om met paarden om te gaan is geen kracht nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:16

Als je paard de andere kant op wil rennen terwijl je ernaast loopt moet je niet sterker zijn, maar juist slimmer.
Ik heb mn paard geleerd te wijken voor druk en te wijken voor een suggestie. Als mn paard weg wil rennen kan ik op hetzelfde moment hem vragen zijn achterhand van me af te draaien en zijn hoofd naar me toe te brengen. Gewoon door zijn achterhand weg te drijven. Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt. Het zit er gewoon ingebakken. Hierdoor KAN het paard simpelweg niet wegrennen en houdt het zijn aandacht bij mij.
Dit heeft al heel wat ongelukjes kunnen voorkomen. En het touw hoeft geen moment strak hoeven te staan. simpel toch?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:17

kon die merrie van mij ook, maar als ze weg wou dan ging ze, al zou er een auto aanhangen... Lachen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:12

Ik heb het plaatje gevonden, en even een fotootje gemaakt. Het komt uit Pat Parelli "Natural horse-man-ship" uit 1993. Dit laat wel zien hoeveel je met een paard kunt bereiken! Overigens wil ik niet beweren dat dat met elk paard even gemakkelijk zal gaan (en al helemaal niet dat IK dat zou kunnen) ... maar als je een schrikachtig paard hebt kun je met goede training nog een hoop bereiken.

Afbeelding

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:27

nou dat is knap zeg !! bedankt voor de foto !

zo zie je maar he dat je een paard veel kan leren !

echt gaaf !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:34

En wat doet het paard als de poema niet vast zit en echt op hem afkomt?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:44

runningkawa schreef:
En wat doet het paard als de poema niet vast zit en echt op hem afkomt?

dit paard weet niet dat de poema vast zit , in zijn gedachten zit er dus werkelijk een poema op 1 meter afstand naar hem te blazen en toch blijft hij staan ( bij zijn kuddeleider )

als de poema werkelijk op hem afkomt gaat dit paard uiteraard lopen maar de kuddeleider ook vrees ik Knipoog

deze situatie zal zich hier in nederland nooit voordoen , dus ik denk dat ik gerust met mijn paard aan het halstertje kan gaan wandelen !

laatst kwam er een hond naar de draad gevlogen al blaffend op ongeveer 1 meter afstand en mijn paard sprong even naar voren , voelde het touw en nam gas terug en bleef bij me ! nu ben ik met mijn paard juist die dingen gaan oefenen , dus veel voorbij plaatsen wandelen waar honden zitten en ze schrikt al veel minder , dus er komt een moment dat ze gewoon zonder te schrikken voorbij wandelt ! als je die dingen dan bewust gaat oefenen in plaats van deze dingen juist uit de weg te gaan ( niet meer langs honden wandelen en een andere weg nemen ) dan krijg je een ongelooflijk moedig paard en dat wil ik bereiken met mijn paarden !

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:34

eh de kuddeleider zit op z'n rug Verward dan heb je wel even wat meer te vertellen. Daarbij hoe vervelend ook voot die parelli maar dit bewijst in mijn ogen niks. Ik heb hier ook een sul staan die daar niks om zal geven. En hij is de eerste niet op stal, de 1 geeft er niks om omdat het een sul is, de ander had er niks om gegeven omdat hij voor de duvel niet bang is. Als zijn paard nou een angsthaas was geweest dan had ik het knap gevonden, maar dat zie je niet van de foto af. Leuk kunstje wel, maar in het circus hangt ook een leeuwen lucht en daar lopen ook paarden rond, het is net wat je gewoon bent.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 10:48

sherwood schreef:
eh de kuddeleider zit op z'n rug Verward dan heb je wel even wat meer te vertellen. Daarbij hoe vervelend ook voot die parelli maar dit bewijst in mijn ogen niks. Ik heb hier ook een sul staan die daar niks om zal geven. En hij is de eerste niet op stal, de 1 geeft er niks om omdat het een sul is, de ander had er niks om gegeven omdat hij voor de duvel niet bang is. Als zijn paard nou een angsthaas was geweest dan had ik het knap gevonden, maar dat zie je niet van de foto af. Leuk kunstje wel, maar in het circus hangt ook een leeuwen lucht en daar lopen ook paarden rond, het is net wat je gewoon bent.

voila je zegt het zelf , het is net wat je gewoon bent , en dat wil ik nu bedoelen met je kunt paarden bijna alles leren ! de paarden in het circus zijn die leeuwenlucht gewoon ! en nu zeg je waarschijnlijk ja maar dat zijn koele paarden en geen angsthazen want met angsthazen gaat dit niet lukken ! met angsthazen lukt dit even goed enkel heb je daar veel meer tijd en geduld voor nodig !

of je nu op zijn rug zit of er naast loopt als dit paard weg wil loopt hij weg en dan mag je nog zo hard aan de teugels trekken als je wil ! een paard van 600 kg dat weg wil hou je echt niet tegen met een bitje hoor , nee die loopt gewoon door de pijn door !

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:50

Dat is nu precies het punt, Sherwood: het is precies wat je gewoon bent! Het plaatje is een reactie op de uitspraak van Runningkawa:

runningkawa schreef:
En een paard die denkt dat hij aangevallen word door een tijger, vlucht
Met of zonder leider.

Het punt was dat je paarden kunt wennen aan een hoop situaties die voor het paardenidee eigenlijk levensbedreigend zouden zijn. Oftewel, als je een schrikachtig paard hebt hoef je je daar niet bij neer te leggen, maar kun je met gerichte training nog een hoop bereiken. En inderdaad, een fotootje "bewijst" niks, maar is wel een leuke illustratie om een mening te ondersteunen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:52

He Shana, je was me voor Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:50

tuurlijk ook een angsthas kun je dat leren, maar niet zonder vallen en opstaan. En dan zal er ongetwijffeld een moment komen waarop het paard toch de benen neemt. En vlak voor zo'n moment komt er wel eens kracht bij kijken om je pard bij je te houden. Niet alles is aan te leren met lieve woordjes en een 12ft touw. Soms moet je gewoon domweg even sterk zijn. En als ie echt wil gaat ie toch, maar dat beetje kracht wat je kunt uitoefenen op je paard geeft je wel aanzien. Immers als je niks doet, ben je in de ogen van een paard ook geen leider. Maar ik denk dat dat de al lang slepende discussie gaat worden van het wel of geen NH. Ik ben er zeker niet tegen, maar dan wel echte paarden taal spreken, en niet stomme kunstjes aanleren op een rare manier. Paarden slaan elkaar ook, en harden dan wij. Ze straffen elkaar en ze bijten elkaar. Er moet direct geluisterd worden anders komt er een snau. De leider gaat echt niet naar een paard toe om hem te belonen als hij heeft geluisterd. Dat wordt anders gedaan, dan krijgt hij meer krediet, en wordt er meer vriendelijk aandacht aan hem besteed. Tot ie weer over de schreef gaat.
Het grote verschil tussen een leider en de rest van de kudde is dat de leider niet blijft vechten. Het is in 1 keer duidelijk. Niemand zal proberen hem af te zetten, tot ie zwak wordt. Straffen is iets wat paarden onderling veel doen, een boze blik is nog het minste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:54

Mijn paard loopt ook gewoon door als er blaffende en grommende honden op hem afkomen.
Maar of hij nog zo perfect naar me luisterd als hij ook werkelijk gebeten word?

Maar hij is ooit aangereden door een tractor, die hard reed.
Nou ik ben al veel met hem op de weg geweest, maar een hardrijdende tractor, die in zijn ogen aanvallen, wacht hij niet meer af.

Ik ga echt geen 100 meter aan de kletter, maar hij springt wel 3 meter opzij. En dat is niet grappig met een sloot naast je Lachen

Ik laat verder zelf niet merken dat ik het eng vind.
Heb het ook al in het weiland geoefend met tractors.
Maar dat is een trauma, wat niet ff weg is.

En weet je hij heeft nog gelijk ook nog, ik ging ook niet weer zitten wachten op een wond op je kont erbij.

Ik denk dat jullie uitgaan van teveel 1 eigen paard
ga maar werken op handelsstallen, met allemaal jonge beesten met allemaal verschillende karakters en we praten over 10 jaar nog eens met elkaar.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:21

runningkawa schreef:
ga maar werken op handelsstallen, met allemaal jonge beesten met allemaal verschillende karakters en we praten over 10 jaar nog eens met elkaar.

Wie bedoel je met jullie? Ik weet niet of je mij daar ook me bedoeld, maar ik zie de contrasten niet zo. Jij hebt je paard toch ook getraind om niet bang te zijn voor honden (reken maar dat een "wild" paard daar helemaal van over de rooie zou gaan). Als je paard daadwerkelijk gebeten wordt heb je denk ik in meerdere opzichten een probleem. Goeie kans dat ie dubbel zo hard schrikt (jij had toch gezegd dat er niks was om bang van te zijn?) en dat het heel moeilijk wordt om hem in het vervolg honden te laten vertrouwen (net als in jouw geval met tractoren). Oftewel, in sommige gevallen zal het veel moeilijker zijn dan in anderen, maar nogmaals, ik geloof niet dat de meningen in deze discussie zo ver uit elkaar liggen.

Op een handelstal zal je het probleem hebben dat je helemaal niet rustig met een paard aan een probleem kan werken, en zou het me niet verbazen als je vaker "kracht" nodig zou hebben ... Maar ik geloof dat we hier uitgingen van 1 mens met 1 of enkele paarden? Overigens vind ik niet dat je 10 jaar op een handelstal moet hebben gewerkt om ergens een gefundeerde mening over te hebben (ik hoop het niet, anders wordt het stil op Bokt Haha! ). Maar goed, als je dat wel vindt heb ik er geen probleem mee om me niet meer in deze discussie te mengen hoor Scheve mond .

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 16:03

runningkawa schreef:
Mijn paard loopt ook gewoon door als er blaffende en grommende honden op hem afkomen.
Maar of hij nog zo perfect naar me luisterd als hij ook werkelijk gebeten word?

Maar hij is ooit aangereden door een tractor, die hard reed.
Nou ik ben al veel met hem op de weg geweest, maar een hardrijdende tractor, die in zijn ogen aanvallen, wacht hij niet meer af.

Ik ga echt geen 100 meter aan de kletter, maar hij springt wel 3 meter opzij. En dat is niet grappig met een sloot naast je Lachen

Ik laat verder zelf niet merken dat ik het eng vind.
Heb het ook al in het weiland geoefend met tractors.
Maar dat is een trauma, wat niet ff weg is.

En weet je hij heeft nog gelijk ook nog, ik ging ook niet weer zitten wachten op een wond op je kont erbij.

ik heb 5 eigen paarden en ik train al mijn paarden zelf Knipoog ik ben momenteel met 2 jonge paarden aan het trainen dus moet ik nu 10 j wachten of mag ik nu al meepraten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:46

Als je er honderden onder je kont hebt gehad, merk je wel dat er honderdern verschillende karakters zijn.
En (jammer genoeg) een heleboel die van alles mee hebben gemaakt, dus diep gewortelde, niet leuke ervaringen hebben. Die je mag corrigeren (zeldzaam met harde hand trouwens)
Dat is heel wat anders als je eigen paarden zadelmak maken. Paarden zonder nare ervaringen.
Dat is wat ik daarmee bedoelde. Lachen

Verder heeft mijn paard altijd gelopen op plaatsen waar honden aanwezig waren, vandaar vind hij een hond niet eng.
Merk dat ook aan mijn enter
de eerste paard dagen vond hij de hondern helemaal niks, maar nu wel.

Dat kan dus ook op dat plaatje van die poema
dat is gewenning en daar geef ik meteen toe, dat hij jou als leider daar niet zomdaar voorbij loopt.
Want als het eng is, is het maar een beetje eng.

Maar iets totaals vreemd?
Wat hij niet kent, iets echt enger dan eng in zijn ogen (hoeft in jou ogen niet zo te zijn)
dan is hij echt pleite voordat jij ook maar hebt gereageerd Lachen

Verder heb ik door de tijd heen ook nogal een verschil gemerkt tussen rassen/types paarden.

Bij een haflinger, lukt boven gevraagde simpeler dan bij een hoog in het bloed staande,sensibele kwpn-er
Die eerste zijn nu eenmaal een stuk koeler in het hoofd.
(geen idee wat voor paarden jullie hebben, maar is een algemene contatering waar ik nu heel bokt vast mee over me heen krijg Lachen )

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:00

runningkawa schreef:
Als je er honderden onder je kont hebt gehad, merk je wel dat er honderdern verschillende karakters zijn.
En (jammer genoeg) een heleboel die van alles mee hebben gemaakt, dus diep gewortelde, niet leuke ervaringen hebben. Die je mag corrigeren (zeldzaam met harde hand trouwens)
Dat is heel wat anders als je eigen paarden zadelmak maken. Paarden zonder nare ervaringen.
Dat is wat ik daarmee bedoelde. Lachen

Verder heeft mijn paard altijd gelopen op plaatsen waar honden aanwezig waren, vandaar vind hij een hond niet eng.
Merk dat ook aan mijn enter
de eerste paard dagen vond hij de hondern helemaal niks, maar nu wel.

Dat kan dus ook op dat plaatje van die poema
dat is gewenning en daar geef ik meteen toe, dat hij jou als leider daar niet zomdaar voorbij loopt.
Want als het eng is, is het maar een beetje eng.

Maar iets totaals vreemd?
Wat hij niet kent, iets echt enger dan eng in zijn ogen (hoeft in jou ogen niet zo te zijn)
dan is hij echt pleite voordat jij ook maar hebt gereageerd Lachen

Verder heb ik door de tijd heen ook nogal een verschil gemerkt tussen rassen/types paarden.

Bij een haflinger, lukt boven gevraagde simpeler dan bij een hoog in het bloed staande,sensibele kwpn-er
Die eerste zijn nu eenmaal een stuk koeler in het hoofd.
(geen idee wat voor paarden jullie hebben, maar is een algemene contatering waar ik nu heel bokt vast mee over me heen krijg Lachen )

ik heb echt wel ervaring met moeilijke paarden , een van paarden was door vorige eigenaars zwaar mishandeld , ik heb hem gekocht uit medelijden en hij was voor zichzelf en voor mij een gevaar ! hij viel aan met open mond , draaide zich naar je toe en schopte naar je alsof je een poema Knipoog was en kwam al steigerend op je af ! ook wilde hij de trailer niet in en als je in zijn stal kwam schopte hij je met voeremmer en al terug buiten ! iedereen verklaarde me gek , maar ik zette door en ben met hem nh gaan doen en ik heb van dit paard heel veel geleerd ! nu is hij een geweldig lief paard en loopt zo de trailer in ! ik heb hem getraind zonder agressie en enkel als hij me echt aanviel kreeg hij een ferme knal ( dit is kracht gebruiken maar als in de natuur een ondergeschikt paard de leider aanvalt krijgt hij ook een goede trap ) ! ik ben met dit paard meer dan een jaar bezig geweest voordat hij me ook maar een beetje vertrouwde , en daarna ging het steeds beter en beter ! was ik met dit paard beginnen vechten had ik zeker en vast de strijd verloren , maar door nh heb ik met dit paard een goede band opgebouwd en van dit paard een superlief dier gemaakt dat terug plezier heeft in zijn leven en daar ben ik best wel trots op !

ik heb allemaal paarden hoog in het bloed ( bv volbloed , peruaanse paso ) en ik leid al mijn paarden aan een halstertje !

als je op een handelsstal werkt en 100 paarden ziet passeren , krijg je nooit de kans om met dit paard een band op te bouwen en daarom wordt er in handelstallen meestal naar de andere methode gegrepen omdat dit sneller gaat ! je geeft het paard een knal of een ruk of je houdt hem met een bit en hij blijft bij je maar op lange termijn verlies je dit gevecht ! nh duurt langer maar heeft blijvend resultaat en dit resultaat is absolute vertrouwen tussen ruiter en paard ! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:06

Toch is er zeldzaam gevochten met de paarden.
Trailer lopen doen de meestal zo
(op een enkeling na, die perse door verkoop nu dat ding in moest)
En ook gaf ik niet meer klappen als dat jij nu zegt.
Idd bij een schop of een bijt, krijgen ze lik op stuk, niet eerder, zou niet eerlijk zijn.

En in een paar weken heb je al een heel ander paard op stal, maar ook onder het zadel omdat dat door werkt.

En vechten heeft nooit zin, je verliest altijd tegen 600 kilo die niet wil en als het uit angst is dat 600 kg niet wil, ben je helemaal de l.. als je vecht

En dat zonder nh hetzelfde doen, raar hè Haha!

Maar toch blijf ik erbij, dat jouw paard bij echte angst jou ook voorbij gaat.

Ow ja, leuke
een trein als ze al bang zijn voor een snel rijdende tractor Haha!
En op concours bent, dus niet ff dagelijk kunt gaan oefenen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 02:41

hallo

mijn vriendin is juist bij me op bezoek geweest en ik heb heel voorzichtig proberen te zeggen dat het heel belangrijk is dat ze op de grond respect krijgt van haar paard!

ik had voorgesteld om samen te gaan wandelen , ik met mijn paard en zij met haar paard maar dat werd beleefd afgewezen ! ze zei dat hij te sterk is maar wat gaat ze dan doen als ze op zijn rug zit , dan is hij ook sterk en kan ze hem waarschijnlijk niet te baas !
ik vind het echt zonde dat ze er zo weinig mee doet , ik hoorde haar ook tegen haar man vertellen dat hij weer stout was geweest bij de hoefsmid , dit paard misbruikt echt zijn kracht !

als ze ermee zou grondwerk doen zou ze dit paard veel beter in de hand hebben maar ze luistert niet naar mijn raad !

ik hoop dat het goed komt tussen haar en het paard , want het is een prachtig paard en mijn vriendin is gek op dit paard !

ik maak me misschien wel zorgen om niets , wie weet gaat het wel perfect onder het zadel , ik hoop het maar ik vrees dat er problemen van komen !

we zullen wel zien !

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:08

Ik denk dat je vriendin dat toch het beste zelf kan bepalen, het is haar paard...... en ik denk niet dat jouw vriendin veiliger af is als ze wel naar je luistert, gezien jouw foute theorie.

Komt allemaal vast wel goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:45

Natuulijk heb je heel veel kracht nodig bij het omgaan met paarden.... denk aan
-uitmesten
-vegen
-hooi/stro lossen
-een 10 meter hoge mestberg oprijden
-water sjouwen

nou zo kan ik er nog wel meer opnoemen Haha!

Als je gewoon eerlijk en oprecht bent naar een paard toe... met de nodige duidelijke grensaangevende acties en deze grenzen ook duidelijk houd kan je een paard zonder lichamelijke kracht laten doen wat je wil.....

en daar hoef je niet eens een goeroe voor te volgen..

Met betrekking tot het plaatje. Als ik een dag of drie achtereen veel foto's maak van mijn rijden zit er vast ook wel een heeeeeele beste bij.

Ik neem aan dat hij er niet bij verteld dat de eerste 600 keer dat het dier bij die poema stond het er keihard tussenuit kneep Haha! Haha! Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 11:12

Sosha schreef:
Ik denk dat je vriendin dat toch het beste zelf kan bepalen, het is haar paard...... en ik denk niet dat jouw vriendin veiliger af is als ze wel naar je luistert, gezien jouw foute theorie.

Komt allemaal vast wel goed!

met mijn " foute " theorie heb ik toch lekker al mijn paarden kunnen opleiden en al mijn paarden zijn goed getraind en schrikken haast nergens meer van !

maar ach ieder zijn mening he ! Knipoog

ik hoop dat het allemaal goed komt !
OK dan!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:11

gijsenkim schreef:
Natuulijk heb je heel veel kracht nodig bij het omgaan met paarden.... denk aan
-uitmesten
-vegen
-hooi/stro lossen
-een 10 meter hoge mestberg oprijden
-water sjouwen

nou zo kan ik er nog wel meer opnoemen Haha!

Als je gewoon eerlijk en oprecht bent naar een paard toe... met de nodige duidelijke grensaangevende acties en deze grenzen ook duidelijk houd kan je een paard zonder lichamelijke kracht laten doen wat je wil.....

en daar hoef je niet eens een goeroe voor te volgen..

Met betrekking tot het plaatje. Als ik een dag of drie achtereen veel foto's maak van mijn rijden zit er vast ook wel een heeeeeele beste bij.

Ik neem aan dat hij er niet bij verteld dat de eerste 600 keer dat het dier bij die poema stond het er keihard tussenuit kneep Haha! Haha! Haha!

dat scheeld mij weer typ werk...dank je Knipoog

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:18

Sosha schreef:

Kun je mij uitleggen wat er fout is aan die " theorie"? Zoals ik het lees beweert Shana dat je een paard met gericht grondwerk beter in de hand kan krijgen, zodat je minder vaak op kracht of machtsmiddelen hoeft te vertrouwen. Wilde je zeggen dat dat niet kan? Het lijkt mij eigenlijk erg logisch. En om Gijsenkim aan te halen: "daar hoef je niet eens een goeroe voor te volgen.. "

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 14:20

WormBoy schreef:
Kun je mij uitleggen wat er fout is aan die " theorie"? Zoals ik het lees beweert Shana dat je een paard met gericht grondwerk beter in de hand kan krijgen, zodat je minder vaak op kracht of machtsmiddelen hoeft te vertrouwen. Wilde je zeggen dat dat niet kan? Het lijkt mij eigenlijk erg logisch. En om Gijsenkim aan te halen: "daar hoef je niet eens een goeroe voor te volgen.. "

dank je wormboy , ik ben blij dat er toch een paar mensen begrijpen wat ik bedoel !

bedankt OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:23

Maar waarom word er altijd gedacht dat mensen die niet NH-en alles op kracht doen?

dat probeer je in de praktijk ook maar 1x dan weet je ook dat het geen nut heeft
Dus dat snap ik dan helemaal niet