Ermee stopen omdat paard de trailer niet in wil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:59

Oh en ter info voor ieder: onze trailertraining is op basis van no cure no pay...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:05

runningkawa schreef:
Kijk eens naar de rijstijl van de chauffeur

Heel vaak heeft er dat mee te maken.

Ook al lijkt het nog zo voorzichtig, ga maar eeens voor de fun in de trailer staan, het gaat al snel heel eng open neer op een drempel, je valt al snel in een bocht om.
En dat vinden sommige paarden heel erg eng, dus nog rustiger rijden.

Dit kan heel wel de oorzaak zijn...
Mijn B'elanna liet zich gewoon vallen...Of zakte met haar achterste onder de achterstang... en kwam dan weer ophoog met stang en al Scheve mond

We zijn erachter gekomen dat ze een waarschuwingsrem nodig heeft... dus een keer de rem aantikken en dan pas remmen.

Ook Lan wilde niet meer in de trailer. Het heeft heel veel tijd gekost om haar vertrouwen weer te winnen. Het is uiteindelijk gelukt m.b.v. de seven games van parelli. Eerst in de bak, later in de buurt van de trailer.. Laten kijken naar de trailerklep, eroverheen laten lopen... stopzetten op de klep en er weer af... kortom...die trainer als toevallige omgevingsfactor meenemen... Uiteindelijk was Lanna's vertrouwen voldoende hersteld om er in te willen. En daar was lekkere muesli... Dan niet de klep gauw dicht doen (paarden zijn claustrofobisch van nature), maar gewoon er weer uit.

Dat een aantal keren herhalen in de loop van de periode en dan een keer of wat de klep even dicht.. Desnoods maar vijf meter rijden en er weer uit... Uiteindelijk lukt het echt!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:04

alja schreef:
volgens mij is de vraag als jullie zouden stoppen met zo`n paard of juist door proberen Haha! en ik zou er dus keihard mee stoppen!
als het zo moet hoeft het van mij niet!
nou lopen mijn paarden altijd vrij makkelijk de trailer in dus ik heb zelf geen problemen, maar afgelopen zomer is er iemand bij mij geweest met een pony die wel lastig is en heb dus een keer ong. 3 uur op een concours moeten wachten voordat het dier geladen was en dat gaat mij dus te ver !

Dat was ik dus, waarbij het 3 uur heeft geduurd. Ik weet dus precies hoe je je voelt Nimmerdor.

Bij die van mij helpt het wel een beetje als hij ingesloten is, dus dat hij weet dat hij niet weg kan rennen(want dat is het probleem, hij rukt zich los en dan ben je hem dus echt kwijt en kun je hem weer gaan halen). Die keer dat het 3 uur heeft geduurd was in een weiland, waar hij dus niet ingesloten kon worden.

Ook ik heb van alles geprobeerd, maar ik merk dat de truckjes op en gegeven moment niet meer werken. Eerst werkte het insluiten bijvoorbeeld heel goed maar nu niet echt meer, ik heb het ook gedaan met een longeerlijn om z'n buik en dan door het halster(had iemand al eerder in het topic gezegd), dat hielp de eerste keer perfect maar de tweede keer al niet meer...Hij vindt gewoon steeds weer uit hoe hij er onderuit kan komen.

Ik heb het idee dat het bij die van mij geen angst is, maarja, wie ben ik om dat te beoordelen...

Ik heb zelf geen trailer dus kan niet oefenen. Ik rijd wedstrijden alleen bij ons op stal. Ik zou graag (bijv. met een paardentaxi) naar andere wedstrijden toe gaan maar daar begin ik gewoon niet aan.

Van de zomer is die van mij vaker op de trailer geweest, ik hoopte dat dat het een beetje zou oplossen maar helaas werd het alleen maar erger.

Is die van jou als hij op de trailer staat wel rustig? Dat ligt bij die van mij heel erg aan de rijstijl van de chauffeur. Pas geleden hebben we hem verhuisd, toen heeft hij super rustig gestaan(reis van ruim een uur). Maar van de zomer is hij er wel eens uitgekomen met kapotte benen(reis van hooguit een half uur).

Tips heb ik verder ook niet voor je, ik denk er zelf wel aan om hem naar zo'n stal te brengen. Maarja, in principe hoeft hij bij mij toch niet vaak op de trailer en het kost inderdaad wel een hele hoop geld.

Ik heb er ook over gedacht om hem te verkopen, maarja, waar komt hij dat terecht? wie wil nou een paard kopen dat niet in de trailer gaat? Bovendien kan het bij die van mij ook best gevaarlijk zijn, dus straks loopt hij iemand omver en brengen ze hem naar de slecht ofzo. Het is verder gewoon echt een super beestje dus hij gaat voorlopig in ieder geval nog niet weg.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:24

Citaat:
Als ik op stal oefen gaat het wel, als ik ergens heen ben geweest en ik moet terug dan gaat het een stuk moeilijker.

Als je wel heen kunt komen, maar niet meer terug, dan is vaak de heenweg niet erg aangenaam geweest voor het paard.

En dat kan al in hele kleine dingen zitten!
Bijvoorbeeld het bochtenwerk: veel mensen geven al weer gas bij als ze met de auto de bocht door zijn, nog voordat de trailer er alweer recht achter is. Het lijkt niet zo heftig, maar ín de trailer krijgt je paard dan een flinke zwieper mee!
Ook te bruusk remmen of niet soepel schakelen voelt je paard in de trailer dubbel zo hard!
Soms zitten er ook rare rammeltjes of piepjes in de trailer die angstaanjagend zijn voor het paard en die hoeven wij niet eens te horen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:31

En wat dacht je van rotondes... je moet rotondes echt stapvoets nemen bij sommige paarden... ze worden behoorlijk heen en weer geslingerd met twee scherpe bochten na elkaar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:48

Om maar niet te spreken over mensen die het middenstuk van de rotonde of het stoeprandje eromheen meepakken omdat ze er niet aan denken dat ze wat ruimer in moeten sturen Lips are sealed
Of mensen die niet achteruit kunnen rijden met de trailer en tig keer heen en weer moeten steken (en vaak niet erg subtiel) voordat ze eindelijk gedraaid zijn. Draai dan de trailer eerst om en zet dan pas je paard erin...

Hier op bokt zijn ze natuurlijk niet te vinden ( Knipoog ), maar je ziet wat kneuzen rondrijden hoor...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:00

monya schreef:
Ook eruit is op te lossen! Wij hebben diverse paarden gehad om te trainen welke achteruit gaan een probleem vonden! Soms paarden die er voor het eerst meteen op liepen maar waarbij de eigenaar verzuimd hadden het paard achterwaarts te leren gaan in het algemeen. En soms vinden paarden achterwaarts eng omdat ze ooit het hoofd hebben gestoten of omdat ze alleen geleerd hebben als jong paard te draaien in de trailer!

ooh, ze doet t nu wel..
t kwam omdat we een drempeltje tussen de klep en bodum van de trailer hadden en dan zette ze der hoef net op t drempeltje en voelde ze de klep niet en begon te trillen en wou niks meer...

t was allemaal angst wat mn vader en ik met zn 2en hebben opgelost door een week lang mn paard op trailer te doen handje brok als beloning en dan gingen we een rondje heel rustig rijden..

en dan met alle rust en ontspanning wachten tot ze er uit wou.
en dan heeeeeeeeel erg belonen.

nu heeft ze er geen probleem meer mee

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:37

de rijstijl is het probleem niet, er word ECHT rustig gereden...

Maarja, we zouden nu maar genoeg moeten nemen met de wedstrijden op de manege en verder zie ik wel...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:08

Ik heb ook een paard wat niet te laden is... weeeeeken geprobeert, wat zeg ik, jaaaaren geprobeert, alles met ups en downs. En alle methodes al geprobeert. Drie weken lang in de trailer voeren, ze liep er zo in... tot 2 keer erna. Alsof ze hem nog nooit gezien had. Weer op slot. Daarna weeeer met voer, in de trailer voeren, rustig aan, de tijd nemen bla bla bla helemaal GEK werd ik ervan. Er is niks zo frustrerend als nooit zeker weten of je paard de wagen op gaat. Ik zal nooit meer een paard willen met een trailerprobleem.

Ik zit te twijfelen om het van de zomer nog een keer via Balingenhof te proberen. Ze komen dr maar halen, ik wens ze een prettige wedstrijd pffff

Als je echt wedstrijden wilt rijden moet je gaan nadenken of je je paard op alle mogelijke manieren gaat leren om de wagen op te gaan, met hulp van mensen die er verstand van hebben.

Als ie een keer ziek wordt, moet je gokken. Of ie is zo ziek dattie het doet, of je moet op het erf alles doen wat mogelijk is, en kijken oftie het redt..

Maar wat al eerder gezegd is, een paard wat je niet kan laden, kan je niet verkopen ook....

succes ermee!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:14

nimmedor, je zegt dat je 'al vanalles geprobeerd hebt', maar heb je ook al echt langdurige trainingen geprobeerd? zoals cissy aangaf, bv.?
want wat mij opvalt bij mensen/paarden met trailerproblemen is dat er vaak nogal chaotisch nu een keer dit, dan weer dat geprobeerd wordt, idd meestal ook nog met veel te veel drukte er omheen.

voor mij kan je niet zeggen dat het niet lukt vóór je echt dagen na elkaar úren hebt getraind, en dan wel volgens een bepaalde methode die je vooraf hebt uitgekozen omdat ze bij veel paarden blijkt te werken.

zo was smurf er vroeger ook héél pertinent in dat haar olifantje er NIET op te krijgen was - en ze gaat trainen, en.....taadaaaa : moritz dus op de trailer Haha! .

nog iets : ik weet niet of het je eigen paard is, maar indien wel vind ik het toch vreemd dat er wel geld is voor voer, stalling, enz. enz., maar niet voor een training die een wereld van verschil zou kunnen uitmaken. als hij morgen heel erg ziek zou worden kan het je toch ook een bom geld kosten? dan zeg je toch ook niet nee?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:14

Nou ik weet ook ongeveer hoe jij je voelt. Heb ook zo'n probleemtrailerpaard gehad, die er gelukkig overheen gegroeid is, al is ze een jaar al niet meer weg geweest, dus nog wel even spannend deze zomer.

Helpt het ook niet met een ander paard ernaast?

Edward_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:39

Hoi

Mijn paard wilde eerst ook niet graag in een trailer...ik heb hem rustig laten wennen ... maar eerst op vertrouwde bodem...in de binnenbak zonder trailer...heb eerst twee springbalken gelegd van breed naar smal...toen hij daar gewoon doorliep..heb ik van de balken twee hoge schoten gemaakt van hout...zodat hij gewoon doorstapt maar waarbij hij niet meer naar links of rechts kan kijken...en heb hem er doorheen geloodst..daarna de schoten tegen de muur gezet...en hem er in gezet en laten staan ... en een stuk hout achter hem tegen de andere balken gedaan...zodat hij als het ware opgesloten was...dit elke dag herhaald. van 5 minuten tot een half uur...en daarna rustig de trailer in...ook steeds herhalen...en nou...hoef ik de trailer maar open te maken en loopt hij er zelf in.. Maar heb wel veel geduld...

Groetjes Edward

shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:43

hoi ik ben chantal
heb je mischien al geprobeert om hem te lokken met zijn lievelings hapje.
(dat doe ik ook met mijn verzorgshetje king en hij leert het een beetje dat het niet eng is
succes

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:54

Ik had ff geen zin om alle reacties te lezen, maar ik ken 2 van zulke soortgelijke situaties.
Bij de een was de trailer gewoon te klein. Niet veel, maar als ze over een bult reden, kon het paard zijn hoofd stoten. Daarom wilde hij er niet meer in. Men kocht een grotere trailer en hij ging er in. (en nu nog steeds)
Het tweede geval is opgelost door voor in de trailer een klein shetje te zetten. Dat tweede paard gaat er, als het shetje erbij staat, ook zonder problemen in.

Wie weet helpt het.

Succes in ieder geval!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:27

tjonge jonge jonge.... wat zijn er toch een hoop "stuurlui aan wal "....

Ik weet precies wat je doormaakt. Heb zelf ook een merrie die met geen mogelijkheid in de trailer te krijgen is, als het nodig is. Om te eten loopt ze er wel in, maar zodra er iemand achterdoor loopt rent ze er snel weer uit....

Ik kocht mijn merrie toen ze bijna 4 was en kende haar al van veulen af aan. Toen ik haar kocht wist ik al dat ze trailerangst had. Maar ik dacht dat ik dat met geduld en training wel kon overwinnen.

Mijn merrie is nu bijna 8 jaar en er is niets veranderd in 4 jaar tijd. Ze is in training geweest, een half jaar, waarbij ze iedere dag met haar bezig waren. Er was in eerste instantie wel resultaat, maar zodra ze weer in haar oude omgeving was ebte het resultaat weg. En ja, als ik nou niet zou werken, dan zou ik wel iedere dag een paar uur met haar kunnen trainen, maar ja, in zo'n luxe situatie zit ik niet...

Ga alstjeblieft niet met een lier aan de gang, dat heeft alleen maar problemen gegeven, mijn paard zich liet vallen, een trailer die helemaal uit z'n fatsoen is getrokken... levensgevaarlijk.

Ik heb het opgegeven wat de trailer betreft, ik vind dat ik van mijn kant alles eraan heb gedaan om haar met respect te behandelen. ( m.u.v de lier-methode, dat was een laatste "redmiddel" )
Ik vind dat je paard zich op een gegeven moment aan JOU moet gaan aanpassen in plaats van andersom. Het moet van twee kanten komen.

Ik heb haar nu te koop staan, omdat ik niet met haar kan doen wat ik wil en omdat ik al teveel met haar heb meegemaakt.

Het heeft bij mij een jaar geduurd voordat ik deze bslissing had genomen...
Neem geen overhaaste beslissingen...
sterkte ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:34

Als nou eens iedereen die een paard moet vervoeren eerst eens via binnenweggetjes van Den Helder naar Maastricht gaat achterin de wagen zittend op een kruk......... dan zouden er een stuk meer paarden veel makkelijker te laden zijn.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:51

Zabbie schreef:
tjonge jonge jonge.... wat zijn er toch een hoop "stuurlui aan wal "....

en omdat het bij jouw paard niet is gelukt zijn alle adviezen hier plots waardeloos Verward ??

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:52

gijsenkim schreef:
Als nou eens iedereen die een paard moet vervoeren eerst eens via binnenweggetjes van Den Helder naar Maastricht gaat achterin de wagen zittend op een kruk......... dan zouden er een stuk meer paarden veel makkelijker te laden zijn.

waarheid als een koe...uhhh, paard Schijnheilig .

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:52

Cer schreef:

Ik zit te twijfelen om het van de zomer nog een keer via Balingenhof te proberen. Ze komen dr maar halen, ik wens ze een prettige wedstrijd pffff

Citaat:

Uitdaging aanvaard Haha!

En ook er weer achterwaarts uit schieten is goed op te lossen.

MAAR: een inspanning van een eigenaar is ook belangrijk!! Exact aanwijzingen opvolgen, goed oefenen, bij minste of geringste twijfel weer even overleggen of een update komen doen en tijd vrij maken om mee te trainen... Meestal komt het gedrag in de oude omgeving even terug, en als je dan heel adequaat uitvoert wat je hebt geleerd is het opgelost. De eigenaar valt namelijk in de oude omgeving meestal ook terug in het oude gedrag....

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:53

Jeetje ik kan goed met quote's overweg....

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:58

Oh en trailercursussen zijn op basis van no cure no pay en nazorg is gratis...

Ik heb even in het profiel van Zabbie over Pyra zitten kijken: is er ooit bekeken waarom ze met haar hoofd schud? Paarden die extreme angst voor de trailer houden en met het hoofd schudden bij diverse zaken zoals rijden, kunnen een hoofdtrauma hebben: tumor, geblokkeerde wervels etc. Hierdoor hebben ze vaak last van evenwichtsstoornissen in een gesloten omgeving zoals een trailer: in de trailer werkt het oog niet meer samen met het evenwichtsorgaan door de besloten ruimte en sommige paarden raken daarvan in paniek. Het kan dus samen hangen maar het hoeft niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:02

monya schreef:
Jeetje ik kan goed met quote's overweg....

ja zeg, daar zijn allemaal knopjes voor Tong uitsteken

maarre, ik ga het van het voorjaar weer oppakken, dan hou ik je aan je quote!

Die inspanning van de eigenaar zit wel snor, ik doe mn best en heb er alles voor over, maar ik kan niet meer dan ik kan.
Het hoe en waarom ze zo is, is een lang verhaal.

Ik ben benieuwd wat jullie kunnen met een high sensitive qh merrie van 20 jaar, die al sinds dr 4e zo is (en ervoor waarschijnlijk ook, maar toen had ik haar nog niet). Als jullie die betrouwbaar de trailer opkrijgen, gedurende een langere periode (zeg een jaar, want voor een maand is het mij ook wel gelukt) is mij dat heel wat waard !

Jullie komen dr dan ophalen toch?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:03

Uhhhhhh zolang je niet in Zeeland woont Knipoog)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:05

Ja zeg.. brengen lukt niet hoor!!

ze staat nu in Garderen, Veluwegebied...is dat te doen?

sorry *offtopic*
maar wel belangrijk

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:08

ik zou zeker niet stoppen als je paard de trailer niet in wil lopen!
probeer er eens een longeerlijn achter te doen, zet z'n beste maatje in de trailer zodat hij/zij weet dat die niet alleen is. beloon je paard ook gelijk als die dr in loopt. als je een 2 paards trailer hebt kun je het schot(tussenin) verschuiven...doe dat iets zodat die meer de ruimte heeft om dr in te lopen.
wat ook helpt is de trailer in het weiland neerzetten. (dat niet al te groot is) zo kan je paard al wat kennis maken dr mee. hij kan zelf als hij dat wil dr in lopen. en weer terug. en alles een beetje onderzoeken. op deze laatste manier hebben wij een paard dat nooit de trailer in wou trailer mak gemaakt. als die nu een trailer ziet. gaat hij dr in draf in!