Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jeddah schreef:Alleen ga je aan letsel aan je been of arm over het algemeen niet dood en aan je hoofd vaak wel...
WormBoy schreef:Ja leuk he! Tja, in Amerika dragen de cowboys een hoed, dus moeten we dat hier ook zo doen. Helemaal grappig als je bedenkt dat die Amerikaanse cowboys i.h.a. wel een helm dragen als ze de fiets pakken(terwijl de meeste Nederlanders dat niet bij hun "outfit" vinden passen). Fietsen is immers veel gevaarlijker dan paardrijden
.
Ik denk dat de hele situatie razendsnel zal veranderen zodra er in de Westernsport een paar ernstige ongelukken gebeuren (vooral als dat op een wedstrijd gebeurt). Dat is niet iets om op te hopen natuurlijk, maar meestal is dat helaas de enige manier. Overigens kan een cap je ook maar beschermen tegen een beperkt aantal ongelukken (de kans dat je iets aan je rug krijgt na een val lijkt me groter), maar toch: je hoeft hem maar 1x nodig te hebben!
WormBoy schreef:Goed punt, daarom draag ik zelf ook (bijna) altijd een cap en geen beenbeschermers. Een body protector zou misschien ook een goed idee zijn, om je rug te beschermen (een rolstoel is ook geen lekker vooruitzicht), maar dat lijkt me wel erg in de weg zitten bij het rijden (heeft iemand daar ervaring mee?). Ik vind het ook een goed idee van de WRAN om bij wedstrijden het dragen van een cap bij in ieder geval wel toe te staan (verplichten gaat misschien weer te ver).
sflj schreef:Ik zou het bijzonder kinderachtig en betuttelend vinden als het dragen van helmen (of protectors e.d.) verplicht zou worden. En wil dus graag zelf blijven bepalen of ik dat draag of niet.
sflj schreef:Nou Gerrie, bedankt voor je wijze raad!
Maar nee, bedankt. Ik ben nl. ontzettend eigenwijs en ben niet zo bang dat ik van een val van mijn paard (als dat al gebeurt) meer over hou dan een paar blauwe plekken en eventueel een deuk in mijn ego.
Ik zou het bijzonder kinderachtig en betuttelend vinden als het dragen van helmen (of protectors e.d.) verplicht zou worden. En wil dus graag zelf blijven bepalen of ik dat draag of niet.
Gerrie schreef:+:)+
Wees maar blij dat je geen lid bent van de KNHS ..want die is op dit ogenblik en voor de toekomst erg betuttelend bezig!
Tot groot verdriet van ons die daartegen actie voeren!
Maar we houden vol!
WormBoy schreef:Hangt denk ik een beetje van de situatie af. Als een manege een cap verplicht stelt voor de lessen of buitenritten kan ik daar goed inkomen (omdat ze ook (mede)aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele ongelukken). Bij wedstrijden neem ik aan dat de organisatie van een wedstrijd i.h.a. niet aansprakelijk gesteld kan worden, dus dan zou het (in mijn ogen) vrije keuze moeten zijn. Wat ik dan absoluut niet kan begrijpen is dat je mensen bij een wedstrijd verbiedt om een cap te dragen (zoals de WRAN pas onlangs veranderd heeft). Ik vind het sowieso flauw om kledingeisen te stellen bij wedstrijden tenzij het iets met veilgheid voor mens of dier te maken heeft (volgens mij is het bij westerwedstrijden ook verplicht om cowboylaarzen te dragen). Maar ja, da's toch weer "het plaatje" he!
jeddah schreef:Tegen het dragen van een helm, verplicht, ben ik niet tegen. Er zijn al genoeg onderzoeken naar gedaan en het scheelt gewoon veel levens. Vooral bij de jeugd vind ik dat het wel verplicht moet zijn.
Natuurlijk moet het mijn inziens ook niet te ver gaan, en moet je zelf nog wel wat keuze hebben. Hoe denk je eigenlijk over het autorijden sflj? Draag je wel een riem? Omdat het verplicht is? Vind je dat een goede regel? Of zou je liever zien dat het afgeschaft wordt en dan men het zelf mag weten?
)Tittel schreef:Succes met je actie. Begrijp ook niet waarom ze de regels ineens aan willen passen. Je moet zelf weten wat je doet. Ik kies ervoor om met cap te rijden, maar als jullie zonder cap (met hoed) willen rijden moet dat toch kunnen!
Citaat:Tegen het dragen van een helm, verplicht, ben ik niet tegen. Er zijn al genoeg onderzoeken naar gedaan en het scheelt gewoon veel levens. Vooral bij de jeugd vind ik dat het wel verplicht moet zijn.
Natuurlijk moet het mijn inziens ook niet te ver gaan, en moet je zelf nog wel wat keuze hebben. Hoe denk je eigenlijk over het autorijden sflj? Draag je wel een riem? Omdat het verplicht is? Vind je dat een goede regel? Of zou je liever zien dat het afgeschaft wordt en dan men het zelf mag weten?

jeddah schreef:Ik denk ook wel dat de kans in de auto groter is. Maar feit blijft wel dat Paardrijden op nr 2 staat betreft ongelukken die tot ziektewet leiden, achter voetballen. In de VS staat paardrijden nr 2 achter motorsport, voor autosport wat betreft dodelijke ongelukken.
Paardrijden kan dus wel gevaarlijk zijn, net als autorijden, en ik denk niet dat het verkeerd is als men verplicht wordt een helm te dragen.
. Misschien dat dat mensen wat meer over de streep trekt om toch een cap te dragen.
). Ik heb wel het gevoel dat doordat ik (en een dozijn andere volwassenen) op onze westernmanege een cap dragen, het wel wat makkelijker maakt voor anderen om dat te doen (anders voel je je toch een buitenbeentje). Oja, ik draag ook altijd netjes mijn autogordel: vind ik een veilig gevoel.