tips over omgaan met hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:27

Ik heb nu zelf twee hengstjes en heb al met een flink aantal hengsten gewerkt.

Ik zou zelf niet zo gauw een merrie kopen ben helemaal weg van hengsten.

Het belangrijkste is denk ik dat je ze van jongs af aan in de hand heb en gelijk duidelijk en conseqent blijft. Vooral de hengsten die uit de opfok komen heb ik problemen mee gehad, terwijl hengsten die van jongs af aan in de hand zijn geweest en natuurlijk netjes zijn opgevoed nooit problemen mee.

Mijn eigen ventjes zijn nu 7 maanden en 2,5 jaar. Die van 7 maanden gaan we nu mee aan de slag want die begint brutaal te worden en dan is het belangrijk om gelijk duidelijke grenzen te stellen. Mijn 2,5 jarige is een beetje een ander verhaal.

Jimmy heeft totdat hij 7 maanden was in het semi-wild geleefd kan ik wel zeggen. Hij stond in een wei met allemaal andere pony's en zag af en toe mensen als de merries wat brokjes kregen of als mensen ze broodjes kwamen brengen. Nou zeg wat een ramp. Ik kon hem niet eens aaien toen ik hem kreeg zo verwilderd was hij. Ik heb heel wat agressieve fases gehad met hem maar dat komt bij hengsten vooral omdat als ze ouder worden toch automatisch gaan proberen om de baas te worden.

Al dat puber gedoe achter de rug. Ik heb nu dus een pittige hengst van 2,5 jaar. Die stilstaan als ik halt zeg, stapt als ik stap zeg, enz. Ook als ik gewoon met iemand praat (ook al is het 10 minuten) gewoon netjes blijft wachten en niet gaat zeuren. Ik moet wel altijd conseqent zijn en dat is soms best wel moeilijk. Als je dat vol houd heb je een geweldige hengst. Wat ik ook erg fijn vind aan een hengst is dat als hij bijvoorbeeld bij iemand op zijn achterbenen staat en hij krijgteen schop voor kont van mij, is het gelijk klaar en je kan gelijkverder gaan met wat je aan het doen was. Merries willen nog wel eens wat langer boos blijven en zo. Met een hengst is het gauw afgelopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:31

Hoe vaak zul je het geluk hebben dat je een hengst vanaf dag 1 in handen hebt?

En een leeftijd van 2,5 is nog helemaal niets. Ik weet niet of je er mee wilt dekken, maar als ze eenmaal hebben gedekt kunnen ze compleet omslaan. Bovendien zijn 2,5 jarige nog echte puppies....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:36

Nou een puppie zou ik niet zeggen hoor.

Met vanaf het begin bedoel ik vanaf 1 jaar zeg maar. Ik weet dat het gedrag kan veranderen na het dekken maar dat valt waarschijnlijk wel mee omdat hij accepteerd dat ik de baas ben en daar heeft hij zich bij neergelegt. Af en toe met spelen wil hij nog wel eens proberen om de baas te worden maar ik zie dat tegenwoordig aankomen en als hij dan brutaal word stoppen we met spelen en dan weet hij precies dat hij te ver is gegaan.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:41

Cassidy schreef:
Het ruinen op later leeftijd helpt zeer zeker om een paard rustiger te krijgen. Sterker nog, er kan een heel ander paard onder vandaan komen. Hormonen kunnen een paard zodanig in de weg gaan zitten dat je de neiging hebt om hem vanwege onhandelbaarheid een enkeltje slager te gunnen. En eenmaal geruind kun je er bij wijze van spreken een kind op wegsturen.

En als je een tijdstip hebben wilt: tot aan zijn 20ste....
Ruinen op latere leeftijd zou ik dan wel altijd in een kliniek laten doen, omdat de boel dan toch beter doorbloed is. Mijn voorkeur heeft de castratie via laparoscopie.

Wat betreft de behandeling van een hengst: niets door de vingers zien, konsekwent zijn, niet teveel tutten, wel genoeg aandacht geven, indien mogelijk weidegang en indien mogelijk dagelijks laten werken. En rekening houden bij de dagelijkse verzorging met typsich hengsten gedrag (bijvoorbeeld voorhoeven uitkrabben dat ze niet op hun knieeen gaan)

OK dan! mee eens!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:42

Inderdaad tutten. Moet die van mijn ook zeker niets van hebben. En voetjes geven blijven een probleem. is zo wild uit het land geplukt en met geweld naar de smid. Heb ik helaas nog steeds last van.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:55

Mmm, hoe meer ik te weten kom van jullie hoe moeilijker ik het vind worden! Scheve mond

- met voetjes geven heb ik dus géén probleem! ik oefen juist op hem mijn "hoefbekappenstandjes" (cursus hoefbekappen Lachen )
- en tutten... tsja... hij lijkt het wel lekker te vinden om die aandacht te krijgen. Maar ik moet dan ook wel zeggen dat er BAR weinig met dat paard wordt gedaan en hij waarschijnlijk snákt naar aandacht.

Zeg, en hebben jullie dan een idee of het typische hengstengedrag met de jaren gewoon minder wordt?? (eerst van jong naar volwassen juist meer en van volwassen naar oud wat minder??) Hij is nu 18 jaar (wat voor een ijslander niet zo héél oud is, maar toch een flinke leeftijd). Of misschien telt het seizoen ook mee: er zijn geen hengstige merries in de buurt Knipoog Of het is gewoon een onderdanig sulletje, dat kan natuurlijk ook!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:58

Jonge hengstjes hebben natuurlijk fases. Net als wanneer ze in een kudde zouden leven proberen ze als ze ouder worden de baas te worden. Als hij respect voor je heeft en je het op tijd afstraft zeg maar heb je er geen last van. Bij mij word het gedrag in ieder geval minder.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:34

Naarmate ze meer volwassen worden, krijgen ze meer hormonen.

Wat leuk Leeuwnie, dat het een ijslander is! Die zijn vaak heel natuurlijk opgegroeid, en mogen vaak ook gewoon bij de merries lopen. Van de zomer hadden wij ook een logé-ijslanderhengst, en die was echt heel braaf. Denk dat de natuurlijke wijze van houden en de IJslandse manier van opvoeden van de hengsten (geen gelul, alhoewel sommigen wel erg onnodig ruw zijn) helpt om veel makke hengsten te krijgen! Ben al meerdere heel makke IJslandhengsten tegengekomen. Kunnen de rijpaardhengsten nog wat van leren.Al brullen ze wel veel, die IJslanders.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:37

Dennis was pas 'echt hengst' in de zomer dat hij 4 werd. Daarvoor is het altijd een doetje geweest. Daarna is hij gelukkig ook weer doetje geworden.
Hij heeft van jongs af aan wel altijd in de kudde gelopen. Zowel bij merries, ruinen als hengsten. Nu hij echt man is is hij liever voor merries dan voor ruinen of hengsten. Zijn er geen merries in de buurt kan hij prima bij hengsten of ruinen, anders wil hij nog wel eens 'iets minder lief' zijn Schijnheilig. Van het lopen bij drachtige merries heeft hij het meest geleerd. Hij is nu 'papa', hij staat bij een veulen. Maar gister heeft hij zelfs (door een suffe actie) bij een niet drachtige(niet hengstige) merrie gestaan en daar keek hij ook niet naar.

Zomers is hij wat 'vrolijker'.
Maar als hij niet mag dekken zomers word hij heftiger dan waneer hij dat wel mag. Als ik hem zo nu en dan zich ff lekker uit laat leven Schijnheilig is hij veel braver in de omgang.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:06

bij denkhangsten is het zo
in het beging zijn ze niet te houden en hoe ouder ze worden hoe makkelijker ze zijn
maar dat is bij iedere hengst denk ik wel zo

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:15

Leeuwnie schreef:
Ik lees hier op bokt veel verhalen over hengsten. Pittige stellingen over het wél of juist níet houden van een hengst. Ook worden er veel "enge" verhalen verteld (bv "lieve" hengsten die onverwachts de baas aanvallen en zo Scheve mond )

Ik kan eigenlijk geen topic vinden over het omgaan met hengsten. Want, buiten of iemand persoonlijk vóór of tegen hengsten is, hengsten blijven er natuurlijk altijd bestaan!

Ik ben erg benieuwd of er bepaalde "omgangsvormen" zijn die je moet hanteren bij een hengst. Zijn er "regeltjes"? Wat doen jullie wél en wat doen jullie níet?? Wat bedoelen jullie met "op je hoede" zijn en hoe letterlijk moet je het nemen als er gesproken wordt over "nooit je rug naar hengst keren". (Dit zijn allemaal dingetjes die ik hier op bokt ergens, ik weet écht niet meer precies waar, heb gelezen Knipoog )

Het is trouwens niet de bedoeling de hele discussie over wél of geen hengst weer op te starten. Tis puur informatief hoor!

Groetjes,
Leonie (heeft geen hengst, sterker nog, heeft helemaal nog geen paard Haha! )

Ik zie dat je in Deventer woont.
Kom eens bij ons langs en zie hoe onze 3,5 jr arabische hengst (ook al gedekt) tussen de merries staat en nu net 4 weken onder het zadel is en zeeeeeeeeeeeer braaf is. (wij wonen bij Raalte).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 01:01

horseranch, jij hebt het geluk dat je hengst tuessen de merrie staat en natuurlijk opgroeien kan. Ik kan je ook hengsten laten zien die 23 uur per dag in een hokje van 3 x 3m staan, vol worden gepropt met krachtvoer, en aansluiten voor iedere kilo krachtvoer die er in wordt gestopt een hulpteugel krijgen aangemeten teneinde het paard nog enigzins onder controle houden te kunnen. En ik heb ook de indruk dat jullie hengst een dekhengst is. Een hengst die hengst wordt gelaten omdat hij dan meer uitstraling heeft maar verder niet mag dekken raakt op den duur aardig gefrustreerd. Of hij weet niet wat een merrie is. Die gevallen heb je er ook tussen zitten, maar ook daar moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een hengst is die misschien weleens raar uit de hoek kan komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:01

Wij hebben ook diverse hengsten op stal staan, deze zijn allemaal eigen fok en staan dus vanaf dag 1 bij ons. Ze zijn dus ook door ons zelf opgevoed. In principe niet anders als andere paarden, wij zijn met alle paarden consequent. Wij verlangen dat als we er mee bezig zijn dat ze de aandacht op ons gevestigd hebben en niet op iets anders. Dus geen gebrul of iets dergelijks. In stal en op de wei mogen ze doen wat ze willen. En verder zijn het enorme knuffels en worden ze ook dagelijks geknuffeld!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:02

Het ligt ook een beetje aan het karakter van de hengst. maar ik ben in het verleden veel met dekhengsten omgegaan. Toen ik 10 jaar was liep ik met een dekhengst bij de merrie vandaan en zette hem op de trailer. Is altijd goed gegaan. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn vader altijd in de buurt was.
Toen ik een jaar of 14 was heb ik ook hengsten gereden. 1ding vond ik altijd belangrijk en dat is consequent zijn.

stallekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:17

Ik heb op me stage ook met dekhengsten omgegaan. De een was weer erg lief en deed absoluut niets en de andere probeerde meteen te bijten. T verschild ook hoe ze opgevoed zijn en het karakter. Toch is het altijd oppassen met hengsten. Hoe lief ze ook lijken te zijn!
Ik ga in de kerst bij DVB stage lopen en 80% wat daar staat is hengst. Dus ben benieuwd

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:43

nouw niet teveel tutten met je hengst hahaa, die van mij staat er werkelijk van te genieten alsik hem zo uitgebreid mogelijk poets. als hij stil moet staan, staat hij netjes stil.
maar ik krijg dan ook vaak scheve gezichten als ze vragenw at het is, want ze geloven niet eens dat het een hengst is.

maar als hij niet normaal zou kunnen doen waren ze ballen er allang afgeweest Knipoog

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:18

bij ons op stal staan vershillende (dek)hengsten.
er zitten er tussen,die nog aanhankelrijker en makkelijker zijn,dan mijn merrie,maar over het algemeen zul je ze toch wat strenger en consequenter op moeten voeden dan een merrie of ruin!
zker als ze gewend zijn om te dekken,zul je duidelijk moeten zijn,wanneer het tijd voor de dame's is,en wanneer ze op jou moeten letten!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 02:25

Ik heb een hele valse merrie op stal staan....die zou ik nooit de rug toekeren.

Het gaat om het karakter, niet om het geslacht.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:53

Ik had 5 jaar geleden mijn eerste ervaringen met paarden tijdens mijn werk ik het circus. Stond er toen niet bij stil dat het hengsten waren en kenden de paardenwereld nog niet, wist niet dat er zo histerisch over gedaan werd. Na deze zes hengsten volgden er nog een stuk of 20 van verschillende rassen een leeftijden. En ook een aantal die gedekt hebben. Ik heb nooit bewust gehandeld omdat het hengsten waren, ben met hun omgegaan hoe dat bij ieder paard persoonlijk nodig was.
Ik kan me er wel twee herinnerren die erg vervelend waren, overal in happen en slaan met de voorbenen, alleen waren dat nou toevallig twee ruinen.
Van hun allemaal heb ik erg slecht één gezien die ik waarschijnlijk wel had laten castreren en dat is later ook gebeurt, hij is nog steeds even stoer, maar een stuk makkelijker.

Ik heb dus nooit geleerd hoe ik met merries of ruinen om moet gaan, maar ben blijkbaar onbewust meteen in het diepe gegooid met de hengsten. Maar zou op deze manier ook met merrie's en ruinen omgaan, misschien zouden meer mensen dat moeten doen.

Of het nou een hengst, merrie of ruin is je moet ermee omgaan zoals het karakter dat vraagt en niet het geslacht.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:18

ik verzorg ook een hengst, hij is heel erg hyper, maar wel heel goed geaard. Hij isnog 3,5 en we rijden er af en toe op, helaas vertrouwt hij mensen niet zo erg, omdat hij een aantal nare dingen heeft meegemaakt. Mij gelukkig wel, en iedereen die ik meeneem, vroeger stijgerde hij ook veel in heb hem hier nooit erg voor gestrast, hem alleen zo aangekeken van wat moet je nou, hem kun je ook beter niet straffen, dat is al te veel gedaan, en daardoor wordt hij erg onzeker enzo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:01

Ik heb ook een hele tijd een hengst verzorgd, maar dat was echt zo'n mannetje die zelf echt helemaal niets doorhad.
stond altijd in de wei met een hele zooi ruinen en heeft nog nooit echt moeilijk gedaan. Toen ik hem net ging doen was die af en toe wat 'happerig' en kwam met protest snel omhoog tijdens het rijden.
Dit heb ik meteen heel streng aangepakt en na een half jaartje ging het stukken beter.

Bij ons op stal staat nu ook een hengst, die kan je zo tussen de merries in de stapmolen zetten bij wijze van spreken Knipoog en dan nog doet die helemaal niets... Kan ook gewoon met een hengstige merrie in de bak rond hobbelen.
Terwijl hij ook dekt, maar zijn baasje is heel consequent wanneer hij zijn hengsten ketting omheeft mag hij zich als een echte hengst gedragen Schijnheilig
En heeft die de ketting niet om... dan moet die gewoon zich gewoon gedragen en niet raar gaan lopen doen bij en met merries.
Daar houd die zich ook perfect aan... dus dit is wel een goed voorbeeld van een voorbeeldige hengst Haha!

Ook ga ik helemaal met dit stukje van Cassidy mee...
Citaat:
horseranch, jij hebt het geluk dat je hengst tuessen de merrie staat en natuurlijk opgroeien kan. Ik kan je ook hengsten laten zien die 23 uur per dag in een hokje van 3 x 3m staan, vol worden gepropt met krachtvoer, en aansluiten voor iedere kilo krachtvoer die er in wordt gestopt een hulpteugel krijgen aangemeten teneinde het paard nog enigzins onder controle houden te kunnen. En ik heb ook de indruk dat jullie hengst een dekhengst is. Een hengst die hengst wordt gelaten omdat hij dan meer uitstraling heeft maar verder niet mag dekken raakt op den duur aardig gefrustreerd. Of hij weet niet wat een merrie is. Die gevallen heb je er ook tussen zitten, maar ook daar moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een hengst is die misschien weleens raar uit de hoek kan komen.

Wanneer een hengst zo veel op stal word gehouden etc... kan het haast niet anders dan misgaan Scheve mond