ramp opleren pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SHADON

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:27

heeii..
Zoals je zelf al zegt (maar dan in andere woorden..)
Ieder paard heeft z'n eigen karakter..
En gewoon door vele met het dier omtegaan leert hij je te vertrouwen.. Maar je moet wel zorgen wat er ook gebeurt dat je hem probeert de baas te blijven..!!
Zal wle niet altijd even makkelijk zijn maar toch..
JE moet gewoon niet opgeven..
Ik ken ook zo'n paardje wat alleen maar weg rent..!!niet bokt.!! en in paniek raakt.. maar dat gaat vanzelf over zolang je het maar blijft proberen..!!!!
SUCCES.
dat zul je nodig hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:41

ilufprincess schreef:
ja idd
ziet er heel lief uit..
vanmorgen even wezen kijken Verward
hij is héél lief in omgang
maar als het op werken aankomt Verward
nuja..
ze komen er wel uit

Laat mij eigenwijs zijn..... maar zolang niemand mij kan vertellen wat voor vreemde dingen hij dan wel niet doet, weiger ik te geloven dat die pony ook maar enigzins vreemd gedrag vertoont

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:09

Richtje schreef:
Laat mij eigenwijs zijn..... maar zolang niemand mij kan vertellen wat voor vreemde dingen hij dan wel niet doet, weiger ik te geloven dat die pony ook maar enigzins vreemd gedrag vertoont

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:36

Als het zo een groot probleem is, ze willen hem niet naar een beleerstal brengen, is verkoop dan niet beter voor de pony?? Klinkt heel vervelend, maar zo te horen wil jij een lekker paardje om mee te rijden en bij deze lukt dat niet. Deze heeft een berijder nodig die wat meer ervaring heeft.

Ben je niet beter af met een andere pony die al beleerd is en gewoon naar je luisterd? Ik kan me best vinden in je vaders idee, zo een paard kost ook meer dan een kilo graan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:39

xtwisterx schreef:
Als ik het goed begrijp is de bedoeling dat jij over een poosje een prettig rijpaard hebt. Dan zie niet in waarom jij van mening bent dat je dat het beste zelf kan doen. Volgens je profiel ben je 15 jaar. Waarom kun je niet gewoon accepteren dat er een hoop andere mensen zijn die een heleboel ervaring hebben in de paardensport en die jouw paard wél op een goede manier in kunnen rijden?
Daar krijg je een veel fijner paard voor terug dan op de manier die jij nu aan het proberen bent. Als jij je paard al 2 keer een pauze hebt gegeven tijdens het inrijden ben je zeker op de verkeerde manier bezig, en ik vraag me af wat je nog te wachten staat.

Nee meid, ga vooral zo door. En over een jaartje niet komen huilen dat het paard onhandelbaar is. Eigen schuld heet zoiets.

Zoiets wilde ik ook schrijven

Een paard zadelmak maken, is niet voor iedereen weggelegd
Je hebt er veel ervaring voor nodig en het belangrijkste, goede begeleiding
Wat jouw paard doet is helemaal niet zo raar.
Maandje iemand die weet wat hij doet en het is over.
Maar blijf je zo door prutsen, word het alleen maar erger en erger
je paard word steeds banger en dat heb je er niet zomaar meer uit.

AUB STOP met zo doorgaan, want de pont word de dupe

het is of er iemand bijhalen
of verkopen, of als weide pony neerzetten.
Want zelf inrijden lukt je zo nooit.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:53

sofie zit in depri bui
en jullie maken het alleen maar erger..
ze is gewoon doodsbang dat ze hem gaan verkopen Scheve mond

nee jullie toffe reacties van
1verkoop hem ..enz

vind ik echt niet gepast..

nuja ik moei me niet
maar vind het echt jammer!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:58

Waarom gaat ze nou niet eens met haar vader praten??
En dan ook echt heel goed praten zodat haar vader misschien wel meer hulp wil bieden met de geld en tijd.

En dat pony zou ik nog even met rust laten en vetrouwen winnen!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:59

Ze vraagt toch om tips!

Tja en als ze dan niet te horen krijgt wat ze wil horen.......

Ik denk dat iedereen het hier goed bedoeld heeft en niet de bedoeling heeft gehad om haar neer te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:01

waarom moet je iemand uit een depri bui halen die een pony naar de kl*te helpt?
Ik heb toevallig een stomme eigenaardigheid, dat ik voor het dier op kom, shoot me

Maar misschien dit topic aan haar vader laten lezen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:01

ilufprincess schreef:
sofie zit in depri bui

Waarschijnlijk denk ik heel idioot. Maar wat heb je in godsnaam aan een pony die over je heen loopt en waar jij niets mee kan beginnen? Hoe ouder die pony wordt, hoe slimmer en sterker hij word. Hoe lastiger het is om hem ooit nog eens aan het lopen te krijgen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:05

Hij staat nu toch op een manege?Ik kan me best voorstellen dat je hulp ziet als Anky Knipoog .Maar er zijn op de manege ook vast mensen die al een lange tijd in de paarden zitten Lachen .Vraag eens iemand op de manege om hulp(en dan bedoel ik niet de 13 jarige kinderen Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:26

Mijn eerste gedachte was ook: een pony inrijden onder tijdsdruk terwijl de basis niet goed is? Als dat maar goed gaat.

Maar goed, het beestje staat nu op een manege èn het is vakantie. Profiteer daarvan! Je hebt nu tijd en er loopt waarschijnlijk genoeg "kennis" rond om je te helpen, dus maak daar gebruik van.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:03

Ik wordt hier triest van ! Is er echt niemand bij jou in de buurt die kan helpen (of liefst helemaal overnemen!)
Ik durf namelijk echt te beweren dat hier grote ongelukken van gaan komen . Dat zou ik heel jammer vinden want het is een supermooie pony, helemaal mijn smaak Haha!

Ik heb sinds 2 weken een 7mnd oud veulen op stal, die nog niets kon, helemaal niets, dus ook niet aan een halster (had ze nooit om gehad) meelopen. Nu moet ik om bij de wei te komen 50m over een landweggetje, dus meelopen was eerste vereiste. Maar een veulen zo bij de moeder vandaan geplukt heeft echt geen respect voor mensen, die kent ze namelijk niet Knipoog Ze heeft van mij dus al een paar rake klappen gehad (zielig he Haha! ) maar ze loopt nu (alleen ook nog eens) net zo rustig mee als mijn andere paarden. Daarbij kan ik ook alle voetjes optillen terwijl ze los in de wei staat........vreemd he, ze weet wel wie de baas is (voorlopig Cool )

Mijn andere 18jarige paard is een zeer dominante merrie, wie zich in de wei waagt moet rennen voor z'n leven. Ik kan en kon er alles mee (ook toen ze nog veulen was want ik heb haar vanaf 4mnd) IK kan dus wel door de wei lopen zonder aangevallen te worden Verward ....respect. Haar inrijden was een kwestie van opzadelen en wegrijden Lachen

Maar als je niet uitkijkt eindigt deze pony zoals Mist, die heb ik als bijna 4 jarige gekocht van een handelaar omdat ze "onhandelbaar" was. Onlangs heb ik de vorige eigenaresse gesproken, die zei dat zij haar verkocht had omdat ze er niet eens op kon blijven zitten (stijgeren, bokken) en zij had haar weer van een ponyclubgenootje die hetzelfde probleem had. Omdat deze pony niet te rijden was (beide ruiters hadden blessures overgehouden)hebben ze haar aan een handelaar verkocht, waarvan ik haar weer heb gekocht, anders was ze naar Den Bosch (paardemarkt) gegaan. Ze is nu 23 jaar en stijgert en bokt nog steeds als de beste, het gaat er gewoon niet meer uit, voor de rest een fantastisch paard die nog voor geen miljoen te koop is, maar ze had dus net zo goed als slachtpony kunnen eindigen Boos! waardoor ? door mensen die denken "eventjes" een pony in te rijden !

Doordat ik met Mist natuurlijk veel heb afgezien want een makkelijke tante is het echt niet! ben ik vaak gevraagd moeilijke paarden te corrigeren (moeilijk in de zin van "er nog geeneens op kunnen blijven ivm bokken/stijgeren") en mijn ervaring is dat als zo'n paard een tijdje goed aangepakt wordt, het voor de eigenaar ook "te rijden" is daarna.

Zoek a.u.b. hulp, desnoods niet proffessioneel maar van een lef-ruitertje die al wat meer meegemaakt heeft. de pony heeft op dit moment geen respect voor jou, en ws geen respect voor mensen in het algemeen. Eventjes doorpakken door een niet-bange ruiter en je probleem zal voor een groot deel opgelost zijn. Kijk ook even critisch naar jouw omgang met dit paard.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:41

ilufprincess schreef:
sofie zit in depri bui

1verkoop hem ..enz

nuja ik moei me niet

tja.. wat moeten ze anders zeggen?

goed zo! Is niet erg hoor, doe maar verder, het komt wel goed!

Ik kan heel goed begrijpen dat dit niet is wat ze graag wilde horen, maar helaas is het zo en niet anders. Wij kunnen moeilijk vals advies geven omdat ze de waarheid niet wil horen. En zij kan 2 dingen doen: of ze kan lekker met haar vingers in haar oren zitten en toch heel alleen met een jonge pony zitten prullen, totdat het helemaal de foute kant is opgegaan.
Of ze gaat voor het beste voor haar paard. En dat is ofwel iemand met ervaring erbij roepen, en dat hoeft geen ton geld te kosten, er is misschien iemand op de manege die met plezier even met je meekomt. Ofwel als het niet gaat en het klikt niet, geef de pony dan een ruiter die er wel mee overweg kan. Wat ben je met een pony waar je heel alleen mee sukkelt en waarbij het maar niet wil lukken? Tenzij je besluit er niet op te rijden..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:58

xKatleentjex schreef:
Wat ben je met een pony waar je heel alleen mee sukkelt en waarbij het maar niet wil lukken? Tenzij je besluit er niet op te rijden..

En die dan handenvol geld kost die haar vader niet wil betalen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:53

ilufprincess schreef:
sofie zit in depri bui

1verkoop hem ..enz

nuja ik moei me niet

Is het nu onze schuld dat het niet lukt?

Tuurlijk snap ik dat het niet leuk is als het niet lukt met die pony. Maar als het niet gaat, gaat het niet en dat zal ze toch in moeten zien. Wij hebben het beste voor met haar en de pony en daarom geven we deze tips.
Wil ze de waarheid niet horen? Tja, dan moet ze geen topic starten....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:03

Wat ik niet zo kan opmaken uit het verhaal: heb je uberhaubt begeleiding bij de pony? Heb je les? Een instructeur kan je ook al heel veel helpen.

En verder idd: de pony staat nu op een manege, pak die kans met twee handen aan en vraag hulp aan mensen die daar ook staan met hun paard Lachen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:03

@Paljassofie:

Als je het antwoord niet wilt horen...kan je beter de vraag niet stellen!

Ik sluit me aan bij alle voorgaande goede raadgevers:
Hulp zoeken of verkopen!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:07

Heb wat reacties gelezen en snel in je profiel gekeken.....
Jij hebt een heel braaf paardje een echte stouterd zou je al mee verongelukt zijn

Ik zeg hetzelfde als de andere beterweters hier Cool ..
Zorg dat je hulp krijgt van een ervaren iemand want dit word niets...

Als ik alleen al naar de foto''s kijk van het longeren..
Dat is geen longeren met het doel iets te leren,dit is rondslingeren
Longeren is al een kunst op zich(jij geeft de verkeerde hulpen en hij snapt je gewoon niet,JIJ moet zorgen dat hij oplet en of je nu een grote of kleine cirkel hebt dat maakt geen f**ck uit))...
en dan heb ik het nog niet over het opleren van een jong paard.

Je bent nu 7 maanden bezig en nog zit je er niet op...
Zadelmak maken doe je in een paar weken(zadelmak=opzitten daarna beginnen met hulpen leren).

Ga naar je vader en vertel dat het niet lukt..je gaat er steeds vanuit dat hij je paard zal verkopen maar mischien is dat niet zo...enne zeg hem dan maar dat een zadelmakke meer opbrengt dan een groene

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:35

CarS schreef:
Zadelmak maken doe je in een paar weken(zadelmak=opzitten daarna beginnen met hulpen leren).

Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens.
Mijn pony was 4.5 jaar toen ik hem kocht, maar voor hij enigszins klaar was om zadelmak te maken was ik twee jaar verder.
Bij mijn pony ontbrak de gehele basis en daar ben ik eerst aan gaan werken. Het beginpunt lag in mijn geval ver onder nul...
Toen de basis in orde was, was het idd een kwestie van een paar weken voor hij zadelmak was en ik er lekker mee door het bos reed.
Zadelmak maken begint vèr voor een zadel er op leggen.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:53

mm...
zal ik nog iets plaatsen..
want volgens mij wilt sofie niet meer ... Scheve mond

Nu kijk ,ik ben is gaan kijken...
tijden het longeren was paljas weer heel sterk ,altijd wegspringen ..
haar dus mee trekken
moet nu zeggen dat sofie het goed heeft opgelost...
elke keer als hij weg sprong..
meteen terug pakken en altijd maar blijven doorlongeren tot hij het niet meer deed..
moet zeggen dat het werkte
op het einde was hij al heel wat rustiger..
en ja ,ze gaan hulp vragen..
vind ik best ook een goed idee.
zeker omdat ik vertel jullie wel over de pony enz..
maar ik kan het zelf niet beter dan sofie,ik bedoel; ik zou er zowiezo niet aan beginnen om een pony op te leren.
ben 16 maar later als ik véél meer ervaring heb ,zou ik het aandurven
ik hoop voor haar dat het lukt..

ojaa
@ richtje =>Heb ik niet gezegt dat het jullie fout is.Gewoon dat ze nog wat dieper geraakt was..
ze wil die pony echt niet kwijt.
er gaat géén één cent uit naar hen zelf..
als het maar voor paljas is.
ja hoor natuurlijk neemt ze les.
ze mag veel met pony's gaan rijden enz..
t'is niet dat ze niet kan rijden..
in tegen deel

ik hoop dat jullie al een beetje wijzer zijn geworden
uit mijn 'gebrabbel'

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:03

Jij vertelt nu dat die pony dus met longeren al eigenlijk niet braaf is. Hij springt er constant tussenuit. Áls ze hem aan de longe al niet aan het lopen krijgt, waarom gaat ze er dan opzitten? Dat is naar mijn idee vragen om moeilijkheden.
Uit jouw verhaaltje blijkt dus weer dat die pony de baas is over haar en niet andersom. Een resect-verhaal. Zolang ze hem niet goed laat weten wie de baas is wordt het niets
Het heeft geen zin om constant door te gaan met longeren tot hij het niet meer doet. Je moet em vanaf de eerste keer dat hij wegspringt goed aanspreken, geen reactie? Zweep erbij en voorwaarts. Luisteren moet hij. Als hij een paar keer gemerkt heeft wat de gevolgen zijn van zijn truukjes en hij loopt 5 rondjes goed. Stoppen. Volgende keer weer verder.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:08

Voor hij op de manege stond ging alles goed bij het longeren..
nuja andere omgeving..
ochja ik hoop dat ze er allebij uit geraken

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:08

Sommige paarden zijn gewoon kei trots. Als je ze gaat straffen gaat het echt niet beter gaan, je paard met respect behandelen, vragen en niet gewoon doen. Al is een join-up geprobeert kan voor wat vertrouwen zorgen ts paard en ruiter.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:10

Wat ik niet helemaal snap, is waarom heb je gekozen voor een onbeleerde pony/paard Verward ?

Je bent 7 mnd. bezig (met kennismaken/longeren dat soort dingen denk ik) en hebt als ik het goed gelezen heb 2 keer een verwoede poging gedaan om erop te blijven zitten!

Een paard rijden of inrijden is nogal een verschil!
Ik vermoed dat je je erg verkeken hebt op dat laatste, klopt dat?

Duidelijk en Consquent zijn moet je bij ieder paard, bij de ene net wat meer als bij de andere, bij jonge paarden in de regel zeker wel.
Maar dan moet het paard wel Snappen wat je bedoeld, een paard wat als een stier door de bak heengaat, weet waarschijnlijk niet wat hem overkomt en weet zich geen raad met de situatie Verdrietig .

Ik zeg niet dat je niet kunt rijden maar inrijden kun je niet, dat blijkt, sorry maar dat heb jezelf hoop ik ook wel door!
Ik ben waarschijnlijk nummero ....tig die zegt dat je een ervaren persoon erbij moet halen en dat kost in veel gevallen geld, maar zie het als een investering in je paard!

Een investering die het dubbel en dwars waard is, niet alleen voor je paard maar zeker ook voor jezelf *LOL* !