Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ocihc schreef:Wat ik niet snap is als jij zo weinig vertrouwen hebt in paarden en het rijden niet leuk vind vanwege dat weinige vertrouwen je een jong paard hebt gekocht.........
Een jong paard inrijden is niet zo moeilijk, wacht maar tot ze sterker wordt en een eigen mening krijgt
Ik vind het persoonlijk heel onverstandig. Lusitana schreef:Misschien is ze wel veel minder heet als ze wat ouder en wijzer is. Daar wel eens over nagedacht? en ja, vroeger reed men paarden ook pas in met vijf en waren ze pas wat met acht en presteerden ze op hun best vanaf hun twaalfde. Tegenwoordig is een twaalfjarige al bejaard. RARA hoe komt dat? Ja, ik ben stellig, want dit is weer zo´n voorbeeld van hoe weinig rekening gehouden wordt met de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden van een jong dier.
Quellian schreef:Maar aan de andere kant: er zijn zoveel paarden die op deze manier beleerd worden. De dingen kennen, vervolgens het land op en dan met 3,5 echt inrijden. Zij doet dat met alle paarden die ze beleerd en voor zover ik weet zijn er met die paarden nooit problemen geweest. Ze zegt ook dat ze met 3 gewoon al te brutaal zijn. Ik weet het verder niet, maar ik weet wel dat als ik het nu niet laat doen, ze nooit ingereden zal worden...
altingd schreef:Mijn haffie is in januarie 2,5 jaar,maar ik moet er nog niet aan denken om er nou al op te gaan zitten,ze ziet er nog echt uit als een veulen,als een peuter...
Sanet schreef:Waarom zou dat niets zeggen over je paard? Ik zou eerder op een paardje van 3 stappen dat er stevig uitziet, wat al wat spieropbouw heeft ed, dan een schrielkippie..
En qua groei kan de een toch ook eerder zijn dan de ander?? Ze zijn wel ongeveer op dezelfde leeftijd volgroeid, maar de een kan toch eerder groeien dan de ander??
Het feit dat de bespiering van een paardje ook een belangrijk onderdeel is, betekent dat je niet echt hoeft te wachten tot zijn 6de (ookal zou het geen kwaad kunnen!)....maar er zit erg veel tijd tussen 2,5 en 6, naar mijn idee... Richtje schreef:Even een andere vraag die gelijk bij me op komt....
Wie gaat er op zitten als ze 3,5 is een tijd op het land heeft gestaan, en echt ingereden moet worden?
Als je daar dan toch iemand anders voor moet zoeken, waarom die persoon ook niet het 'begin'werk laten doen?
Citaat:Richtje schreef:
Even een andere vraag die gelijk bij me op komt....
Wie gaat er op zitten als ze 3,5 is een tijd op het land heeft gestaan, en echt ingereden moet worden?
Als je daar dan toch iemand anders voor moet zoeken, waarom die persoon ook niet het 'begin'werk laten doen?
Dit blijf ik me toch afvragen
Leone schreef:De methode die je om schrijf wordt veel gebruikt hoor, bij ons was het met 2,5 zadelmak maken duurde meestal een maand en dan terug de wei in en met 3,5 kwamen ze dan terug...
Ik heb mijn eigen pas met 3,5 zadelmak gemaakt, maar dat komt omdat ik hem toen gekocht had...
Hij is nu 4,5 en heb net van de VA te horen gekregen dat hij wel eens aan het werk mag en ik maar bang zijn dat ik er te veel mee deed...
shana schreef:ik vraag me steeds af waarom mensen het risico nemen om te jong met een paard te beginnen , geef een jong dier toch tijd , je kan er nog lang genoeg mee rijden ! met het risico bedoel ik snel been - en rugproblemen door te vroeg te beginnen !

We kijken echt wel goed naar hoe zij zich erbij voelt.
Niet als commentaar, puur een vraag die bij me opkomt.Richtje schreef:Even een andere vraag die gelijk bij me op komt....