Wat vind je van deze hoefstand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:12

heb je misschien foto van de voorbenen recht van voor genomen?

Ik vind dr ene achterbeen redelijk goed qua stand (met de zwarte streep erop)... Ze staat wel ongelijk van achter en dat is zeker niet goed.
Over de voorhoeven kan ik weinig zeggen, zie ze niet duidelijk. Wil dr gehele been en inderdaad schouder zien, voordat ik daar uitspraken over doe.

Ik heb nog ergens foto's van mijn jaarling en zn hoeven, hij had ook van die smalle hoefjes, met redelijk wat verzenen, nu is dat wel mooi bijgetrokken.

Ik zou eens goed met je hoefsmid praten, jullie komen er vast uit!

Over dat laatste plaatje, ik dacht dat dit een foto was uit Amerika, daar is het helemaal "hip" om oveel mogelijk verzenen te kweken... Vinden ze geweldig daar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:40

Zoals al meerdere malen gezegd: je paard staat te steil. Verder kun je de foto's moeilijk beoordelen, daarvoor moet het paard op een horizontale ondergrond staan en de foto's goed recht van de zijkand én recht van voren genomen worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:13

ik heb aan die foto's niet zoveel, want je moet niet alleen naar de hoef kijken, maar ook het hele been erboven.

ze zijn wat steil, maar als ik naar het beetje kijk van het been wat erboben zit, past dit er wel bij, waarschijnlijk een paard wat hoog op de benen staan en slank is. en is het een jong paard? aan de hoeven te zien wel.

naar mate een dier ouder word, worden de hoeven ook vanzelf breder.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 22:04

Dimple schreef:
Leuke manier om er achter te komen dat je klanten niet tevreden zijn............. NOT!

Ach... ik denk dat er niets mis mee is om naar meningen van anderen te vragen, daar leer je alleen maar van. Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:06

beide achterhoeven lijken inderdaad bijna bokhoeven.
Dit is al behoorlijk , vind ik.
Het zal een hoop werk en tijd kosten om dit weer goed te krijgen.
Dit kan idd niet in 1 x want dan ga je de pezen overbelasten, die nu waarschijnlijk strak en kort zijn.
Naar mijn mening heeft dit paard het al van veulen af aan en had er toen al ingegrepen moeten worden. ( 1 x per 6 weken bekappen)
Nu wordt het een lang verhaal.
Veel succes ermee..........

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:07

je ziet trouwens ook kneuzingen in de hoef ( rode vlekken)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 10:04

Ze wordt sowieso nu veel te weinig bekapt, ik heb dit ook al met de hoefsmid besproken. Ik ga het zaterdag goed doorspreken, ik denk ook dat hij de komende tijd vaker zal moeten komen om de stand te verbeteren.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:31

Arabesk schreef:
[image]

Dit is een voorbeeld die ik redelijk extreem anders gezet heb, maar het gaf verder geen problemen. Ik zou zeggen vraag je hoefsmid of hij toewerkt naar lagere hielen. Anders krijg je in het ergste geval zoiets:

[image]

plaatje uit Bit, deze paarden worden expres zo bekapt. Vraag me niet waarom.

Zo wordt wel bekapt omdat het dier zijn benen dan op een andere wijze optilt, meer omhoog, meer knieachtie dus. De hoef kan niet afgerolt worden en de bewegingen worden hierdoor sneller. het paard lijkt een beetje te stampen met hoge poten en dat wordt door sommige mensen als mooi (actief misschien zelfs) ervaren.... het is niet goed en ik ben er ook zeker geen voorstander van.

Bij sommige honden doen ze dit ook, de voorste punten van de tenen kortwieken. Hierdoor staan die dieren stijler op de benen en lopen ook "krachtiger"..... van de boxer weet ik dat dit nu niet meer mag...

ik ben er in elk geval op tegen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:46

hallo.
dit is van een foto af niet te beoordelen.
ik zou eerst maar eens heel goed overlegen met je hoefsmid,desnoods je dieren arts.
sommige pony's staan wat steiler dan andere en hier in kan je niet te veel in sturen.
vaak is het wel zo dat een bok voetje [steil] wat meer slijtage gevoelig is, maar plat voeten is eigenlijk nog erger!! denk maar aan pezen.
eerst maar goed navragen of hij er een rede voor heeft.
succes

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:56

[quote="Tessebes"ik denk ook dat hij de komende tijd vaker zal moeten komen om de stand te verbeteren.[/quote]

Heeft dat wel zin? Vaker komen? De hoef groeit toch niet harder en er valt dan toch ook weinig te corrigeren?

Als hij gewoon eens in de 7 a 8 weken komt moet het toch te doen zijn?

En meningen vragen is niet erg, maar ik zou het persoonlijk niet leuk vinden wanneer mijn klanten eerst de mening van andere gaat vragen voordat ze bij mij (de prof, tenslotte) komen.
Maar ieder zijn mening. Succes met je paardje en met de hoefsmid zaterdag!! OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:58

Ik vind een smid eens per 7/8 weken te lang. Ik vijl de hoeven zelf en doe dat om de 14 dagen, bij erg harde groei/weinig beweging zelfs 1x per week.
Je haalt er misschien miniem wat af, maar de voet heeft wel altijd de beste vorm om goed te kunnen fuktioneren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:34

Dimple schreef:
Heeft dat wel zin? Vaker komen? De hoef groeit toch niet harder en er valt dan toch ook weinig te corrigeren?

Als hij gewoon eens in de 7 a 8 weken komt moet het toch te doen zijn?

Ik mag nu in m'n handjes klappen als ze eens in de 3 maanden gedaan wordt, dus vandaar...

Citaat:
En meningen vragen is niet erg, maar ik zou het persoonlijk niet leuk vinden wanneer mijn klanten eerst de mening van andere gaat vragen voordat ze bij mij (de prof, tenslotte) komen.

Ik vroeg me gewoon af of ik er nou naast zat of niet. Nu weet ik tenminste zeker dat ze een iig geen perfecte hoeven heeft en laat ik me niet zomaar wat wijsmaken door de hoefsmid. Hij was het iig met me eens dat ze nu veel te weinig bekapt wordt en dat dat ook niet bevordelijk is, dus dat is iig wat. Lachen