aankoopkeuring: sesambeentje score 2-3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:07

Echt onzin, over dat een 2tje niet goed is, een 2-3 vind ik wel een groot verhoogd risico voor een jong paard, maar een 2??? Geloof mij nou maar daantjuhhh, een paard met alleen maar 1tjes zijn grote uitzonderingen!!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:07

Dees schreef:
2tjes, 3tjes.... laat het los, laat het los.
Koop een paard dat je leuk vind en besteed gewoon niet meer geld dan noodzakelijk. Een B/L ruiter op een geheel goedgekeurd paard van dik 6.000 euro is imo gewoon stom bezig, wat een kapitaalsvernietiging.

Ik heb om mij heen vaak zat gezien dat juist de B/L ruiters een paard in de vernieling rijden, die dieren worden lang niet altijd even goed van achter naar voren gereden, laat staan recht.
Dan kan een 3tje wel degelijk voor problemen zorgen.
Mensen die wat handiger zijn en goede instructie hebben kunnen met een paard met een minder florisant keuringsrapport nog heel ver komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:08

daantjuhhh schreef:
ik heb m zelf gezien, samen met een zeer ervaren persoon!
hij had echt goede bewegingen en was echt L2 a M!
en ik heb m gezien toen hij nog maar net 3 weken te koop stond,
en dat 2tje was ook wel de reden!!!! ze wou namelijk de Z2 in, en ze dacht zelf (dit vertelde ze zelf ook pas nadat wij er achter kwamen dat ie een 2 had en wij m dus niet wouden) ook dat het niet ten goede van m kwam

Dan hadden jullie allebei je wat beter moeten laten informeren. Want ik vind het vrij naief om te denken dat je met een paard ie een 2tje heeft geen Z2 kan rijden.

Kunnen we het hele paardenbestand wel opruimen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:09

als jullie hierzo over denken is ook prima!!
als jullie een 2 geen probleem vinden heb ik r absoluut niks op tegen..
dut was alleen mijn mening gebaseerd op me zelf en mijn steun en toeverlaat

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:10

Pipo schreef:
Dan hadden jullie allebei je wat beter moeten laten informeren. Want ik vind het vrij naief om te denken dat je met een paard ie een 2tje heeft geen Z2 kan rijden.

ja ik kan er toch niks aan doen dat die amazone er zo over dacht!!!!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:12

Pipo schreef:

en ik heb nooit gezegd dat een paard met een 2 geen Z2 kan halen..
alleen "mijn mening"denk ik dat je meer risico loopt op een 3,
een risico is niet uitsluiting

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:14

Dat 'risico' heb je ook met een 1, ik advieseer je om maa reens naar een kliniek te gaan die ook keurt en daar eens rond te kijken. A real eye-opener.

Daantjuh er zijn paarden met een 3 die gewoon prima lopen en er nooit kreupel op gaan lopen. Er zijn zelfs paarden met gewoon rotte voeten die in de Lichte Tour lopen en nergens last van hebben. Je moet niet zo gefocust zijn op het getal want dat zegt niks. Absoluut niks! Het geeft alleen aan in welke staat de voeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 11-12-04 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:15

Sammie schreef:
Dat 'risico' heb je ook met een 1, ik advieseer je om maa reens naar een kliniek te gaan die ook keurt en daar eens rond te kijken. A real eye-opener

hallo.. hoe dacht je dat mijn pony afgekeurd was?????????

door de buurman????????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:17

Ook hallo....

heb je toen watten in je oren gehad of een zeer donkere(misschien roze) bril opgehad?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:20

Sammie schreef:
Daantjuh er zijn paarden met een 3 die gewoon prima lopen en er nooit kreupel op gaan lopen. Er zijn zelfs paarden met gewoon rotte voeten die in de Lichte Tour lopen en nergens last van hebben. Je moet niet zo gefocust zijn op het getal want dat zegt niks. Absoluut niks! Het geeft alleen aan in welke staat de voeten zijn.

tuurlijk zijn er paarden die met een 3 perfect lopen...

ik geef alleen mijn mening dat ik zn paard niet wil kopen.. dat is natuurlijk geheel persoons gebonden!!!!

ik geef gewoon mijn voorkleur naar een paard zonder een 2!!
en dit komt puur omdat ik een paar paarden aardig heb af zien takelen met een 2..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:22

Sammie schreef:
Ook hallo....

heb je toen watten in je oren gehad of een zeer donkere(misschien roze) bril opgehad?

nou ja .. waar slaat dit nou weer op?????
heb ik geen recht op een eigen mening en voorkeur???

net zoals ik jullie recht hebben om een mening te geven.
en als jullie een paard met een 2 geschikt vinden dan is dat jullie mening!!!
das ook helemaal prima

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:30

nou ja dat bewijst anders wel weer hoe ruim denkend jullie zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:42

Nee, het bewijst wat er op een keurings raport staat bij de klasseringen
een 2 is simpelweg voldoende
en daar is nog nooit een paard op afgekeurd, omdat dat simpelweg niet kan met een 2
dan zien ze meer op de foto.

En Jammer dat het paard verkocht is, hele zomer naar een paard gezocht en dan kom je ze niet tegen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:49

runningkawa schreef:
Nee, het bewijst wat er op een keurings raport staat bij de klasseringen
een 2 is simpelweg voldoende
en daar is nog nooit een paard op afgekeurd, omdat dat simpelweg niet kan met een 2
dan zien ze meer op de foto.

En Jammer dat het paard verkocht is, hele zomer naar een paard gezocht en dan kom je ze niet tegen

een 2 is voldoende, en nee t paard is idd niet afgekeurd
maar dan mag mijn eis toch wel hoger zijn???
voor mij PERSOONLIJK is een 2 niet voldoende voor wat ik zocht!

en ja jammer voor je!! ik heb mijn paadje gevonden! zelfde prijsklasse.. eigenlijk t zelfde type maar zonder 2
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 11-12-04 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:51

Tuurlijk mag jouw eis hoger zijn

Maar een 2tje hoeft geen 3tje te worden.
Een 1tje ook geen 2tje enz.
en een paard word met een 2tje niet afgekeurd

en de 1e die op een 2tje blijft staan moet ik nog tegen komen (dan is er meer aan de hand)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:54

runningkawa schreef:
Tuurlijk mag jouw eis hoger zijn

Maar een 2tje hoeft geen 3tje te worden.
Een 1tje ook geen 2tje enz.
en een paard word met een 2tje niet afgekeurd

en de 1e die op een 2tje blijft staan moet ik nog tegen komen (dan is er meer aan de hand)

ik beweer ook niet dat een 2 een 3 word.
alleen dat de kans is dat t een 3 word..
een kans is zoals ik al eerder heb genoemd niet uitgesloten dat t nooit erger word dan een 2
een 3 ligt dichter bij een 2 dan bij een 1

en er was echt niet meer aan de hand!
t was een gewoon normaal paard met correkte gangen,
verder geen gebreken!
goed eerlijk karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:56

daantjuhhh schreef:
ik beweer ook niet dat een 2 een 3 word.
alleen dat de kans is dat t een 3 word..
een kans is zoals ik al eerder heb genoemd niet uitgesloten dat t nooit erger word dan een 2
een 3 ligt dichter bij een 2 dan bij een 1

Je hebt ook een kans dat ie in zijn box vastkomt te liggen en zijn been breekt. Of een kans dat ie een klap van een ander paard krijgt.
Er is ook een kans dat je de staatsloterij wint.

Kansen...............phoe die zijn er zoveel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:57

ik had al verteld dat mijn pony een 3 heeft en afgekeurd is!!
dit is niet altijd een 3 geweest!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:59

Pipo schreef:
Je hebt ook een kans dat ie in zijn box vastkomt te liggen en zijn been breekt. Of een kans dat ie een klap van een ander paard krijgt.
Er is ook een kans dat je de staatsloterij wint.

Kansen...............phoe die zijn er zoveel.

tuurlijk dat is zo!!
maar als mijn eis nou zo is!
dan is dat toch zo!!

jullie vinden een 2 niet erg, daar val ik jullie toch ook niet op aan..
dit is toch een mening!!!!
een mening is persoonlijk!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:01

het enige wat ik wou was mijn mening geven net als jullie!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:49

daantjuhhh schreef:
het enige wat ik wou was mijn mening geven net als jullie!!

Daantje, de manier waarop jij je mening brengt is vrij ongefundeerd en een tikkie onvolwassen gebracht, hetgeen vooral tot uiting komt in het aantal reacties je nodig meent te hebben om je punt te maken.

Ik VIND je wens om uitsluitend paarden met niets anders dan 1-tjes op rontgenkeuringen de moeite waard te vinden, getuigen van kortzichtigheid. Maar goed, eerder was al vast te stellen dat ik mijn neus niet ophaal voor een lekker bewegend paard met 3-tje.

Vraagske: in je profiel noem je jullie fokmerrie... die is dan zeker wel PROK-goedgekeurd toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:03

Sjuimpje schreef:
Ik heb om mij heen vaak zat gezien dat juist de B/L ruiters een paard in de vernieling rijden, die dieren worden lang niet altijd even goed van achter naar voren gereden, laat staan recht.
Dan kan een 3tje wel degelijk voor problemen zorgen.

Mensen die wat handiger zijn en goede instructie hebben kunnen met een paard met een minder florisant keuringsrapport nog heel ver komen.

Laatste zin mee eens.
Maar dat eerste... dat is toch ook een beetje het paard achter de wagen spannen : een B/L ruiter die niet in staat blijkt zijn paard minimaal recht te rijden van achter naar voren, die rijdt ELK paard de vernieling in. Zeker in de ogen van iemand die wel hoger kan rijden.

Het 3-tje gaat pas echt parten spelen als er echt gewicht op het gewricht komt, als er sprake is van verzameling en geen kans op uitbreken van het paard met een been. DAAR komt het paard met het drietje in de knoei. Een matige ruiter zal nooit in staat zijn een paard rijtechnisch zijn minder goede ledemaat in gelijke mate te belasten.

Het verschil tussen een 2 of een 3 telt pas bij hogere sport-eisen. Niet in de B/L-proef. En een gezond paard alleen maar op de voorhand laten ploffen, dat is vragen om moeilijkheden.

Zag er laatst nog een leuk voorbeeld van op Bokt, in een zgn 'van groen tot gereden'-topic. Men beginne met een lekker lopend paard aan de longeerlijn...en och arme, bij elke foto die je naar beneden scrollt, zie je het arme dier steeds meer op de voorhand sjouwen.
Zo krijg je een dier dat begon met louter 1-tjes echt wel kapot hoor. Net zo snel als een met een drietje.
Laatst bijgewerkt door Dees op 11-12-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:04

Dees schreef:
Daantje, de manier waarop jij je mening brengt is vrij ongefundeerd en een tikkie onvolwassen gebracht, hetgeen vooral tot uiting komt in het aantal reacties je nodig meent te hebben om je punt te maken.

Ik VIND je wens om uitsluitend paarden met niets anders dan 1-tjes op rontgenkeuringen de moeite waard te vinden, getuigen van kortzichtigheid. Maar goed, eerder was al vast te stellen dat ik mijn neus niet ophaal voor een lekker bewegend paard met 3-tje.

Vraagske: in je profiel noem je jullie fokmerrie... die is dan zeker wel PROK-goedgekeurd toch?

neej t is onvolwassen om een ander zijn/haar mening onjuist te vinden.. want t is een mening..

ik vind zelf dat ik volwassen reageer.. ik bedoel ik heb denk ik 20 x geroepen dat ik jullie mening begrijp en dat dat ook oke is!!
maar ik mag mijn eigen eisen toch stellen! aan een paard waar ik mijn zuur verdiende geld voor neer leg en alke dag mee moet omgaan
als ik een paard wil met alleen eentjes is dat toch nog steeds mijn zaak..
ja mijn merrie was 100% in orde heeft alleen een blesure opgelopen en daardoor niet geschikt voor de sport, maar die blesure is niet erfelijk!!

maar ik heb ook een pony die een 2 had wat ondertussen dicht aan een 4 zit!..

en voormij is dit zo moeilijk geweest dat ik niet meer met m kan dressuren, dat ik die kans dat mij zoeits weer gebeurt zo veel mogelijk wil verkleinen!!

en das toch geheel persoonlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:08

t is trouwens toch te gek voor woorden als iemand anders voor mij gaat bepalen dat ik een paard moet moet kopen met een 2 als ik dat niet wil!
ik zeg toch ook niet dat jij dat paard niet moet kopen met een 2!!!!

als jij daar tevreden mee bent wens ik je veel plezier met je paard!!
en dat meen ik serieus,

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:35

uit de hand gelopen discussie, maar ik ga er ook even op door.
Als alle verzekeringsmaatschappijen een 2-tje wel accepteren, waar ligt dan het risico.

Het paard wat allemaal 1-tjes krijgt is heel bijzonder in de fokkerij van vandaag. Of de dierenarts is heel bijzonder.

2-3 is idd een verhoogd risico.