuk vind voor de eigenarese, ze zet niet voor jan banketstaaf een paard te koop.

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 21:57

en dat ik niet reageerde kan komen omdat ik ook anderdere dingen te doen heb.
me oma werd vandaag 85 die een groot feest gaf en daarvoor had ik een wedstrijd.
En een beetje banketstaaf om te zeggen dat het mis wel erg vreemd is omdat ik een halve dag niet heb gereageerd. soms kom ik een week niet op bokt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:34

Ik vind dat de verkoper vrij moeilijk doet. Het is ten eertste ontzettend dom om andere kopers af te bellen, stal op te zeggen als het paard nog niet is goedgekeurd.
Verder denk ik dat het sowieso slim is voor de keuring een contract op te stellen. Wie de keuring betaald in geval van goed/afkeuring en de verdere overeenkomsten. Vooral omdat het paard de dag na de keuring al geleverd zou worden.
Dat hadden de ouders in dit geval ook moeten tekenen omdat ze minderjarig is. Als hij was afgekeurd had ze precies hetzelfde probleem gehad als dat ze nu heeft.
En ik vind eigenlijk niet dat je daar een 17-jarige op aan kunt kijken of haar ouders nou wel of niet wisten dat ze bij een paard ging kijken.

Ik vind het maar een vaag verhaal! Maar vind niet dat de verkoper nu alles in de schoenen kan schuiven van jou! Als ze had nagedacht had ze vantevoren kunnen weten dat er nog niks geldig was. En dat juridisch staartje gaat er denk ik daarom ook niet komen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 05:58

wat wil je nu voor een oplossing dan? dat bokt massaal met je ouders gaat praten?? ik heb geen idee, en volgens mij heb ik dat ook nog niet hier gelezen, waarom je ouders nu tegen zijn...

dus wat wil je nou? wat voor een advies?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 06:46

moet eerlijk bekennen dat ik de leeftijd niet gezien had Bloos , dan heeft ze geluk gehad...... 1 jaartje later en dan wel een juridisch staartje! Dus denk daar maar aan in de toekomst!

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:00

Als het nog effe duurt ben je zo al 18 Tong uitsteken

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 09:24

fleurtje 100, ik was al bezig een contract op te stellen waar de handtekingen van mijn ouders ook op zouden komen.
En dat mijn ouders niet bij de bezichteging van het paard waren komt omdat me moeder allergisch is en mijn vader aan het werk. Ik was die dag vrij en wou het de eigenarese niet moeilijker maken dan het al is (wat het nu dus wel is).
Ik ben daarom ook erg kwaad op mijn ouders en heb gezegd dat hun een oplossing moeten zoeken.
Dat ik tog naar een oplossing vraag is dat ik niet wil dat het erg ten nadele word van de eigenarese.

Snappen jullie dan niet dat ik het makelijker wil maken voor de eigenarese, ze heeft het nu al moeilijk genoeg.

Wat voor advies ik dus zou willen is, hoe kunnen we dit het beste oplossen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:49

De verkopende partij begrijp ik ook niet. Als er bij mij iemand van 17 komt om een paard te kopen, zonder ouders erij, dan zou ik nooit tot verkoop overgaan. Ik zou dat niet vertrouwen.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:23

Daarom heeft de eigenaresse ook besloten Marjoleins ouders te bellen. Ben je natuurlijk wel verbaasd als de ouders zeggen dat ze van niets weten. Dat is het punt wat de eigenaresse dwarszat, er wordt iemand geregeld die het paard voor kan rijden, er steken dus 2 mensen tijd in en dan blijken er dingen niet in orde te zijn.

Het paard is ruim een jaar geleden gewoon goedgekeurd en niemand verwachtte daar problemen. Ja, en dat je kopers afzegt, misschien niet handig, maar als het paard in principe verkocht is zou ik ook geen afspraken met andere mensen maken. Als het paard afgekeurd was, was hij vermoedelijk (mijn vermoeden, ik weet niet hoe de eigenaresse het zag) naar een handelaar of de slager gegaan.

(Overigens, ik was op het moment dat Marjolein kwam kijken aanwezig en sta daar op stal.)

Marjolein, jij zegt dat je ouders het wel wisten, zij hebben gezegd van niet. Ik kan daar verder niet over oordelen, maar het is gewoon vervelend. Als ik jou was zou ik in ieder geval je excuses aanbieden (ook vanwege de andere dingen die bleken en niet helemaal eerlijk waren) aan de eigenaresse. Voor eventueel handgeld oid, zou ik het je ouders en de eigenaresse zelf laten uitzoeken. Ik neem aan dat je ouders dat dan met jou overleggen.

Brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:50

Ik vind het allemaal maar een beetje vaag!

Marjoleinie ben jij dan helemaal alleen naar dat paard wezen kijken? Ik vraag me af of het rechtsgeldig is wat je gedaan hebt.
Als ik de verkopende partij zou zijn had ik al veel eerder contact met je ouders opgenomen denk ik.

De verkopende partij snap ik ook niet helemaal, hoezo al een stalling opzeggen? Dat had dan toch ook een paar dagen later gekunt als het paard gekeurt was? Dat van een voorrijder regelen vind ik nergens op slaan, neem aan dat de eigenaresse zelf ook kan rijden?

Je vraagt advies via bokt?? ik zou eerder naar een rechtswinkel gaan om te kijken of je er aan vast zit!!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:59

Dan had ze het paard zelf wel voorgereden. Paard gaat weg wegens omstandigheden, en ze kon hem zelf daarom ook niet voorrijden.

Zoals meer mensen hier hebben gezegd, Marjolein zit nergens aan vast omdat ze minderjarig is. De eigenaresse heeft niet pas heel laat contact gezocht, maar de volgende dag.

Wat de stalling betreft, er is dus gewoon gemeld, paard is verkocht, dus de stalling houdt binnenkort op. In een informele sfeer. Dat is gezegd in dit topic om aan te geven dat Marjolein heel serieus en enthousiast was/is en daarom ook door de eigenaresse serieus genomen is. Ze kwam niet alleen, maar met iemand die haar bracht en een vriendin met videocamera.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:36

Marjolein is gewoon heel onvakkundig en onverantwoordelijk te werk gegaan. Als je ouders niets weten van de aankoop van een paard, moet je ook niet gaan kijken. Het hebben van een paard is niet te verbergen! Er komen een hoop kosten bij kijken. Ik ga me dan toch ook afvragen wie degene is die met Marjolein is wezen kijken bij het paard.

Op de tweede plaats vind ik de verkopende partij ook niet bijster intelligent. Er komt een meisje van 17 jaar naar het paard kijken, elk kind kan zeggen dat haar ouders toestemming geven. Dan nog zou ik eerst contact opnemen met de ouders van het kind, zij zijn uiteindelijk toch verantwoordelijk voor wat hun kind doet, aangezien ze nog minderjarig is.

Als ik de verkoper was, zou ik het lekker hierbij laten. De hele boel vergeten en op zoek gaan naar een andere koper en dit hele voorval goed in haar achterhoofd houden, zodat het je geen tweede keer gebeurt. Je kunt hier wel over doorzagen, maar ga jezelf eens ten rade wat er met het paard gebeurt, als Marjolein het paard uiteindelijk toch MOET kopen. Reken maar dat ze het paard dan weer als de sodemieter de deur uit moet doen. Zo kan een paard op vreemde plaatsen terecht komen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:46

Vaag verhaal. Marjolein, ik geloof niet dat je ouders hiervan af wisten. Ieder ouder wil toch weten waar haar kind op terecht komt ook al hebben ze geen verstand. Mijn zusje is zelfs mee paarden gaan kijken omdat zei een hele andere kijk had dan mensen met verstand. Ik zou van me pap nooit alleen mogen en zeker niet beslissen. Ook al ben ik 18+....menig persoon kan dan nog geen overeenkomst van zulk aard regelen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:30

Hermesdeux schreef:
Vaag verhaal. Marjolein, ik geloof niet dat je ouders hiervan af wisten. Ieder ouder wil toch weten waar haar kind op terecht komt ook al hebben ze geen verstand. Mijn zusje is zelfs mee paarden gaan kijken omdat zei een hele andere kijk had dan mensen met verstand. Ik zou van me pap nooit alleen mogen en zeker niet beslissen. Ook al ben ik 18+....menig persoon kan dan nog geen overeenkomst van zulk aard regelen...

Dat iedere ouder mee gaat is ook niet altijd het geval. Dat die van jou toevallig mee gaan betekend niet dat die van iedereen mee gaan. Mijn ouders wisten ook dat ik bij breit ging kijken terwijl ze me het verboden hadden om hem te kopen Clown Ik heb mijn broer mee genomen, die heeft ook altijd gereden, en samen konden we dan het paard beoordelen ( hij denkt weer aan andere dingen als ik en zo hielp hij mij met het beoordelen) zijn vriendin was ook mee maar die riep alleen maar dat hij zo ontzettend mooi was Tong uitsteken
Maargoed mijn vader had dus zoiets van ik wil niet dat jij dat paard koopt dus ik ga al helemaal niet mee maar ik had zoiets van ik wil dat paard dus ik ga kijken. En ben ik dus zonder mijn vader gegaan (achteraf zegt hij nu dat ik het prima voor elkaar heb dat ik zo'n fijn mooi beest onder mn kont heb en stiekem wil hij er ook op rijden Tong uitsteken

maargoed wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat niet iedereen zn ouders mee gaan bij een paard kijken. (ik was zelf op dat moment net 18 trouwens)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:43

Ik dacht toch wel een aardige oplossing te hebben aangereikt, nl het alsnog betalen van het zgn handgeld.
Cool
Kijk, juridisch sta je misschien in je recht als minderjarige-aspirant koper, maar dat neemt moreel gezien niet weg dat je aan al dan niet moedwillige misleiding hebt gedaan. }>

De verkoopster heeft tijd en moeite gedaan om dit paard aan jou te tonen, achteraf voor Jan met de korte achternaam. En dat ze andere kopers heeft afgezegd is achteraf niet slim geweest maar de koop was, onder voorbehoud van een positief keuringsadvies, gesloten. Zij heeft het wellicht té correct gedaan.

Al met al heb JIJ jezelf en de verkoopster in een vervelende situatie gemanouvreerd en zal JIJ daar in tegemoet moeten komen, wil je het netjes afhandelen. En dat wil je, neem ik aan? Want als dit topic alleen gestart is om van iedereen te horen dat je heeeeeeeel zielig bent omdat je van je ouders geen paard meer mag dan zal ik me voortaan van commntaat onthouden.

Dus wees een man Haha! en neem je verantwoordelijkheid, juridische plicht of niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:46

Ze staat niet voor niks in haar recht dat ze het paard niet hoeft te kopen. Al met al had de verkoopster beter moeten weten en is het een beetje haar eigen schuld. Ik vind dus ook dat ze geen hand geld hoeft te betalen. Ze had gewoon geen koop overeen moeten komen met een minder jarige. Ze had van te voren dan al kunnen weten dat dat niks zou worden (zeker niet als er geen contact is geweest met de ouders voor dat de koop werd gesloten)

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 08:16

nogmaals, ik wil het paard graag kopen, en weet dat de verkoopster veel tijd in mij heeft gestoken.

Dat mijn ouders niet mee waren heb ik en een ander antwoord al uitgelegd, en nogmaals mij ouders hadden eerst goedgekeurd dat ik het paard zou kopen. Ik heb daarom ook gezegd dat zij in voornamelijk dit mogen oplossen.

En ik had inderdaad een vriendin mee en iemand die mij daar heen reed.

Denk je dat ik het leuk vind, ik heb alles lopen regelen hoe het met vervoer, da etc dat heb ik allemaal moeten afzeggen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 08:55

Ben je het ondertussen al met de eigenaar en je ouders eens geworden?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:41

het is natuurlijk wel vervelend voor hun Ja omdat je um als ware al gekocht hebt.... maar er is geen sprake dat jij um alsnog moet kopen.. geen geld geen recht Haha!