IEDEREENS HULP GEVRAAGD! (betreft paardenrevalidatiecentrum)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Re: IEDEREENS HULP GEVRAAGD! (betreft paardenrevalidatiecent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:47

Nou ja, dat is ook toevallig. Ik stel hier net de vraag of iemand weet of er een revalidatiecentrum voor paarden bestaat.
2 tellen later lees ik dit topic. Ik kan iemand die daar dus echt behoefte aan heeft, en zeker in de randstad.
Maar als ik het dus goed begrijp bestaat dit dus nog niet in Nederland?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:32

een kleine vraag ik heb mijn paardje toen ie genezen was naar een opfokbedrijf gebracht. zijn was ook dierenartsassistente en had nauw kontakt met de dierenarts en zorgde ervoor dat ie in de stapmolen kwam met een opbouwend programma. Ze was heel aan hem gehecht en toen stierf hij aan droes. De paarden die bij jou komen zouden ook dood kunnen gaan is een punt denk ik misschien om rekening mee te houden

Fever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 23:42

Ik heb dit met mijn eigen paarden al meerdere keren meegemaakt, en hoe gek het ook klinkt. Je leert er mee omgaan en het een plekje geven. Je doet alles wat binnen je macht ligt voor een dier, maar soms mag het niet zo zijn...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:46

Sommige dierenartsen bieden die mogelijkheid al. En ik vrees dat je juist onder de profs weinig klanten zal vinden. Die stallen hebben vaak goedkoop personeel of stagaires voor het stapwerk en het vaste personeel heeft vaak al zoveel ervaring (al doende leert men...) dat ze de nabehandeling prima zelf kunnen.
En met faciliteiten als een stapmolen of stapbaan red je het niet. Je moet iets kunnen bieden wat (bijna) nergens anders gevonden kan worden, bv een zwembad voor aquatherapie, een loopband met instelbare helling, of een shockwave apparaat met deskundig personeel.
En nog een domper.... ze zijn in Deurne op precies hetzelfde idee gekomen en polsen al een paar maanden of er belangstelling voor is.
Nog geen aanbetaling op je stukje land doen dus.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:22

Hmmm....ik vind het een mooi idee en denk zeker dat er behoefte aan is !! OK dan!

Ik denk niet dat je echt een doelgroep af kunt bakenen.....

Mensen met goedkoop staande paarden aan huis / bij boertje hoeven echt niet meer tijd enzo te hebben dan een pension-met-alles-er-op-en-eraan type , kunnen ook genoeg geld ervoor over hebben om hun paard op revalidatie te sturen.... ik denk sowieso dat je wellicht meer om je paard geeft als je hem ergens neerzet waar hij dag en nacht op de wei kan en zonder teveel gemuts aan z'n kop , lekker eropuit met dat paard , is echt een maatje en ene vriend voor mensen. Dus wellicht hebben die mensen er nog wel meer voor over Pling

Daarentegen zijn de luxe-pension-types op het eerste gezicht je doelgroep :
ze zijn het structuurtje al gewend van wat je gaat bieden , zijn flinke prijzen en extra kosten voor extra verzorging en extra faciliteiten gewend , en in die omgeving Rnadstad stikt het natuurlijk van het luxe type pensionstallen waar je "doelgroep" dus zit.

Maar bedenk : die mensen STAAN al op een luxe stal , dus hebben wellicht ook al meer mogelijkheden voor extra zorg en aandacht , veel mensen daar of de dagelijkse verzorgers die een deel van de "lasten" op zich kunnen nemen , tegen een vergoeding ?

Dat kan op zo'n luxe stal vast allemaal veel simpeler geregeld worden dan bij een boertje. En het paard hoeft niet uit z'n vertrouwde omgeving weg. Want dat is ook een enorm nadeel : het paard zit al niet lekker in zijn vel en wordt dan ook nog van z'n eigen plekje / z'n vriendjes / z'n baasje weggehaald...dat komt er dan OOK nog eens bovenop , hele vreemde nieuwe omgeving met andere mensen en wellicht een dierenarts-luchtje waar ze kriebelig van worden ......

Dat vind ik een enorm nadeel , als het even kan moet je het paard lekker in z'n eigen omgeving houden. Een BEETJE baasje wil dat ook en wil zelf de verzorging op zich nemen.

Reden voor mij zou zijn om mijn paard bij zoiets neer te zetten :

Ze moet dan wel ECHT zwaar geblesseerd zijn waardoor het op m'n huidige stal echt geen doen is.

Dat ze teveel zorg nodig heeft die ik haar niet kan bieden een hele lange tijd vanwege m'n werk (er moet toch geld binnenkomen....) en dat ze constant in de gaten gehouden moet worden ofzo , dat ze niet meer met de andere paarden op de wei kan en echt wegkwijnt ofzo.

Maar ik zal er eerst alles aan doen om haar gewoon hier te houden.
Is het een kwestie van een paar weken even doorbijten dan passen we er wel een mouw aan Lovers

Als het echt ZO erg wordt dat ik haar hier zelf niet kan bieden wat ze nodig heeft , dan moet het toch wel HEEL erg zijn en is het eigenlijk misschien maar de vraag of het voor haar wel de moeite waard is om haar weg te sturen naar een medisch verzorg-centrum-idee.....

Want dan hebben we het wel over een echte lijdensweg eer ik het zelf niet meer wil / kan rondbreien , en ik verwacht niet dat het het er veel beter op zou maken om haardaar bovenop ook nog uit haar eigen omgeving weg te halen.

Als ze een paar weken een hele intensieve medische behandeling nodig zou hebben die echt op zo'n soort locatie moet gebeuren vanwege de lange rechte baan met rubber tegels bijvoorbeeld , dan zou ik het wel doen uiteraard Ja

Dan moet ze maar even doorbijten en is het nog te overzien.

In simpelere gevallen kun je beter aanpassingen maken aan je normale stalling / wei denk ik.

Puur gezien de kosten , stel dat het 350 euro ofzo zou kosten per maand , met daarbovenop nog de extra kosten en daarnaast gewoon haar eigen stalletje wat ik blijf betalen maandelijks.... dat is nogal een smak geld !

Dat stalletje thuis betaal ik toch wel , dus voor die extra 350+ euro per maand kan ik heel wat regelen op haar eigen vertrouwde plekje denk ik .... en dat vind ik dan veel waardevoller omdat ik die eigen vertrouwde omgeving enorm belangrijk vind.

Maar op zich zou ik er best gebruik van kunnen gaan maken als de situatie er echt om vraagt en het het beste voor haar zou zijn.

Ik denk dat je er veel mensen erg blij mee kunt maken iig !!

Zat mensen die hun paard op een luxe pensionstal hebben staan , het wel een prima beest vinden , genoeg geld hebben maar geen tijd (zin ? Bloos! ) om er zelf veel mee bezig te zijn en het dier toch het beste gunnen :
en die zullen dolblij zijn met deze mogelijkheid.

Dat kan dus ook iemand uit het buitengebied zijn die het liever aan jullie overlaat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:54

Bij ons in de buurt zit een reha clinic voor paarden, misschien een idee om eens een keer te kijken?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:16

Knavia schreef:

En met faciliteiten als een stapmolen of stapbaan red je het niet. Je moet iets kunnen bieden wat (bijna) nergens anders gevonden kan worden, bv een zwembad voor aquatherapie, een loopband met instelbare helling, of een shockwave apparaat met deskundig personeel.

Hier ben ik het volledig mee eens. Dit is onontbeerlijk als je echt een profi revalidatie centrum wilt oprichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:34

Ooit een keer op internet gelezen over een paardenarts en fysiospecialiteit die idd een revalidatiecentrum heeft, met medische zorg, fysio of om paarden uit te laten rusten, zeker paarden met been/pees blessures.

Ik denk dat zo een centrum aan de andere kant van nederland, dus Adam best een heel goed idee is. Maar je moet wel op de bemiddelde eigenaar pitchen. Je weet het he, Mensen met paarden hebben een hemel op aarde, maar als ze sterven valt het niets te erven.

Als je alle afspraken ook nauw nakomt met de eigenaren, al moet het paard een roze pyjama aan s'nachts Clown , heb je al heel veel gewonnen.

Mijn paard heeft 2 keer in pension gestaan en de pensionhouder had andere iedeen dan ik en deed gewoon wat hij wilde. Jammer want ik heb hem weggehaald en verzorg hem nu zelf. Ik ben zo een muts geworden dat er eigenlijk niemand, MITS, die persoon nakomt wat ik wil, voor hem mag zorgen. Dus, geen stro ipv vlas, zeggen dat elke brok hetzelfde is, kuilgras minder eiwitten en minder pittig als hooi. Zulke grapjes dus.

Wie weet en de nood is aan de man, mag mijn paardje ook die richting uit.

Te ver uit de buurt, anders had ik graag bij je komen werken. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:48

Om terug te komen op mensen met paarden aan huis. Ik ken dus mensen met zo veel geld dat ze ook het allerbeste voor hun paard over hebben.

Aan huis wil niet zeggen veel tijd. Ook zij hebben een baan om dat allemaal te moeten bekostigen Haha! , komt niet uit de lucht vallen. Soms is pa paardengek, maar ma als de dood er voor en doet dan ook niets met die paarden hoor. Deze mensen zullen kritisch zijn, maar als ze zien dat het goed is, brengen ze meteen spontaan hun paard naar je toe, met de verwachting dat ze enige tijd later een heel gezond/goed paard waar alleen expertise naar gekeken heeft en mee bezig is geweest thuis.

Brabant is paardenprovincie hoor, en hier zit ook het grote geld betreffende de paarden hoor.. Haha, veel randstadters met hoge functies wonen hier en die hebben hun paarden aan huis. Kosten nog moeite wordt er gespaard hoor. Dan zijn er best wel veel boeren (als je ze zo mag noemen) die behoorlijke dure paarden voor hun dochters kopen (is momenteel een cult hier) Het moeten het allemaal Anky's in de dop zijn en allemaal 'ontdekt' worden voor Indoor Brabant. Trouwens je hebt geen idee hoeveel boerkes met heel veel paardenkennis er hier rondloopt qua fok. Kopen ze of fokken ze een goeie, moet ook alles om dat paard draaien.

Ik ben zelf geen brabander, maar op paardengebied voel ik mij nu even tekort gedaan. Haha! Haha, teveel van dat soort paardenfrieken om mij heen. Arme boeren, neuuuuh, hier iig niet hoor Clown Clown Clown

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:49

Fever schreef:
Hier enkele vragen waarvan ik jullie antwoord op prijs zou stellen:

1
Wat zou voor jou een gegronde reden zijn om van onze stal gebruik te maken?
Dat ik teveel tijd kwijt was aan het revalideren. Twee maal per dag een half uur stappen etc. Het was bijna niet haalbaar als je ook gewoon werkt. En dat een jaar lang was niet vol te houden!

2
Je paard krijgt 3x daags voer, elke dag gemest, weidegang, beweging en medicatie, en andere verzorging (poetsen ed) uiteraard alles in overleg met DA en eigenaar. Hoeveel geld zou je hier maximaal voor over hebben.
In principe zou ik hier max. 400 euro voor over hebben.

3
Wat is voor jou een reden om GEEN gebruik van deze faciliteit te maken?
Dat je de eigen pensionstal door moet betalen. Als je toch weet dat het een maandenkwestie gaat worden zou ik graag willen dat wanneer mijn paard bij jullie zou staan, ik weer de tijd zou krijgen om een nieuwe stal te zoeken wanneer mijn paard gerevalideerd is.

4
Heb je in je zelf of in je omgeving weleens een paard meegemaakt met een langdurige blessure?
Mijn eigen paard heeft 1x anderhalf jaar stilgestaan wegens een peesblessure en 1x een half jaar wegens een knieblessure.

5
Zo ja, welke problemen ben je tegenaan gelopen tijdens het revalideren?
(Bv. geen lange stukken kunnen stappen, niet de juiste bodem, paard onrustig vanwege drukte op stal, tijdgebrek (niet meerdere keren kunnen stappen, afspuiten, medicatie enz.))
TIJDGEBREK!!! 2x per dag wandelen is een hele opgave naast je werk en et dagelijkse leven. Verder was het paard vreselijk onrustig omdat de rest van de paarden het land in gingen en zij op stal moest blijven.

6
Denk je dat deze stal voor veel mensen een oplossing kan bieden?
Zeker weten. Als het van de grond is hoor ik graag het adres. Wie weet krijgt mijn paard nogmaals een blessure endan houd ik me aanbevolen!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:17

Fever schreef:

1

Als ik zelf echt niet voor mijn paard kan zorgen tijdens een langdurige revalidatie, maar wel wil dat hij de tijd krijgt om
goed

te herstellen.

2
Je paard krijgt 3x daags voer, elke dag gemest, weidegang, beweging en medicatie, en andere verzorging (poetsen ed) uiteraard alles in overleg met DA en eigenaar. Hoeveel geld zou je hier maximaal voor over hebben.

Wat ik nu ook betaal: 230 euro per maand (of minder natuurlijk Haha!)

3

Ik heb zelf gekozen voor een paard, en ik wil hem dus ook zelf (met liefde en plezier) verzorgen.

4
Heb je in je zelf of in je omgeving weleens een paard meegemaakt met een langdurige blessure?
Ja, mijn eigen paard is op dit moment langdurig herstellende van een peesblessure.

5
(Bv. geen lange stukken kunnen stappen, niet de juiste bodem, paard onrustig vanwege drukte op stal, tijdgebrek (niet meerdere keren kunnen stappen, afspuiten, medicatie enz.))
Geen, hij wordt elke morgen voor me in de stapmolen gezet (in overleg met de vee-arts). De molen heeft een harde bodem. Hij staat lekker rustig op stal, en hij wordt goed in de gaten gehouden qua voeren (dat hij niet te veel terugvalt/vet wordt).

6
Zeker weten! Ik heb het toevallig heel erg getroffen bij mij op stal (mensen die me goed kunnen helpen), maar ik weet zeker dat dat niet voor iedereen geldt! Bijvoorbeeld voor mensen die hun paard aan huis hebben staan. Ik vind het dan ook een super initiatief!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:21

Toekie schreef:
Fever schreef:

1

Als ik zelf echt niet voor mijn paard kan zorgen tijdens een langdurige revalidatie, maar wel wil dat hij de tijd krijgt om
goed

te herstellen.

2

Wat ik nu ook betaal: 230 euro per maand (of minder natuurlijk Haha!)

3

Ik heb zelf gekozen voor een paard, en ik wil hem dus ook zelf (met liefde en plezier) verzorgen. Daarnaast word ik super geholpen op stal, en wil ik hem (in deze situatie) niet graag uit zijn vertrouwde omgeving halen.

4

Ja, mijn eigen paard is op dit moment langdurig herstellende van een peesblessure.

5

Geen, hij wordt elke morgen in de stapmolen gezet (in overleg met de vee-arts). De molen heeft een harde bodem. Hij staat lekker rustig op stal, en hij wordt goed in de gaten gehouden qua voeren (dat hij niet te veel terugvalt/vet wordt).

6
Zeker weten! Ik heb het toevallig heel erg getroffen bij mij op stal (mensen die me goed kunnen helpen), maar ik weet zeker dat dat niet voor iedereen geldt! Bijvoorbeeld voor mensen die hun paard aan huis hebben staan. Ik vind het dan ook een super initiatief!

Fever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 14:49

Gelukkig weer enkele positieve reacties...

Ik ben inderdaad op de hoogte van het revalidatiecentrum van Deurne. Maar dat is aan de andere kant van het land... En zal inderdaad meer profi zijn dan die van ons. Een paardenzwembad is helaas niet haalbaar voor ons. Een loopband vind ik geen optie. Zelfs op de site van een van de fabrikanten zelf staan meer nadelen dan voordelen. Ik zal de tekst even van de sita afhalen (http://www.belebro.com)

Rolltrainers:
Gebruiksdoelen :

* Kracht, uithoudingsvermogen
* Versterking spieren (achterhand, hart)
* Taktverbetering
* Herstel (b.v. loss knie)
* Vetverbranding

Bezwaren:

* Frictie van de band op ijzer/voet
* Frictie van gewrichten, pezen.
* Overbelasting (longen, hart).
* Stress (bij onjuiste plaatsing).

1. Er is momenteel geen band op de markt, die geen tegennatuurlijke, nadelige krachten uitoefenen op de voet en het been van het paard. Rolltrainers zijn daarom in principe een “noodoplossing”, alleen toe te passen als er geen andere manier is om het paard voldoende beweging te geven, of om bepaalde tekortkomingen (zie boven) te verbeteren door kortdurende oefening (3 tot 4 maanden ).
2. Overbelasting (m.n. van het ademhalingsapparaat) door onderschatting van de belasting door snelheid en/of helling is een reëel risico, met als mogelijk gevolg een drastische bekorting van de levensduur van het paard.
3. Bij hellingen van meer dan 3,5° bij hogere snelheid dan stap, moet rekening worden gehouden met optredende kreupelheid en rugproblemen, welk risico stijgt met de toename van de helling en de tijdsduur.
4. Alle banden van rubber of synthetisch materiaal veroorzaken door wrijving een temperatuurstijging van de ijzers. Bij snelheden hoger dan stap is temperatuurstijging van 120°C binnen 30 sec. geconstateerd. Via de nagels dringt deze hitte door in de hoefwand; uit onderzoek is gebleken dat ernstig rekening moet worden gehouden met daardoor optredende uitdroging, ontstekingen en afsterving van omringend weefsel.
5. Na 1.000 tot 1.500 uur dient de band te worden vervangen, omdat het loopvlak en het weefsel in de band dan qua structuur zodanig zijn aangetast, ook al is hij niet versleten,dat het contact schadelijke gevolgen voor hoef en gewrichten kan hebben.
6. Een rolltrainer dient zodanig te worden opgesteld, dat zich geen obstakels in de loop- richting van het paard bevinden en het paard zicht heeft op links-voor en rechts-voor.

Kortom... Ik ben er niet weg van... Ik zou mijn paarden er niet op willen zetten...

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:51

Fever schreef:
Ik denk toch echt nog steeds dat het voor mensen met paarden aan huis (meestal!) makkelijker is om er zelf voor te zorgen, omdat je dan makkelijker meerdere keren, in ieder geval twee keer, per dag naar je paard kan. Maar uiteraard gaat dat niet voor alle gevallen op.

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Wij hebben nu twee ezels aan huis. Waarvan 1 langdurig geblesseerd. Die blijft ook gewoon thuis. Niet alleen omdat de tijd en ruimte voor de verzorging wel te vinden is. Het is ook nog eens goedkoper en, voor mij ook een hele belangrijke reden, wanneer ik er 1 naar jullie zou brengen om te revalideren, hou ik zelf een super gestrest dier aan huis over. En ze allebei wegbrengen, dan zou me veel te duur zijn.

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:39

Lijkt me super!
Mijn paardje is ook siek geweest (Kun je lese...Onderwerp: Geopereerd) dus ikk weet hoe fijn het is om ruimte te hebbe met een paard wat bijna niets kan! Ikk moest nl om de manege stappen waar ik zelf rijd...En daar zijn veel "enge" dingen en andere paarden die schrikken...Dus dat is best gevaarlijk. Een aparte plaats met allemaal "zieke" paarden (Of gezonde dus) zou ikk dus heel fijn vinden als mijn paard nog ziek was!

Succes met alles!