Lijnzaadolie of gewone olie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorile

Re: Lijnzaadolie of gewone olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:21

Zand uit de wei wordt zeker niet altijd zonder problemen uitgepoept. Ik ken een praktijkvoorbeeld van een tinker die hierdoor heel erge zandkoliek heeft gekregen en het het afgelopen najaar weer dreigde te krijgen. Gebeurde op het moment dat het gras min of meer 'op' is en ze toch pollen met wortels/zand en al opeten. Dus toch voorzichtigheid geboden!!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:51

Neonlight schreef:
jacqie70 schreef:
Nou dan spreken er heel wat dierenartsen elkaar gewoon tegen. Ik heb hier op bokt ook vaak genoeg van mensen gehoord dat hun dierenarts aanraadde om wel (lijnzaad)olie door het voer te doen om zandkoliek te voorkomen....

Ik heb het niet over het voorkomen van zandkoliek, maar over zand uit de darmen spoelen met olie. Het zand waar mijn merrie vermoedelijk last van heeft is van dat cementzand (zand van de wei of bak poepen ze overigens wel "zonder problemen" uit, het verlaat in ieder geval wel het darmkanaal). Dit type zand wordt een harde brok en komt onderin de darmen te liggen. Olie kan er niet in dringen, en daardoor spoelt het er gewoon overheen.
Mijn merrie heeft nog nooit koliek gehad, en ik hoef me hier ook echt geen zorgen over te maken. Ze heeft alleen een dunne ontlasting en vermoedelijk komt dat dus door zand.

Toch is het niet goed dat je paard zand in zich heeft. Het is blijkbaar altijd goed gegaan maar zou toch een sand-clear keur doen. Dat ze daardoor dunnen ontlasting heeft kan zeker kloppen maar het is niet goed voor haar. Ik heb met die dia's rare dingen gezien hoe koliek werkt en als het van de ernstigen zijn die om draaien of over iets heen gaan dan kun je nog zo snel bij een kliniek zijn het is meestal dan al te laat.
Wij bij onze stal doen we om de 3 a 4 maanden een keur en ik geef nu ook zonnebloemolie erbij. Liever dat ik het voorkom dan dat het een keer goed mis gaat.

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:25

Lijnzaad olie is idd een goed middel voor koliek gevoelige paarden!

Mijn oude pony krijgt het iedere dag het gehele jaar door en ziet er qua vacht voortreffelijk uit! Stop ik met de toevoeging van lijnzaad olie dan zie je dat na verloop van tijd aan haar vacht. Dan wordt de vacht stugger en gaat meer uiteen staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:19

Mijn merrie heb ik nu 3 jaar, van jaarling af, en heeft altijd gevoelige darmen gehad. Enkele weken geleden was de diernarts er voor entingen, en toen heb ik hem om advies gevraagd met voeren, omdat ze toch wat schraal was en drachtig, en hetgeen we nu voeren kunnen we niet meer voeren want dan raakt ze weer aan de diarree. (Olie geven we pas 2 weken, dus daar ligt het niet aan.) Toen zei hij dus dat het niet goed was en kwam hij met dat zandverhaal. Ik moet nu een mestonderzoek doen om te kijken of ze er ook echt last van heeft. Helaas schiet dat niet echt op, als ik er na het werk komt staat ze in de wei en zijn de drolletjes uit de stal netjes opgeruimd. In de wei staat ze met 6 anderen, dus een drol daaruit pakken schiet ook niet op, dan weet ik niet van welke die is. In totaal heb ik nog maar 2 keer een onderzoek kunnen doen, en daar is niks uitgekomen, maar volgens de dierenarts hoefde dat niks te zeggen, en komt er niet met alle mest zand mee. Moet dus nog even kijken of ze er echt last van heeft, en dan nog even zien wat ik ermee moet doen. Weet namelijk niet of het echt goed is om de darmen te spoelen als ze drachtig is. Veulen komt eind april, schiet al op, en als ze dit al heel haar leven heeft zal het denk ik ook nog wel een 3 maandjes kunnen wachten. Echt last heeft ze er niet van namelijk.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:21

Neonlight schreef:
Mijn merrie heb ik nu 3 jaar, van jaarling af, en heeft altijd gevoelige darmen gehad. Enkele weken geleden was de diernarts er voor entingen, en toen heb ik hem om advies gevraagd met voeren, omdat ze toch wat schraal was en drachtig, en hetgeen we nu voeren kunnen we niet meer voeren want dan raakt ze weer aan de diarree. (Olie geven we pas 2 weken, dus daar ligt het niet aan.) Toen zei hij dus dat het niet goed was en kwam hij met dat zandverhaal. Ik moet nu een mestonderzoek doen om te kijken of ze er ook echt last van heeft. Helaas schiet dat niet echt op, als ik er na het werk komt staat ze in de wei en zijn de drolletjes uit de stal netjes opgeruimd. In de wei staat ze met 6 anderen, dus een drol daaruit pakken schiet ook niet op, dan weet ik niet van welke die is. In totaal heb ik nog maar 2 keer een onderzoek kunnen doen, en daar is niks uitgekomen, maar volgens de dierenarts hoefde dat niks te zeggen, en komt er niet met alle mest zand mee. Moet dus nog even kijken of ze er echt last van heeft, en dan nog even zien wat ik ermee moet doen. Weet namelijk niet of het echt goed is om de darmen te spoelen als ze drachtig is. Veulen komt eind april, schiet al op, en als ze dit al heel haar leven heeft zal het denk ik ook nog wel een 3 maandjes kunnen wachten. Echt last heeft ze er niet van namelijk.

Je kan toch aan diegene die de stal uitmest vragen of die even een paar mestballen kan laten liggen??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:08

Heb ik al een paar keer gevraagd, maar dan kiept ie de kruiwagen om, en dan denkt ie er weer aan. En ik doe er niet moeilijk over, ik zou eigenlijk zelf mijn stal bij moeten houden. Er komen wel momenten dat ik mest kan verzamelen. Ze heeft er, als het dat is, al zo lang last van dat een dagje ook niet meer uitmaakt.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:41

briefje op de staldeur hangen. Kan ie er niet omheen. (Sorry hoor, ik blijf meedenken Haha! )