Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:24

roosje84 schreef:
Het idee is wel eng maar ik zou denk wel gaan kijken...zeker om te kijken of ie wel echt dood is...

Ik mag toch hopen dat als je paard en pin door z'n hoofd heen krijgt dat ie op slag dood is, of gaat het geregeld mis?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:33

Ik heb pas mijn paard naar de slager gebracht en heb er een goed gevoel bij.Het ging daar zo rustig aan toe en voor je het wist was het gebeurd,ik heb hem niet zien liggen maar hij was gegarandeerd dood.Ik kreeg een bebloed halster en touw terug.

En mis gaan,dat gebeurd zelden,de paarden krijgen de kans niet om na te denken,het gaat zo snel.

Ik moet er niet aan denken dat mijn paard bij de weg ligt onder een zeil met al het verkeer wat er langs gaat en dat hij met een grijper weg getakeld moet worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:40

Mis gaat het zelden, uiteraard kan een slachter ook een fout maken of een situatie verkeerd inschatten. Promptertje (dacht ik) vertelde me dat ze een kennis heeft op het slachthuis, en dat die in zijn 40 jarige cariere het slechts twee keer mee heeft gemaakt dat het "mis" ging. Nou dat vind ik een zeer acceptabel getal.

Ik heb er al 3 "mis " zien gaan met een spuit van alle 31 paarden die ik tot de dood toe gekend heb..... das aanzienlijk een hoger percentage.

Het is maar net waar jij je als persoon het prettigst bij voelt, Ik geloof niet dat het voor een paard wat uit maakt, een goede spuit of een goede pin

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:30

taverno schreef:
Ik kreeg een bebloed halster en touw terug.

Hmm nou daar zou ik ook niet echt blij mee zijn.
Maar het valt me op dat het veel mensen zo eng lijkt, maar dat is echt niet! Het is hetzelfde paard alleen hij ligt en beweegt niet meer (mits hij nog niet hard is)

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:35

ik heb het zelf nog nooit meegemaakt
zelf zou ik niet weten wat ik zou moeten kiezen
inslapen of naar de slacht
het wordt inslapen trekt mij namelijk meer
dan de slacht zeg maar
maar op een oude stal was er een pony
die opeens verlamd was en niks meer kon die is toen ingeslapen
dat meisje wat de pony jaren lang verzorgd heeft is er tot het laatste moment bij gebleven
de pony lag ook nog 2 dagen bij de mesthoop
maar vind het zo'n rot gezicht
als er zo'n grijper komt om de pony in zo'n bak te gooien
ik heb er bijgestaan toen dat gebeurde
vond het echt vresselijk

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:06

ik zou mijn paard nooit laten slachten, dat kan ik gewoon niet

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:14

Ik zou dan toch echt iemand anders laten kijken, maar ik weet neit of ik hem naar de slager zou brengen Scheve mond

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:17

ipv kijken kun je ook wat vlechtjes in de staart doen, of wat stukjes eruit knippen,en de staart mee naar huis vragen, zo kun je dus controleren of het daadwerkelijk de staart is van jouw paard!

ik werk zelf sinds kort op een slachtfabriek. weleenswaar niet voor paarden, maar voor zeugen.
ook in het slachtgedeelte moet ik werken, maar je went er wat dat betrefd heel snel aan. niets akeligs aan, zodra ze uit de wentelmachine komen , en de achterpoten worden eraf gehakt en hij word aan zo'n kleerhanger opgehangen, dan is het voor mij geen varken meer....
om de kwaliteit van het vlees te waarborgen moeten ze meteen gestoken worden en dan in weze dus doodbloeden. ze zijn dan al hersendood. maar het hartje klopt nog wel en pomp zo het lichaam leeg, en door ze ondersteboven te hangen loopt de rest van het bloed eruit.
dus ze moeten wel meteen steken, omdat er anders lijkengif in het vlees terecht komt, wat dus niet bepaald gezond is voor de menselijke consumptie.

ik ben behoorlijk hard dus wat dat betrefd. maar eerlijk is eerlijk, als mijn paard afgemaakt zou moeten worden, zou ik ook niet zo hard meer zijn hoor, en zou ik ook ontzettend veel moeite hebben met de eventuele slachting. toch zou ik wel voor slachting kiezen omdat daar veel en veel en veel minder fouten worden gemaakt. met spuiten gebeurt het maar al te vaak dat een paard ertegen gaat vechten en je behoorlijk trieste taferelen gaat krijgen Scheve mond

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:18

Ik heb gekeken bij Lorenzo. De mensen die mijn verhaal uit Bit kunnen herinneren, weten ook dat ik hem nog vastgehouden heb, gekust (op zijn hoofd nota bene nog) en geaaid na het schot.

Ik wist vantevoren dat ik dat wilde. Het is en blijft mijn paard, alleen dan dood. Wat niet wil zeggen dat ik het niet verschrikkelijk vond!!! Maar eng, nee, dat niet. Mijn liefde voor mijn paard was onvoorwaardelijk. En juist op het moment van sterven, wilde ik hem niet in de steek laten. Ik heb mijn eigen angsten (voor zover aanwezig) opzij gezet uit belang voor Lorenzo. Ik wilde hem niet alleen laten, ook toen hij zijn laatste adem uitblies niet.

En ik ben blij dat ik het gedaan heb, zou het bij een volgend paard ook zeker weer doen. Het geeft vrede en rust.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:03

Wij hebben mijn vorige paard ook weggebracht naar de slager. Ik heb hem aan iemand van het slachthuis gegeven en mijn man heeft gekeken of hij echt dood was. Voor hem was het een traumatische ervaring en hij wil niet dat er ooit nog een paard van ons naar de slacht gaat.
Zo zie je maar weer, ieder ervaart het op zijn eigen manier.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:09

mariel49 schreef:
Ik ben blij dat mensen die hun paard door omstandigheden het leven moeten laten beëindigen, bij hun paard blijven , om er zeker van te zijn dat ze niet verhandeld worden of op transport gaan naar Italië of elders . Of ze dan geschoten of via euthenasie in de halsvena , het is allebei vervelend, persoonlijk geef ik voorkeur aan schieten, en het steken is zover ik het heb gezien niet bij de keel maar overgang onderhals/borst.
het steken moet nu eenmaal, om het hart te laten stoppen. Het paard voelt dat steken niet meer. Dit moet dan ook snel gebeuren na het schieten.

waarom moeten ze perse direct steken? het paard is toch dood?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:17

Ik vind het verschrikkelijk om alleen al over dit soort dingen na te gaan denken. Ik hoop dat het voor mijn paardje nog heel lang zal duren voordat ik me met dit soort dingen bezig moet houden. Maar je weet het nooit helaas...........

Ik zou absoluut willen dat er iemand (die ik ken) bij zou blijven als mijn paardje geslacht zou worden. Ik vrees dat ik er zelf niet toe in staat zou zijn. Als er niemand is die er bij zou willen blijven zou ik het zelf doen. Alleen vrees ik dat ik hysterisch wordt op zo'n moment. Het lijkt me beter voor een paard als hij door een rustig iemand wordt begeleid naar zo'n moment. Een opgefokte huilerige baas daar heeft zo'n paard op dat moment weinig aan.
Ik zou ook een afspraak maken met het slachthuis om mijn paard die ochtend als eerste van die dag te laten slachten. Dan hangt er nog geen bloedgeur en is het voor het paard ook minder angstaanjagend.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:38

Tittel schreef:
Ik hoop dat er snel een paardencrematorium komt in Nederland.

Als ik me niet vergis doen ze dat in Roermond al.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, wel mijn verzorgpony dood gevonden. Ze waren haar net aan haar achterbeen naar voren aan het slepen met de trekker. Op dat moment zakte ik letterlijk in elkaar. Dat is een rotmoment. Ik weet niet of ik mijn paardjes zou laten slachten of inslapen. Ik ben niet tegen slachten, maar ook niet tegen inslapen. Ik denk dat de situatie het uit zal maken hoe ik zal kiezen. Mocht er geslacht worden gaat mijn vriend kijken of ze dood zijn... Gelukkig Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:05

Ik zou wel meegaan om hem weg te brengen, maar het slachthuis inleiden, dat zou mijn vriend mogen doen. Hij zal er dan ook bij blijven tot het gebeurd is.

Dit jaar heb ik bijna voor die vreselijke keuze gestaan, gelukkig heeft het niet gehoeven, maar als het moet gebeuren, zou ik het zo doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:46

Ik krijg de rillingen als ik dit zo allemaal lees.

Ik heb geen idee waar ik voor zou kiezen.
Zou het de slacht worden dan zou ik na het schot zelf gaan kijken denk ik.
Ik vind niet dat ik het een ander aan kan doen om naar mijn dode paardje te gaan kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:17

dutske schreef:
waarom moeten ze perse direct steken? het paard is toch dood?

een dier moet levend gestoken worden ivm lijkengif onder andere Knipoog

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:33

Mijn paard stond al in Utrecht, tenminste hij kon niet meer staan, dus is hij met zijn hoofd op mijn schoot heel rustig ingeslapen.... Gelukkig geen tegengestribbel of niks en ik moet zeggen, ik ben in Utrecht super begeleid. Want geloof mij, ik was echt een wrak. Maar ik ben wel blij dat ik tot het allerlaatste moment bij hem heb kunnen zijn. Slager lijkt me toch wel heel kil en steriel...

Cezanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:37

Zo'n 2 jaar geleden heb ik mijn paard af laten maken bij de slager omdat hij hoefkatrol had. Mijn vader is met hem meegeweest en heeft hem tot het laatst vast gehouden. Ik zelf kon en wou er echt niet bij zijn. Het is geen pretje om doodsangst te zien in de ogen van jouw paard, dat er gezond uit ziet, waar jij jaren mee hebt samen gewerkt. Die beestjes zijn niet achterlijk en hebben echt wel door dat ze geen leuke dingen te wachten staan binnen! In verband met mijn studie (diergeneeskunde) zal ik in de toekomst nog het hele slachtproces live moeten gaan aanschouwen en daar zie ik echt wel tegen op. Een dood paard op zich doet me weinig; ik heb er al een 10tal op de tafel gehad en ik kan rustig tot mijn ellebogen in het bloed zitten of eigenhandig de boel opensnijden. Maar het feit dat het jouw vriendje is en dat hij bang is en je hem echt niet kan helpen is datgene wat pijn doet.
Maar goed, het is echt zo voorbij: Na het schot is zo'n paard binnen de 30 seconden het bewustzijn kwijt en wordt hij onmiddelijk opgehangen boven een bloedbak en snijden ze zijn halsslagader door. Inderdaad omdat het hart dan nog pompt. Als ze niet onmiddelijk zouden snijden, zal het bloed minder goed afstromen, en blijven er puntbloedingen achter in het spierweefsel waardoor de kwaliteit van het vlees kwalitatief veel minder waard is.
Maar goed; als je er niet zeker van bent dat je paard niet echt dood is: daar kun je echt wel vanuit gaan. De regels in slachthuizen zijn zo streng, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Ieder dier dat op het terrein van een slachthuis komt mag dat terrein niet meer levend verlaten.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:45

Ik zou mijn paard never nooit naar de slacht brengen. Waarom? Omdat ik het mijn paard niet wil aandoen om te voelen aankomen dat het gaat gebeuren. De geur in een slachthuis... Paarden zijn niet dom, die weten wat aan de hand is. Die stress zou ik mijn paard toch besparen. Mocht ik ooit voor de moelijke beslissing komen te staan, dan zeker een spuitje in haar eigen vertrouwde omgeving...
Respect als je het durft hoor, om je paard naar een slachthuis te brengen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:49

Suus, het is een misverstand om te denken dat paarden gestressd zijn in het slachthuis. Het gaat allemaal zo snel dat niet eens door hebben wat er aan de hand is (tenminste in het slachthuis waar ik geweest ben) Er komt echt geen stress aan te pas.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:51

Ik zou mijn paard nooit naar de slager kunnen brengen.. en vooral niet kunnen kijken! Dat is in mijn ogen kijken naar een moord..daar zou ik niet mee om kunnen gaan.
Ik laat mijn eigen oma ook niet afknallen en haar nek doorsnijden, dan wordt ik helemaal gek. Maar euthanasie zou ik nog kunnen voorstellen en zou daar ook wel bij kunnen zijn.

Oké paarden en mensen zijn niet hetzelfde, maar ik hou van beiden.

Ik laat alle paarden inslapen en heb daar nog nooit iets naars mee meegemaakt, als je je DA vraagt het in 3 stappen te doen ; kalmerend middel, narcose middel en daarna de fatale spuit, dan heb je geen tegenstribbelend paard maar een slapend paard (narcose) en dus ook geen val maar een liggend paard.

Maar on topic, nee dus Haha!
Ik kijk nog niet eens als Rendac mijn paard komt ophalen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:57

Esme_27 schreef:
Ik zou mijn paard nooit naar de slager kunnen brengen.. en vooral niet kunnen kijken! Dat is in mijn ogen kijken naar een moord..daar zou ik niet mee om kunnen gaan.
Ik laat mijn eigen oma ook niet afknallen en haar nek doorsnijden, dan wordt ik helemaal gek. Maar euthanasie zou ik nog kunnen voorstellen en zou daar ook wel bij kunnen zijn.

Jij beschuldigd de mensen die hun paarden naar de slacht brengen dus va moord? En bedankt...

Mijn paarden gaan ook naar de slacht, ik vind dat diervriendelijker...

Maar dit is geen slacht of spuitje discussie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:35

hij wordt toch vermoord? Maar met een spuitje toch ook?
De definitie van moord is toch het ontnemen van iemands leven met voorbedachte rade? Alleen is de reden anders; je doet dit niet uit kwaad maar uit liefde dat begrijp ik wel.
Maar neerschieten en keel doorsnijden... nee dank je zo ziet in mijn ogen een moord er wel uit ja.

Maar ik veroordelijk niemand hoor, dit is alleen mijn mening

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:47

Esme_27 schreef:
hij wordt toch vermoord? Maar met een spuitje toch ook?
De definitie van moord is toch het ontnemen van iemands leven met voorbedachte rade? Alleen is de reden anders; je doet dit niet uit kwaad maar uit liefde dat begrijp ik wel.
Maar neerschieten en keel doorsnijden... nee dank je zo ziet in mijn ogen een moord er wel uit ja.

Maar ik veroordelijk niemand hoor, dit is alleen mijn mening

Bij moord hebben we het over een misdaad, en meestal ook over mensen...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:59

voor geen goud ga ik kijken hoe iemand het hoofdje van mijn allerliefste paard doorboort en verminkt. En al helemaal niet hoe hij daarna respectoos aan z'n achterbenen wordt opgehangen (levend nog wel..) en daarna z'n ader doorsnijd. Voor geen goud. Ik hoef niet te zien hoe z'n mooie velletje wordt bedekt onder het bloed van hem zelf omdat mensen hem liever eten zonder bloed. Nee ik houd hem liever vast als het spuitje wordt gegeven. Is ook geen leuke ervaring, maar wel imo waardiger, hij wordt niet verminkt, doorgesneden of kapot gemaakt. Hij blijft zoals hij was, en dat is voor mij heel belangrijk.