Trailertroubles, wie heeft dé tip

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:16

Sjellii schreef:
Hebben jullie ook tips voor paarden die niet uit de trailer willen? Nagelbijten / Gniffelen

Een vriendin van mij haar paard gaat met geen mogelijkheid achteruit de trailer uit. Hij heeft vanaf zijn geboorte in een trailer gereisd met een vooruitgang, vorige keer dat ze hem in de trailer had, heeft hij zich omgedraaid en is er vooruit uitgegaan. Dit was een grote trailer.
Hij gaat op commando achteruit, behalve als hij in de trailer staat.

Hihi, dat ken is Haha! Mijn paard is/was ook bang voor het achteruit lopen vanaf de klep. Het was vooral omdat hij niet voelt waar hij zn achtervoeten neer kan zetten, omdat de klep schuin afloopt. Eenmaal de eerste 2 stappen gezet, loopt hij de rest wel.

Kwestie van oefenen: ik heb bijvoorbeeld af en toe hem achteruit een stoeprandje af laten stappen. Dan voelt hij ook ineens geen grond onder zijn voeten, maar omdat JIJ zegt dat het kan op dat moment, doet hij het uiteindelijk wel. En eerst vooruit de stoep op, dan achteruit eraf, zodat hij weet dat er een verhoging/verlaging zit.

Oefen ook op de klep: half in de trailer, er weer achteruit af en steeds een paar cm verder. Tot hij helemaal er in kan en relaxt weer achteruit durft. Neem niet te grote stappen, dit paardje is TERECHT bang voor het achteruit lopen, hij voelt namelijk de grond niet meer en weet nog niet of hij genoeg op jullie kan vertrouwen. En als hij 1x NAAST de klep zou stappen, dan ben je weer veel verder van huis natuurlijk...

Succes!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:50

callippo schreef:
Hihi, dat ken is Haha! Mijn paard is/was ook bang voor het achteruit lopen vanaf de klep. Het was vooral omdat hij niet voelt waar hij zn achtervoeten neer kan zetten, omdat de klep schuin afloopt. Eenmaal de eerste 2 stappen gezet, loopt hij de rest wel.

Kwestie van oefenen: ik heb bijvoorbeeld af en toe hem achteruit een stoeprandje af laten stappen. Dan voelt hij ook ineens geen grond onder zijn voeten, maar omdat JIJ zegt dat het kan op dat moment, doet hij het uiteindelijk wel. En eerst vooruit de stoep op, dan achteruit eraf, zodat hij weet dat er een verhoging/verlaging zit.

Oefen ook op de klep: half in de trailer, er weer achteruit af en steeds een paar cm verder. Tot hij helemaal er in kan en relaxt weer achteruit durft. Neem niet te grote stappen, dit paardje is TERECHT bang voor het achteruit lopen, hij voelt namelijk de grond niet meer en weet nog niet of hij genoeg op jullie kan vertrouwen. En als hij 1x NAAST de klep zou stappen, dan ben je weer veel verder van huis natuurlijk...

Succes!

Dankje!
Ik zal dit aan haar laten lezen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:56

tip 1: GEDULD
tip 2: VERTROUWEN

en dan komt het goed, niets forceren, de tijd nemen, iedere dag de trailer aankoppelen en oefenen, geen toestanden met touwen en longeerlijnen, geen "behulpzame" betweters, gewoon jij en je paard alleen.

ieder stapje belonen en vooral geduldig blijven.

Zo is het mij gelukt met mijn 750 kilo wegende koudbloed die panisch voor de trailer was geworden na een traumatische rit van 18 uur, van Tirol naar Nederland (niet in mijn trailer, ik heb hem niet zelf opgehaald, helaas).

Nu, na anderhalf jaar (!!!! dus niet in 45 minuten) is ie weer volledig trailermak.
Helaas kan ie nog nergens heen omdat ie "wagenziek" wordt, maar dat is een ander verhaal

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:57

ynskje21"]
@beide dames: Lekker kortzichtig... paardenwelzijn staat bij jullie blijkbaar erg "hoog" op jullie lijstje
[/quote]

Heeeeeel hoog mijne komt ook niet in het land en staat dus de hele dag op stal. Zielig he maar ja ik heb hem voor een doel gekocht. Hij ziet er ook zooo slecht uit met lekkere deken en lekker eten en al de aandacht die hij krijgt. Nee hij heeft het slecht omdat hij klapjes krijgt met laden ow ow ow wat erg.

[quote="MoniqueT schreef:
@beide dames: we slaan hem er wel op ... kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Het zal best werken, maar niemand, maar dan ook niemand schijnt mijn stukje te lezen over het paard wat nog maar kort geleden op die manier verongelukte ...

Kijk dat zijn de domme mensen weer die zien het negatief. Paard is ondergeschrikt aan de mens en moet luisteren. Als ik zit zeg tegen de hond gaat hij zitten en niet pas bij de 40ste keer mensen die dat doen zijn erg goed bezig (NOT). Zo dus ook bij laden van paard.
Daarom zeg ik nogmaals ieder paard is anders en heeft een ander verleden en vraagt dus om een andere aanpak. Deze manier zoals IK het nu doe is zelfs door de diervriendelijkste mensen goedgekeurd als "enige" manier.

MoniqueT bij mijn paard is het verziekt omdat er iemand niet zat op te letten waardoor paard achterover de trailer uit viel. Na moeite is hij over de angst heen en nu staat hij te zeuren op de klep dus GEEEEN ANGST.

Maar ja jullie weten het beter zou zeggen KOM PROBEREN. Want de best stuurlui staan aan wal .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:33

Sjellii schreef:
Hebben jullie ook tips voor paarden die niet uit de trailer willen? Nagelbijten / Gniffelen

Een vriendin van mij haar paard gaat met geen mogelijkheid achteruit de trailer uit. Hij heeft vanaf zijn geboorte in een trailer gereisd met een vooruitgang, vorige keer dat ze hem in de trailer had, heeft hij zich omgedraaid en is er vooruit uitgegaan. Dit was een grote trailer.
Hij gaat op commando achteruit, behalve als hij in de trailer staat.

Dit probleem heb ik ook. M'n paard ging altijd al schuin van de trailer af, kletterde soms bijna van de klep. Ik moet er dus altijd 2 mensen bij helpen die haar rechthouden (door hard te duwen als ze scheef gaat). Een tijdje terug kon ik er niet bij zijn, en is ze dus van die klep gevallen, en zich natuurlijk rot geschrokken. Helaas werd mij dat pas verteld toen ze de keer erna er instond en er dus echt niet meer uitging. We zijn gewoon blijven vragen, en blijven geruststellen, want ze was echt heel bang. Uiteindelijk ging ze dan toch, dit keer goed en redelijk rustig, dus we gaan het volgende keer gewoon weer proberen (met een kilo wortels Knipoog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:12

Charos schreef:

@ nienkekara, daarbij komt er natuurlijk wel enorm veel kracht op de voorste stang van de trailer te staan. Ik denk niet dat het gewaardeerd word als ik de trailer ook naar de andere wereld help.

Dat valt reuze mee hoor.
Als je paard in de trailer staat kan hij er ook met zijn volle gewicht tegen aan leunen dus waarom op deze manier niet.
De stang van onze trailer vertoont geen enkele vorm van schade hierdoor, is zelf geen beetje krom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:14

[quote="ynskje21"]de meeste oplossingen die ik hier lees, zijn noodoplossingen. En geen structurele oplossingen. Nood=dwang gebruiken, structureel= het paard gaat op jouw vraag rustig de trailer in als je hem dat vraagt.
quote]

Je mag mijnes wel eens lenen voor dit experiment!
2 paardenfluisteraars lukte het ook al niet dus jouw zal het vast en zeker wel lukken! niet aanvallend bedoeld trouwens

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:14

Citaat:
NienkeKara:Je mag mijnes wel eens lenen voor dit experiment!
2 paardenfluisteraars lukte het ook al niet dus jouw zal het vast en zeker wel lukken!

Geen experiment hoor, gewoon de tijd nemen ... en ik zeg helemaal neit dat het mij wel zal lukken om elk paard de trailer in te zetten. Alleen de dwangmiddelen die hier gemeld worden daar gaat de angst van een paard niet mee over en dus is dat geen structurele oplossing.
Maar de meeste mensen hier op het forum willen alleen maar hun gelijk hebben en schreeuwen daar het hardst om (bedoel ik niet persoonlijk naar jou toe).
Ik wil graag voor de TS een oplossing zoeken waar ze iets mee kan zonder het paard nog meer angst aan te jagen...

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:49

niet alle paarden weigeren door angst!! wij hadden een paard die echt niet wilde en geloof me dat was echt geen angst!!hij stond nog net niet te lachen, uiteindelijk een super manier gevonden en sinds toen liep ie zonder problemen op en af!!!

socrates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:26

probeer of je een fautras trailer kan lenen en kijk of je paard daar wel in wil.deze trailers hebben geen laadklep maar een lage instap.ook voor het paard dat de trailer niet uit wil is dit misschien de oplossing want je kunt behalve achteruit de lage afstap ook vooruit de trailer uit.en nee ik ben geen verkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:40

Heb niet alles gelezen, maar wil toch wel ff graag reageren. Mijn pony vertikte het dus ook om de trailer op te gaan, terwijl hij er absoluut niet bang van is. Afgelopen zondag is Jet van Bokt bij mij langsgeweest, zij had een soortgelijk probleem met haar paard, en heeft mij geholpen OK dan!.

Ik had eigenlijk alles al geprobeerd, in draf aankomen lopen, lokken met voer, zijn maatje er eerst inzetten, een 'hek' langs de zijkanten van de laadklep zetten enzovoort.

We zijn eigenlijk als volgende te werk gegaan; Spike moest echt op mij gefocust zijn, en zijn hoofd naar de trailer toe hebben. Eerst hebben we het geprobeerd met een zweepje, dat had geen effect dus hebben we een longeerlijn langs zijn kont gedaan. Hij moest echt op mij gefocust zijn en zodra hij probeerde te draaien om de laadklep heen moest hij gelijk weer met zijn hoofd naar de trailer toe. Na ongeveer 20 minuten is het gelukt! Daarna heeft hij er nog 4 keer ingestaan en steeds beloond met brokjes en een aai.

We boeken vooruitgang, en daar ben ik heel blij mee. Het is niet zo dat hij het meteen uit zichzelf doet en dat ik hem in mijn eentje kan laden, maar het gaat de goede kant op. Het is echt niet zo dat hij er bang voor is, maar hij speelt gewoon een spelletje met je en dat spelletje is heel erg lastig te winnen.

En ik denk, doordat hij steeds zijn aandacht op mij gevestigd moest hebben en op de trailer waar hij in moest, hij wel de trailer is ingegaan omdat hij wsl. dacht dat hij er toch niet onderuit zou komen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:29

Anoniem schreef:
[Je mag mijnes wel eens lenen voor dit experiment!
2 paardenfluisteraars lukte het ook al niet dus jouw zal het vast en zeker wel lukken! niet aanvallend bedoeld trouwens

Kijk dat zijn leuke uitdagingen Knipoog elk paard is te laden, ook al zijn er nog zoveel anderen mee bezig geweest! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar geweld is nooit een optie, ook geen onredelijke dwang zoals takelwerktuigen etc. Je leert ze daarmee niets en ze worden er meestal maar tijdelijk makkelijker van. Soms ben je gewoon lang bezig, soms ook niet. Wij vragen een stuk minder voor trailertrainingen dan anderen als ik het zo lees, en we werken ook nog eens op basis van no cure no pay.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:36

monya schreef:
Kijk dat zijn leuke uitdagingen Knipoog elk paard is te laden, ook al zijn er nog zoveel anderen mee bezig geweest! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar geweld is nooit een optie, ook geen onredelijke dwang zoals takelwerktuigen etc. Je leert ze daarmee niets en ze worden er meestal maar tijdelijk makkelijker van. Soms ben je gewoon lang bezig, soms ook niet. Wij vragen een stuk minder voor trailertrainingen dan anderen als ik het zo lees, en we werken ook nog eens op basis van no cure no pay.....

Sorry, ik heb er inmiddels al zo veel aan uit gegeven helaas zonder resultaat!
De manier met de touwen werkt bij mijn paard erg goed, ze loopt nu al zonder de touwen hoeven aan te trekken de trailer op.
Geweld staat gelukkig al enige tijd niet meer in mijn woordenboekje.
Maar wel leuk dat je het als een uitdaging ziet..... je mag altijd experimenteren maar ik heb daar helaas niks meer voor over qua geld

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 00:58

Mijn paard kan ook zo'n mormel zijn me trailerladen. Bang is hij absoluut niet. De ene keer loopt hij aan een los touwtje de trailer op, de volgende keer zet hij zijn voorbenen op de klep en verzet geen stap meer.
Trekken helpt absoluut niet, hij geeft dan gewoon een ruk terug en blijft staan waar hij staat (loopt dus niet achteruit). Longeerlijnen parkeert hij gewoon zijn dikke kont bovenop, en bovendien weet hij dat musketonhaken breken als je maar genoeg kracht zet. Gaan liggen kan hij ook. Als je dan echt aan blijft dringen komt hij heel rustig omhoog (echt in slow-motion), en loopt op zijn achterbenen achteruit. Wegrennen doet hij niet, en hij is ook geen moment bang.
Zweep helpt niet, dan is hij dus wel echt bang, hij raakt compleet in paniek van een zweep.... Touwen vastmaken als op de manieren zoals eerder in dit topic beschreven doe ik maar niet. Hij is in staat om doodkalm de hele trailer aan barrels te trekken dan.....
Voer werkt al helemaal niet, hij kijkt er eens naar, komt tot de conclusie dat hij er niet bij kan, en kijkt of degene naast hem toevallig nog een snoepje in zijn jaszak heeft.
Tot nu toe heb ik hem er altijd ingekregen, soms is een schop onder zijn kont het enige wat hij nodig heeft. Hij vliegt dan ook niet de trailer in, maar loopt rustig de klep op om gelijk aan het hooinet te beginnen. Hij wil trouwens nooit helemaal over de klep, maar gaat ze dicht mogelijk bij de trailer staan aan de zijkant, en stapt er van de zijkant op. Als hij eenmaal loopt zal hij ook nooit proberen weer terug te gaan, dan loopt hij gewoon door en loopt zelf tot voorin de trailer. Hij staat op de trailer ook heel rustig, gaat alleen stampen als zijn hooi op is (bijvullen!!!! Boos! ).

Probleem is gewoon dat er geen peil op te trekken is of hij er wel of niet opgaat.... Hij kan op de heenweg staan etteren bijvoorbeeld, en op de terugweg er zo in lopen. Helemaal onvoorspelbaar.....

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 04:49

ynskje21 schreef:
@beide dames: Lekker kortzichtig... paardenwelzijn staat bij jullie blijkbaar erg "hoog" op jullie lijstje

Grappig dat je dat zegt want ik denk dat jouw paard maar wat graag met het paard van Caballo zou willen ruilen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:01

ik ben met Banjer en de trailer bezig met clickertraining... Lachen
je mag altijd wel een keer komen kijken als we aan het oefenen zijn, dan kan je je een beeld voormen... Lachen

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:15

Pril schreef:
Grappig dat je dat zegt want ik denk dat jouw paard maar wat graag met het paard van Caballo zou willen ruilen!

Verward Verward Verward
Ja, mijn paard zou inderdaad heel graag de trailer in getakeld worden door drie sterke mannen...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:52

Een hele rare methode is het misschien wat ik ga vertellen maar bij ons op stal heeft een al een aantal keer geholpen. De situatie was zo: eigenaresse al gestressed omdat ze op wedstrijd moesten. Druk druk druk, stress etc. Stond al een tijdje te emmeren. Toen kwam ik aan op stal en vroeg ze of ik het paardje effe wilde vast houden, zodat zij voer of longeerlijn kon halen. Dus ik neem dat paard over, zij loopt weg. Ik doe net alsof ik gek ben en loop zo met dat beest de trailer op. SOMS (let op mijn woorden) helpt het dus om het even door iemand anders te laten doen. En zelf weer te oefenen als je rustig bent en geen stress hebt in je lijf.

Ik had vroeger een verzorgpony (8 jaar terug ofzo) en die ging dus absoluut niet de trailer op. De vrachtwagen daarentegen liep ze zo op. Heel vreemd maar ze had het evenwicht niet in een trailer (op de vrachtwagen stonden ze schuin) en na een ritje van slechts 8km had ze zich veel al opengehaald aan al haar benen (en ja, met bescherming om), als ze nog al stond.....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 01:19

Ik ken je paard niet.... Het enige wat ik kan vertellen zijn eigen ervaringen.

Paard 1: is een keer gevallen in een stilstaande trailer; was dus bang. Opgelost met de hier zo verguisde methode van een jas over het hoofd. Elke keer probeerde ik het 5 minuten zonder jas/trui. Als paard er niet inging in die tijd gooide ik wat over het hoofd. Paard liep dan als een schaap achter me aan. Halverwege de trailer trok ik jas van het hoofd, anders botste ze tegen de voorstang. Paard loopt inmiddels de trailer al in als de stal open gaat.

Paard 2: durfde niet achterwaarts de klep af, was ook bang om naar beneden te stappen. Oplossing: trailer van de heuvel af geparkeerd zodat de klep een stuk minder schuin was (kan ook met stoeprand) Elke keer zetten we de trailer iets minder van de heuvel, na een aantal keren porbleem weg.

Paard 3: Heeft een hekel aan de klep Verward Als er stro op de klep ligt en in de trailer wandeld meneer er zo op.

Pony: ontsnapt nog weleens en duikt dan de trailer in om hooi te vreten. Ook een trailer probleem dus want die verstopt zich er telkens in Clown

Imo is het zo dat 9 van de 10 paarden ooit een probleem heeft gehad in de trailer waardoor ze er niet meer in willen. Vaak komt dit door de chauffeur. Rijden met een trailer doe je alsof je er een volle emmer water in hebt staan waar je geen druppel van mag morsen.

Paarden die langs de klep proberen te ontsnappen kan je begrenzen met een longeerlijn. Beesten die staan te klieren voor de klep zonder negatieve ervaringen maar met een dwarse kop moet je gewoon een trekker achter starten.... Clown

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:27

Citaat:
Beesten die staan te klieren voor de klep zonder negatieve ervaringen maar met een dwarse kop moet je gewoon een trekker achter starten....

.... zodat díe paarden in ieder geval ook een vervelende ervaring met de trailer hebben...

Je ándere tips vind ik bruikbaarder Knipoog

Sjanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:35

Bel eens met Eric van ONC Africhting. Hij geeft je paard speciale trailertraining. Het kost € 30,- per uur. Na de eerste keer schat hij in hoe lang het duurt. Ik hoor er goede dingen over.

lasimir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:54

mijn paard vertikt het ook wel eens om de trailer in te gaan. Niet omdat ie het eng vind ofzo, maar gewoon zo van: k doe het het lekker niet haha! Tong uitsteken
K neem dan altijd een longeerlijn zodat je hem op kan sluiten en eventueel je trailer naast een muur zetten zodat ie er dan niet af kan! De longeerlijn bind ik altijd vast aan de zijkant van de trailer en vaak werkt dat wel *LOL* Met voer lokken vind ik niet echt een optie, omdat je hem dan als het ware beloond terwijl ie helemaal niet lief is
veel succes ermee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:07

Ik wou het met mijn paardje ook op de ´lieve´manier oplossen. Drie dagen zijn twee mensen met level 3 Parelli op zak bezig geweest mijn paardje aan de trailer te laten wennen. Maar ze ging niet....
Een longeerlijn en een zweepje doen bij haar wonderen. OK niet de meest vriendelijke methode, maar wel duidelijk. Ze weet nu dat ze ook echt op de trailer moet, en niet dat ze door dwars te doen niet hoeft. Het ´gewelddadige´heeft gezorgd voor een paard wat nu wel probleemloos de trailer op gaat...zonder geweld.

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:07

wij hebben bij mijn paardje ook alles geprobeerd, iets over z'n hoofd, hooi, brokke, musli, longeerlijnen, zwepen, sluizen, echt alles!

maar maan werd alleen maar gekker en banger. en vertikte het om maar een voetje op de laatklep te zetten. toen heb ik hem vast gehouden, heeft mijn vader een voetje op getild en op de laadklep gezet. toen nog een voetje, en hij liep er zo in.

dat iedere keer gedaan....en nu kan ik hem gewoon in m'n eentje laten als me vader nog zit koffie te leuten Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:17

Voetje voor voetje intresseerd de mijne geen ruk, trekt haar voet even hard weer terug.
Overigens heb ik haar van de week alleen kunnen laden (vanaf de zijkant er in sturen) heb er nog geen stang achter gehad of wat dan ook, maar het is een begin.