Wie laat zijn paard weleens los lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 07:27

Mijn paard liep ook wel eens los, maar alleen wanneer er geen verkeer in de buurt was en als ik er naast kon blijven. Hij wist altijd heel goed dat ie niet zelf aan de wandel hoefde te gaan, wanneer ie dat deed was hij zijn vrijheid weer voor een tijdje kwijt, dus dat had ie al snel in de gaten Schijnheilig

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:22

Ik deed dat met m'n vorige pony ook wel eens, als ik ging fietsen met haar liep zij los mee. Van haar wist ik dat ze d'r niet vandoor zou gaan en al zou ze een keer verschieten stond ze meteen stil. Ik heb dat ook eens hier op het forum gezet en toen kreeg ik de wind van voren, fietsen met je paard is gevaarlijk en zonder touw al helemaal....ik heb die mensen toen maar gelijk gegeven, het is idd niet zo veilig...als je je paard niet kent.
Met dit paard doe ik dat niet, omdat ik weet dat ze nog wel eens gek wil doen, fietsen doe ik dus ook niet met haar.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:30

2 pony's die ik ken staan ook vaak 'los' op een stuk grond
die kunnen naar de straat als ze willen, maar da doen ze niet

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:49

Mijn paardje hecht heel weinig waarde aan bij de groep blijven, dus die zou nooit bij me blijven. Gisteren tijdens (de pauze van) een boktrit stond er ook een paard los in de veronderstelling dat ze bij de groep zou blijven, maar die ging mooi wel in een handgalopje terug de hei op.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:05

Nee nooit, zou het mezelf niet kunnen vergeven als er dan iets zou gebeuren

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:08

Ik vind het erg onverantwoordelijk om je paarden buiten het erf los te laten lopen!

Het zijn en blijven vluchtdieren hoe braaf en rustig ze normaal ook zijn!

Ik wil niet het risico nemen dat er wel een keertje 1 zodanig schrikt dat ze er "blind" vandoor gaan met alle gevolgen van dien.

Je moet er nog niet aan denken dat je paard in blinde paniek vandoorgaat (want in blinde paniek hebben ze niet veel kuddeinstinct meer hoor, neem dat van mij aan)en vervolgens een dodelijk ongeluk veroorzaken?

Nee, wat is er mis met een halstertouwtje?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:14

Buiten het erf nooit. Je weet nooit wat er gebeurd en dan hoeft je paard nog niet eens fout te zijn, er kunnen ook dingen gebeuren waar je gewoon niet op kan rekenen. (andere weggebruikers bijv.)

Op het erf loopt Pris wel eens los mee. We met iets om "voor het geval dat" maar dat vind ik heel wat anders dan op straat...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:32

Ik vraag me af waarom Anky erbij gehaald wordt?Die wil niet eens buitenrijden. Er is een manege op Texel die de paarden elke dag ophaald en wegbrengt. dan zitten er een paar meisjes op een paar paarden, zonder zadel en hoofdstel en de rest van de kudde klettert vrolijk mee. Natuurlijk moet je dat niet doen in een gebied waar mensen niet aan paarden gewend zijn en langs wegen waar het niet kan. Maar, nogmaals, jullie doen net of er niks kan gebeuren als je ze vast hebt of erop zit. Alle ongelukken waarvan ik weet met slechte afloop voor begeleider of ruiter en paard, waren van paarden en ponies die vastgehouden werden of bereden. ik zal het niemand aanraden om je paard los mee te nemen, maar het kan vaker dan je denkt. Maar je moet het niet doen als je het niet durft, want dan werkt het niet, hè.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:35

Maar vaak kan je ze aan de hand op erop net in de goede richting sturen. Gisteren schrok mijn pony zich dood van een grote kerstman (zie blz. 1), maar door mijn buitenteugel er goed aan te houden, kon ik hem net bij het verkeer weghouden zodat er niets gebeurde. Als ik niets had gehad, was hij de weg op gesprongen en had ik daar toch een groot probleem gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:40

Of je legt zijn hand op zijn schoft om hem gerust te stellen...
Maar nogmaals, ik promoot het niet. Straks gaan ze nog zeggen dat het mijn schuld is als er wat gebeurd Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:46

Nee dat zeg ik ook niet Lachen
Maar zeker hier in de buurt verklaar ik je echt voor gek als je je ponnie los laat lopen, tenzij je natuurlijk van hem afmoet...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:49

Mijn eigen paard loopt gewoon achter me aan en blijft staan als ik dat zeg. Ze weet precies wat ze mag en niet mag (luisterd stiekem nog beter dan m'n hond Bloos! ) en die loopt gewoon los achter me aan thuis. Maar op m'n werk of buiten oid zou ik dat risico nooit nemen. Er is snel wat gebeurd en is het dat dan waard? Zo bijzonder vind ik 't nou ook weer niet.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:50

Ik doe Sting ook altijd vast, aan een halster. Vind het veel te link als ie ervandoor zou gaan, ws naar een stukje gras, maar dat stukje gras kan ook aan de overkant van de weg groeien. In de bak laat ik hem wel los lopen, of in een weiland.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:45

Ik zie het nut er niet van in.. wat is het probleem om een touwtje vast te houden? Ik zou mijn paard trouwens niet los kunnen laten lopen, die is bij het eerste grassprietje al niet meer vooruit te krijgen dan Knipoog

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:05

Ik laat Jas alleen in de bak los, dan blijft ze wel bij me (tenzij ik haar opjaag, maar dan komt ze ook altijd weer terug.) Buiten zou ik het niet durven komt nogal veel groot verkeer langs bij ons voor.
Wel laat ik vaak op stal haar staldeur open als ik er ben. Heb dr geleerd dat ze hier zelf niet uit mag wandelen. Wel met haar hoofd buiten, maar geen voet over de drempel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:22

Nogmaals als je ergens op de prairie *LOL* woont of in een natuurgebied vind ik het een andere situatie!

Maar uitgaande van een Land als Nederland waar de het overgrotendeel van de paardenhouders niet in een natuurgebied woont vind ik niet zo slim.

Als ik iemand tegen zou komen in het bos of langs de weg die zijn of haar paard los heeft lopen, zeg ik daar niks van, dat moet deze persoon toch echt zelf weten. Maar als datzelfde paard bv; tegen mij auto op loopt.
Dan is de eigenaar toch echt zo onzettend zuur, dan ben ik zeker niet zo makkelijk wbt het afwikkelen van de verzekeringskwesties..........nee dan is deze persoon gewoon zwaar de banketstaaf!
Ik zou milder zijn bij iemand die zn paard wel aan het touw heeft, (ook als dit en jong paard betreft) waarom? omdat deze persoon niet alleen rekening met zichzelf houdt maar ook aan mij als medeweggebruiker denkt en bovendien aan zn paard.
Want ik vind dat je de grote verantwoordelijkheid die je al hebt als je deelneemt aan het verkeer veelste veel bij het paard legt, een paard kan geen verkeerdsituaties inschatten die reageert op wat hij ziet en op zn geleider, en reken maar als onze buurtjes hun Carbit Bussen (zijn al volop bezig) tevoorschijn halen en jij loopt net langs dat jou paard die jou o zo vertrouwd pik poote is.
Misschien als hetzelfde paard een doorgetraint politiepaard is dat deze rustiger blijft maar het overgrote deel van de paarden schrikken zich een ongeluk.
Vaak staat ook dan het touwtje nog losjes in een boog en had ik hem wellicht niet nodig gehad want met mn stem kan ik hem rustig houden, hij reageert daar goed op, maar ik ga het toch zeker niet uitproberen het kan een jaar goed gaan misschien langer en als het dan een keer fout gaat gaat het vaak ook gelijk goed fout.
Dat sommige ongelukken wel of niet met touwtje niet te voorkomen zijn ben ik met jullie eens, maar ik vind dat je als ruiter/geleider op de juiste momenten je verantwoordelijkheden moet nemen.
Dat geld natuurlijk niet alleen voor mensen die met hun paard los langs de weg lopen maar net zo goed voor mensen die bv alleen met een jong groen paard de drukke stad ingaan net zoiets doms!

Dan vraagje nog altijd een 2e paard mee die ervaren en zich rustig tussen het drukke verkeer kan bewegen, niet dat je dan verzekerd bent van een ongelukvrije rit, (maar je verkleint de kansen enorm)!
Net zoals het lopen langs de weg je kunt met een halstertouw niet alles verkomen, zeker niet maar je verkleint wel de kans dat.......................

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:15

Heel goed verwoord Cissie!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:03

Het gaat erom dat je het paard onder controle hebt, en dat hoeft niet met een touwtje. En is niet speciaal zo als je wel een touwtje gebruikt. Niet durven loslaten zit vaak meer in de angst van de mens, niet zo zeer in de onbetrouwbaarheid van het paard. Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen het moet doen, ik zeg alleen dat er genoeg mensen bewijzen dat het best kan. en om die nu onverantwoordelijk te noemen, is niet juist. Hoe bedoel je verkleint de kans...op wat? een stap opzij voor een auto..? als je pony raar doet, denk je dan echt dat je dan wat aan je touwtje hebt? Je bent maar een vlieggewicht hoor, een paard tilt je zo van de grond als hij wil. Nogmaals, het gaat over onder controle zijn. als hij dat niet meer is, ben je ook met een touw nergens.

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:45

Ik heb mijn honden super onder controle alleen soms doe ik ze echt vast, ik vindt echt dat dat met een paard anders ligt. Hoe noemen jullie dit? "Vrij wandelen". Lijkt me echt een aandoenlijk gezicht om een paard als een hond achter iemand aan te zien lopen, maar ik vindt het niet verstandig. Op eigen terrein prima maar daar buiten is het te risico vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:55

Ik vind je defenitie van paardenvolk wel pakkend *LOL*

Ik ken iemand die zijn paard zo in de bossen uitlaat. Ik zou het heel graag willen doen, maar die van mij is alleen in grasjes geinteresseerd. Wij hebben eindeloze zandvlaktes en ooo, wat zou ik het leuk voor hem vinden als ik hem daar kon laten rennen en hem met een paardenfluitje weer naar mij toen kan laten komen. Hier fantaseer ik vaak over *LOL*

Ik weet echter als hij zijn bui heeft blijft hij bij mij, alleen denk ik dat hij een plekje gaat zoeken waar hij gaat grazen en dat ik dan heel lang kan wachten totdat hij weer meeloopt. Ik heb wel de angst dat als hij schrikt dat hij of in een noodtempo naar stal rent, of aan het rennen om het rennen gaat. Hij heeft af en toe wel eens van die momenten dat hij even gek in zijn koppie wordt.

Ik heb dus wel de ruimte en het is veilig zat hier, maar ik denk dat de helicopters uit moeten rukken om deze viervoeter terug te vinden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:00

Zoekt hij niet gewoon jouw gezelschap op, of de stal, net wat dichterbij is? Mijn paard, zei ik al, kwam me uit het dorp halen als er wat was, of ging gewoon naar de stal als het tijd was. Ze is inderdaad wel eens op eigen houtje verderop gaan grazen, maar toen ze mijn brommer hoorde, kwam ze weer vrolijk aan en draafde rustig achter de brommer aan terug naar stal.... Maar ach, misschien had ik gewoon een maf paard. ik weet het niet meer, hoor. Ik vond het allemaal heel gewoon en logish.

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:01

Ik geloof echt niet dat een paard een "Wandel paard"" is. Onze buren ( Belgen) noemen een recreatie paard zo. Grappige benaming trouwens. Wij hebben héél véél ruimte om ons heen maar toch ook een spoor en een snelweg en je zal altijd zien..................... En dan is een wandel paard ineens niet meer zo grappig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:03

Niet doen dan. Maar als hij losbreekt van zijn touwtje of aan de kletter gaat met jou erop, zijn dat spoor en die snelweg er nog steeds. Maar, nogmaals, als je je veiliger voelt als je hem vast hebt, zal ik niet zeggen dat je hem los moet laten, want dan werkt het niet.

boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:06

ik had een hele lieve pony die ik van veulen af aan heb opgevoed. en op 3 jarige leeftijd beleerd. die had ik niet eens een bit in. en als ik gin wandelen.. ook niet. ook niet vast. Maar als het paard of jij het niet vertrouwd. nooit doen. kan alleen maar narigheid van komen

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:12

Nee hoor, dat zal hij echt niet doen, maar ik laat hem niet los. Als ik erop zit heb ik toch wat meer te vertellen en brengt hij me altijd braaf weer thuis. Het is een mee denker maar hij denkt ook graag aan zichzelf. Hij is héél grappig, zeer betrouwbaar ( ik ben een schijterd) en geeft me altijd vertrouwen gelukkig!!