waarom geen cap bij western en dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:55

Precies WB! Dan moeten ze eigenlijk het dragen van bodyprotectors en been en arm bescherming ook verplichten! Misschien is nl. de kans dat je daar letsel aan overhoudt wel net zo groot of groter dan aan je hoofd!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:03

Alleen ga je aan letsel aan je been of arm over het algemeen niet dood en aan je hoofd vaak wel...

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:09

jeddah schreef:
Alleen ga je aan letsel aan je been of arm over het algemeen niet dood en aan je hoofd vaak wel...

Goed punt, daarom draag ik zelf ook (bijna) altijd een cap en geen beenbeschermers. Een body protector zou misschien ook een goed idee zijn, om je rug te beschermen (een rolstoel is ook geen lekker vooruitzicht), maar dat lijkt me wel erg in de weg zitten bij het rijden (heeft iemand daar ervaring mee?). Ik vind het ook een goed idee van de WRAN om bij wedstrijden het dragen van een cap bij in ieder geval wel toe te staan (verplichten gaat misschien weer te ver).

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:05

WormBoy schreef:
Ja leuk he! Tja, in Amerika dragen de cowboys een hoed, dus moeten we dat hier ook zo doen. Helemaal grappig als je bedenkt dat die Amerikaanse cowboys i.h.a. wel een helm dragen als ze de fiets pakken Haha! (terwijl de meeste Nederlanders dat niet bij hun "outfit" vinden passen). Fietsen is immers veel gevaarlijker dan paardrijden Knipoog .

Ik denk dat de hele situatie razendsnel zal veranderen zodra er in de Westernsport een paar ernstige ongelukken gebeuren (vooral als dat op een wedstrijd gebeurt). Dat is niet iets om op te hopen natuurlijk, maar meestal is dat helaas de enige manier. Overigens kan een cap je ook maar beschermen tegen een beperkt aantal ongelukken (de kans dat je iets aan je rug krijgt na een val lijkt me groter), maar toch: je hoeft hem maar 1x nodig te hebben!

Ach, volgens de KNHS die alle paardrijongelukken op een hoop gooit is de helmplicht op wedstrijden voor de 'veiligheid'.
[WD] Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

[WD] Protestactie verplichten helm

Zo gaan ze ermee om.
Terwijl ze geen harde cijfers hebben van ongelukken tijdens Z dressuur wedstrijden...

Fietsen is idd veel gevaarlijker maar de fietsorganisatie op hun beurt zegt niet aan een helmplicht te willen omdat het fietsen dan weer ontmoedigd wordt..

@sflj ga jij maar alvast een harnas aanschaffen en dan maar zien hoe jij nog kunt 'genieten'van paardrijden
Of beter nog stop maar met paardrijden en ga dammen ofzo?!

Schrik niet van mijn reaktie maar er is al zoveel gesproken ( op bovenstaande links)over hoe veilig het allemaal wel niet moet worden dat dit er zomaar weer uitschiet..

Het is niet persoonlijk bedoeld!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:10

Nou Gerrie, bedankt voor je wijze raad!
Maar nee, bedankt. Ik ben nl. ontzettend eigenwijs en ben niet zo bang dat ik van een val van mijn paard (als dat al gebeurt) meer over hou dan een paar blauwe plekken en eventueel een deuk in mijn ego.
Ik zou het bijzonder kinderachtig en betuttelend vinden als het dragen van helmen (of protectors e.d.) verplicht zou worden. En wil dus graag zelf blijven bepalen of ik dat draag of niet.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:10

WormBoy schreef:
Goed punt, daarom draag ik zelf ook (bijna) altijd een cap en geen beenbeschermers. Een body protector zou misschien ook een goed idee zijn, om je rug te beschermen (een rolstoel is ook geen lekker vooruitzicht), maar dat lijkt me wel erg in de weg zitten bij het rijden (heeft iemand daar ervaring mee?). Ik vind het ook een goed idee van de WRAN om bij wedstrijden het dragen van een cap bij in ieder geval wel toe te staan (verplichten gaat misschien weer te ver).

Heb ervaring met een bodyprotector. Echt niet mijn ding. Heb een tijdje paarden getraind voor de cross. Moesten we verplicht een bodyprotector dragen. Tuurlijk zijn ze heel erg goed en als je moet kiezen tussen een ernstige rugblessure of een bodyprotector dan is de keuze snel gemaakt. Maar om lekker mee te rijden, nee. Vooral omdat ik zelf graag ontspannen rijdt en met mijn lichaamstaal werk, is een bodyprotector geen optie. Het belemmerd mij in mijn houding en bewegingen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:20

sflj schreef:
Ik zou het bijzonder kinderachtig en betuttelend vinden als het dragen van helmen (of protectors e.d.) verplicht zou worden. En wil dus graag zelf blijven bepalen of ik dat draag of niet.

Hangt denk ik een beetje van de situatie af. Als een manege een cap verplicht stelt voor de lessen of buitenritten kan ik daar goed inkomen (omdat ze ook (mede)aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele ongelukken). Bij wedstrijden neem ik aan dat de organisatie van een wedstrijd i.h.a. niet aansprakelijk gesteld kan worden, dus dan zou het (in mijn ogen) vrije keuze moeten zijn. Wat ik dan absoluut niet kan begrijpen is dat je mensen bij een wedstrijd verbiedt om een cap te dragen (zoals de WRAN pas onlangs veranderd heeft). Ik vind het sowieso flauw om kledingeisen te stellen bij wedstrijden tenzij het iets met veilgheid voor mens of dier te maken heeft (volgens mij is het bij westerwedstrijden ook verplicht om cowboylaarzen te dragen). Maar ja, da's toch weer "het plaatje" he!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:20

sflj schreef:
Nou Gerrie, bedankt voor je wijze raad!
Maar nee, bedankt. Ik ben nl. ontzettend eigenwijs en ben niet zo bang dat ik van een val van mijn paard (als dat al gebeurt) meer over hou dan een paar blauwe plekken en eventueel een deuk in mijn ego.

OK dan!

Wees maar blij dat je geen lid bent van de KNHS ..want die is op dit ogenblik en voor de toekomst erg betuttelend bezig!

Tot groot verdriet van ons die daartegen actie voeren!

Maar we houden vol!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:24

Gerrie schreef:
+:)+

Wees maar blij dat je geen lid bent van de KNHS ..want die is op dit ogenblik en voor de toekomst erg betuttelend bezig!

Tot groot verdriet van ons die daartegen actie voeren!

Maar we houden vol!

Succes met je actie. Begrijp ook niet waarom ze de regels ineens aan willen passen. Je moet zelf weten wat je doet. Ik kies ervoor om met cap te rijden, maar als jullie zonder cap (met hoed) willen rijden moet dat toch kunnen!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:24

Tegen het dragen van een helm, verplicht, ben ik niet tegen. Er zijn al genoeg onderzoeken naar gedaan en het scheelt gewoon veel levens. Vooral bij de jeugd vind ik dat het wel verplicht moet zijn.

Natuurlijk moet het mijn inziens ook niet te ver gaan, en moet je zelf nog wel wat keuze hebben. Hoe denk je eigenlijk over het autorijden sflj? Draag je wel een riem? Omdat het verplicht is? Vind je dat een goede regel? Of zou je liever zien dat het afgeschaft wordt en dan men het zelf mag weten?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:26

WormBoy schreef:
Hangt denk ik een beetje van de situatie af. Als een manege een cap verplicht stelt voor de lessen of buitenritten kan ik daar goed inkomen (omdat ze ook (mede)aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele ongelukken). Bij wedstrijden neem ik aan dat de organisatie van een wedstrijd i.h.a. niet aansprakelijk gesteld kan worden, dus dan zou het (in mijn ogen) vrije keuze moeten zijn. Wat ik dan absoluut niet kan begrijpen is dat je mensen bij een wedstrijd verbiedt om een cap te dragen (zoals de WRAN pas onlangs veranderd heeft). Ik vind het sowieso flauw om kledingeisen te stellen bij wedstrijden tenzij het iets met veilgheid voor mens of dier te maken heeft (volgens mij is het bij westerwedstrijden ook verplicht om cowboylaarzen te dragen). Maar ja, da's toch weer "het plaatje" he!

Veiligheidsdingen zoals een helm verbieden is inderdaad een beetje maf. Maar ik vind die kledingeisen verder niet zo raar. Dat zijn nou eenmaal dingen die bij de verschillende sporten horen. Dat heb je in de dressuur en het springen ook; het colbertje. En persoonlijk zou ik het geen gezicht vinden als de pleasure ruiters bijvoorbeeld in een felgekleurd trainingspak en met groene rubberen laarzen door de bak gingen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:33

jeddah schreef:
Tegen het dragen van een helm, verplicht, ben ik niet tegen. Er zijn al genoeg onderzoeken naar gedaan en het scheelt gewoon veel levens. Vooral bij de jeugd vind ik dat het wel verplicht moet zijn.

Natuurlijk moet het mijn inziens ook niet te ver gaan, en moet je zelf nog wel wat keuze hebben. Hoe denk je eigenlijk over het autorijden sflj? Draag je wel een riem? Omdat het verplicht is? Vind je dat een goede regel? Of zou je liever zien dat het afgeschaft wordt en dan men het zelf mag weten?

Ik ben 11 jaar lang vrachtwagenchauffeur geweest en tot zo'n 5/6 jaar geleden zaten daar geen riemen in. Mijn laatste auto wel en dan is het ook verplicht om te dragen. Ik deed dat echter nooit omdat ik dat maar irritant vond, er weinig op werd gekontroleerd en ik dat inderdaad iets vond/vind om zelf te bepalen. In die tijd droeg ik in de personenwagen ook nooit een gordel. (vaak tot ergenis van mijn passagiere Tong uitsteken )
Nu meestal wel "om van het gezeur af te zijn" en inmiddels ben ik er aan gewend maar eigenlijk vind ik dat inderdaad wel iets wat iedereen zelf moet weten.
Maar nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de kans dat mij iets overkomt in de auto groter acht dan op mijn paard. Ik voel me op mijn paard dus veiliger dan in de auto. Niet omdat ikzelf zo roekeloos ben ofzo, maar door toedoen van anderen/ externe factoren, zeg maar. Ik vertrouw mijn paard dan ook meer/beter dan mijn mede automobilisten op de weg.

En @Gerrie; ik ben lid van de KNHS endurance vereniging. Tijdens endurance wedstrijden is het wel verplicht om een cap te dragen en dan doe ik dat dus wel. En alleen om die reden. Als ik zelf een buitenrit maak draag ik 'm zelden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:37

Tittel schreef:
Succes met je actie. Begrijp ook niet waarom ze de regels ineens aan willen passen. Je moet zelf weten wat je doet. Ik kies ervoor om met cap te rijden, maar als jullie zonder cap (met hoed) willen rijden moet dat toch kunnen!

Wij willen inderdaad graag de vrije keuze houden!

Citaat:

Er zijn nogmaals, geen cijfers bekend omtent hoofdletsel opgelopen tijdens een wedstrijd!
Daar gaat deze hele verplichting over en niet wat je thuis doet!

De vergelijking met een autogordel gaat helemaal mank...
Die is bij nl wet geregeld... en de KNHS is alleen een organisatie die er voor de leden zou moeten zijn...
Daar zou een adviserende werking meer effekt hebben dan een dwingende!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:40

Ik denk ook wel dat de kans in de auto groter is. Maar feit blijft wel dat Paardrijden op nr 2 staat betreft ongelukken die tot ziektewet leiden, achter voetballen. In de VS staat paardrijden nr 2 achter motorsport, voor autosport wat betreft dodelijke ongelukken.

Paardrijden kan dus wel gevaarlijk zijn, net als autorijden, en ik denk niet dat het verkeerd is als men verplicht wordt een helm te dragen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:41

Ik zou het in ieder geval heel jammer vinden en het thuis lekker toch niet doen Tong uitsteken

Serieus; tuurlijk is een cap dragen verstandig. Maar ik wil graag zelf die overweging en keuze maken. Ik denk dat ik heel goed in staat ben in te schatten wanneer ik welke risico's loop. Als ik bijvoorbeeld zou gaan springen met mijn paard, zou ik wel een cap opzetten. Gewoon omdat ik daar minder bedreven in ben en zowieso het risico groter acht.
Ik kan dat dus zelf wel inschatten en dat hoeft de KNHS of weet ik wie niet voor mij te doen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:55

jeddah schreef:
Ik denk ook wel dat de kans in de auto groter is. Maar feit blijft wel dat Paardrijden op nr 2 staat betreft ongelukken die tot ziektewet leiden, achter voetballen. In de VS staat paardrijden nr 2 achter motorsport, voor autosport wat betreft dodelijke ongelukken.

Paardrijden kan dus wel gevaarlijk zijn, net als autorijden, en ik denk niet dat het verkeerd is als men verplicht wordt een helm te dragen.

Laat eenieder volwassen persoon met eigen paard zelf de inschatting maken of ie met helm of hoed wilt rijden!

Ik ga niet verder met deze discussie want die is allang uitgekauwd op andere topics..

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:55

Ik ben er zelf meestal geen groot voorstander van om van alles "verplicht" te stellen, omdat het in de praktijk toch vaak niet werkt (en omdat het betuttelend overkomt). Enige wat misschien zou helpen is het landelijk verplicht stellen (net als de helm bij motor/brommer), en dan dus ook overal en altijd (maar wie gaat dat controleren?). Wat ik wel heel erg stoer zou vinden als een reining prof of dressuur-ster het goede voorbeeld geeft en vrijwillig met een cap op de wedstrijd verschijnt . Misschien dat dat mensen wat meer over de streep trekt om toch een cap te dragen.

Ik draag overigens bijna altijd mijn cap, en ga dat vanaf vandaag altijd doen (hoewel er misschien niet veel mensen zijn die mijn voorbeeld zullen willen volgen Haha! ). Ik heb wel het gevoel dat doordat ik (en een dozijn andere volwassenen) op onze westernmanege een cap dragen, het wel wat makkelijker maakt voor anderen om dat te doen (anders voel je je toch een buitenbeentje). Oja, ik draag ook altijd netjes mijn autogordel: vind ik een veilig gevoel.