Paarden/pony's in kuddes op een pensionstal???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:53

Myra1 schreef:
horselover23 schreef:
Het zou mij aanstaan, enkel zou ik niet willen dat er tussendoor nieuwe paarden worden toegevoegd of de hoogste paarden in rang lang uit de kudde wegblijven. Dit om de rust binnen een kudde te bewaren.

Je kan natuurlijk moeilijk de eigenaar van de leider dwingen om geen lange ritten te maken... Verward En ook kan je helaas zelf niet beslissen welk paard de leider is.
Zo weet ik nu eigenlijk al dat die dominante merrie van mij de baas zou zijn in zo'n stal (en daarmee veel te vet zou worden Schijnheilig ). Maar als ik 4 uur weg wil met mn paard, dan ga ik toch mooi 4 uur weg!

Met lang wegblijven bedoel ik een aantal weken, zeker als in deze periode er nieuwe paarden in de groep geplaatst worden, kan er flinke onrust in de groep ontstaan, weet ik uit ervaring.

Maryo

Re: Paarden/pony's in kuddes op een pensionstal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 16:03

Er zitten nog al veel nadelen aan om ze met zijn allen in een loopstal te zetten. Blessures, onrust in de kudde, een dek dat kapot gevreten word enz.

Jammer maar het is niet anders.

Wij gaan een pensionstalling opzetten, maar ik hou het wel veilig bij een 3,5 bij 4 meter box per paard en van mei tot oktober weidegang en dan in de winter overdag het paddock in. Ik zet wel 1 groepbox neer , Ik weet alleen nog niet welke afmeting (zo ie zo groot). Als probeersel. Er kunnen altijd nog veulens in, die groeien toch samen op.

Bedankt voor alle reacties,

groeten Marjo

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:33

Ik wens je veel succes met het opzetten en die ene stal is wel een goede oplossing zo kun je het uitproberen en er anders idd veulens inzetten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:26

Mijn haflinger staat op een pension stal waar alle paarden bij elkaar de wei op gaan,
het zijn ongeveer 12 paarden,
merrie's en ruinen,
swinters staan ze snachts op stal en overdag buiten,
zomers staan ze dag en nacht buiten.

ik zou niks anders meer willen,
en wat betreft met de dominantie.
ik heb daar geen problemen mee hoor,
elk paard heeft wel eens een kras op zijn lichaam zitten,

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:54

Ik vind dat wel een goede manier, op de stal waar ik m'n paard heb staan komen ze ook een groepen van 5-7 buiten. de hele dag. Ik vind dat wel fijn dat zo zo veel mogelijk buiten komen. Ook in de winter.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:59

Mijn ponys hebben bijna nog nooit een stal gezien.... ze staan op een gigantisch stuk weiland... om naar de andere kant te lopen heb je bijna een kwartier nodig...
Kreupel zijn ze nooit, en ze worden wel gewoon lekker bereden. Maar dit is dan ook in frankrijk, daar wordt toch ook wel anders naar paarden gekeken... De paarden worden wel bijgevoerd maar niet in brok ofzo, ze krijgen in de winter eigen gerooid balen hooi en zaken oud brood van de plaatselijke bakker, en daar teren ze hartstikke goed op(na de winter zijn ze zelfs beetje dik:P). Ze hebben ook een eigen vijver waar ze met warm weer lekker kunnen afkoelen. Ik kan niet aan ze vragen goh zijn jullie nou gelukkig ofzo Tong uitsteken maar ik weet wel dat ze soms een jaar niet bereden worden, en als je er dan voor de eerste keer weer op gaat, zijn ze natuurlijk wel fris, maar geen enkele bok of er van door schieten ofzo, dat doen ze in hun vrije tijd genoeg:P en conditie hebben ze ook, je moet is nagaan wat ze aflopen en rennen in die wei:P

Maar ik wil ze dus naar nederland brengen, maar ze moeten eigenlijk wel een een soortgelijke situatie terecht komen.... want dit zijn ze gewend.,.. een grote verandering is denkik niet goed voor ze?

Maar ik zou voor mijn ponys niets anders willen. Ze zijn ontzettend gehard en gezond. Chanel is 1 x kreupel geweest in de 12 jaar dat hij leeft, en dat was een fout van een meisje die haar vast had gezet aan een ketting, en toen is weggelopen, en chanel heeft iets uitgevroten en toen zat de ketting om der achterbeen, in de koot holte. Dus was de huid daar stuk. Ze liep niet kreupel ofzo maar toen moest ze wel in een droge stal met haar beentje elke dag door het zoute water. Was gelukkig na een week alweer mooi genezen