Bandageren slecht of goed???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: Bandageren slecht of goed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:17

Hermesdeux schreef:
Dit vond jij dus...maar dan snap ik niet dat als jij vind dan bandageren het beste is voor je paard dat je daar dan tijd boven zet...dat zou mij nou niet interesseren als ik mijn paard daar beter mee bescherm...

Maar goed...ik ben toch voor de peesbeschermers Knipoog

Beter lezen Knipoog, ik geef dus de voorkeur aan bandages, maar je hoort mij nergens zeggen dat ik peeskappen slechter vind dan bandages. Het gaat er mij om dat mijn paard beschermd is, of dat nu met bandages of met kappen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:01

Anoukie schreef:
Vraagje aan Jippie: zijn die Indra ook met neopreen gevoerd? Oftewel: zijn ze hetzelfde als de Aktion 3-in-1 beschermers? Want die heb ik voor rondom, maar heb toch het idee dat het been eronder warmer wordt dan met een Eskadron onderlap en een bandage.

Action heet tegenwoordig Indra.
Ik heb nooit Eskadron onderlappen gehad dus daar kan ik je niets over vertellen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:56

ik weet niet precies wat ik ervan vind... bandageren
ik heb letterlijk 1 dag op n dressuurstal meegelopen en alle paarden
tot op lichte tour niveau aan toe werden daar gebandageerd..
ik denk dat er bij deze dure paarden wel over nagedacht is of het schadelijk is of niet...... anders kan ik er niet echt inkomen waarom ze daar zouden bandageren

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 20:52

omdat iedereen ervan uitgaat dat het goed is en het staat zelfs aangegeven op de verpakking...maar ja...meningen zullen altijd verschillen. Maar echt waar, bandageren KAN schadelijk zijn. Er zullen altijd paarden zijn die er wel goed op lopen maar het is minder beschermend als peesbeschermers...daar durf ik om te wedden...wie kan er trouwens zo'n onderzoek uitvoeren? Welke instantie? Ben wel benieuwd naar de uitslag...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:51

Een bandages geeft steun een peeskap geeft bescherming. Een bandage geeft minimaal bescherming, het gaat echt meer om steun. Een paard wat na ik-weet-niet-hoeveel-weken stalrust weer de wei op gaat, na een peesblessure, zou ik bandageren. Hij heeft geen beschemring van buitenaf zijn benen nodig, maar het gaat echt alleen om het steun, wat bandages bieden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:57

Hermesdeux schreef:
omdat iedereen ervan uitgaat dat het goed is en het staat zelfs aangegeven op de verpakking...maar ja...meningen zullen altijd verschillen. Maar echt waar, bandageren KAN schadelijk zijn. Er zullen altijd paarden zijn die er wel goed op lopen maar het is minder beschermend als peesbeschermers...daar durf ik om te wedden...wie kan er trouwens zo'n onderzoek uitvoeren? Welke instantie? Ben wel benieuwd naar de uitslag...

ervan uitgaat???? Denk je dat deze mensen die hiervoor kiezen gewoon in een blad een paard met bandages ziet en denkt 'he ja dat ga ik ook doen.' Ik denk het niet. Ik denk mensen doen dit, want zij zien dat het helpt, en niet schadelijk is. Ze zien dat hun paard er niet minder op wordt, of kreupel ed.

Daar durf ik ook om te wedden! Koe Wij zeggen ook niet dat het bescherming is, of wel? Het biedt steun. Peeskappen, bieden 0,00% steun, beschermen tegen een klap. Vandaar de harde plastic. Maakt paardlief een rare sprong? Peesblessure. Ik zeg niet dat dit niet zou gebeuren als je bandageert, maar wel minder. Door de (juist ja,..)steun!!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:09

Een bandage geeft geen steun, tenzij je een gewricht gaat fixeren. Pezen kun je namelijk heel moeilijk ondersteuen, eigenlijk alleen maar door het gewricht waarop we ze inwerken te belemmeren in zijn beweging. En dat is van een bandage nou net niét de bedoeling Knipoog

Een goed aangelegde bandage is echt niet beter of slechter dan peesbeschermers of 3-in-1-beschermers. Punt is dat bandages goed aanbrengen moeilijker is dan peesbeschermers omdoen. En er zijn veel mensen die fleece onderlappen gebruiken met daaroverheen fleece bandages, ja, dan snap ik wel dat dat heel warm wil worden! Met Eskadron onderlappen, katoenen 3-meter bandages en een juiste methode wordt het echt niet warmer dan onder met neopreen gevoerde p.bes. of 3-1-bes.

Wel vind ik het een voordeel dat het been rondom beschermd is, ipv alleen aan de achter- en een stukje zijkant. Voor echte harde klappen (voor zover die tijdens de training voor kunnen komen) lijkt een harde peeskap me weer wat geschikter, maar je moet zowiezo je bescherming aanpassen aan het werk dat je met je paard doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:35

Rond de kogel zit een heel ophagapparaat van pezen en banden. Dat ondersteun je wel met een bandage hoor. Maar de buigpezen aan de achterkant idd niet.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:01

Ook de banden rondom de kogel steun je niet. Een band/pees kan namelijk alleen overbelast raken als het gewricht waarop het werkt een té grote beweging maakt waarbij de rekbaarheid van de pezen/banden/ligamenten overschreden wordt en ze dus scheuren.

Als je in die zin rond de kogel zou bandageren dat je die extreme bewegingen onmogelijk maakt zou je ondersteunen als die beweging voorkomt. Maar naar mijn weten bandageer je niet op zo'n manier en kun je op die manier ook niet bandageren zonder de beweeglijkheid van de kogel negatief te beïnvloeden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:05

Dat klopt niet helemaal. Mijn eigen ervaring is, dat ik wél kan skieën met kniebandages maar niet zonder. Simpelweg omdat ik de steun om die gewrichten nodig heb, zodat ik niet alles op m'n bovenbenen hoef op te vangen. Mijn knieën bandageer ik dan vergelijkbaar in als m'n paarden, met een v-tje dus. De beweeglijkheid is absoluut niet minder (kan er namelijk ook mee après-skieën Knipoog Haha! ) maar de steun des te meer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:09

zolang je goed bandageerd heb ik er niks op tegen.
maar de meeste mensen denken dat ze t goed doen terwijl dat niet zo is..

ik heb op school examen bandageren gehad en ondanks dat we er zoveel tijd aan hebben besteed in de les waren er toch nog aardig wat mensen gezakt..

ik ben geslaagd, maar toch betrap ik mezelf weleens van oei...
das toch niet helemaal netjes...
(ik gebruik alleen bandages op stage)

ik gebruik daarom ook meestal gewoon peesbeschermers en strijklappen en dat werkt prima..

ik geloof niet dat bandages meer steun of meer veiligheid bied, ook niet minder,, mits je ze dus correkt gebruikt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:11

Remember schreef:
Een goed aangelegde bandage is echt niet beter of slechter dan peesbeschermers of 3-in-1-beschermers. Punt is dat bandages goed aanbrengen moeilijker is dan peesbeschermers omdoen. En er zijn veel mensen die fleece onderlappen gebruiken met daaroverheen fleece bandages, ja, dan snap ik wel dat dat heel warm wil worden! Met Eskadron onderlappen, katoenen 3-meter bandages en een juiste methode wordt het echt niet warmer dan onder met neopreen gevoerde p.bes. of 3-1-bes.

dit wilde ik dus ook zeggen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:58

Meestal gebruik ik voor peesbeschermers tijdens het rijden, tijdens het springen zijn het altijd peesbeschermers.
Achter zijn het de strijklappen, mijn paard streek vroeger achter met de kogels langs elkaar, door juiste training is die sterk genoeg om het niet meer te doen, maar af en toe slentert hij en dan gaat het weer langs elkaar.

Voor de mooi en voor extra show worden het altijd bandages. De bandages met dast elastiek erin gaan altijd met eskadron onderleggers, de katoenen en de fleece dat ligt er maar net aan.

Als ik naar buiten ga dan rijd ik altijd met peersbeschermers en indien mogelijk veel op de harde weg stappen, ook met de jonge paarden.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:12

dit topic stond ook bij een ander forum, ik heb dit topic niet helemaal gelezen dus sorry als ik dubbele dingen zeg Bloos

Als je goed kunt bandageren en ze alleen voor wedstrijd of voor op de foto gebruikt vind ik het niet slecht. Aangezien zo'n proefje niet zolang duurt. Op de wedstrijd hebben ze dan bandage's om, we halen ze er gelijk af dus ze gaan zonder de vrachtwagen in, aangekomen op stal meteen de benen afspuiten ( goed voor de bloedsomloop )
Voor het trainen van je paard kun je beter peesbeschermers en strijklappen gebruiken. is dan wel minder mooi maar zeker wel beter voor je paard.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:31

Helaas denken mensen veel te snel dat ze kunnen bandageren
Vandeweek bij ons op stal meegemaakt, meisje bandageerd altijd met fleece, wat er dus nooit uitzag, nu had ze nieuwe en dit was half fleece en half elastiek, nu zat het dus niet strak genoeg en is er een stuk afgezakt en onder de kogel gekomen, dit had ze niet gemerkt, wat resulteerde dat het paard dus kreupel liep Bloos

Ik vind bandages zijn alleen goed als je ze ook goed aanbrengt, anders richten ze alleenmaar schade aan!

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:24

Ik ben echt niet te vinden voor bandages.

Mijn bijrijdster die krijgt les van een Grand Prix ruitster en die had ook gezegd dat mijn paard achter best gebandageerd kon worden.
Omdat hij daar gallen heeft(hij is wel al 19jaar). Hij heeft er verder geen last van.
Toen heb ik het aan de veearts gevraagd en die zei dat ik dat best niet deed omdat je daardoor de bloedtoevoer afsnijdt.
Dan neem ik het risico toch liever niet.
Ik rijd gewoon met peesbeschermers en strijklappen.
Ik heb zo de indruk dat de meeste mensen voor de show bandageren en bij die topruiters denk ik dat het een gewoonte/mentaliteit is geworden dat er moeilijk uit te krijgen is.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:49

Je kan bandageren. Maar doe het dan goed!!! Slecht bandageren levert alleen problemen op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:55

Stalbandages kunnen het oplopen van d ebenen tegengaan. Werkbandages? Grote onzin. Botten en pezen hebben geen steun nodig. tegen aantikken kun je net zo goed beenbeschermers of peeskappen gebruiken en dan bij longeren en springen, waar het risico wat groter is. Bij dressuur zou ik het nooit doen.
Dressuurpaarden hebben vaak toch gallen, ondanks dat ze gebandageerd worden, dus daar helpt het niet tegen. Sommige paarden hebebn lidtekens en verpestte lymfebanen van te strakke bandages opgelopen. Als je bandageerd moet je onderlappen gebruiken. dat verwarmd vervolgend weer heel erg de boel en pezen wil je koel houden, warme pezen worden juist slapper. Dus dan ga je iets steunen dat geen steun nodihg heeft met een bandage die de benen eigenlijk slapper maakt... zucht. Beetje vreemd, toch?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:01

Ik heb niet het hele topic gelezen..
Maar mening over bandages:
Ik zie het nut er niet echt van in.. Peesbeschermers en Strijklappen zijn veel nuttiger, als ze nodig zijn..
Ik heb het idee dat bandages erg vaak gebruikt worden, omdat het mensen het stoer en leuk vinden om om te doen..
Het biedt idd wel bescherming, maar naar mijn mening echt niet meer dan peesbeschermers of strijklappen..
En idd zijn er veel mensen die hun paard niet goed bandageren..

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:24

Citaat:
Ik ben echt niet te vinden voor bandages.

Mijn bijrijdster die krijgt les van een Grand Prix ruitster en die had ook gezegd dat mijn paard achter best gebandageerd kon worden.
Omdat hij daar gallen heeft(hij is wel al 19jaar). Hij heeft er verder geen last van.
Toen heb ik het aan de veearts gevraagd en die zei dat ik dat best niet deed omdat je daardoor de bloedtoevoer afsnijdt.
Dan neem ik het risico toch liever niet.
Ik rijd gewoon met peesbeschermers en strijklappen.
Ik heb zo de indruk dat de meeste mensen voor de show bandageren en bij die topruiters denk ik dat het een gewoonte/mentaliteit is geworden dat er moeilijk uit te krijgen is.

IK werk op een dressuurstal van een grand prix-ruiter. Wij gebruiken peesbeschermers en strijklappen voor het trainen, alleen op wedstrijden of voor op de foto doen wij bandage's om. Als je dressuur rijd dan vind ik het gewoon mooier om met bandage's te rijden op wedstrijd, met trainen is het idd niet nodig, en dan gebruiken we ze ook niet. Dus in dit geval klopt je bericht niet helemaal.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:42

Zaterdag gereden (les, dus behoorlijk intensief) en mijn paard gebandageerd met Eskadron onderlappen eronder (fleece bandages eroverheen). Koortje, een medebokker en vriendin, was mee kijken.

Ik heb haar direct na het werken, toen ik de bandages eraf haalde, haar laten voelen aan de benen. Kurkdroog en normaal van warmte. Zij rijdt altijd met peesbeschermers en gaf aan dat haar paard wel eens natte benen onder die beschermers heeft. Iig waren de benen van mijn paard niet warmer dan die van haar paard na het werk (ik denk zelfs koeler).

Tja, peesbeschermers zijn gevoerd met neopreen. Iemand wel eens gedoken? Duikpakken zijn van neopreen gemaakt omdat ze de warmte zo goed vasthouden.

Dat half uurtje of uur dat je per dag rijdt, kun je rustig met bandages rijden. Qua ondersteuning (lees: verzwakking) gebeurt er dan echt niet zo schandalig veel hoor.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:54

Ik heb ook bij GrandPrix ruiter gewerkt en daar werden alle paarden vierkant in de bandages met eskadron onderlappen eronder!

En van dat warm valt idd wel mee met die eskadron onderlappen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:33

Waarom zijn er bandages op de markt gebracht als ze volgens sommige "gevaarlijk en beschadigend"zijn?

Ik rij met bandages, peesbeschermers/strijkkappen en Lady haar benen zijn soms natter onder peesbeschermers dan onder bandages.

Het ligt er helemaal aan hoe jij bandageerd. Als je op een manier bandageerd dat jij je paard niet belemmerd in de beweging en bloedsomloop...waarom niet?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:05

elady schreef:
Waarom zijn er bandages op de markt gebracht als ze volgens sommige "gevaarlijk en beschadigend"zijn?

Ik rij met bandages, peesbeschermers/strijkkappen en Lady haar benen zijn soms natter onder peesbeschermers dan onder bandages.

Het ligt er helemaal aan hoe jij bandageerd. Als je op een manier bandageerd dat jij je paard niet belemmerd in de beweging en bloedsomloop...waarom niet?

ooit gehoord van absorbatie? Neophreen absorbeert niet of weinig, fleece wel...

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:56

Inlegkruisjes zijn ook op de markt gebracht maar die blijken ook niet goed te zijn om maar een voorbeeldje te noemen Knipoog