DNA test(ontheffing van de chip)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: DNA test(ontheffing van de chip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:26

Alane schreef:
nano schreef:
wat denk je wat paarden dieven doen die snijden een chip er uit.
paard van mijn oom was ooit gestolen chip was er uit gesneden en loop nu ergens rond in belgie (scheind)nooit terug gevonden dus.

Hoe weet je dan dat die chip eruit gesneden is?

nano schreef:
bij mijn pony kun je de chip zo voelen en in de zomer zie je hem zitten dus daar hoeven ze dan niet lang nar te zoeken en kunnen ze er zo uit snijden.
Ik heb trouwens ook een keer een verhaal gelezen over een fjord die gestolen was die hebben ze op drie plekken op gesneden om de chip te vinden.

Denk je dat een paard met een giga wond op de hals en zonder paspoort nog te verhandelen is?

@Waratje: en jij kunt aan het DNA nummer zien dat het paard bij dat paspoort hoort?
Zet eens 4 friezen op een rij.... dan zie ik niet aan het papier welk papier bij welke fries hoort. en chips die migreren... een correct ingebrachte chip gaat niet migreren, een verkeerd ingebrachte chip "wandeld" niet van de hals naar het achterbeen. Soms hoor je die verhalen, zijn meestal van horenzeggen-verhalen, of men heeft met een half oor geluisterd, botfragmentjes worden ook chip genoemd, en zo komt het verhaal in de wereld.

@Kilian: een tatoo die weg gehaald is of opnieuw gezet is moeilijk, maar een paard met een enorme wond aan de hals zonder paspoort is mi verdacht.
Heb je nu een paard met DNA is het verhaal anders, chip erin duplikaatpaspoort aanvragen en klaar(want je kunt niet zien of een paard DNA geregistreerd is)..... moet je alleen 6 maand wachten eer je mag slachten voor menselijke consumptie, maar dat zal het probleem niet zijn. Haha!

FOUT! Ik ken paarden waarbij de chip wel degelijk in een achterbeen is teruggevonden, werkend en wel!!! Het is dus geen horen-zeggen verhaal, het is keiharde waarheid!
Verder ken ik enkele paarden waarvan volkomen onduidelijk is waar de chip is. Mogelijk is ie stuk, maar even zo vrolijk is ie aan het wandelen en zit ie nou ergens zo diep in het lichaam dat de scanner hem niet aan kan.
De chip zo onbetrouwbaar als wat. Binnen twee minuten maak ik dat ding onbruikbaar, zodat ie nooit of te nimmer meer te gebruiken is. Daar heb ik niks speciaals voor nodig, gewone huis-tuin-en-keuken materialen voldoen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 19:33

mijn DA is er morgen Vork
hij is ook iets in dienst bij de knhs....dus ben benieuwd Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:43

@Ikke:
Het bedrijf dat die dingen maakt is daar al sinds 1963 mee bezig.
Hetelfde systeem wordt ook gebruikt in de transportwereld, als ID methode bij bedrijven en oa ook op je bankpas...
Die transponder dient er alleen voor om paard aan paspoort te koppelen, niet meer en niet minder.
En dan simpel onklaar te maken.... terwijl de "geleerden" zeggen dat het ook wel kan maar ten kosten gaat van het dier...

Toen er in de wandelgangen gesproken werd over het chippen van paarden en honden, ben ik mij gaan verdiepen in de werking van die transponders, heb veel telefoontjes gepleegd veel opgezocht enz.... nu nog vraag ik PPC en DA of ben hun wat bekend is over migreerde chips, en het is toch opmerkelijk te noemen dat juist deze mensen nooit die verhalen horen, en het altijd verhalen zijn over paarden van andere mensen.... Bokt is zo groot ik vind het vreemd dat hier niet 1 iemand is die het zelf ooit heeft meegemaakt, en dat terwijl er zoveel fjordenhouders op bokt aanwezig zijn (en fjorden worden al enkele jaren gechipt)

Als jij me nu de meerwaarde uit kunt leggen van het onklaarmaken van een chip...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:06

Alane schreef:
<knip>
Als jij me nu de meerwaarde uit kunt leggen van het onklaarmaken van een chip...

Dat is niet zo moeilijk. Als ik een gechipt paard jat en ik wil het dier een andere identiteit geven, dan help ik die chip om zeep, doe er valse papieren bij en klaar is kees. Het gros van de mensen, ook professionals, hebben immers geen leesapparatuur, dus zo groot is de kans op betrappen niet, zeker niet als ie voor handel naar het buitenland gaat (wat met de meeste paarden gebeurt). Dat het onklaar maken van de chip schadelijk is voor het dier is duimenzuigerij. Als dat werkelijk zo was, dan was het gros van het leven op aarde al vernietigd.
Ik ken mensen die een reader hebben en ik heb gezien dat paarden waarvan bekend is dat er een chip inzat (hebben ze zelf gedaan) dat die niet terug te vinden was, waar ie bij een ander paard onmiddellijk opdook, de apparatuur is dus in orde. Eigen waarneming.

Leg jij mij maar uit wat de meerwaarde is om er WEL een chip te gebruiken.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:08

als de mensen niet elke keer onder iets uit proberen te komen.
zou er een waterdicht systeem kunnen komen.
maar mensen hebben op alles commentaar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:25

ikke schreef:
Dat is niet zo moeilijk. Als ik een gechipt paard jat en ik wil het dier een andere identiteit geven, dan help ik die chip om zeep, doe er valse papieren bij en klaar is kees.

Daar zit 'm nu de kneip... is om paard en paspoort te koppelen, een gestolen paard heeft geen paspoort en zul je dan een duplikaat aan moeten vroegen, en dan is het "vreemd" te noemen dat het betreffende dier geen DNA registratie heeft als het geen chip heeft. En volgens anderen is een leidingzoeker voldoende om de chip terug tevinden en zal het dier dus gechipt zijn en zijn we weer bij af.

Citaat:
Het gros van de mensen, ook professionals, hebben immers geen leesapparatuur, dus zo groot is de kans op betrappen niet, zeker niet als ie voor handel naar het buitenland gaat (wat met de meeste paarden gebeurt). Dat het onklaar maken van de chip schadelijk is voor het dier is duimenzuigerij. Als dat werkelijk zo was, dan was het gros van het leven op aarde al vernietigd.

Mischien nu nog niet maar op termijn wel. Dan hebben de handelsstallen en proffs wel allemaal zo'n apperaat en de DA die aankoopkeuringen doen hebben er sowieso 1 en daarbij zijn die dingen niet zo duur.

Citaat:
Ik ken mensen die een reader hebben en ik heb gezien dat paarden waarvan bekend is dat er een chip inzat (hebben ze zelf gedaan) dat die niet terug te vinden was, waar ie bij een ander paard onmiddellijk opdook, de apparatuur is dus in orde. Eigen waarneming.

er zijn chips die niet met iedere reader af te lezen zijn, zeg niet dat het hier ook zo is....

Citaat:
Leg jij mij maar uit wat de meerwaarde is om er WEL een chip te gebruiken.

Waarom zou ik de meerwaarde van het chippen moeten uitleggen cq vertellen? Was niet mijn idee om chippen/dna in te voeren.
persoonlijk zou ik dus geen paard kopen die niet gechipt is, het geeft mijn een gevoel van wantrouwen jegens de verkoper. Ik kan nl niet terplekke controleren of het paard en paspoort bij elkaar horen....

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:09

ikke schreef:
Wat ik eigenlijk wel shocking vindt is dat ik ontheffing 725 had. Dat betekend dat er nog geen 1000 paarden in NL zijn die NIET gechipt worden.

Mag ik me dan best trotst voelen dat ik bij dat kleine gedeelte hoor wat een ontheffing heeft gekregen? Tong uitsteken

Per wanneer MOET de DNA test gedaan zijn? Is daar al bekendheid over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:31

nog steets heeft niemand mij kunnen vertelen hoeveel dat eigenlijk kost z'n dna test + regestratie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:21

DNA test (volgens mijn beperkte info) 38 euro
vervolg controles 38 euro
paspoort incl. registratie 20 euro. (dit is per stamboek uitgevende instantie verschillend)
chip + paspoort + registratie : vanaf 35 aan huis
weet alleen niet wat alleen chippen kost aan huis (heb de rekening nog niet)
vervolg controles chip: 0 euro

boetes niet in bezit van paspoort of bewijs van aanvraag: vanaf 120 euro
boetes niet gechipt of DNA: geen idee. mede door de overgangsregelingen is er volgens mijn info (en ben daar niet zo speurderig in) nog niet beboet voor het niet hebben van identificatie bij een paard.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:02

Alane schreef:
DNA test (volgens mijn beperkte info) 38 euro
vervolg controles 38 euro
paspoort incl. registratie 20 euro. (dit is per stamboek uitgevende instantie verschillend)
chip + paspoort + registratie : vanaf 35 aan huis
weet alleen niet wat alleen chippen kost aan huis (heb de rekening nog niet)
vervolg controles chip: 0 euro

Ik denk niet dat de achterliggende gedachte van de "niet-chippers" een geldkwestie is.

In ieder geval dat is niet mijn insteek om een ontheffing aan te vragen.
Een van de redenen is, dat ik een uitgebreider medicijngebruik voor mijn paard heb.

Ik weet dat mijn paard niet gebruikt zal worden voor de slacht en heb dus gekozen voor uitgebreider medicijnenpakket.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:57

IlsjePilsje schreef:
Ik denk niet dat de achterliggende gedachte van de "niet-chippers" een geldkwestie is.

Een van de redenen is, dat ik een uitgebreider medicijngebruik voor mijn paard heb.

Ik weet dat mijn paard niet gebruikt zal worden voor de slacht en heb dus gekozen voor uitgebreider medicijnenpakket.

Verward Er vraagt iemand wat DNA bepaling kost.... en ik geef daar een antwoord op. Vat dus even je opmerking niet?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:18

IlsjePilsje schreef:
Ik niet dat de achterliggende gedachte van de "niet-chippers" een geldkwestie is.

DNA registratie is op termijn (zoals het momenteel wordt verteld) juist flink duurder, omdat je áls je controle krijgt alle kosten om die DNA test uit te laten voeren zelf moet betalen, terwijl het uitlezen van een chip gratis gebeurt (belachelijke ongelijkheid by the way).

Als je niet wilt dat je paard voor de consumptie gebruikt wordt volstaat een aantekening in je paspoort al! Daar heb je geen chip ontheffing voor nodig.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:32

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:24

Tenfold schreef:
Waar kan ik een officiele aankondiging hiervan zien?
Op de site van het ministerie van landbouw staat hier namelijk niets over.....

Nee natuurlijk niet, die zullen daar niet te koop mee lopen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:27

beautylover schreef:
maar als de DA nu deze week komt nog,en hij stuurt dat op...
dat duurt toch maar 2 dagen dat opsturen??
en dan bericht terug nog alleen...
morgen moet ik ook naar het nrps bellen voor in te schrijven voor een paspoort Boos!
maar moet ik mij ook haasten met het paspoort dan? moet het paspoort niet meegestuurd worden naar het labo??

het paspoort moet met de sticker van de DNA bepaling naar de paspoort uitgevende instantie gewtuurd worden. Het labo heeft daar helemaal niets mee te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:39

Cassidy schreef:
Tenfold schreef:
Waar kan ik een officiele aankondiging hiervan zien?
Op de site van het ministerie van landbouw staat hier namelijk niets over.....

Nee natuurlijk niet, die zullen daar niet te koop mee lopen...

Dat is dom praten... min. van LNV is de uitvoerende instantie en die zullen dat niet verkondigen wat hun minister heeft afgesproken???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:35

correctie op het bovenstaande:
Min v LNV is de opdrachtgevende instantie
PVE is de uitvoerende instantie

op de site van de PVE staat het inmiddels op.

www.nl-paardenpaspoort.nl

Citaat:
Alternatieve identificatie gebeurt door vastlegging van het DNA van het paard in het paspoort. De termijn om hiervoor in aanmerking te komen zou in feite per 1 februari 2005 komen te vervallen. De Tweede Kamer wil de mogelijkheid voor alternatieve identificatie echter ook voor nieuwe gevallen in stand houden. De minister heeft de Tweede Kamer toegezegd te bekijken of een meer permanente regeling financieel en juridisch mogelijk is. De termijn voor paardenhouders om paarden op grond van gewetensbezwaren voor ontheffing aan te melden, wordt nu verlengd, totdat de minister nader met de Tweede Kamer heeft overlegd.

Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole lijkt de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen. Dit is de belangrijkste reden dat het Productschap Vee en Vlees (PVV) als implementatieregelgever heeft gekozen voor de chip.

jeuh dadelijk mag DNA premanent als alternatief maar gaat het medicijnkastje op slot voor deze paarden.... of erger voor alle paarden

Vraag me eigenlijk af welk standpunt de verzekeringsmaatschappijen innemen bij DNA geregistreerde paarden.
Heb je dadelijk DNA laten bepalen is je paard niet te verzekeren of de premie zo hoog dat het zich niet loont.... heb je ook wat.
Iemand daar al naar geinformeerd of er een chipverplichting is voor de verzekering? (is natuurlijk voor de maatschappijen wel zeer aantrekkelijk, fraude wordt verminderd etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:06

Alane schreef:
@Ikke:

Toen er in de wandelgangen gesproken werd over het chippen van paarden en honden, ben ik mij gaan verdiepen in de werking van die transponders, heb veel telefoontjes gepleegd veel opgezocht enz.... nu nog vraag ik PPC en DA of ben hun wat bekend is over migreerde chips, en het is toch opmerkelijk te noemen dat juist deze mensen nooit die verhalen horen, en het altijd verhalen zijn over paarden van andere mensen.... Bokt is zo groot ik vind het vreemd dat hier niet 1 iemand is die het zelf ooit heeft meegemaakt, en dat terwijl er zoveel fjordenhouders op bokt aanwezig zijn (en fjorden worden al enkele jaren gechipt)

Vorige week was ik bij de smid in de kliniek Bodegraven en die hadden er wel over dat er chips aan het wandelen waren geslagen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:29

Citaat:
... ... Wanneer een transponder subcutaan wordt ingebracht, is migratie zeer wel mogelijk. Subcutane injectie vindt plaats bij honden, katten en varkens. ... ...

Citaat:
... ... Migraties over grote afstand -"in de hals geïnjecteerd en in de biefstuk teruggevonden" kunnen vooralsnog naar het rijk der indianenverhalen worden verwezen. ... ...

bron: www.invisio.nl/antichip

maw een juist ingebrachte chip kan niet migreren over lange afstanden volgens de anti-chipsite.

(zal nog eens een paar links en rechts opzoeken naar rapporten waar juist is onderzocht naar het migratie gedrag van chips in het paardenlichaam.

Je kunt je ook afvragen waarom botfragmenten altijd te zien zijn in het been en niet bijv. in de hals terechtkomen? Immers waarom zou alleen een transponder kunnen migreren en bijv. een botfragment niet?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:10

Buitenzorg schreef:
ikke schreef:
Wat ik eigenlijk wel shocking vindt is dat ik ontheffing 725 had. Dat betekend dat er nog geen 1000 paarden in NL zijn die NIET gechipt worden.

Mag ik me dan best trotst voelen dat ik bij dat kleine gedeelte hoor wat een ontheffing heeft gekregen? Tong uitsteken

Per wanneer MOET de DNA test gedaan zijn? Is daar al bekendheid over?

Los van het feit dat de datum van 1 februari voorlopig losgelaten is
....ik heb vorige week ontheffing aangevraagd en gekregen (binnen 3 dagen!) Het PVE heeft me verzekerd (telefonisch), dat de datum dat ontheffing toegekend wordt (op grond van religieuze of morele bezwaren) maat gevend is...in mijn geval was datum van ontheffing voor 1 febr. dus maakte het niet uit dat de afhandeling van de verdere procedure na 1 febr. plaatsvind...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:18

Alane schreef:
Iemand daar al naar geinformeerd of er een chipverplichting is voor de verzekering? (is natuurlijk voor de maatschappijen wel zeer aantrekkelijk, fraude wordt verminderd etc)

Mijn verzekering heeft gezegd dat ik het meldde dat ze er geen problemen mee hadden.
Hebben ze er wel problemen mee dan is dat dikke pech voor ze. Dan haal ik mijn paard er toch gewoon uit?

Alane schreef:
jeuh dadelijk mag DNA premanent als alternatief maar gaat het medicijnkastje op slot voor deze paarden.... of erger voor alle paarden

In tegendeel. Een niet gechipt paard komt niet voor consumptie in aanmerking (of moet gechipt zijn en dan een half jaar wachten)
Omdat mijn niet gechipte paard niet voor de consumptie is, heb ik in principe een groter spectrum aan geneesmiddelen tot mijn beschikking.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:28

@Cassidy: Lezen... lees de site van PVE maar eens...

Citaat:
... ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij.

niet of maar en .... en dus gaat het er niet om of je wel of niet geschikt voor consumptie in je paspoort hebt laten noteren ... DNA kan een reden zijn om een gedeelte van de medicijnkast op slot te doen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:39

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:20

shasta schreef:
Ontheffing chipverplichting paarden voorlopig nog mogelijk
viewtopic.php?f=3&t=361708

Het persbericht dat het productschap uitbrengt naar
aanleiding van het overleg van Minister Veerman gisteren (27-01-2005) met de Kamer
over
de ontheffingsmogelijkheid van de chipverplichting.
De chipverplichting blijft gewoon geldig. Het enige wat veranderd is, is
dat
ook na 1 februari a.s. voorlopig nog ontheffing van de chipverplichting
aangevraagd kan worden door gewetensbezwaarden.

ONTHEFFING CHIPVERPLICHTING PAARDEN VOORLOPIG NOG MOGELIJK

Paardeneigenaren die problemen (gewetensbezwaren) hebben ten aanzien van de verplichte chip in de halsspieren van hun dieren, kunnen voorlopig nog schriftelijk ontheffing aanvragen bij het Productschap Vee en Vlees (PVV). De verlenging van de mogelijkheid daartoe vloeit voort uit een toezegging van minister Veerman van Landbouw (LNV) aan de Tweede Kamer.

Alternatieve identificatie gebeurt door vastlegging van het DNA van het paard in het paspoort. De termijn om hiervoor in aanmerking te komen zou in feite per 1 februari 2005 komen te vervallen. De Tweede Kamer wil de mogelijkheid voor alternatieve identificatie echter ook voor nieuwe gevallen in stand houden. De minister heeft de Tweede Kamer toegezegd te bekijken of een meer permanente regeling financieel en juridisch mogelijk is. De termijn voor paardenhouders om paarden op grond van gewetensbezwaren voor ontheffing aan te melden, wordt nu verlengd, totdat de minister nader met de Tweede Kamer heeft overlegd.

Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole lijkt de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen. Dit is de belangrijkste reden dat het Productschap Vee en Vlees (PVV) als implementatieregelgever heeft gekozen voor de chip.

Chipverplichting
Alle paarden in Nederland, die worden vervoerd, moeten een paspoort hebben en voorzien zijn van een elektronische chip in de spieren van de hals. De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort.
De overheid heeft de regelgeving voor Identificatie & Registratie (I&R) uitbesteed aan het Productschap Vee en Vlees in zogeheten medebewind. Verzoeken om ontheffing van de chipverplichting moet dan ook bij het PVV (schriftelijk) aangevraagd worden.
Zie voor meer informatie op www.nl-paardenpaspoort.nl

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:17

Gisteren kwam er hier iemand om haarmonsters af te nemen.
Hij was er helemaal niet blij me Haha!
Hij zei dat hij het tot nu toe pas twee keer eerder had meegemaakt.
Waarop ik zei: ik zal vast niet de laatste zijn, nu de grensdatum van 1 februari is opgeheven.
Hij zei: nou, dat zal wel niet en ik ga er niet over in discussie Extreme duivel
De toon was dus al gezet Haha!
Nadat hij had uitgevogeld hoe het zo'n beetje moest met het papierwerk, besloot hij om alles maar mee te nemen naar het KWPN, dan zochten die het maar uit Nagelbijten / Gniffelen
Een voor een moesten de paarden naar buiten komen, ze werden gecontroleerd of ze toch niet al een chip hadden en of de paspoorten klopten, en vervolgens nam hij de haarmonsters.
Ook liet hij ons nog even een chip zien, terwijl hij zei: maak je je hier nou zo druk over, zo'n klein dingetje, moet je kijken wat voor papier winkel en geld je er nu tegen aan gooit...
Waarop ik antwoorde: tja, daar zijn de meningen over verdeeld, ik wil hier best met U over in discussie gaan nu, maar dan staan we hier over een uur nog...
Waarop hij antwoorde: nee, laten we dat maar niet doen...
Nadat alles opgeruimd was, gingen we naar binnen om nog 1 keer het papierwerk na te kijken of alles klopte.
Ik vroeg: komt het nou vaak voor dat er op wedstrijden wordt gecontroleerd?
Waarop hij antwoorde: ja, het komt wel voor.
Waarop ik weer zei: ach, jammer dan hoor.
Toen zei hij zoiets van: ja, je komt me vast wel tegen...
Oeps, dacht ik Haha! hij is ook een controleur Bloos

Al met al was het erg gezellig Clown
Ik was toch erg opgelucht dat mijn paarden geen chip hoeven, ik moet er toch niet aan denken, zo'n chipje in een spier