*Dilemma: Voeren* wat moet ik doen? lang verhaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:30

Dees schreef:
En accepteer wellicht dat dit paard nooit goed zal gaan galopperen.
Als ik bovenstaande zo eens lees, denk ik dat ik het toch wreed vind om een dergelijk paard zo te kwellen om hem die galop maar erin te rijden...voor een B proef?
Als je het ooit redt, dan nog, ga je stranden in de L maximaal...dus waarom al die kosten en moeite... meisje, ga gewoon genieten van het paard en van de dingen die het paard wel makkelijk kan. Bespaar je de teleurstelling van de dressuursport; je paard is niet geschikt. Die 5 a 6 keer per week hard trainen voor een B proefje is echt absurd....

Wat nou absurd hij zit in een leer proces en die galop gaat met sprongen vooruit! Toen we hem kregen kon hij helemaal niet galloperen dus. IK kwel hem helemaal niet die neit zo belachelijk! Die galop komt er echt wel in je kent me paard neit dus waarom sulke conclusies trekken als het zo was geweest dat hij het niet kon had me instructeur er ook geen moeite meer voor gedaan. Je meot hem beschouwen als een 3 jarige hij moet gewoon nog alles leren en ja als ze dan 8 zijn gaat het allemaal neit zo snel
Laatst bijgewerkt door Lisjuh87 op 06-12-04 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:33

Anneke schreef:
Ik vind dat hij sowiso veel meer hooi moet hebben.
Bij mij is de laatste voerbeurt( hooi) om 10 uur s'avonds. Bij hun om half 5?

2,5 is erg veel in een keer, maar je geeft zelf al aan dat het niet anders kan...

Als ik in jouw schoenen stond, had ik met spoed een andere stal gezocht.
Maar goed, zo ben ik. Knipoog

Ik zeg toch dat ik het ga afbouwen naar 1,5 kg en hij krijgt nu al meer hooi...en ik ga neit van stal veranderen waarom zeikt iedereen er nu nog over door en begint over mijn paard en alles te zeuren...sorry hoor maar ik vraag iets en nu gaat het over heel andere dingen opeens...en mijn paard is zeker wel geschikt voor dressuur wie dat dan ook had getypot je kent me paard niet!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:34

Ik noem dit trouwens niet helpen ik noem dit mijn stal als slecht beoordelen, mijn paard als karrepaard aanschouwen en mij als paardenmishandelaar aanwijzen zo komt het in iedergeval over

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:38

T@nj@ schreef:
Nou Lisjuh, nog 1 laatste reactie van mij en dan stop ik er mee want blijkbaar weet je het allemaal wel en wij willen je alleen maar aanvallen en de grond in boren Verward
Ik heb niet gezegt dat jij je paard uithongerd, ik zei alleen maar dat hij 7 uur op het land staat en ik dácht dat je had geschreven dat er niet veel gras meer stond, dan staat hij 7 uur te hongeren, daarmee zeg ik helemaal niet dat jij je paard uithongerd ik vraag alleen of ze ook hooi bijgevoerd krijgen op het land, hele normale vraag maar een antwoord krijg ik niet.

Ik vraag mij ook af waarom je een paard hebt? Status? Je wil niet smorgens naar je paard want o o het is zoooo ver rijden en moedertje staat dan in de file, heb er dan ook zelf iets voor over en zet óf je paard dichter bij huis óf schaf een goedkoop brommertje aan of zo.
Sjongejonge zeg, ik ben jaren lang om 4 uur mijn bed uit gekomen om mijn paarden te voeren en ja, ik moest daar heel wat kilometers voor rijden én om 6 uur op mijn werk zijn.
Ik ben niet de enige, er zijn ontzettend veel mensen die dit doen.
Hiermee wil ik dus NIET zeggen (voordat je het wéér verkeerd opvat) dat jij dat ook maar moet doen maar trek slechts een vergelijking.

Pmarena geeft hier ook wat voorbeelden om JOUW TE HELPEN en je bekt ook haar af.
Weet je wat, geluk met je paard, je komt er wel uit he, blijkbaar wil je niet geholpen worden Doei, doei

En zeg nog 1x dat ik mijn paard voor de status hebt dan heb je echt ene probleem! Ik werk me uit de naat voor de paardne maar ik werk sochtends van 5 tot 7 dan moet ik naar school ik kan daarvoor niet nog naar stal ook al zou ik zo graag willen als ik een auto had had ik het zo gedaan! Bij zn vorige eigenaren was hij status en is hij echt mishandeld geweest. Hij vertrouwd nu alleen mij en ik heb alles voor hem over! Met deze opmerking doe je me echt heel veel pijn! Maar hier ging het topic niet over! Ik zeg toch dat ik het voer ga afbouwen naar 1,5 waarom gaat iedereen erover door!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:41

eveline_B schreef:
Ik ben zelf met Lucien begonnen toen hij 8 was. De galop kende hij toen ook nog niet en hij had altijd voor de wagen gelopen. Toen ik met hem begon had hij 0,0 conditie. In de eerste jaren reed ik hem erg veel. Pas na ongeveer 2 jaar kon hij de galop een beetje fatsoenlijk. In deze eerste jaren van intensieve training heeft hij nooit meer gekregen dan 2 kg prestatiebrok en 1/2 pak hooi per dag.
Uiteindelijk moest ik hem door tijdgebrek minder gaan rijden. Het voer werd iets aangepast, maar niet veel. (1/2 kg minder). En Lucien kreeg ineens veel meer energie. Hij hield de lessen beter vol en pakte nieuwe dingen iets makkelijker op. Ik trainde in deze periode 2 à 3 maal per week dressuur. En de rest van de tijd reed ik buiten. Ik reed ca 4 keer per week.

De tip om je training aan te passen vind ik daarom een heel goede tip. Friezen hebben er vaak eerder last van dat ze het opgeven of van een slechter uithoudingsvermogen. Die van mij wil ook wel hard lopen (en dit volhouden) op een buitenrit, maar in de rijbaan is het ineens een heel ander verhaal. Zorg voor veel afwisseling in je training en de intensiteit van je training.

Verder vind ik dat jouw paard voldoende zou moeten hebben aan het krachtvoer dat hij krijgt. Een paard is gemaakt om ruwvoer te verteren. Dus geef hem gewoon meer hooi als hij niet genoeg krijgt.

Hij heeft ook een dag vrij en zondags ga ik het bos in...2 dagen heeft hij les de dagen die over zijn train ik zelf maar dat is niet gigantisch hard. De lessen zijn ook maximaal een half uur. Hij geeft in iedergeval nooit op hij is erg werkwillig dus daar ligt het niet aan. Maar het ging niet over het voeren alleen dat ik het eng vind zoveel in 1x te voeren maar ik ga het afbouwen dus.

Lucien is trouwens wel een knapperd zeg *LOL*

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:59

Als je niets kan aannemen, zoek je het toch gewoon zelf uit? Verward
Ik vind mijn bericht niet beledigend, en is ook niet zo bedoeld. Heb alleen maar 't beste met je paard voor hoor.
Maar goed, veel succes.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:08

Ik had toch al zelf een oplossing maar nu opeens gaat iedereen het over andere dingen hebben. Sorry maar ben echt pissed off dat iemand zei dat ik een paard heb voor status symbool terwijl hij dat bij zijn vorige eigenaren was en daardoor mishandeld is geweest dat doet echt pijn als iemand dat dan zegt terwijl ik alles voor hem over heb terwijl de megleijkheid om sochtedns te gaan er gewoon niet is anders had ik dat zelf al wel kunnen bedenken

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:11

Slotje graag: er word nu verder in gegaan op mij en me paard terwijl het daar helemaal niet om ging en is erg poedersuiker dat veel discussies altidj zo moeten gaan omdat mensen reageren zonder antwoord te geven op de vraag...ik weet het dit is bokt en iedereen vind een andere manier goed maar ga astjeblieft niet over persoonlijke dingen beginnen dit is echt poedersuiker deed echt veel pijn die opmerking van status symbool. IK zit nog steeds met die problemen van die mishandelingen van hem maar hij gaat zo hard vooruit en heb alles voor hem over dus astjeblieft trek geen conclusies terwijl je de rest van de situaties niet kent zoals stal, aanleg van mijn paard en mijn paard en ik samen. Ik heb deze discussie ook neit zo gewild ik wou alleen een oplossing die ik nu heb. Sorry dat ik alles zo opvatte maar zo kwam het gewoon oevr ik wil absoluut geen ruzie gewoon een oplossing voor mijn paard Verdrietig Ik reageerde denk ik zo omdat ik een beetje wanhopig was en het beste gewoon voor mijn paard wil omdat hij gewoon zo slecht behandeld is geweest en ik hem niet in de steek wil laten of in gevaar wil brengen omdat we nu zo´n band hebben opgebouwd en ik echt niet meer zonder hem kan!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:15

Lisjuh87 schreef:
Ik zeg toch dat ik het ga afbouwen naar 1,5 kg en hij krijgt nu al meer hooi...en ik ga neit van stal veranderen waarom zeikt iedereen er nu nog over door en begint over mijn paard en alles te zeuren...sorry hoor maar ik vraag iets en nu gaat het over heel andere dingen opeens...en mijn paard is zeker wel geschikt voor dressuur wie dat dan ook had getypot je kent me paard niet!

Sorry, maar mensen mogen natuurlijk wel een eigen mening hebben he... als er echt geen mogelijkheden zijn om het voerschema aan te passen met behulp van de stal dan vind ik dat een slechte zaak van de stal. 1 keer per dag biks voeren vind ik echt te weinig... 2 keer per dag vind ik minimaal en als er van stal uit hooi wordt gevoerd 's ochtends dan lijkt het ook mij een kleine moeite om -desnoods tegen een kleine vergoeding- 's ochtends ook even biks te voeren. In de natuur eten paarden ook kleine beetjs verspreid over een langere tijd... ik zou dat toch zo goed en kwaad als mogelijk is na proberen te bootsen. Op de stal waar mijn paarden staan wordt 2 keer per dag krachtvoer gevoerd en daar naast hebben we met een groepje mensen onderling geregeld dat er 's avonds nog een 3e keer gevoerd wordt. Wellicht is zoiets af te spreken met een aantal van je stalgenoten???

*Edit* ik lees net dat je al een oplossing hebt gevonden. Dat is mooi... ik heb het topic vlug door gebladerd dus dat had ik niet gelezen... hoe heb je het kunnen oplossen?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:16

vikki schreef:
Sorry, maar mensen mogen natuurlijk wel een eigen mening hebben he... als er echt geen mogelijkheden zijn om het voerschema aan te passen met behulp van de stal dan vind ik dat een slechte zaak van de stal. 1 keer per dag biks voeren vind ik echt te weinig... 2 keer per dag vind ik minimaal en als er van stal uit hooi wordt gevoerd 's ochtends dan lijkt het ook mij een kleine moeite om -desnoods tegen een kleine vergoeding- 's ochtends ook even biks te voeren. In de natuur eten paarden ook kleine beetjs verspreid over een langere tijd... ik zou dat toch zo goed en kwaad als mogelijk is na proberen te bootsen. Op de stal waar mijn paarden staan wordt 2 keer per dag krachtvoer gevoerd en daar naast hebben we met een groepje mensen onderling geregeld dat er 's avonds nog een 3e keer gevoerd wordt. Wellicht is zoiets af te spreken met een aantal van je stalgenoten???

Jammer genoeg ga ik savonds zelf al dan voeren we dus bij en sochtends lukt gewoon niet

Oplossing: Ik laat hem meer hooi geven en ga het voer savonds afbouwen naar 1,5 kilo
Laatst bijgewerkt door Lisjuh87 op 06-12-04 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:16

Lisjuh87 schreef:
Slotje graag: er word nu verder in gegaan op mij en me paard terwijl het daar helemaal niet om ging en is erg poedersuiker dat veel discussies altidj zo moeten gaan omdat mensen reageren zonder antwoord te geven op de vraag...ik weet het dit is bokt en iedereen vind een andere manier goed maar ga astjeblieft niet over persoonlijke dingen beginnen dit is echt poedersuiker deed echt veel pijn die opmerking van status symbool. IK zit nog steeds met die problemen van die mishandelingen van hem maar hij gaat zo hard vooruit en heb alles voor hem over dus astjeblieft trek geen conclusies terwijl je de rest van de situaties niet kent zoals stal, aanleg van mijn paard en mijn paard en ik samen. Ik heb deze discussie ook niet zo gewild ik wou alleen een oplossing die ik nu heb. Sorry dat ik alles zo opvatte maar zo kwam het gewoon oevr ik wil absoluut geen ruzie gewoon een oplossing voor mijn paard Verdrietig Ik reageerde denk ik zo omdat ik een beetje wanhopig was en het beste gewoon voor mijn paard wil omdat hij gewoon zo slecht behandeld is geweest en ik hem niet in de steek wil laten of in gevaar wil brengen omdat we nu zo´n band hebben opgebouwd en ik echt niet meer zonder hem kan!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:19

Waarom loop je om een slotje te roepen als ik vraag? Zijn er zulke nare dingen gezegd dan? Ook dat heb ik niet kunnen vinden... het lijkt mij dat er nog steeds goede tips kunnen worden gegeven waar ook een ander wellicht iets aan kan hebben... ik zou om een enkele reactie die je niet zint nou niet meteen om een slotje gaan roepen hoor... dat houd je toch, dar moet je gewoon proberen boven te staan joh. Het zou mooi zijn als je zo'n automatisch voersysteem aan kan leggen op een tijdsklok... misschien even een oudejaarslot kopen... Knipoog (Dat lijkt mij ook nog wel wat... maar helaas, ik heb geen geldboompje... )

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:21

Ik heb de oplossing in dat andere berichtjer er voor je bij gezet...waarom ik om een slotje vraag: Iemand hier in dit topic heeft een erg gevoelige snaar geraakt met een opmerking dat heb ik hier boven uitgelegd bij het vragen om een slotje...Zit nu ook weer jankend achter de computer kan er niks aan doen maar was gewoon een verkeerde uitspraak