mijn paard molesteert mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 07:26

Ik geloof niet dat mijn voorheen kopschuwe merrie het op prijs stelt als ik voor haar ga staan te zwaaien, een lage tik op haar borst is voor haar even duidelijk en geeft minder schrikreactie dan een zwaai.

Ze schrikt eigenlijk niet eens van die tik, ze blijft alleen stil staan. Dat ik daarbij in haar ruimte kom heeft ze maar te nemen, ik ben de baas.

Maar goed dit is de wisselwerking tussen ons, voor een ander paard kan zwaaien wel duidelijker zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:26

Staat ze thuis wel altijd stil als je het hoofdstel omdoet.
Mijn pony's zijn thuis ook altijd supermak en op wedstrijd zijn het draaikonten. Dit komt voornamelijk omdat ik nerveus en gestresst ben en dat voelen ze natuurlijk wel aan. Ook even checken hoe je zelf bent (gestresst, geirriteerd enz)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:52

Als je paard het nog eng vindt als jij met je armen zwaait, is het hoog tijd voor wat meer desensitize oefeningen (gewenning dus) en veel meer friendly (aaien) met je handen en dan de bewegingen steeds 'wilder' maken terwijl je zelf ontspannen/relaxt blijft. Daarmee kun je ook een kopschuw paard leren wennen aan die bewegingen. Het is namelijk NIET de bedoeling dat jouw arm-flapperen een schrikreactie teweeg brengt.

Maargoed, nu vertel ik hier hele kleine stukjes van een methode die eigenlijk niet los gezien kunnen worden van het geheel. Anders worden het alsnog 'truukjes'. Laat maar lekker zitten dus en geef hem gewoon een tik, wel zo makkelijk...

Klopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:16

[quote="imker"]Ja Klopping, daaahaaag, daar geloof ik dus echt niet in...

vindt jij het normaal een paard dat over de rooie gaat, te slaan."waar de kennis ophoud, begint de mishandeling".
Ik blijf geloven in rust, als je in de trailer percé het hoofdstel aan moet doen, zit er al iets fout. Ga eens na wanneer het begonnen is. Neem de oorzaak onder handen. Rust is echt een goede optie. Op de voorterreinen zie ik tegenwoordig zoveel aggressie. Je hebt zo'n mooi paard, kun je niet een vrachtwagen huren of zo, waar hij meer plaats heeft.
Zelf heb ik er een gehad , die bleef butsen en springen als ik het tussenschot dicht deed. Zijn ijzers vlogen door de camionet. Het schot er tussenuit en hij was rustig.
Is hij altijd lastig op de trailer, kan het dan niet zijn dat hij "engtevrees " heeft. Hij is de enige niet, het is een kanjer dus hij zal zich beslist erg opgesloten voelen. Trailers zijn eigenlijk niet gemaakt voor zulke grote paarden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:31

Citaat:
Als je paard het nog eng vindt als jij met je armen zwaait, is het hoog tijd voor wat meer desensitize oefeningen (gewenning dus) en veel meer friendly (aaien) met je handen en dan de bewegingen steeds 'wilder' maken terwijl je zelf ontspannen/relaxt blijft. Daarmee kun je ook een kopschuw paard leren wennen aan die bewegingen. Het is namelijk NIET de bedoeling dat jouw arm-flapperen een schrikreactie teweeg brengt.

Ik denk ook wel dat ze er aan kan wennen, maar met de armen zwaaien past niet bij MIJN manier van omgaan met mijn paard.

callippo schreef:
...Maargoed, nu vertel ik hier hele kleine stukjes van een methode die eigenlijk niet los gezien kunnen worden van het geheel. Anders worden het alsnog 'truukjes'. Laat maar lekker zitten dus en geef hem gewoon een tik, wel zo makkelijk...

Ik vind dit niet zo aardig overkomen, ik begrijp heel goed waar je heen wilt en wat je bedoelt, jij kent mij echter niet en mijn paard ook niet, dus kun je ook niet over ons oordelen. As ik voor de gemakkelijkste weg had gekozen had ik een paard moeten kopen met een veel minder complex karakter. De band met mijn paard is ontzettend goed, ze gaat voor mij door het vuur en ik voor haar.

Verder vind ik het woord slaan/ een tik geven in deze context erg overdreven, een tik geven is nog geen dierenmishandeling...
Laatst bijgewerkt door Ann op 24-12-04 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:36

Haha, dat mensen zich gelijk moeten verdedigen voor het geven van een tik. Ik had helemaal niet gezegd dat dat mishandeling is. Het was trouwens meer gericht tegen de TS, als reactie op de algemene tips die hier gegeven worden.

Mijn paard krijgt trouwens regelmatig een tik, maar ik sla hem nooit, ik raak alleen de plek waar hij weg moet zijn. En soms is hij OF te dominant OF te traag. En dan komt het tegen hem aan. Lijkt voor heel veel mensen hetzelfde, alleen de paarden weten dondersgoed het verschil Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:37

Ik wil alleen aangeven dat jouw manier van omgaan met paarden misschien niet de manier is voor andere mensen Lachen

Bij mij is een tik ook meer een duwtje, de bedoeling is echter wel duidelijk voor mijn paard. (Zo hard mogelijk) slaan zal ik nooit doen bij mijn paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 11:59

Klopping schreef:
Is hij altijd lastig op de trailer, kan het dan niet zijn dat hij "engtevrees " heeft. Hij is de enige niet, het is een kanjer dus hij zal zich beslist erg opgesloten voelen. Trailers zijn eigenlijk niet gemaakt voor zulke grote paarden.

Mijn paard is verder niet echt lastig op de trailer. Hij gaat er heel gemakkelijk op en ook heel rustig af. Alleen als ik erop kom begint hij te sodimieteren. Je hebt wel gelijk dat trailers niet gemaakt zijn op zulke grote paarden. Maar mijn andere paard is 1.62 en heel fijn gebouwd. Die sodimietert ook met haar hoofd. Kan ook zijn dat ze dat doet omdat het andere paard het ook doet. En die verkoop ik dus absoluut geen tik. Het is een volbloed en die zijn wat dat betreft heel snel beledigd.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:04

Ann schreef:
Ik wil alleen aangeven dat jouw manier van omgaan met paarden misschien niet de manier is voor andere mensen Lachen

Bij mij is een tik ook meer een duwtje, de bedoeling is echter wel duidelijk voor mijn paard. (Zo hard mogelijk) slaan zal ik nooit doen bij mijn paard.

Ja, ik snap wel dat mijn manier niet de standaard manier is, ik hoop alleen maar dat mensen een beetje gaan nadenken over hoe het OOK kan. Dat ze zich wat meer inleven in hoe het paard erover denkt Lachen

Ik begrijp uit jouw berichtjes wel dat jij heel vriendelijk met je paard omgaat. En je tik is nu al afgezwakt tot een duwtje, dat komt ook al heel anders over Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:07

Ik heb niet alles gelezen maar zag iemand de tip geven om het paard aan de trailer vast te zetten... dit mag je NOOIT doen en in het reglement staat zelfs dat als dat van te voren gezien wordt je kan worden uitgesloten van de wedstrijd.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:09

Wrs had ik het vanaf het begin duidelijker moeten uitleggen wat voor mij een tik betekent. Maar voor mij is het zo gewoon om op deze manier met mijn merrie om te gaan, dat ik er niet altijd bij stil sta dat het voor andere mensen wel een heel andere betekenis kan hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:10

SANEX schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar zag iemand de tip geven om het paard aan de trailer vast te zetten... dit mag je NOOIT doen en in het reglement staat zelfs dat als dat van te voren gezien wordt je kan worden uitgesloten van de wedstrijd.

Geldt dit niet alleen voor een trailer zonder auto er voor?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:10

SANEX schreef:

quote daarvan graag.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:17

Gossie, dan zou ik dat moeten opzoeken, ik weet iig dat een paar jaar geleden daar nogal een ophef over gemaakt werd tijdens een wedstrijd van een vriendin van mij, de mensen naast haar hadden 2 paarden aan de trailer vast staan, iemand van de organisatie zag dat, heeft papieren en alles erbij gehaald, heel gedoe allemaal.
Ik weet dat we het toen hebben nagekeken en er ergens idd stond dat een paard niet aan de trailer mocht worden gezet op het wedstrijdterrein...
Ik heb zelf die papieren niet, maar zal het eens met die betreffende vriendin erover hebben en of zij die papieren nog heeft, dan wil ik die best inscannen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:33

volgens mij geldt dat nl alleen voor hengsten.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:45

Nee, dat weet ik iig zeker, er stond niet allen hengsten, het ging gewoon over paarden in het algemeen.
Die mensen op de wedstrijd toen hadden ook geen hengsten bij zich

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:52

ik heb net even het algemene reglement doorgelezen en daar kan ik niets in vinden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:19

Was uitzonderlijk reglement Haha! Nee, geintje, ik weet zkeer dat ik het toen ergens gelzen heb dat het verboden was en als het gezien werd je werd uitgesloten van de wedstrijd...
Kan me helaas niet herrinneren WAAR precies het nou stond... maar ik ga het uitzoeken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 13:49

Ik bind mijn paard zeker niet aan de buiten kant vast. Heb dat ooit met mijn vroegere pony gedaan, en die rende na een paar min. ook helemaal vrolijk over het terrein...met een kapot halster.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:59

tjonge wat een wilde paarden hebben jullie Bloos!

Ik heb jaren gejaagd daar bond iedereen z'n paarden aan de trailer om op- en af te zadelen en er liep nooit een paard los......

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:06

Ja, als wij gaan jagen dan gaat Jip ook gewoon vast, hij is nu 4 en hij heeft het maar te leren, hij is nu een paar keer mee geweest, en hij blijft eigenlijk altijd rustig. Heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat je je paard niet aan de trialer vast mag zetten!

Klopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:10

Waar zetten jullie je paard dan aan vast, of loop je de hele tijd er mee te wandelen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:11

Lielle schreef:
ik heb net even het algemene reglement doorgelezen en daar kan ik niets in vinden.

Ik heb net alles doorgespit Ziek en kan ook niets vinden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:14

Klopping schreef:
Waar zetten jullie je paard dan aan vast, of loop je de hele tijd er mee te wandelen?

Nee, ik zet mijn paard gewoon lekker op de trailer of op de vrachtwagen.
En soms laat ik mijn paard inderdaad nog even lekker grazen en wandel ik er mee rond

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:15

Bij zowel de trailer als de vrachtwagen zitten ringen waaraan we ze aan de buitenkant vast kunnen zetten. Ze staan daar niet lang, maar wel bijv. met opzadelen.