Bijrijders: Wel of niet betalen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijrijders wel of niet mee betalen?

Ja, bijrijders moeten wel mee betalen in de kosten
44 (47%)
Nee, bijrijders hoeven van mij niets te betalen.
49 (52%)

Totaal aantal stemmen: 93

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:09

mawa schreef:
Voor betaald bijrijden: Als mensen ergens voor betalen zijn ze ook eerder geneigd om iets goed te doen, bv. ook komen als het regent of als je net ff geen zin hebt. Ook geeft het ze de zekerheid dat je een afspraak hebt die de eigenaar van het paard niet zomaar op kan zeggen.

Zoals de waard is...

Het zou niet in m'n hoofd opkomen of afspraken niet na te komen, dat heeft niets met het al dan niet betalen van een bijdrage te maken.

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:03

Jij wel, maar we kennen allemaal de verhalen en mijn ervaring is dat het gewoon beter geregeld is als je ook een financiele afspraak hebt met een bijrijder. Dat wil helemaal niet zeggen dat er niet heel veel betrouwbare niet betalende bijrijders zijn. Maar ook voor de bijrijder zelf: hoevaak lees je niet op bokt dat een verzorger opeens niet meer mag rijden of het paardje wordt verkocht, dat zijn drama's. Kan je misschien ook als betalende bijrijder overkomen, maar minder gauw. Ik betaal dan liever wat ik anders aan manegeles ook kwijt zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:13

Ik rijd nu de pony van WenK hier op bokt met veel plezier bij. Gewoon een pony waar je opstapt en lekker mee gaat rijden, dus dan vind ik het neit meer dan redelijk dat ze er wat voor vraagt en ik betaal er dus ook wat voor. Is het een onbeleerd paard of een lastig paard of is het erg vaak bij een slechte accomodatie ofzo dan zou ik er neit voor betalen, maar im weet uit eiegn ervaring hoeveel een paard per maand kost en betaal nu maar een schijntje van dat bedrag voor die paar keer rijden in de week.

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:10

Ik hoef niets te betalen maar wil zelf wel mijn bijdrage leveren dus dat doe ik dan in de vorm van bv de hoefsmit te betalen ofzo... of het voer ofzo.....

Whoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:21

wat ik nu ga zeggen zal vast wel gezegd zijn hier, maar geen zin alles door te lezen Bloos ...

Ik denk dat je het van verschillende kanten kan bekijken:

1) Als bijrijder help je iemand juist doordat diegene zn paard niet hoeft te laten stilstaan, dus eigenlijk zou jíj geld moeten krijgen
2) Als eigenaar laat je iemand gebruik maken van je paard, en wil je daarvoor een bijdrage omdat jij er zelf ook voor moet betalen
3) Allebei de partijen zijn blij, dus geen geld heen en weer

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd... Ik snap best dat als je een paard hebt en iemand rijdt er 5x per week op en gaat ook nog naar wedstrijden dat je een bijdrage wilt. Maar over het algemeen denk ik dat je als eigenaar gewoon heel blij moet zijn dat je een goede bijrijdster hebt gevonden, want dat geld moest je toch al betalen voor je paard of je nu een bijdrage van iemand krijgt of niet.

Ikzelf rij trouwens 2x in de week western met een arabier en hoef niets bij te betalen. Ik ben er hartstikke blij mee, en de eigenaresse is blij dat ze een oplossing heeft voor haar tijdgebrek en het paard ook wel volgens mij haha. Iedereen blij dus *LOL*

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:41

ik vind het hier echt aan het moment liggen...

ik vraag idd ook een bijdrage voor het rijden op maik... maar ik vind wel dat je er iets tegen over mag zetten zoals, Maik is een goed paard, fijn te rijden, je mag ermee op wedstrijd en je hebt er meer vrij heden mee.

ik vind trouwens wel dat je als bijrijder en je betaald niet, dat je ook niks te zeggen hebt en dan ook niet zelf dingen gaat bepalen die "beter" voor het paard zou zijn.

Bij mij was het dus het geval dat ik in overleg met de staleigenaresse er een paard bij kon komen en ik had met haar een speciale regeling, helaas is die komen te vervallen en werd 2 paarden met toch te zwaar dus ben ik opzoek gegaan naar betalende bijrijders.
Ik had geen keus ik kon ze beide niet weg doen en als het zo een oplossing was had ik er vrede mee.
normaal zou ik er ook niet snel geld voor vragen maar in deze situatie kon ik niet anders.
Nu heb ik toch maar besloten om Sya weg te doen omdat ik nu bijna een paard onderhield voor iemand anders en ja zo gek ben ik ook weer niet.

iets heel iets anders, een goede betrouwbare bijrijder vinden is ook een kunst.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:51

Als de bijrijders veel mogen doen (vanalles, springen wedstrijden buiternrijden enz.) zou ik een kleine bijdrage vragen, maar anders niet hoor!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:09

Absoluut niet betalen, tenzij het paard echt vrijwel volledig alleen voor de verzorgster/bijrijdster wordt gehouden.

Ik wil uitmesten, lessen volgen op eigen kosten, tuig vetten, wat dan ook. Maar betalen: . 9 van 10 keer kan je na de winter/zwangerschap/drukke periode op het werk ophoepelen of is er ineens een familielid/vriendin die ook wil verzorgen. Je hebt helemaal geen rechten op een paard als bijrijder en verder is het wel zo dat je voor een manege moet betalen, maar dan krijg je ook les en hoef je niet uit te mesten ed. Vaak worden zulke hoge fantasiebedragen gevraagd voor bijrijders, dat een evenredig aantal dagen lesnemen op een manege goedkoper is... Scheve mond

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:57

Ik heb hier dinsdag nog een discussie met de eigenaresse van mijn verzorgpony gehad. Ze zei dat ze vreselijk krap zat, en ze kan inmiddels door kinders/studie/werk etc ook eigenlijk nooit meer rijden, dus ik rij alleen nog maar (niet leuk voor haar en ook niet voor pony, te ver weg voor mij om elke dag te gaan). Dus ik had aangeboden om mee te betalen in de kosten. Maar dat wil ze dus absoluut niet hebben, ik vind het opzich wel normaal, zeker omdat ze zo krap zit. Ze wil het niet hebben omdat ze geen ruzie wil hebben over wie wat betaald, of dat ik eventueel aanspraak heb op wat er met haar pony gebeurt. Daar zit opzich wel iets in, toch zou ik het niet vervelend vinden als ik mee zou moeten betalen. Ik zou heus niet gelijk zeggen dat het dan mijn pony is ofzo. Maar ben ook heel blij hoe het nu gaat. Ik koop gewoon regelmatig wat dingen, longeerlijntje, halstertje, dekje.. etc..
Daar was ze wel heel erg blij mee, vond ze ook leuk, omdat het in het belang van de pony was..

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:22

Thirza schreef:
ik vind het hier echt aan het moment liggen...

ik vraag idd ook een bijdrage voor het rijden op maik... maar ik vind wel dat je er iets tegen over mag zetten zoals, Maik is een goed paard, fijn te rijden, je mag ermee op wedstrijd en je hebt er meer vrij heden mee.

ik vind trouwens wel dat je als bijrijder en je betaald niet, dat je ook niks te zeggen hebt en dan ook niet zelf dingen gaat bepalen die "beter" voor het paard zou zijn.

Bij mij was het dus het geval dat ik in overleg met de staleigenaresse er een paard bij kon komen en ik had met haar een speciale regeling, helaas is die komen te vervallen en werd 2 paarden met toch te zwaar dus ben ik opzoek gegaan naar betalende bijrijders.
Ik had geen keus ik kon ze beide niet weg doen en als het zo een oplossing was had ik er vrede mee.
normaal zou ik er ook niet snel geld voor vragen maar in deze situatie kon ik niet anders.
Nu heb ik toch maar besloten om Sya weg te doen omdat ik nu bijna een paard onderhield voor iemand anders en ja zo gek ben ik ook weer niet.

iets heel iets anders, een goede betrouwbare bijrijder vinden is ook een kunst.

Ja ik ben het zeker met je eens zoals je het weer geeft.

Maar ik kan me andere argumenten ook goed voorstellen. Vindt het iets waar je niet goed uit kan komen denk ik... Er is niet echt een duidelijk antwoord denk ik

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:26

Mijn bijrijdster betaalt niet, maar dat komt omdat ze een vriendin is! En ze woont een eindje hiervandaan, dus het kost haar al zat!

Als ik een vreemde had laten komen had deze wel betaald, tot het moment dat ik zeker wist dat het goed ging en de persoon trouw is, dan had ik het laten vallen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat men alleen maar lekker gratis wilde rijden en kwam wanneer het haar uit kwam, dat gedonder wil ik niet!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:26

ik heb sinds kort ook een nieuwe bijrijder
en die hoeft niks te betalen
alleen op eigen kosten te lessen

ik zelf vind het niks als een bijrijdster moet betalen
omdat ze dan eigenlijk ook gewoon wat te zeggen hebben
omdat ze ervoor betalen

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 19:18

wenny schreef:
ik heb sinds kort ook een nieuwe bijrijder
en die hoeft niks te betalen
alleen op eigen kosten te lessen

ik zelf vind het niks als een bijrijdster moet betalen
omdat ze dan eigenlijk ook gewoon wat te zeggen hebben
omdat ze ervoor betalen

Dat vind ik ook wel een eerlijke en logische argument!! dan hou je alles in eigen handen...

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:30

oke laat ik me er ook eens mee bemoeien..Ik heb er zelf ook over getwijfeld of ik nou wel of geen geld moet vragen. En uiteindelijk besloten het toch te doen. Mijn bijrijdster heeft 2 dagen per week de beschikking over mijn paard en gebruikt mijn spullen. Als ze wil kan ze alles met mn paardje doen, ook wedstrijden rijden. Zo gek is het dan niet (vind ik) om er geld voor te vragen. Wanneer zij geen bijrijder zou zijn en op een manege les neemt, is ze duurder uit en is het maar afwachten op welk paard ze kan rijden. Gaat er iets kapot, dan regel ik dat en betaal ik dat. Moet ze naar de DA, dan... nou ja etc.
Het geld dat ik ervoor krijg, komt dus ten goede van mijn paard.
Dus.

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:00

ik vind het onzin dat je er voor zou moeten betalen jij hebt toch iemand anders met het verzorgen en dan hoef die eigenaar niet zo veel te doen jij stopt toch je tijd er is... ik snap dat nog steets niet dagt je er voor zou moeten betalel ik zzou het nooit laten doen als iemand mijn paard zou moeten doen..

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:30

Chrystal-gek schreef:
Het ligt aan de situatie.

Zo verplaats ik binnenkort mijn paard zodat diegeen die haar straks gaat rijden haar dichter bij heeft.
Dan vind ik het heel reeel dat zij een bijdrage levert in de stallingskosten, vooral omdat als ik mijn paard thuis laat staan heel wat goedkoper uit ben.

Persoonlijk vind ik het dan al meer op verhuur van je paard lijken, en dan is het idd logisch dat de bijrijder meebetaald...

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:36

Ik vind dat je de eigenaar helpt door het paard beweging en aandacht te geven waar hij/zij zelf geen tijd voor heeft en zou daar dan ook niet voor willen betalen.

Als ik een bijrijdpaard zou hebben en daar les mee mag nemen van de eigenaar zou ik dat wél zelf willen betalen ( logisch ) en ik zou sowieso ook af en toe wat spullen kopen die handig/ aan vervanging toe zijn. Borstels, beenbescherming, antiklit, nieuw dekje..

Heb voor mijn vorige verzorgpony zelf een nieuw zadel gekocht, nieuw dekje, peesbeschermers, liksteen, borstels antiklit, lekkere warme winterdeken..

Ik moest wel voeren en uitmesten en had vaste dagen waarop ik heen moest. Pony stond 24/7 buiten en er was geen stromend water dus de drinkbak moest gevuld worden, in de winter als de grond bevroren was kon je soms ene paar wken niet rijden . Was geen trailer dus ik reed altijd naar de hoefsmid toe ( ruim een uur ). Er was geen bak dus ik reed altijd buiten , in het bos of in de wei. 's Zomers wel eens in de bak in de buurt. Vond het eigenlijk doodnormaal dat ik in ruil voor wat onderhoud aan paard en wei mocht rijden.

Als het paard op een pensionstal zou staan waar binnenbak, buitenbak en goede buitenrijmogelijkheden waren zou ik waarschijnlijk wel wat in de kosten willen bijdragen als ik alleen kwam rijden en dan weer weg was.
Maar dan ook niet bv de helft van het stalgeld of zo...

Citaat:
Wanneer zij geen bijrijder zou zijn en op een manege les neemt, is ze duurder uit

Even een (algemene ) reactie op het "op een manege betaal je ook" - daar betaal je toch vooral voor les, en niet alleen om te mogen rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:52

Whoa schreef:
wat ik nu ga zeggen zal vast wel gezegd zijn hier, maar geen zin alles door te lezen Bloos ...

Ik denk dat je het van verschillende kanten kan bekijken:

1) Als bijrijder help je iemand juist doordat diegene zn paard niet hoeft te laten stilstaan, dus eigenlijk zou jíj geld moeten krijgen
2) Als eigenaar laat je iemand gebruik maken van je paard, en wil je daarvoor een bijdrage omdat jij er zelf ook voor moet betalen
3) Allebei de partijen zijn blij, dus geen geld heen en weer

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd... Ik snap best dat als je een paard hebt en iemand rijdt er 5x per week op en gaat ook nog naar wedstrijden dat je een bijdrage wilt. Maar over het algemeen denk ik dat je als eigenaar gewoon heel blij moet zijn dat je een goede bijrijdster hebt gevonden, want dat geld moest je toch al betalen voor je paard of je nu een bijdrage van iemand krijgt of niet.

Ikzelf rij trouwens 2x in de week western met een arabier en hoef niets bij te betalen. Ik ben er hartstikke blij mee, en de eigenaresse is blij dat ze een oplossing heeft voor haar tijdgebrek en het paard ook wel volgens mij haha. Iedereen blij dus *LOL*

maar ja, als iemand bijvoorbeeld zelf zijn paard enit zo makkelijk meer kan betalen en laat eimand die dat leuk vind een paar keer in de week lekker rijden regen een vergoeding vind ik dat niet raar hoor.
Slaat nergens op dat je dat geld zowiezo al meot betalen, jij rijdt die dag neit en dat was anders wel zo geweest dus is een vergoeding voor die dag IMO logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:53

highwaykind schreef:
Even een (algemene ) reactie op het "op een manege betaal je ook" - daar betaal je toch vooral voor les, en niet alleen om te mogen rijden..

Ja, maar waarom denk je dat eht zo duur is? Je betaalt ook voor de huur van het paard dat uur en voer het voer e.d wat dat paard kost.
Je betaalt voor een bijrijdpaard meestal minder dan een uur op de manege, dus betaal je zeg maar gewoon die huur.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:33

Fellor schreef:
Ja, maar waarom denk je dat eht zo duur is? Je betaalt ook voor de huur van het paard dat uur en voer het voer e.d wat dat paard kost.
Je betaalt voor een bijrijdpaard meestal minder dan een uur op de manege, dus betaal je zeg maar gewoon die huur.

Ik vind dat je in ruil voor die huurprijs het paard verzorgt/voert/poets/naar buiten zet ende eigenaar zo tijd en werk bespaart .

Als ik naar een manege ga betaal ik geld voor de les ( en de manege berekent de prijs voor voer etc daar vast in door ) - daar word ikzelf dus beter van omdat ik bij leer.

Een uurtje rijden op een bijrijdpaard zonder les is wel heel leuk , maar echt "beter" wordt ik daar niet van(in ieder geval niet zoals bij goed les ) terwijl ik de eignaar wel help door het paard beweging te geven , stal te doen, voeren etc .. daar ga ik dus niet ook nog eens voor betalen.

Vind het een eerlijkere ruil dat ik af en toe wat dingetjes koop die nodig of handig of gewoon leuk zijn voor het paard, en zo indirect een bijdrage in de kosten lever.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:08

Riëtte schreef:
Persoonlijk vind ik het dan al meer op verhuur van je paard lijken, en dan is het idd logisch dat de bijrijder meebetaald...

Denk dat je daar een hele goede opmerking hebt.
Wat is volgens jullie het verschil tussen gedeeltelijke verhuur en een bijrijder?

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:39

voor een manege moet je ook betalen om een paard/pony te BERIJDEN maar ik vin het wel raar dat je moet betalen voor een VERZORGPAARD want je gaat(meetsal) dat paard verzorgen omdat de eigenaar er geen tijd voor heeft, en omdat jij het vrijwillig doet en je iemand helpt en dan moet betalen vind ik echt raar, maarja dat is mijn mening. Maar berijden kan je doen omdat je graag een paard wil berijden en iemand dat dan toelaat dat jij op haar/zijn paard mag rijden, dat is wel iets anders, ik weet niet of ik begrepen word maar ik weet ff niet hoe ik het anders kan zeggen.
Het is mijn mening hoor Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:53

tijden zijn veranderd denk ik

ik heb vroeger nooit hoeven te betalen, integendeel, ik heb altijd betaald gekregen voor het verzorgen en rijden van paarden voor andere mensen

maar ja de economie is slechter geworden, en ik kan me goed voorstellen dat als je van een particulier een paard wil rijden, en je hem ook een beetje van jezelf mag beschouwen, dat je dan mee deelt in de stallingskosten enzo.

als iemand mijn paarden rijd krijgen ze daar meestal geld voor van mij !!

maar het hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de ruiter, word het paard er beter van ? dan is het logischer dat de eigenaar wat betaald aan ruiter
is het vooral voor het plezier van de ruiter, of word het paard er niet beter van, dan vind ik meedelen in de kosten wel redelijk denk ik...

maar ik blijf het wel raar vinden, omdat ik altijd heel anders heb meegemaakt !

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:29

hmmm...als iemand een bijrijder zoekt, heetf dat meestal een reden.
Kijk als het nou is om het paard te behouden dan vind ik het wel eerlijk om mee te laten betalen..maar gewoon zo..dan is het of dat het paard bijgespijkerd moet worden of dat de eigenaar zelf geen tijd heeft..dan hoef je niet te betalen... Jij helpt de eigenaar...
Als de eigenaar wel de tijd eigenlijk heeft maar het puur voor jouw plezier jou laat rijden dan moet je ook meebetalen..dat vind ik

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:31

Ik hoef niets te betalen voor mijn verzorgpaardje. Ik mest twee stallen uit en mag in ruil daarvoor rijden. Toch draag ik mijn steentje bij in de vorm van het betalen van de hoefsmid. De ene keer betaal ik het, de andere keer de eigenaresse. Dat vind ik niet meer als normaal, want als ik erop rijd 'gebruik' ik zijn hoeven toch ook. Ik vind niet dat je moet betalen voor een verzorg- of bijrijdpaard omdat je in de manege ook moet betalen. Daar betaal je vooral voor de les, niet voor het rondhobbelen. Ik heb zelf namelijk ook les op mijn verzorgpaardje en daar betaal ik zelf dan de les en de huur van een grote gedraineerde bak voor. Verder koop ik wel gewoon dingetjes voor Fannie. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Een nieuw dekje of paardesnoepjes ofzo.

Net als eerder gezegd is vind ik dat:
- als het paard beter word van de bijrijder, de bijrijder betaalt zou moeten worden.
- als het paard alleen bereden word en er niet word geholpen bij de verzorging -> bijrijder betaalt
- als het paard word bereden, maar de bijrijder mest ook de stal uit e.d. -> niemand betaalt iets
- als het paard alleen verzorgt word, maar de verzorger mag er niet op rijden maar er hoeft ook niet gemest ofzo te worden -> geen betalingen
- wanneer de eigenaar zelf geen tijd voor het paard heeft en de bijrijdster er alles voor doet -> bijrijder krijgt betaalt

Zo dit was mijn bescheiden mening Haha!