[poll]hebben jullie je paard/pony met deken staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hebben jullie je paard(en)/pony('s) met deken staan

ja mijn paard/pony staat met een deken want...
169 (65%)
nee mijn paard/pony staat niet met deken want...
88 (34%)

Totaal aantal stemmen: 257

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:55

Zonder deken...geen lange vacht...toch niet koud...ieder zijn meug??!!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:12

Geen deken, omdat ik het niet nodig vind. Ze is een beer, maar zweet niet of nauwelijks door een goede conditie ondanks een uur werk.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:17

de een is geschoren en de ander wil k zo dun mogelijk in zn haar houden, want die is heel bang met scheren, dus vandaar... en het zijn allebei beetje koukleumen, dus ze hebben dr 2 op Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 08:17

ja ze staat met deken want ze is geschoren. kort maar krachtig Haha!

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 08:32

calypso1989 schreef:
want... ze is nogal een koukleum ze staat volledig te shaken als het vriest ... maar zo gauw als het weer kan gaattie er weer af

je vergelijkt paarden meestal met dieren maar als een paard bibbert heeft dat een andere betekenis: zo bewegen ze zig zelf en maken zig warm de bloedsomloop gaat weer beter lopen Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 08:56

Mijn bijna 19 jaar oude paard staat met deken omdat hij niet meer tegen regen kan. Dan verstijft hij totaal. Een wintervacht heeft hij nog zeker, maar door na het rijden een dekentje er op te leggen koelt hij niet te ver af. Want door de wintervacht zweet hij nl weer nogal tijdens het rijden. En opdrogen duurt uren, dus dan maar een dekentje.

Met mijn volgende paardje blijven de dekens wel weer af in de winter. Daar worden/blijven ze hard en gezond van.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 08:58

Myra1 schreef:
Geen deken, omdat ik het niet nodig vind. Ze is een beer, maar zweet niet of nauwelijks door een goede conditie ondanks een uur werk.

Zweten heeft niet alleen met conditie te maken. Vooral juist met het vermogen van het paard om hitte af te voeren. Ik vind het vreemder dat een paard met dikke wintervacht niet zweet dan wel...
Maar misschien doe je niet zoveel in dat uur?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 08:59

Mijn paard staat nu nog op stal, en heeft geen deken op omdat ik dat dan echt niet nodig vind. Ookal heeft ze geen dikke vacht en is het een welsh NWR
Maar ze gaat verhuizen naar een paddockstal waar ze dus zo'n beetje altijd buiten staat. dan doe ik haar wel een deken op, want anders krijgt ze het welkoud denk ik, zeker omdat ze nu gewend is aan de warme stal.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:13

Nee, niet met deken dit jaar. Mijn beiden pony's zijn ongeschoren dit jaar, dus geen dekens op.
Mocht ik mijn pony echt trainen in de winter kan ik niet zonder scheren, dus moet hij ook een deken op.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:13

Ik heb er 3 (+1 bijrijdpaard) = 4 onder dekens staan en 2 niet.

Ik heb 4 paarden een deken op omdat deze intensief gereden worden.

De 2 die geen dekens op hebben zijn jaarlingen en kunnen naar mijn mening prima met hun wintervachtje overweg!

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:27

Mijn bijrijdpaard staat met deken, dit om het beertje-effect tegen te gaan.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:33

Hij heel erg gevoelige is op zijn buik, koliek gevoelig,mag het niet koud krijgen op stal en niet bezweet raken met rijden.
Nu zijn zijn haren lekker kort en heb geen last van zweet plekken met rijden. Onze paarden staan in een binnenstal en wij rijden weer en wind buiten.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:36

Auky staat wel met deken, hij heeft last van wat kale plekken.
En ook om dezelfde reden als Muizje, zodat hij niet zo'n hele dikke vacht krijgt, zodat hij met geen mogelijkheid droog te stappen is.

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:49

De mijne staat ook zonder deken, kan er tegen (is dat gewoon) en de dikke vacht hoort er gewoon bij.
Is niet gemakkelijk schoon te krijgen, ik rij wel maar 2x/week in de manège.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:58

een arabier is ook een knol ja!!!
sinds wanneer is een AV verheven boven andere soorten
doe toch eens normaal man!!!
ik ben ook gek van het ras maar een ander ras kan ik ook zeker
waarderen en die noem ik ook knollen dus doe ff normaal!!

en ik moet ook zeker lachen om sommige dingen van paardnatuurlijk
maar over veel dingen hebben ze gewoon gelijk dus neem dat dan ook aan aub!! zeker het gedeelte mn paard heeft het koud als je logisch nadenkt klopt het gewoon!!
dat zweten weet ik niet heb er geen studie naar gedaan en zal dat ook nooit doen!!

iedereen moet zelf weten of hij een deken gebruikt of niet ik doe het lekker niet en mn paard word er niet minder om, hij is nooit ziek (ff afkloppen) dus dat zegt zeker wel wat staat lekker in een buitenbox
en als het wat kouder is krijgt tie extra stro dus die komt echt nix te kort!!!

mensen die een deken doen omdat andere dat ook doen daar word ik een beetje misselijk van en zie ik bij ons op stal teveel helaas!!
er staan paarden met 2 dekens om?? waar is het end dan ?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:15

Ik heb een pony gehad met heel veel bloed en het arme dier kreeg gewoon geen wintervacht Bloos! ???
Laat je zo'n dier dan verrekken in de kou, want een paard moet een paard blijven en dus ook overdag op de wei of in de paddock....
Nou daar stond ze dan kou te lijden, dus ik heb er later nooit meer aan getwijfeld ze is nooit geschoren en heeft altijd een lekker dekentje op gehad.

Ik begrijp dus dat er mensen zijn die zeggen dat hun dier een korte vacht heeft en dus een deken krijgt...

Degene die hun paarden niet scheren omdat ze het "zielig" of "niet-natuurlijk" vinden, lijkt mij een vaag argument want niets aan het paard is meer "natuurlijk", dan kun je net zo goed je paard los gaan gooien in natuurgebieden.

En als je wilt weten hoe een paard zich voelt als hij serieus moet trainen met zijn wintervacht, trek dan even je winterjas of je ski-pak aan en ga lekker even een uurtje sporten in de sportschool...

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:18

Mijn paard staat niet met deken omdat,, Hij nog een veulen is en elke dag buiten speelt hij hoeft nog niet te werken dus heeft hij ook geen deken nodig. Volgend jaar wel anders zweet hij zo snel, Dan ga ik beginnen met inrijden Haha!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:24

Angel staat wel met een zomerdekentje op stal, omdat het daar nog wel eens vreselijk wil tochten. Verder zit ze dus nog redelijk dik in haar vacht, maar dat maakt me verder niet zoveel uit.. Haha!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:31

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:33

2 dekens, tegen een dikke vacht en ze is geschoren

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:03

Bij ons staan ze allemaal met deken op sommige zelfs met 2 dekens.

( Engelse Volbloed, geschoren.)

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:12

bij ons zijn het ook net beren Haha! gewoon omdat ze nou niet echt hard moeten werken waardoor ze zo snel bezweet raken

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:34

ja onze paarden staan met deken. omdat het heel irritant is als je paard nat is als je wilt rijden. vorig jaar is mijn pony ook geschoren, omdat ik toen wedstrijden reed.

rojos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:38

Citaat:
Nee, niet met deken dit jaar. Mijn beiden pony's zijn ongeschoren dit jaar, dus geen dekens op.
Mocht ik mijn pony echt trainen in de winter kan ik niet zonder scheren, dus moet hij ook een deken op.

ik heb een verzorgshet en die heeft zelfs altijd een deken op omdat ze als ze heeft gelopen erg warm en soms nat is.

rojos

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:39

Nope, Chip staat niet onder een deken. Omdat met haar wondes in de nek en op haar borst het heel moeilijk is om haar te scheren en ik haar toch liever zie in die lekkere wintervacht Haha! draagt zij geen deken.