(POLL) Hebben jullie je paard laten keuren??????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je paard laten keuren, voordat je hem kocht?

Ja, tuurlijk!!
91 (75%)
Nee, waarom???
30 (24%)

Totaal aantal stemmen: 121

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:37

Nope, ik zie het nut niet van het laten keuren van een twee-jarige. Daar vindt je altijd wat aan en ze groeien er ook vrijwel altijd overheen. In de tijd dat ik Morris nu heb is hij al zeker twee keer flink overbouwd geweest en het is beide keren ook weer goed gekomen, paarden groeien nou eenmaal ook met horten en stoten.
Zelfs van hartkwalen ben ik maar matig onder de indruk. Mijn vorige paard had lekkende kleppen; dat ontdekte een dierenarts bij toeval toen ze 23 was. Ze was juist ervoor nog geklokt op 40km/h in galop en dat was niet eens haar topsnelheid.
Bij een latere controle toen ze 27 was, vond een andere dierenarts een "flinke afwijking". Uiteindelijk heb ik haar op 29-jarige leeftijd laten gaan omdat de arthrose verregaande problemen veroorzaakten in haar beenwerk. Ze is zonder strubbelingen gegaan, zelfs daar speelde haar zogezegd zwakke hart geen rol.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 12:00

Ik denk, dat als ik me paardje koop over een jaar ofzo.. dat ik hem dan alleen klinisch laat keuren... Dat is toch de buigproef enzo?? Bedankt allemaal!!!

Sanne

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:39

Irisss schreef:
Ik denk, dat als ik me paardje koop over een jaar ofzo.. dat ik hem dan alleen klinisch laat keuren... Dat is toch de buigproef enzo?? Bedankt allemaal!!!

Sanne

En wat denk je dat dat zegt? Ik heb paarden afgekeurd zien worden op buigproeven, wat helemaal nergens over ging. Hoorde ik later dat die dierenarts zelden een paard goedkeurd (gelukkig niet mijn paard).
Keuring is heel relatief en geeft eigenlijk maar weinig garanties. Zorg dus voor een dierenarts die heel goed weet wat jij wilt en die daar ook op let, zodat een paard niet wordt afgekeurd op iets waar je toch nooit tegenaan loopt.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:22

Bij mijn huidige paard zat een heel recent keuringspapier (klinisch) dus ik hoefde haar niet nogmaals te laten keuren omdat het door een hele goede DA was gedaan.
Als ik nu wederom een paard zou kopen zou ik 'm zekers klinisch laten keuren, röntgenologisch weet ik niet zeker. Mijn DA zegt dat je aan een röntgenologische keuring niets hebt. Nou ben ik het niet 100% met hem eens. Ik zou het laten afhangen van de prijs van het paard. Is het een heel duur paard dan zou ik hem waarschijnlijk wel röntgenologisch laten keuren.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:29

ik heb mijn paard bij aankoop ook niet laten keuren , was opslag verliefd , maar zou het bij een volgend paard wel doen end an mijn gevoel minder mee laten spelen.......

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:53

De 2 paarden die ik heb gehad, zijn allebei klinisch gekeurd voordat ik ze kocht.
Ook mijn nieuwe paard heb ik eerst klinisch laten keuren.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:09

hallo

een paard laten keuren kan heel belangrijk zijn.
het is vooral belangrijk wat is jou doel met het paard
wil jij hoge dressuur rijden dan moet het goede botten hebben, en etc om de oefeningen kunnen te maken.

ook als je paard wil verkopen is het erg handig, vaak wil een koper het wel weten.

bij ons op stal zijn alle paarden in een keer gedaan.
door een of andere mobiel ding.
kost niet veel, maar dan moet je wel meerdere paarden laten keuren.

doeg

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:36

Nee niet.

Ik heb maar 1 paard laten keuren.
En dat is Parouscha, omdat ik daar echt verder mee wou.
Annabel hebben gewoon zo uit het land geplukt, en ik heb nog nooit in haar hele leven wat met haar gehad( *Afkloppen*)
Summerfee hebben we ook niet laten keuren want ze had al wat met het been , dus kon je niets meer met het paard.
De shetlanders hebben we ook niet laten keuren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:47

niet laten keuren.

ik zag haar de stal uitkomen en was verkocht.

het was ook bij een hobby handelaar/fokker die altijd goede paardjes
heeft,heb er al eens 1 bij hem gekocht ook een 4jarige.

toen ik die verkocht ,is hij wel gekeurd en was goed.

de appaloosa merrie stond 1uur later bij mij op stal,hij is hem gelijk
gaan brengen.

ze mankeerd nu na 5mnd niets,behalve dat ze drachtig is!!
dat was een cadeautje.

ik heb wel eens paarden laten keuren,en heb er ook weleens een afgekeurde bij gehad.

ook een keer 1 merrie die op donderdag goed was en toen ze hem op zaterdag kwamen brengen stok kreupel was.
deze is toen op maandag opnieuw gekeurd en op beide voorbenen zwaar kreupel met de buigproef.

dit paard is toen 3 dagen later weer door de verkoper opgehaalt.
en had waarschijnlijk iets gekregen,ik heb dat paard tijdje terug weer te koop zien staan ,en nu stond erbij dat ze alleen voor de fok was en vanwege een`` oude peesblessure`` niet meer voor rijden geschikt.!