Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Het ruinen op later leeftijd helpt zeer zeker om een paard rustiger te krijgen. Sterker nog, er kan een heel ander paard onder vandaan komen. Hormonen kunnen een paard zodanig in de weg gaan zitten dat je de neiging hebt om hem vanwege onhandelbaarheid een enkeltje slager te gunnen. En eenmaal geruind kun je er bij wijze van spreken een kind op wegsturen.
En als je een tijdstip hebben wilt: tot aan zijn 20ste....
Ruinen op latere leeftijd zou ik dan wel altijd in een kliniek laten doen, omdat de boel dan toch beter doorbloed is. Mijn voorkeur heeft de castratie via laparoscopie.
Wat betreft de behandeling van een hengst: niets door de vingers zien, konsekwent zijn, niet teveel tutten, wel genoeg aandacht geven, indien mogelijk weidegang en indien mogelijk dagelijks laten werken. En rekening houden bij de dagelijkse verzorging met typsich hengsten gedrag (bijvoorbeeld voorhoeven uitkrabben dat ze niet op hun knieeen gaan)
Leeuwnie schreef:Ik lees hier op bokt veel verhalen over hengsten. Pittige stellingen over het wél of juist níet houden van een hengst. Ook worden er veel "enge" verhalen verteld (bv "lieve" hengsten die onverwachts de baas aanvallen en zo)
Ik kan eigenlijk geen topic vinden over het omgaan met hengsten. Want, buiten of iemand persoonlijk vóór of tegen hengsten is, hengsten blijven er natuurlijk altijd bestaan!
Ik ben erg benieuwd of er bepaalde "omgangsvormen" zijn die je moet hanteren bij een hengst. Zijn er "regeltjes"? Wat doen jullie wél en wat doen jullie níet?? Wat bedoelen jullie met "op je hoede" zijn en hoe letterlijk moet je het nemen als er gesproken wordt over "nooit je rug naar hengst keren". (Dit zijn allemaal dingetjes die ik hier op bokt ergens, ik weet écht niet meer precies waar, heb gelezen)
Het is trouwens niet de bedoeling de hele discussie over wél of geen hengst weer op te starten. Tis puur informatief hoor!
Groetjes,
Leonie (heeft geen hengst, sterker nog, heeft helemaal nog geen paard)
Citaat:horseranch, jij hebt het geluk dat je hengst tuessen de merrie staat en natuurlijk opgroeien kan. Ik kan je ook hengsten laten zien die 23 uur per dag in een hokje van 3 x 3m staan, vol worden gepropt met krachtvoer, en aansluiten voor iedere kilo krachtvoer die er in wordt gestopt een hulpteugel krijgen aangemeten teneinde het paard nog enigzins onder controle houden te kunnen. En ik heb ook de indruk dat jullie hengst een dekhengst is. Een hengst die hengst wordt gelaten omdat hij dan meer uitstraling heeft maar verder niet mag dekken raakt op den duur aardig gefrustreerd. Of hij weet niet wat een merrie is. Die gevallen heb je er ook tussen zitten, maar ook daar moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een hengst is die misschien weleens raar uit de hoek kan komen.