Waarom wil iedereen onder de chip uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:58

horsewisper schreef:
ik heb hem wel laten chippen ik denk dat het de mensen gaat om het geld te meeste dan teminste de gene die ik ken we. zoduur is een chip niet het is eenmalig

Het gaat niet om het geld hoor, want als er een alternatief is zoals DNA registratie dan is dat prima voor heel veel mensen, terwijl dat toch meer tijd en geld kost Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:59

leentje schreef:
Als morgen de wet is dat iedereen voor een trein moet gaan liggen, doe je dat dan ook gewoon?

Een chip implanteren is geen levensbedreiging. Voor een stilstaande trein gaan liggen ook niet.
Ik ga er maar even vanuit dat je een rijdende trein bedoeld en dit is tegen de bepalingen zoals vermeld in de grondwet Haha!

@ Anita_D: Niet iedereen die tegen chippen is gelijk voor DNA registratie...
ken er genoeg die niet willen chippen omdat het geld kost.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:35

Goh Alane met jou is het toch altijd zo aangenaam discussie voeren he Rolleyes ik heb het dus over het principe, niet alles wat niet levensbedreidend is en in een wet wordt gestopt is daarom per definitie perfect en goed en weet ik wat nog allemaal meer

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:43

Lieverd, ik heb het ook over het principe...
Als je nu gewoon zegt ik wil gelijk hebben maar weet geen goede argumenten mag je van mij gelijk hebben, wil het dan wel in mijn onderschrift zetten ....
Als je wilt hebben over principes, vergelijk dan geen appels met peren.
Als jet het over je trein-vergelijking wilt hebben kan ik ook zeggen: "moet je verschrikkelijk hard/snel kunnen lopen om voor een trein te kunnen gaan liggen ..."
Maar alle gekheid op een stokje... Dat iemand voor het chippen van paarden is wil nog niet gelijk zeggen dat die persoon ook voor het chippen van mensen is. Iemand kan echter wel zo nuchter zijn en denken dat het toch verplicht is, er inprincipe te veel moeite en kosten mee gepaard gaan om een ontheffing te krijgen dat die de schouders maar ophaalt en zijn/haar paard chipt.
Want wat heeft men nu beriekt met die ontheffings regeling?
Een hoop bangmakerij, fantasieverhalen, onwaarheden enz... en wat is daarvan het doel? dat een 10-jarige s'nachts niet kan slapen omdat haar pony gechipt is door de horrorverhalen, doofpotsmoesjes?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:04

Wees blij dat we niet met zo'n geel oorlabeltje rond hoeven te rijden op onze paarden Haha!
Wat een flauwekul zeg, heb nog nooit iets gehoord over rare afwijkingen ed omdat dat paard gechipt is Verward

zonnetje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:02

Maar hoe zit dat dan met vervoeren zonder chip?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:05

Ik ben ook tegen chippen voor al de politieke, medische en morale redenen die er aan verbonden zijn.

Ik zou ook liever verantwoordelijke en HEDENDAAGSE wetenschappelijke onderzoeken zien gebeuren voordat men verplicht wordt iets dat op termijn misschien zeer schadelijk kan zijn. De onderzoeken van 2 tot 3 decenia geleden die op slachtpaarden en research laboratorium/station paarden waren gedaan, hebben alleen bevestigd dat een paard een chip kan dragen.

Er zijn meerder fabrikanten van chips en dit is ook een van de problemen. Niet alle fabrikanten zijn even 'bekwaam' en leveren kwaliteits producten af. De chips die wel getest zijn, die met name een levensduur hebben van 25 jaar, zijn die die gebruikt wordt in honden en katten.

Dat USA chipt klopt ... waarom ... de verplichting is opgelegt door EUROPA! en dit voor de opvolging van slachtpaarden/vlees dat geexporteert wordt naar Europa. Dit is de uitleg dat door de US Government is gegeven aan de protesterende paarden eigenaren over gans USA. Momenteel zijn er meer dan 10 stamboeken en registers in USA die protest hebben gegeven op chippen en bezig zijn met lobbies om dit te ontdoen.

Zolang een van de grote, mn Duitsland, weigert te chippen is er nog hoop voor de rest van Europa en diens paarden eigenaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:07

De chip heeft geen enkele toegevoegde waarde imo......... het brandmerk was toch echt een heel stuk beter.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:13

gijsenkim schreef:
De chip heeft geen enkele toegevoegde waarde imo......... het brandmerk was toch echt een heel stuk beter.

OK dan! OK dan! Dan kon je tenminste zien tot welke stamboek of ras het paard hoorde maar nu Verward Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:20

of dat deze afgekeurd was............ of wat dan ook...........

Nu met deze chip komen er veel meer dierontwaardige omstandigheden voor.......

Dieren die afgekeurd zijn komen nu in de handel terecht en dat mag imo niet gebeuren.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:36

Ik ben in principe ook tegen.
Vind het idee van Big Brother is watching you niet zo prettig. Want dat is volgens mij het enige doel. Er achter komen hoeveel paarden er nu werkelijk zijn en wie ze heeft.

Daarbij zijn de kosten ook een argument tegen. 35 euries voor een shethengstje wat als enige bestemming Italie heeft is best veel. Ik ben bang dat deze diertjes illegaal gedumpt gaan worden.

Vorig jaar heb ik eens een topic geopend met de vraag of er door de hogere kosten minder gefokt zou gaan worden. Er werd op bokt niet of nauwelijks gereageerd maar onderzoek mijnerzijds heeft uitgewezen dat er wel degelijk veel minder geregistreerde dekkingen hebben plaatsgevonden.
Gevolg hiervan op termijn is dat de aanschaf van bijvoorbeeld een kinderpony iets is wat alleen de elite zich kan veroorloven.
Schaarste drijft de prijs nu eenmaal op.

Misschien denk ik wel te ver door hoor en gaat het allemaal wel meevallen, maar blij ben ik er zeker niet mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:08

Voor degenen die als argument hebben dat je dan wat minder wantrouwend naar het eten op je bord hoeft te kijken als er een chipverplichting is: het vlees wordt straks te traceren, maar hoe zit het met genetisch gemanipuleerde sojaproducten of andere levensmiddelen? Niet alles is duidelijk aangegeven op de verpakking...Lips are sealed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:13

Peterina schreef:
Ik ben ook tegen chippen voor al de politieke, medische en morale redenen die er aan verbonden zijn.

Ik zou ook liever verantwoordelijke en HEDENDAAGSE wetenschappelijke onderzoeken zien gebeuren voordat men verplicht wordt iets dat op termijn misschien zeer schadelijk kan zijn. De onderzoeken van 2 tot 3 decenia geleden die op slachtpaarden en research laboratorium/station paarden waren gedaan, hebben alleen bevestigd dat een paard een chip kan dragen.

Er zijn meerder fabrikanten van chips en dit is ook een van de problemen. Niet alle fabrikanten zijn even 'bekwaam' en leveren kwaliteits producten af. De chips die wel getest zijn, die met name een levensduur hebben van 25 jaar, zijn die die gebruikt wordt in honden en katten.

Dat USA chipt klopt ... waarom ... de verplichting is opgelegt door EUROPA! en dit voor de opvolging van slachtpaarden/vlees dat geexporteert wordt naar Europa. Dit is de uitleg dat door de US Government is gegeven aan de protesterende paarden eigenaren over gans USA. Momenteel zijn er meer dan 10 stamboeken en registers in USA die protest hebben gegeven op chippen en bezig zijn met lobbies om dit te ontdoen.

Zolang een van de grote, mn Duitsland, weigert te chippen is er nog hoop voor de rest van Europa en diens paarden eigenaren.

De chip verplichting in USA opgelegd door Europa.... en dat geloof je zelf????
en in Frankrijk door de kabouters zeker?
In Amerika werd al gechipt voordat men in Europa daar ook maar enig idee van had...
Dat er meerdere fabrikanten zijn is juist in die zin vwb het einddoel het omhulsel zeg maar. (kan het wel duidelijker maken maar dan moet ik even zoeken in de donkere catacomben van mijn data over RFID, TAGS enz... Haha! )
Er is 1 bedrijf dat andere bedrijven toestemming kan en mag geven om die transponders te maken, AEG of Bosch (doe het even uit mijn blote hoofd in iedergeval een bedrijf wat ook wasmachines maakt Clown ) mag ook die dingen produceren.

er zijn HEDEDNDAAGSE onderzoeken, maar als je liever wilt dat er telekens opnieuw dieren op hetzelfde getest moeten worden. ....
Er zijn langlopende onderzoeken over het wel en wee van de chip bij paarden, dat die onderzoeken niet gisteren begonnen zijn moge duidelijk zijn, dat daar tussentijdse rapportage van zijn ook, ook dat men die onderzoeken niet telkens opnieuw begint. Dat men voor onderzoeken niet een Salinero of De Sjiem gebruikt moge duidelijk zijn, of een particulier vraagt..... Dat die gebruikte paarden op een teststation komen te staan lijkt me ook niet geheel vreemd, of je moet al denken dat daar niet kan worden gekeken/gereden/verzorgd worden als bij de gemiddelde gebruiker/houder.

en die chips die gebruikt worden voor honden en katten worden ook gebruikt voor paarden Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:20

Cassidy schreef:
Voor degenen die als argument hebben dat je dan wat minder wantrouwend naar het eten op je bord hoeft te kijken als er een chipverplichting is: het vlees wordt straks te traceren, maar hoe zit het met genetisch gemanipuleerde sojaproducten of andere levensmiddelen? Niet alles is duidelijk aangegeven op de verpakking...Lips are sealed

nee, moeten ze de sojaplanten ook maar gaan chippen...
als men het heeft over vlees dan is dat heeeeeeeeeeel wat anders dan bonen.

Als ik de NL-overheid niet meer zou kunnen vertrouwen vwb voedselveiligheid zou ik gaan emigreren, of erger naar een hutje op de eeuwige jachtvelden.
Als ik er niet meer op kan vertrouwen dat de overheid niet alles er aan doet of verzaakt dat mijn maaltijd veilig is .... Kan ik er dan wel op vertrouwen dat wanneer het verkeerslicht voor mij op groen staat bij het overige verkeer op rood, en ik dus veilig mijn weg kan vervolgen?????

Schijnbaar heeft niemand er wat op tegen dat er camera's hangen boven de snelwegen om zo het fileprobleem te kunnen meesteren.... want dat is in het voordeel van je eigen portmonee... Dat dan jan of bert kan zien dat jij op die snelweg vertoeft en/of te hard rijdt is niet erg... wel erg is dat men weet dat je paard hebt laten chippen......
wat dan weer niet het big brother verklaard... want dat blijft gelijk of je nu chipt of DNA laat bepalen....

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:34

Dream on met je voedselveiligheid... niets is waterdicht... België heeft een van de strengste voedselcontrole's in Europa voor de eigen productie, en kijk naar wat wij de afgelopen jaren al hebben mogen meemaken van "foutjes"...

Niets van voedsel is veilig, zelfs niet de groentjes of het schaapje dat je in je eigen achtertuin kweekt... en wat een argument ook weer, ook paarden die NIET voor menselijke consumptie bestemd zijn, moeten gechipt worden, wat maakt die voedselveiligheid dan uit?

En denk je dat ze een paard dat een noodslachting moet ondergaan, maar de dag ervoor een ontwormingsspuit gehad heeft, nog even laten creperen tot de wachttijd verlopen is? Daar DENKT men op dat moment zelfs nog niet aan, slachten die hap en goh, lekker resten ontwormingsmiddel in je eten. Veilig he Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:42

Zolang er wagenladingen met paarden bestemd voor slacht vanuit het oostblok deze kant op kunnen komen (en dacht je nou echt dat daar een chip ingaat? Laat me even niet lachen) en hier ook daadwerkelijk geslacht worden, zie ik geen toegevoegde waarde in chippen.
Een genetisch gemanipuleerde plant is in mijn ogen veel erger dan een paard dat niet gechipt is. Je kunt namelijk zonder vlees. Maar niet zonder groente of brood.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:42

vergeet je even de keerzijde van de medaille: er mogen dan andere medicijnen toegediend worden die eerder niet teogediend mochten worden ivm waarborging voedselveiligheid.
Vergis je even niet met een noodslachting: Ieder paard kan geslacht worden maar niet ieder paard is geschikt voor menselijke consumptie. Dus niets creperen. Je lipstick moet ook ergens vandaan komen (bij wijze van spreke)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:46

Cassidy: een mens kan wel zonder vlees maar niet zonder vlees vervangende produkten... een kat kan ook zonder vlees maar zal dan niet zolang leven ......

Waarom zouden die paatden dan gechipt moeten worden?
Slachtpaarden wil niet gelij zeggen voor menselijke consumptie [val in herhaling, volgens mij Haha! ] Pluto heeft ook vlees nodig..... en je make up en zo meer dingen :J
schuimpjes met sinterklaas zitten ook dierlijke produkten door... :J
en Miesje in Artis lust ook vlees

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:53

Toevallig draag ik geen lipstick, en wat dan nog, ze op een bergje laten rotten zou ook bepaald niet "gezond" zijn.

En Nee, ik wil in mijn paard geen chip, en Nee, mijn paard is niet bestemd voor menselijke consumptie want Ja mijn paard heeft recht op ELK beschikbaar medicijn.
DNA is op geen enkele wijze fraudeerbaar, uit naam van alle laboranten die elke dag in de weer zijn om in welke sector dan ook stalen te onderzoeken en deze in elke stap genummerd en gelabeld houden om bij de juiste persoon/dier het juiste staal met de juiste resultaten te behouden, dank ik je voor het "vertrouwen".
Ik weet genoeg van elektronica om te weten dat een chip WEL fraudeerbaar is (en ik weet ook genoeg van DNA om te weten dat het niet fraudeerbaar is).
En ik ben wetenschapper genoeg om niet tevreden te zijn met zomaar een onderzoek van 25 jaar geleden. Als er blijkt dat het toch allemaal niet zo geweldig is, zelfs al komt dit maar uit een richting (Duitsland), dan moet dat verder en grondiger onderzocht worden vooraleer het opgedrongen wordt.

Een chip is geen garantie voor voedselveiligheid en heeft ook daar geen meerwaarde in mijn ogen.

En da's mijn antwoord op de vraag waarmee dit topic gestart is.

Hieruit is de meest onbenullige discussie ooit voortgekomen wb dit onderwerp

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:57

Hoe zit het eigenlijk in Belgie Nagelbijten / Gniffelen ?
Of eigenlijk zo: als je eens met je eigen paard (geen chip) naar de Ardennen wilt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:01

Alane schreef:
Cassidy: een mens kan wel zonder vlees maar niet zonder vlees vervangende produkten... een kat kan ook zonder vlees maar zal dan niet zolang leven ......

Waarom zouden die paatden dan gechipt moeten worden?
Slachtpaarden wil niet gelij zeggen voor menselijke consumptie [val in herhaling, volgens mij Haha! ] Pluto heeft ook vlees nodig..... en je make up en zo meer dingen :J
schuimpjes met sinterklaas zitten ook dierlijke produkten door... :J
en Miesje in Artis lust ook vlees

De zoekfunctie doet raar, daarom kan ik je even niet aan een link helpen van een topic dat hier op bokt heeft gestaan dat er duizenden mensen in Frankrijk ziek zijn geworden na het eten van paardenvlees afkomstig uit Oostbloklanden. Misschien is het slachtproces in de toekomst beter worden, maar zelfs met chip is het slachtproces niet waterdicht, fraude is mogelijk en zal op grote schaal worden toegepast.
En jij zal er van staan te kijken hoeveel (beter gezegd hoe weinig) vlees pluto en miesje binnenkrijgen. Ik heb in een sojafabriek gewerkt en te vaak brokken langs zien komen voor Fikkie en Miesje. Beetje jus erover en het smaakt ze best hoor!

Je bent trouwens te duidelijk pro-chip Alane. Heb je aandelen in de firma die de chips produceert?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:14

Cassidy: Mischien de reden waarom ze nu in Frankrijk gaan chippen... geen idee. Als jij zegt slacht paarden uit het oostblok naar hier, ga ik ervan uit dat je NL bedoeld.
Dat je de kranten niet geheel moet geloven vwb hun verslaggeving mocht inmiddels duidelijk zijn, idem voor nieuws op tv (maar dat is een ander topic)

@Leentje: Dat je niet wilt chippen is niets mis mee, jouw keuze jouw feestje maar daar ging de discussie niet over, maar over principes en vergelijkingen.... Dat jij geen lipstick gebruikt ook prima maar neemt niet weg dat daat dierlijke produkten inzitten.
Verer heb ik nergens gezegd dat laboranten zouden frauderen, frauderen gebeurd bewust en vergissen is menselijke, echter en laborant trekt niet het haar, verstuurd niet de stickers, stuurd niet de stickers naar de paspoort uitgevende instanties, plakt niet die stickers in het paspoort, registreeds niet die code bij het levensnummers en stuurd ook niet het paspoort naar de houder terug....
En ik weet weing van electronica maar voldoende van RFID, tags enz... dat fraude geen meerwaarde opleverd voor de fraudeurs Haha!
Want die dingen worden niet alleen gebruikt bij dieren maar ook op vliegvelden, voor de beveiliging, transportwereld, ziekenhuizen, supermarkten enz... zal wel meevallen qua fraudegevoeligheid.
Ken trouwens wel iemand die mijn pony kan"zien" en eventueel het transpondernummer kan veranderen :J Echter het ding dat dat kan kost evenveel als 10 miljoen Salinero's en dan hoe ik het zeeeeeer laag aan Haha! en heb ik het nog niet eens over het "verstoppen" van dat ding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:19

Alane schreef:
Cassidy: Mischien de reden waarom ze nu in Frankrijk gaan chippen... geen idee. Als jij zegt slacht paarden uit het oostblok naar hier, ga ik ervan uit dat je NL bedoeld.

Nederland is koploper bij het chippen, maar de chipverplichting is toch ingevoerd met de verwachting dat het Europawijd gaat ingevoerd worden?
En op het moment dat paardenvlees geslacht wordt elders in Europa
en in allerlei producten wordt verwerkt (zoals salami e.d.) die vanuit het buitenland geimporteerd worden, dan hebben we allemaal vlees op ons bord liggen dat uit die Oostbloklanden komt.

Je bent jezelf dus aan het belazeren door te denken dat met de chip het vlees veiliger wordt wat je op je bord hebt liggen. Op het moment dat het dier geslacht is (desnoods elders in Europa) en het vlees in Nederland wordt ingevoerd valt er niets meer na te trekken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:19

en ik ben niet pro-chip en heb ook geen aandelen.
Ben eerder anti-chip. Alleen wegen de nadelen niet op tegen de voordelen, kan ik geen argumenten bedenken om anderen over te halen om niet te chippen en dan argumenten die echt staan als een huis.

Ik meng me in dit soort discussie om meer redene en argumenten te vinden om niet meer te chippen, echter mijn langdurige zoek en vraagtocht levert geen bevredigend resultaat. Ik doel dan niet op "van horen zeggen" verhalen. maar echte bewijzen.
Ik heb nog nooit gezegd dat iemand moet chippen, dit in tegenstelling tot anti-chippers..... en daar stoor ik mij ontzettend aan.
Mijn dochter die via bokt op een anti-chip site komt en de halve nacht wakker ligt vanwege die fabeltjeskrant horrorverhalen.

Ik weerleg alleen de zogenaamde feiten van de anti-chip site... \
tot op heden dus meer voordelen dan nadelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:31

Cassidy schreef:
Nederland is koploper bij het chippen, maar de chipverplichting is toch ingevoerd met de verwachting dat het Europawijd gaat ingevoerd worden?
En op het moment dat paardenvlees geslacht wordt elders in Europa
en in allerlei producten wordt verwerkt (zoals salami e.d.) die vanuit het buitenland geimporteerd worden, dan hebben we allemaal vlees op ons bord liggen dat uit die Oostbloklanden komt.

Je bent jezelf dus aan het belazeren door te denken dat met de chip het vlees veiliger wordt wat je op je bord hebt liggen. Op het moment dat het dier geslacht is (desnoods elders in Europa) en het vlees in Nederland wordt ingevoerd valt er niets meer na te trekken.

Nederland is geen koploper, tenminste vrijwilleg gebeurde het ook al in andere landen, na het brandmerk verbod begonnen oa de friezen en fjorden stamboek met chippen... qua verplichting voor ieder paard is NL inderdaad koploper (weet alleen niet zeker of Frankrijk niet in de pas mee loopt qua datum)
Naast die chip houd je natuurlijk altijd een stukje vertrouwen, zou men niemand vertrouwen zou er ook geen ontheffing zijn dmv DNA, controle is immers niet ter plekke ala minuut mogelijk (incl. uitlsag)

Nog altijd belanden niet alle geslachte paarden op een bord. Om uit te sluiten dat "zeer" gevaarlijke medicijnen via een paard/koe/varken op een bord belanden is I&R. Het voordeel van I&R is dat er veel meer medicijnen beschikbaar komen. Niet geschikt voor menselijke consumptie betekent meer medicijnen en ook een betere voedselveiligheid. dmv een chip is er gemakkelijker te controleren of paard en papier bij elkaar horen een dus is er weer een stukje veiligheid bij.
Ook vwb besmettelijke dierrziekten werkt I&R een stukje zekerheid in de hand maar ook vrijheid, wel beperkt maar toch.