Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
runningkawa schreef:En wat doet het paard als de poema niet vast zit en echt op hem afkomt?
dan heb je wel even wat meer te vertellen. Daarbij hoe vervelend ook voot die parelli maar dit bewijst in mijn ogen niks. Ik heb hier ook een sul staan die daar niks om zal geven. En hij is de eerste niet op stal, de 1 geeft er niks om omdat het een sul is, de ander had er niks om gegeven omdat hij voor de duvel niet bang is. Als zijn paard nou een angsthaas was geweest dan had ik het knap gevonden, maar dat zie je niet van de foto af. Leuk kunstje wel, maar in het circus hangt ook een leeuwen lucht en daar lopen ook paarden rond, het is net wat je gewoon bent. sherwood schreef:eh de kuddeleider zit op z'n rugdan heb je wel even wat meer te vertellen. Daarbij hoe vervelend ook voot die parelli maar dit bewijst in mijn ogen niks. Ik heb hier ook een sul staan die daar niks om zal geven. En hij is de eerste niet op stal, de 1 geeft er niks om omdat het een sul is, de ander had er niks om gegeven omdat hij voor de duvel niet bang is. Als zijn paard nou een angsthaas was geweest dan had ik het knap gevonden, maar dat zie je niet van de foto af. Leuk kunstje wel, maar in het circus hangt ook een leeuwen lucht en daar lopen ook paarden rond, het is net wat je gewoon bent.
runningkawa schreef:En een paard die denkt dat hij aangevallen word door een tijger, vlucht
Met of zonder leider.

runningkawa schreef:Ik denk dat jullie uitgaan van teveel 1 eigen paard
ga maar werken op handelsstallen, met allemaal jonge beesten met allemaal verschillende karakters en we praten over 10 jaar nog eens met elkaar.
). Maar goed, als je dat wel vindt heb ik er geen probleem mee om me niet meer in deze discussie te mengen hoor
. runningkawa schreef:Mijn paard loopt ook gewoon door als er blaffende en grommende honden op hem afkomen.
Maar of hij nog zo perfect naar me luisterd als hij ook werkelijk gebeten word?
Maar hij is ooit aangereden door een tractor, die hard reed.
Nou ik ben al veel met hem op de weg geweest, maar een hardrijdende tractor, die in zijn ogen aanvallen, wacht hij niet meer af.
Ik ga echt geen 100 meter aan de kletter, maar hij springt wel 3 meter opzij. En dat is niet grappig met een sloot naast je
Ik laat verder zelf niet merken dat ik het eng vind.
Heb het ook al in het weiland geoefend met tractors.
Maar dat is een trauma, wat niet ff weg is.
En weet je hij heeft nog gelijk ook nog, ik ging ook niet weer zitten wachten op een wond op je kont erbij.
Ik denk dat jullie uitgaan van teveel 1 eigen paard
ga maar werken op handelsstallen, met allemaal jonge beesten met allemaal verschillende karakters en we praten over 10 jaar nog eens met elkaar.
ik ben momenteel met 2 jonge paarden aan het trainen dus moet ik nu 10 j wachten of mag ik nu al meepraten 

) runningkawa schreef:Als je er honderden onder je kont hebt gehad, merk je wel dat er honderdern verschillende karakters zijn.
En (jammer genoeg) een heleboel die van alles mee hebben gemaakt, dus diep gewortelde, niet leuke ervaringen hebben. Die je mag corrigeren (zeldzaam met harde hand trouwens)
Dat is heel wat anders als je eigen paarden zadelmak maken. Paarden zonder nare ervaringen.
Dat is wat ik daarmee bedoelde.
Verder heeft mijn paard altijd gelopen op plaatsen waar honden aanwezig waren, vandaar vind hij een hond niet eng.
Merk dat ook aan mijn enter
de eerste paard dagen vond hij de hondern helemaal niks, maar nu wel.
Dat kan dus ook op dat plaatje van die poema
dat is gewenning en daar geef ik meteen toe, dat hij jou als leider daar niet zomdaar voorbij loopt.
Want als het eng is, is het maar een beetje eng.
Maar iets totaals vreemd?
Wat hij niet kent, iets echt enger dan eng in zijn ogen (hoeft in jou ogen niet zo te zijn)
dan is hij echt pleite voordat jij ook maar hebt gereageerd
Verder heb ik door de tijd heen ook nogal een verschil gemerkt tussen rassen/types paarden.
Bij een haflinger, lukt boven gevraagde simpeler dan bij een hoog in het bloed staande,sensibele kwpn-er
Die eerste zijn nu eenmaal een stuk koeler in het hoofd.
(geen idee wat voor paarden jullie hebben, maar is een algemene contatering waar ik nu heel bokt vast mee over me heen krijg)
was en kwam al steigerend op je af ! ook wilde hij de trailer niet in en als je in zijn stal kwam schopte hij je met voeremmer en al terug buiten ! iedereen verklaarde me gek , maar ik zette door en ben met hem nh gaan doen en ik heb van dit paard heel veel geleerd ! nu is hij een geweldig lief paard en loopt zo de trailer in ! ik heb hem getraind zonder agressie en enkel als hij me echt aanviel kreeg hij een ferme knal ( dit is kracht gebruiken maar als in de natuur een ondergeschikt paard de leider aanvalt krijgt hij ook een goede trap ) ! ik ben met dit paard meer dan een jaar bezig geweest voordat hij me ook maar een beetje vertrouwde , en daarna ging het steeds beter en beter ! was ik met dit paard beginnen vechten had ik zeker en vast de strijd verloren , maar door nh heb ik met dit paard een goede band opgebouwd en van dit paard een superlief dier gemaakt dat terug plezier heeft in zijn leven en daar ben ik best wel trots op !

Sosha schreef:Ik denk dat je vriendin dat toch het beste zelf kan bepalen, het is haar paard...... en ik denk niet dat jouw vriendin veiliger af is als ze wel naar je luistert, gezien jouw foute theorie.
Komt allemaal vast wel goed!
gijsenkim schreef:Natuulijk heb je heel veel kracht nodig bij het omgaan met paarden.... denk aan
-uitmesten
-vegen
-hooi/stro lossen
-een 10 meter hoge mestberg oprijden
-water sjouwen
nou zo kan ik er nog wel meer opnoemen![]()
Als je gewoon eerlijk en oprecht bent naar een paard toe... met de nodige duidelijke grensaangevende acties en deze grenzen ook duidelijk houd kan je een paard zonder lichamelijke kracht laten doen wat je wil.....
en daar hoef je niet eens een goeroe voor te volgen..
Met betrekking tot het plaatje. Als ik een dag of drie achtereen veel foto's maak van mijn rijden zit er vast ook wel een heeeeeele beste bij.
Ik neem aan dat hij er niet bij verteld dat de eerste 600 keer dat het dier bij die poema stond het er keihard tussenuit kneep![]()
![]()
dat scheeld mij weer typ werk...dank je
Sosha schreef:Ik denk dat je vriendin dat toch het beste zelf kan bepalen, het is haar paard...... en ik denk niet dat jouw vriendin veiliger af is als ze wel naar je luistert, gezien jouw foute theorie.
WormBoy schreef:Kun je mij uitleggen wat er fout is aan die " theorie"? Zoals ik het lees beweert Shana dat je een paard met gericht grondwerk beter in de hand kan krijgen, zodat je minder vaak op kracht of machtsmiddelen hoeft te vertrouwen. Wilde je zeggen dat dat niet kan? Het lijkt mij eigenlijk erg logisch. En om Gijsenkim aan te halen: "daar hoef je niet eens een goeroe voor te volgen.. "