paardenvoer!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:41

nou beautylover zie je wel dat je een paard op verschillende manieren kan voeren. Galaxy is een NRPS ruin van 1.65m hij wordt 1x in de week intensief gesprongen en dan 5 a 6x in de week nog dressuurmatig gereden.
en samenspanners zijn we niet!!

ik was me gewoon gigantisch aan je aan het ergeren hoe je xxgalaxyxx de grond in aan het boren was!!!

en als je hier ziek van wordt van deze topic kap je er toch mee!!

heeft xxgalaxyxx ook rust van je!!! *LOL*

ik word moe van je!! Slapen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:45

love_Bianco schreef:
nou beautylover zie je wel dat je een paard op verschillende manieren kan voeren. Galaxy is een NRPS ruin van 1.65m hij wordt 1x in de week intensief gesprongen en dan 5 a 6x in de week nog dressuurmatig gereden.
en samenspanners zijn we niet!!

ik was me gewoon gigantisch aan je aan het ergeren hoe je xxgalaxyxx de grond in aan het boren was!!!

en als je hier ziek van wordt van deze topic kap je er toch mee!!

heeft xxgalaxyxx ook rust van je!!! *LOL*

ik word moe van je!! Slapen

knap dat je nrps niet wild word van zoveel brok zeg Bloos!
ik boorde galaxy dinges niet de grond in maar ik wou het gewoon even duidelijk maken dat als zij vind dat zij goed voert dat ze dan geen topic hoeft te starten waar ze toch niks van wilt weten dat ze slecht voert Rolleyes

als je moe van me word mis dan moet je nog lekker eventjes naar je bedje toegaan he....
er zijn ook zoveel vermoeiende dingetjes in het leven zeg Rolleyes

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:51

Lisjuh87 schreef:
Als supplementen krijgt hij electrocyten (om de energie te herstellen na het werken)

Electrolyten zijn toxisch! Ze zijn niet voor het herstellen van energie, maar voor paarden die extreem zweten (denk aan 120 km endurance bij 25+ graden) en zodoende veel water tot zich nemen. Door dan zouten te voeren (electrolyten) blijft de zout/water verhouding in balans. Als je paard een beetje zweet tijdens dressuur of zo dan is dat helemaal niet nodig en echt vergif.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:55

Kaya schreef:
Electrolyten zijn toxisch! Ze zijn niet voor het herstellen van energie, maar voor paarden die extreem zweten (denk aan 120 km endurance bij 25+ graden) en zodoende veel water tot zich nemen. Door dan zouten te voeren (electrolyten) blijft de zout/water verhouding in balans. Als je paard een beetje zweet tijdens dressuur of zo dan is dat helemaal niet nodig en echt vergif.

Hey ff rustig hey deze zijn wel degelijk voor herstel van energie na het rijden staat er op en indd het is OOK voor paarden die veel zweten en daardoor zout verliezen!

Mijn paard was eerder na het rijden de volgende dagen niet vooruit te branden omdat zijn energie gewoon niet uit zich zelf hersteld en nu loopt hij elke dag weer als een trein dus...

Als het gevaarlijk was geweest had ik het zeker niet gebruikt:

Electrolyten-mix voor de aanvulling van lichaamszouten die bij grote inspanning of door extreem warm weer verloren zijn gegaan. Bevat belangrijke zouten in een dextrose basis. De aanvulling van electrolyten tijdens warme dagen is erg belangrijk voor een goed en volledig herstel van het lichaam.

Met het zweten verliest het paard namelijk niet alleen vocht, maar ook belangrijke stoffen zoals calcium, natirum, kalium en chloride. Een langdurig of regelmatig te kort aan deze stoffen verstoort de water- en electrolytenbalans in het lichaam. De effecten hiervan zijn vaak pas op de lange termijn zichtbaar en uiten zich in algemene symptomen zoals minder werklust, vermindering van de prestaties en weinig huidelasticiteit.

Mijn paard had precies die symptonen en die zijn nu opgelost. Misschien komt dit omdat ik een zwaarder paard heb fries die nog in een leerproces is waardoor het voor hem harder werken is en meer energie kost allemaal dan een ander paard dat dressuurmatig goed gereden word...

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 16:20

nou. ik heb mijn topic geplaats( wat maakt het uit dat ik pas op bokt ben, ik ben vrij om een topic te starten net als iedereen op bokt) niet zozeer omdat ik bezorgd ben over wat mijn paad te eten krijgt, maar om wat jullie meningen zijn. en ook benieuwd ben naar jullie. en als een paard niet goed gevoerd is kun je dat zeker wel zien aan de buitenkant van een paard. een slecht gevoed paard kan erg dof van vacht zijn en niet helder uit de ogen kijken of juist heel fel, als een paard teveel krijgt dan heb je echte bommetjes, en gejaagde paarden.

ik respecteer ieders mening. mits dit op een normale manier gebracht word. ik ben ook niet asociaal of zo tegen jullie.

mijn paard een nrps van 11. rond de 1.65. ziet er goed uit. is echt niet te voorwaards met rijden. door zijn intensieve werken( ben het paard aan het corrigeren) hij is alleen iets feller nu omdat het koud is. in de zomer zit er niet veel in. hij zal nooit bokken of stijgeren van gekkigheid. het is echt een braaf paard. die geen last heeft van zijn stoelgang heeft en een goede kwaliteit stro krijgt, die ook gegeten kan worden. ze worden ook elke dag goed opgetrooid. en ze weten best wle bij mij op stal wat ze wel kunnen voern of niet. daarvoor hebben ze geleerd!!!!! ik vertrouw ze 100%. als er iets is kun je zo bij ze terecht.

ik hoop dat we nu op een normale manier verder kunnen gaan met deze topic, daarvoor heb ik hem ook gestrart!!!!!!!!!!!!
niet voor alle andere onzin!!!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:33

verdergaan...je meent het Rolleyes
jij zegt dat je goed voert dus waarom verdergaan?
als mensen hier zeggen:je voert slecht dan is jou antwoord ongeveer zo:
ja en ik voer mijn paard goed want hij ziet er goed uit....
waarom wil je dan verdergaan met dit topic als je toch niks aanneemt van anderen??? Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:36

XXgalaxyXX schreef:
een slecht gevoed paard kan erg dof van vacht zijn

Lijnzaadgift verbergt veel. oa die doffe vacht. En fel uit zijn ogen kijken kan ook op andere manieren dan van voer...

En over voeren kun je uren praten, je komt er toch niet uit omdat iedereen een eigen mening heeft. Een topic starten met de vraag om meningen betreffende een voerpatroon is zo ontzettend zinloos....Lips are sealed

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 16:48

ik denk ook dat we beter kunnen stoppen met deze topic, want er zitten mensen bij die er geen verstand van hebben( en denken dat wel te hebben) die niet snappen waarom deze topic gestart is hebben ze meschien nog vaker last van) en ik ben deze mensen helemaal zat. ik vraag iets fatsoendelijks . maar sommige kunnen blijkbaar niet begrijpend lezen. das toch heel jammer. dat ze maar een andere topic van iemand anders gaan verzieken met hun onzin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:21

Ik zie geen reden om dit topic te sluiten. Wél heb ik een aantal reacties gesplit die zeker niet bijdroegen aan een inhoudelijke discussie.
Iets waar ik ook geen vervolg van wil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:06

Ik heb het hele topic gevolgd en ben erg goed in begrijpend lezen Haha! Mijn paardje krijgt twee keer per dag een halve kg. brok (is goed, ze hoeft niet veel te werken). Daarnaast krijgt ze ´s ochtend~s kuil en ´s avonds hooi. De stalhouder voert alleen maar kuil, ik heb zelf hooi gekocht en voer dat ´s middags bij, wanneer ze niet op het land staat. Het ruwvoer bij ons op stal, 2 x per dag vind ik te weinig wanneer ze de hele dag op stal staan.
Bij jou op stal vind ik het helemaal weinig en daardoor slecht. Paardenmagen zijn gebouwd op voortdurende vertering en opname van ruwvoer, paarden hebben in principe de gehele dag behoefte aan goed ruwvoer (goed hooi). Bix is een energieopwekker van korte duur, wat eigenlijk niet nodig is voor een paard wat recreatief bereden wordt. Ik vind het ronduit zielig dat een paard een hele middag, avond en nacht moet doorbrengen met zijn stro. Veel gezonder en beter is om in ieder geval ´s avond nog hooi of kuil te voeren, scheelt een stuk in de verveling en gemoedstoestand van je paard.

Helaas is dit niet het bericht wat je graag zou willen horen, maar realiseer je wel dat veel ruwvoer, dus meer dan 1 x toch echt het beste is. Dit is niet alleen mijn mening maar ook de mening van veel andere paardenhouders (met nadruk op paarden).

Kleine toevoeging. Een gezond paard heeft geen dure supplementen nodig om zijn werk goed vol te houden.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:49

Coby schreef:

Kleine toevoeging. Een gezond paard heeft geen dure supplementen nodig om zijn werk goed vol te houden.

Mijn paard is goed gezond maar als hij zwaar zweet raakt hij stoffen kwijt en moet zn lijf en alles herstellen en dat gaat bij hem niet zo snel. Mensen gebruiken anders ook supplementen om hun werk vol te houden neem caffeine, sportdrankjes, druivensuiker en dat soort dingen. Ieder paard is anders en meot anders gevoerd worden en ja mijn paard hersteld gewoon minder snel dus daar heeft hij wat hulp bij nodig en hij doet het er prima op anders was ik er al mee gestopt. Ik denk dat iedereen die goed nadenkt zelf wel kan oordelen wat zijn of haar paard nodig heeft en dat dit een eindeloze discussie is omdat ieder paard anders is kwa wat hij nodig heeft....

Iedereen wil tenslotte het beste voor z´n paard!

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:12

beautylover schreef:
verdergaan...je meent het Rolleyes
jij zegt dat je goed voert dus waarom verdergaan?
als mensen hier zeggen:je voert slecht dan is jou antwoord ongeveer zo:
ja en ik voer mijn paard goed want hij ziet er goed uit....
waarom wil je dan verdergaan met dit topic als je toch niks aanneemt van anderen??? Scheve mond

ja idd...
eigenlijk heel zinloos topic idd
iedereen hier heeft de eigen mening over hoe die zijn paard moet voeren, en ik vind dat ie teveel biks en te weinig kuil vind, maar jij vind dat je goed doet, en als je zo blijft voeren waarom is idd dit topic dan geopend??

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:32

over het hoe en wat voeren van een paard lopen de menigen erg uiteen, ik neem aan dat iedereen zijn paard voert naar eigen goeddunken, als is dat niet altijd de juiste manier.

ik ben van mening dat galaxy te weinig kuil krijgt, zoals al eerder gezegt is ruwvoer zéér belangrijk, ga maar na dat een paard van nature ook de hele dag met zijn hoofd naar beneden staat. dit houd de darmflora ook op peil en zo nog veel meer dingen, mijn paard heeft de hele dag onbeperkt kuil en hooi tot zijn beschikking en krijgt daarnaast 4 kilo sportpaardenbrok.

de reden dat galaxy niet "gek" is met rijden zoals een paar zouden denken omdat hij op 3 kilo voer staat is omdat het basisbrok is, hier zitten vergeleken met sportbrok of pavo veel minder eiwitten en voedingsstoffen in.

ik zou dit paard met deze training zo en zo van de basisbrok afhalen omdat hij daar niet voldoende voeding en energie uit kan halen, basisbrok geef je aan paarden waar weinig mee gewerkt wordt, basisbrok wordt daarom ook niet voor niets "onderhoudsbrok" genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:18

Lisjuh87 schreef:
Mijn paard is goed gezond maar als hij zwaar zweet raakt hij stoffen kwijt en moet zn lijf en alles herstellen en dat gaat bij hem niet zo snel. Mensen gebruiken anders ook supplementen om hun werk vol te houden neem caffeine, sportdrankjes, druivensuiker en dat soort dingen. Ieder paard is anders en meot anders gevoerd worden en ja mijn paard hersteld gewoon minder snel dus daar heeft hij wat hulp bij nodig en hij doet het er prima op anders was ik er al mee gestopt. Ik denk dat iedereen die goed nadenkt zelf wel kan oordelen wat zijn of haar paard nodig heeft en dat dit een eindeloze discussie is omdat ieder paard anders is kwa wat hij nodig heeft....

Iedereen wil tenslotte het beste voor z´n paard!

Het was geen aanval op wie dan ook. Maar je geeft zelf toe dat je paard overmatig zweet en daardoor teveel stoffen kwijtraakt. Een tekort van het paard dus. Ik sprak in mijn bericht enkel over ´gezonde´paarden en geen paarden met tekortkomingen. Mijn paard heeft ook supplementen nodig, zonder die supplementen is haar conditie minder. Ik geef ze dus zelf ook Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:59

Nou ik heb alles even door gelezen en vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben.Voeren is altijd een moeilijk onderwerp iedereen denkt het beste voor te hebben met zijn of haar paard.
Maar wat wel heel belangrijk is is ruwvoer en 1 x per dag ruwvoer geven is echt veel te weinig.Ik zou ook niet weten waar die staleigenaar dat geleerd heeft en zou zelf mijn paard direct verhuizen naar een stal waar ze gewoon 3 x of vaker hooi of kuil gevoerd krijgen.Bij ons krijgen ze 3 x per dag voer en de laatste keer om 17.30 en dat vind ik al erg vroeg dan krijgt hij pas weer om 8 uur 's morgens maar gelukkig rij ik meetal 's avonds en gooi dan zelf nog wat hooi in zijn stalletje.