[poll]is jullie paard nou gechipt of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

is jullie paard gechipt??

ja.......waarom?
119 (75%)
nee....waarom???
39 (24%)

Totaal aantal stemmen: 158

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:55

Mijn paard is gechipt omdat ik wedstrijden rij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:56

Ook als je paard niet is gechipt kun je wedstrijden rijden.
En vertel eens eerlijk, hoe vaak ben je gecontroleerd?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:57

Cassidy schreef:
Hij trekt gewoon wat haren uit de manen, zet een handtekening dat het monster echt van dat paard komt. Aansluitend stuurt hij of stuur jij het haarmonster op naar het van Haeringenlaboratorium in Wageningen, samen met een machtiging dat het VHL het bedrag voor de DNA bepaling van je rekening kan afschrijven.
Je moet zelf even contact opnemen met de afdeling van de rasvereniging waar je je paspoort moet aanvragen. De sticker die je van het VHL krijgt opgestuurd plak je in je paspoort, en klaar is klara...

maar ik heb nog wel geen paspoort van beauty....
wel een entingboekje maar dat zal niet goed zijn Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:01

Nee, entingsboekje is niet genoeg. Je moet een paspoort aanvragen. En dat kun je doen bij een van deze adressen. Heeft je paard geen paspoort kun je hem bij het KNHS aanvragen. Voor andere rasverenigingen, en het KNHS moet je even hier kijken

http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort/
(klik op paspoort uitgevende instanties)

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 15:09

wat maken ze het weer moeilijk daar Bloos
maar als je paard een paspoort moet krijgen moet je toch ook weten welk ras het paard is Verward
ik weet zeker dat er arabier in beauty zit...moet ik dan naar het NRPS stamboek bellen ofzo?? Haha!
of word het ras bepaald door bloed te laten trekken??? Rolleyes

ik begin een beetje verward te raken hier Schijnheilig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:15

Ras kun je niet laten bepalen door bloed af te laten nemen. Als er geen papier bijzit, moet je contact opnemen met het KNHS.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:18

Cassidy schreef:
Ras kun je niet laten bepalen door bloed af te laten nemen. Als er geen papier bijzit, moet je contact opnemen met het KNHS.

Je schijnt ook gewoon bij een stamboek een paspoort aan te kunnen vragen, ookal hoort je paard niet bij dat stamboek.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:22

Mijn paarden zijn gechipt vanwege endurancewedstrijden. Ik zie niet echt bezwaar, maar heb begrip voor de motivatie van mensen die dat wel zien. Overigens is 1 van de 2 de chip nu na 1 jaar al kwijt, niet meer te vinden met de scanner. Paard van een vriendin ook - ik reed met die 2 in de trailer naar Duitsland onlangs: 2 gechipte paarden met paspoorten, bij beiden de chip zoek. Verdacht vrachtje Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:25

@Cassidy: mischien handig als je koppieeerd vanaf de site van de PVE vwb het laten bepalen van DNA. Je mag nl niet zelf iets in het paardenpaspoort veranderen cq aanbrengen.
Een merrie van mij was gechipt maar de chip was niet geregistreerd door een paspoortuitgevende instantie., stickertjes alles aanwezig. Echter moest er of een dierenarts (die paardachtigen mag chippen) of een PPC bij komen ter controle of paspoort en paard bij elkaar horen.....
deze link geeft exact weer hoe je ontheffing aan kunt vragen (tot 1 feb. 2005 daarna alleen voor veulens uit merries met ontheffing)
chipontheffing en DNA procedures = in PDF.
In principe kun je een paspoort aanvragen bij iederen paspoortuitgevende instantie, dus ook je arabier mix kan geregistreerd worden door bijv. KWPN, dit betekent echter niet dat je arabier-mix dan automatisch een KWPN-er is geworden..
Handiger is om tarieven te vergelijken van de verschillende instanties.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:26

Cassidy schreef:

Meteen de eerste keer was het jackpot

Maar w.b. 'zwerven' in het paard. Tja, aan alles kleven risico's en hoe groot (klein) is het risico dat het bij JOUW paard gebeurt. En dan nog... Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:30

Ieder risico - hoe kein dan ook - is in het geval van de chip te groot. Kijk, er kunnen ook dingen gebeuren met enten, maar dat doe je om te voorkomen dat je paard ziek wordt, en met de beste bedoelingen voor zijn gezondheid. De chip heeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde. Zo lang er niet gecontroleerd wordt op gestolen dieren bij paardenmarkten of in slachthuizen, en het hele systeem niet Europawijd wordt ingevoerd, zie ik geen reden voor een chip.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:36

enten voor de gezondheid van je paard.
chippen voor je eigen gezondheid, de gezondheid van derden en , indien van toepassing, ter voorkoming van taferelen ten tijde van de MKZ, varkenspest. Het onnodig ruimen van dieren omdat men de concentratie niet weet in een bepaald gebied....

Ik denk dat er meer paarden in de vernieling worden gereden dan dat ze iets overhouden aan het chippen...

Om iets eurpees in te voeren zal er iemand moeten beginnen... en Nederland was niet de eerste en an zal ook niet het laatste land zijn. Frankrijk is ook begonnen met chippen, Amerika raad het ook aan. Engeland is ook bezig, de rest zou ik even na moeten kijken.

toevoeging:
Daarbij is een paspoort geen juridisch bewijs van eigendom en zouden nu alle paarden gechipt zijn zou het middels een database wel kunnen om te controleren op gestolen dieren... daarbij is het in de toekomst zo dat er geen enkel paard meer zonder paspoort rond mag hobbelen en zou het onmogelijk moeten zijn om een gestolen paard aan te bieden op een slachthuis en/of markt... behalve als er een DNA ontheffing is, heb ik immers een paspoort van een bijv. een schimmel met DNA ontheffing dan kan ik eigenlijk iedere willekeuirge schimmel aanbieden... omdat de termijn van DNA bepaling enige tijd duurt.
Laatst bijgewerkt door Alane op 29-12-04 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:37

Mijn paard is nog niet gechipt maar ik ben wel van plan om dit in Januari te laten doen. De reden dat ze nog niet gechipt is is simpel, ik heb er niet zo bij stil gestaan en ben het dus een beetje vergeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:45

Alane schreef:
@Cassidy: mischien handig als je koppieeerd vanaf de site van de PVE vwb het laten bepalen van DNA. Je mag nl niet zelf iets in het paardenpaspoort veranderen cq aanbrengen.

Mij is door de paspoort uitgevende instantie toch echt verteld dat ik de sticker zelf kan aanbrengen als ik hem terugkrijg van het VHL. De DA is er bijgeweest dat het haar is afgenomen, moet de DA er dan ook bij zijn als de stickers worden geplakt?

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:51

Ja, allemaal gechipt... inclusief shetlander. Geen problemen mee en de chip zit nog steeds op dezelfde plaats. Onze paarden zijn namelijk goed en zorgvuldig gechipt, deze chip heeft zich in de halsspier gehecht en zit daarom nog exact op dezelfde plaats.

Ik vind Alane's uitleg trouwens heel helder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:53

mijn pony is gechipt dat was ze al toen ik haar kocht.mijn paard heb ik ongechipt gekocht en is ook nog niet gechipt ik wacht tot er mischien meer mensen van mijn stal het gaat doen en anders prik ik nog een goed moment. ik ben er wel op tegen maja ik hoef ook geen dikke prent.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:53

Cassidy schreef:

3x.

Hof en Ayco zijn beide gechipt voor de wedstrijden. Lachen

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:56

Ja, mijn paard is gechipt, al sinds 1998, en de chip zit nog steeds op dezelfde plaats. Laatst zelf nog gecontroleerd met de lezer van de DA.
Waarom, omdat er destijds een hele zwik paarden op stal werd gechipt en het verplicht werd. Heb ook geen zin in de rompslomp iedere keer als je een wedstrijd wilt rijden.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:56

Cassidy schreef:
Kijk, er kunnen ook dingen gebeuren met enten, maar dat doe je om te voorkomen dat je paard ziek wordt, en met de beste bedoelingen
Uiteraard heb ik respect voor je beslissing, dat staat buiten kijf en ga ik niet bediscussieren. Dat ieder de beste bedoelingen heeft met zijn paard mag ik hopen, want ik zie en lees non-stop dingen die dat tegenspreken... Onwetendheid, kuddedier, meer oorzaken mogelijk.
Enten doe je om te voorkomen dat je paard ziek wordt zeg je. Gebruik je daarvoor ook een Influenza-Tetanus combi? Weet je dan ook dat Tetanus maar eens in de 5 jaar hoeft? Ook meer risico dus, en puur commercieel... We krijgen zo veel door onze strot gewrongen waar we niet om vragen en oh, wat is het moeilijk en wordt het ons onmogelijk gemaakt om dat tegen te gaan, anders te doen!
Ik hoop echt dat dat gedoe met die chip wordt teruggedraaid/afgeblazen, maar voor mijn eigen gemak (ik vecht al overal tegen heb ik het idee) heb ik die chip er maar in laten proppen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:04

Ik gebruik bij het enten helemaal niets, dat doet de DA. Haha! Maar ik denk dat het idd de cocktail is. Daar gaan we even over bellen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:07

Mijn paard is vandaag gechipt.
Na het lezen van de anti-chip-sites wilde ik eerst niet chippen.
Maar... ik hou niet van 'gedoe' en geregel.
Dus uit gemakszucht Bloos! heb ik vandaag bij het enten ook een chip laten plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Kiara op 29-12-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:07

Cassidy schreef:
Mij is door de paspoort uitgevende instantie toch echt verteld dat ik de sticker zelf kan aanbrengen als ik hem terugkrijg van het VHL. De DA is er bijgeweest dat het haar is afgenomen, moet de DA er dan ook bij zijn als de stickers worden geplakt?

Volgens mij registreert de paspoort uitgevende instantie ook de combinatie paspoort-DNA en daarom moet het via een paspoort uitgevende instantie in het paspoort worden aangebracht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:08

Ik heb gisteren de paspoorten gekregen. Dus als ik de stickers heb, moet alles weer terug?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:09

Cassidy schreef:
Ik heb gisteren de paspoorten gekregen. Dus als ik de stickers heb, moet alles weer terug?

Voor zover ik begrepen heb wel ja, maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:09

Ik moest hem laatst chippen. Je mag officieel ook de dam niet af als je je pony niet cecipt ? hebt! Dus ik moest wel!