Nu zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:59

is er niemand anders die hem in kan rijden??
en anders die paar keer dat er iemand opzit.
daar leert ie toch niet al te veel van, zeker niet als ie daarna t land opgaat.
kan je weer opnieuw beginnen....

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:54

Ik zou je paard nog lekker een jaar laten staan en in dat jaar zelf wat meer vertrouwen proberen te krijgen met rijden. Misschien kun je proberen ook wat geld op zij te zetten in die tijd en dat dan gebruiken om goede begeleiding te krijgen met zadelmak maken. Mijn paard is nu 4,5 en nu een jaar zadelmak. Ze was er toen echt aan toe om wat te gaan doen voor mijn gevoel en ik rijd haar nu nog steeds maar 2 of 3x per week, ze leren zo snel, meer is echt niet nodig. Af en toe een weekje vrij en je hebt er jaren plezier van. Mijn heethoofd is (zoals hier eerder geopperd) in dat jaar gewoon 'volwassener' geworden en een stuk relaxter. Succes in ieder geval!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:53

Ik denk dat je je gevoel moet volgen. Vorig jaar was mijn jonge merrie ook dik 2.5 en hebben we ze aan de longe gezet om ze zadelmak te beginnen maken. Toen ik ze die eerste keer zag lopen, vond ik het maar een iele spriet, dus plannen onmiddellijk verschoven.
In augustus van dit jaar dan (ze was van maart drie), hebben we er dan een maand mee "gewerkt". Ze was er ook aan toen en heeft op niks geprotesteerd. Het leuke is, als je niks forceert en rustig en consequent alles stap voor stap doet, geven ze zelf wel aan of ze aan iets nieuws toe zijn. Na die maand kon ze onder de ruiter in de bak stappen en draven en was ze bestuurbaar en zat er een rem op (vooral op de stem).
Van september tot november is ze dan weer op de wei gegaan. En ja hoor, toen ze dan weer naar huis kwam, was ze nog meer uitgezwaard en nog twee centimeter gegroeid tov augustus. Ondertussen heeft ze alweer een viertal keer aan de longe gelopen met zadel en heb ik er vorige week nog eens opgezeten. We gaan dat rustig volhouden, dus longeren en het "rijden" terug opbouwen, tot het voorjaar, dan is ze vier en gaan we aan het "echtere" werk beginnen.

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:56

ocihc schreef:
Wat ik niet snap is als jij zo weinig vertrouwen hebt in paarden en het rijden niet leuk vind vanwege dat weinige vertrouwen je een jong paard hebt gekocht.........

Dit snap ik dus ook niet Verward Een jong paard inrijden is niet zo moeilijk, wacht maar tot ze sterker wordt en een eigen mening krijgt Cool Ik vind het persoonlijk heel onverstandig.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:45

Inderdaad mijn merrie van 3 is ook een hele tijd heel braaf geweest maar ben er flink vanaf gelanceerd donderdag en ik moet zeggen ik zat er de laatste twee dagen echt niet lekker op!!!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:09

Lusitana schreef:
Misschien is ze wel veel minder heet als ze wat ouder en wijzer is. Daar wel eens over nagedacht? en ja, vroeger reed men paarden ook pas in met vijf en waren ze pas wat met acht en presteerden ze op hun best vanaf hun twaalfde. Tegenwoordig is een twaalfjarige al bejaard. RARA hoe komt dat? Ja, ik ben stellig, want dit is weer zo´n voorbeeld van hoe weinig rekening gehouden wordt met de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden van een jong dier.

Als je het dan over deze leeftijden hebt,heb je dan ook enig idee hoe jong die sportpaarden ingereden worden?
En heb ik dan een dinosaurus als paard,met zijn 19 jaren?

Overigens vind ik het geen enkel probleem als je een paard van deze leeftijd gaat "inrijden".
Natuurlijk alleen als dit op een verantwoorde manier gebeurd,
maar daar twijfel ik hier niet over.
Wat is er mis met een paard leren om gelongeerd te worden,en een zadel op zijn rug te voelen?
Of wat gewicht...
Ik zie daar niets slechts in,alleen maar goed.
Ook zou ik er voor kiezen om ervaren hulp in te schakelen,
als ik de kans zou hebben.
Dus waar hebben we het hier eigenlijk over? Schijnheilig

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:09

Quellian schreef:
Maar aan de andere kant: er zijn zoveel paarden die op deze manier beleerd worden. De dingen kennen, vervolgens het land op en dan met 3,5 echt inrijden. Zij doet dat met alle paarden die ze beleerd en voor zover ik weet zijn er met die paarden nooit problemen geweest. Ze zegt ook dat ze met 3 gewoon al te brutaal zijn. Ik weet het verder niet, maar ik weet wel dat als ik het nu niet laat doen, ze nooit ingereden zal worden...

Volg je gevoel. je paardje word er niet slechter van hoor van die 2 x in de week zolang je geen moelijke dingen verwacht. Zorgen dat ze te sturen is en het accepteert dat je er op zit prima. Kijk ik zou niet iemand er op zetten die mega zwaar is maar dat lijkt me duidelijk. T is geloof ik altijd een geveolig punt maar volg je eigen gevoel en kijk of je paardje het aan kan.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:31

altingd schreef:
Mijn haffie is in januarie 2,5 jaar,maar ik moet er nog niet aan denken om er nou al op te gaan zitten,ze ziet er nog echt uit als een veulen,als een peuter...

kijk dat is nu het verschil! het ene paard lijkt met 2,5 jaar nog een peuterpaard, een andere pony is tegen die tijd behoorlijk volgroeid. Ik denk dat je het ook echt per paard moet bekijken. Op de foto's in mijn profiel was mijn fjordje ook nog niet eens twee, en is afgelopen zomer amper gegroeid. Hij heeft zijn breedte en hoogte volgens mij nu wel, en afgelopen week heeft mijn zusje er ook een rondje op gezeten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:06

Hoi Diane, je gaat toch verhuizen met je paardjes?? vast wel iemand daar die je kan helpen hoor...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:05

Voordat er weer misverstanden ontstaan en interieur en exterieur door elkaar worden gehaald, zet ik dit plaatje er maar weer eens op:
[img]http://www.rubenhoeke.com/fotos/foto'sB/horseskeleton2[/img]

De buitenkant van een paard zegt niets over al dan niet uitgegroeid zijn!

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:24

Waarom zou dat niets zeggen over je paard? Ik zou eerder op een paardje van 3 stappen dat er stevig uitziet, wat al wat spieropbouw heeft ed, dan een schrielkippie..
En qua groei kan de een toch ook eerder zijn dan de ander?? Ze zijn wel ongeveer op dezelfde leeftijd volgroeid, maar de een kan toch eerder groeien dan de ander?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:30

Ik zou ook lekker wachten tot het voorjaar en hem dan die winter weer stilzetten en uit laten groeien en dan het voorjaar erop doorgaan. Is imo veel beter en mag ik vragen wat er zielig is aan het beleren van een 6-jarige?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:49

Sanet schreef:
Waarom zou dat niets zeggen over je paard? Ik zou eerder op een paardje van 3 stappen dat er stevig uitziet, wat al wat spieropbouw heeft ed, dan een schrielkippie..
En qua groei kan de een toch ook eerder zijn dan de ander?? Ze zijn wel ongeveer op dezelfde leeftijd volgroeid, maar de een kan toch eerder groeien dan de ander?? Verward

Laat ik voorop stellen, dat iedereen met zijn paard mag doen wat ' ie wil (of dat nu verstandig is of niet). Als je kijkt naar de groei van de ruggewervels (toch niet onbelangrijk) en je ziet dat die pas bij 5-6 jarige leeftijd volgroeid zijn...dan mag je er toch vanuit gaan dat ze dat bij 2,5 zeker nog niet zijn? Ook niet als je paardje snel groeit. Het feit dat de bespiering van een paardje ook een belangrijk onderdeel is, betekent dat je niet echt hoeft te wachten tot zijn 6de (ookal zou het geen kwaad kunnen!)....maar er zit erg veel tijd tussen 2,5 en 6, naar mijn idee...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 22:39

cissy schreef:
Hoi Diane, je gaat toch verhuizen met je paardjes?? vast wel iemand daar die je kan helpen hoor...

Klopt Haha!

Maarrrr.... We zijn al begonnen *shock* Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:43

Richtje schreef:
Even een andere vraag die gelijk bij me op komt....

Wie gaat er op zitten als ze 3,5 is een tijd op het land heeft gestaan, en echt ingereden moet worden?
Als je daar dan toch iemand anders voor moet zoeken, waarom die persoon ook niet het 'begin'werk laten doen?

Dit blijf ik me toch afvragen Knipoog

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:54

Citaat:
Richtje schreef:

Wie gaat er op zitten als ze 3,5 is een tijd op het land heeft gestaan, en echt ingereden moet worden?
Als je daar dan toch iemand anders voor moet zoeken, waarom die persoon ook niet het 'begin'werk laten doen?

Dit blijf ik me toch afvragen

Dat was nou ook wat ik me direct afvroeg bij het lezen van dit topic! Ben heel benieuwd!!

Zelf ben ik ervoor om te wachten! Zelf ben ik voor het eerst op mijn paard gestapt toen ze 3 jaar en 3 maanden was. Ik rijd haar hooguit 1x in de week. Beetje stappen, draven en wat stuurwerk. Echt doorrijden doe ik pas van het voorjaar. (Dan is ze 4)

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:32

Quellian schreef:
Klopt Haha!

Maarrrr.... We zijn al begonnen *shock* Knipoog

Hoe ging het?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 09:14

Sanet schreef:
Hoe ging het?

Heel goed, ff 5 minuutjes gestapt. Snapte er niet veel van, maar dat lijkt me normaal Knipoog Ze heeft geen stap verkeerd gezet. Ben helemaal flieft op m'n meisje Lovers

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:30

De methode die je om schrijf wordt veel gebruikt hoor, bij ons was het met 2,5 zadelmak maken duurde meestal een maand en dan terug de wei in en met 3,5 kwamen ze dan terug...
Ik heb mijn eigen pas met 3,5 zadelmak gemaakt, maar dat komt omdat ik hem toen gekocht had...
Hij is nu 4,5 en heb net van de VA te horen gekregen dat hij wel eens aan het werk mag en ik maar bang zijn dat ik er te veel mee deed...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 12:40

Leone schreef:
De methode die je om schrijf wordt veel gebruikt hoor, bij ons was het met 2,5 zadelmak maken duurde meestal een maand en dan terug de wei in en met 3,5 kwamen ze dan terug...
Ik heb mijn eigen pas met 3,5 zadelmak gemaakt, maar dat komt omdat ik hem toen gekocht had...
Hij is nu 4,5 en heb net van de VA te horen gekregen dat hij wel eens aan het werk mag en ik maar bang zijn dat ik er te veel mee deed...

Klopt inderdaad!

Wij doen dit gewoon tot half februari en dan gaat ze van mei tot oktober het land op

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:00

ik vraag me steeds af waarom mensen het risico nemen om te jong met een paard te beginnen , geef een jong dier toch tijd , je kan er nog lang genoeg mee rijden ! met het risico bedoel ik snel been - en rugproblemen door te vroeg te beginnen !

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 13:05

shana schreef:
ik vraag me steeds af waarom mensen het risico nemen om te jong met een paard te beginnen , geef een jong dier toch tijd , je kan er nog lang genoeg mee rijden ! met het risico bedoel ik snel been - en rugproblemen door te vroeg te beginnen !

Ja, als het commercieel haast heeft ja. Als het dier snel moet presteren voor de poen Knipoog

Maar dat geldt hier niet, hoor Knipoog We kijken echt wel goed naar hoe zij zich erbij voelt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:03

En toch blijf ik hier benieuwd naar Haha! Niet als commentaar, puur een vraag die bij me opkomt.
Jammer dat je daarop geen antwoord lijkt te willen geven.
Richtje schreef:

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 15:10

Ik ga naar een andere stal en wordt daar lid van de vereniging. Kan ik daar evt. privélessen volgen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:14

Maar dan durf je er wel zelf op te stappen? En nu niet?