Duitse lesgever, correcte manier :?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:45

Quirinake schreef:
Ik weet niet of ik het gezegd heb, mar ik heb gezegd dat ik totààl niét op mijn houding let..ik let op mijn houding als ik les krijg van de eigenares van het paard, bij haar moet ik erop letten en bij hem niet. Dus ik let er bij zijn les écht niet op hoor.

Dat had ik even niet meegekregen Bloos

In dat geval, heb ik niets gezegd Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:55

Inca schreef:
Maar ik vind het belangrijker te vertellen hoe de weg naar Rome (om maar weer op Rome terug te komen) leidt, dan te vertellen hoever je er nog vandaan bent.

Soms kan dat ook motiverend werken. Met paardrijden ben je nooit uitgeleerd. En het getuigd van zelfkennis dan voor jezelf in te zien, het getuigd van bescheidenheid te accepteren dat een ander je dat ook onder je neus wrijft. Teveel complimenten aan je broek kunnen ook averechts werken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:57

Duitse stijl van lesgeven of niet, ik kan me niet voorstellen dat het goed is om met je handen 90 graden gedraaid (ik lees dit als 90 graden hoek in je polsen) zo ongeveer in je buik te rijden. Kan een aanhanger van die stijl me vertellen hoe je dan nog iets kunt communiceren met je paard via die teugels? Verward

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:40

Ik heb alle antwoorden een beetje doorgelezen, maar niet echt super... Nu kan ik begrijpen dat je niet helemaal eens bent met de duitse rijstijl, ik heb zelf bijna een jaar in Duitsland gewoond en gewerkt op een grote stal en in het begin vonden ze mijn manier van rijden ook niet goed, Wat ik je kan aanraden is misschien heek moeilijk te begrijpen, maar probeer zo veel mogelijk op te steken van alle instructeurs die je krijgt, probeer tijdens die les gewoon uit wat hij/zij zegt, heb je het idee dat zijn manier niet werkt geef dit dan ook gewoon aan. Voordeel van dit alles is dat je op verschillende manieren leert rijden, Zoals ik al zei het kan raar klinken, maar volgens mij is het nog altijd zo dat je elk paard anders moet rijden en misschien werkt de manier van die duitser wel een keer en heb je er in de toekomst nog wel eens wat aan. Voor vragen of verduidelijking PB me even

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:14

Waratje schreef:
Duitse stijl van lesgeven of niet, ik kan me niet voorstellen dat het goed is om met je handen 90 graden gedraaid (ik lees dit als 90 graden hoek in je polsen) zo ongeveer in je buik te rijden. Kan een aanhanger van die stijl me vertellen hoe je dan nog iets kunt communiceren met je paard via die teugels? Verward

Ik denk dat dit verkeerd wordt begrepen. Die lesgever hamert er enorm op dat de handen goed worden gehouden , namelijk rechtop die vuist (>hoek 90°),duim vanboven, handen vuist boven de schoft en er moet een vuist tussen beide handen kunnen. Je moet je handen 'dragen'. Anders ga je duwen op de teugel.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:17

Frieke schreef:
Ik herken dit. Er werd ook een keer gezegd van 'je krijgt les van een Duitser'.
Er werd ook altijd gesproken over 'de hals laten vallen' het paard heel laag rijden. Is dat bij jou ook het geval?

Je rijdt laag los. Veel voltes, regelmatig van hand veranderen. Vooruit,voorwaarts, niet aan de teugels gaan hangen...en nadien ga je je paard wat bijnemen en hoger instellen. Dit heb ik altijd al begrepen na het jaar en een half dat ik tweewekelijks springles bij hem volg met de club.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:21

Handhouding hoger kan er ook voor zorgen dat je het paard aan zijn schouders als het ware optilt.
Hoe hoger je komt in de dressuur en in de western, hoe hoger de handhouding.

Verschil tussen:

Afbeelding

en

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 23:42

Oké bedankt voor die laatste reacties allemaal, die waren niet afbrekend maar heel erg leerzaam...Ik ga zeker van zijn lessen gebruiken wat ik nodig heb...En dan denk ik maar: ik had wat problemen met het paard, en het is woensdag goedgekomen in zijn les..Dus dan denk ik maar dat er wel een verborgen waarheid achter zit Knipoog Nou ja...Bedankt allemaal